لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

تحصیل همزمان در دو رشته

تحصیل همزمان در دو رشته

پیش می آید که دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف و دانشگاه های مختلف کشور بخواهند تحصیل همزمان در دو رشته داشته باشند.در واقع در تحصیل همزمان زمانی در زمان فارغ التحصیلی به دانشجو دو مدرک مجزا داده میشود.

همچنین افرادی هستند که میخواهند در زمان شروع تحصیل دانشگاهی در دو رشته همزمان تحصیل کنند.در این مقاله بطور کامل شرایط تحصیل همزمان در دو رشته را بررسی میکنیم.

آیا دانشجویان دانشگاه های دولتی میتوانند در دو رشته همزمان تحصیل کنند؟

آیا دانشجویان دانشگاه های آزاد و دیگر دانشگاه ها چنین امکانی دارند؟

تحصیل همزمان در دو رشته برای چه رشته و مقاطعی امکان پذیر است؟

آیا میشود در دو دانشگاه مختلف تحصیل همزمان داشت؟

برای رسیدن به پاسخ سوالات تا انتها با کنکور مشاور همراه شو…

شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه های دولتی

برای قبولی در دانشگاه های دولتی در هر گروه آزمایشی که کنکور داده شود نیاز به رتبه خوب است بعلاوه اینکه برای ورود به بعضی از رشته ها و دانشگاه ها باید رتبه برتر کنکور بود پس عجیب نیست که دانشجویان در این سطح بخواهند در دو رشته تحصیل همزمان داشته باشند.

تحصیل همزمان در دو رشته قطعا دارای شرایط و ضوابطی است که توسط وزارت علوم مصوب شده است پس هر دانشجویی که چنین هدفی داشته باشد نمیتواند وارد تحصیل همزمان در دو رشته شود.

مفید برای شما : رشته های بدون کنکور دانشگاه دولتی

تحصیل هم زمان دو رشته در دو حالت تعیین میشود :

👈 قبل از ورود به دانشگاه

میتوان قبل از ورود به دانشگاه برای تحصیل همزمان دو رشته انتخاب رشته کرد که قطعا در این حالت داوطلبان کمتری اجازه چنین کاری دارند.

چه کسانی میتوانند دو رشته برای تحصیل انتخاب کنند؟

-رتبه های برتر کنکور سراسری که توسط سازمان سنجش معرفی و تایید میشوند.

-دارندگان مدال المپیاد کشوری و جهانی که توسط وزارت آموزش و پرورش معرفی میشوند(این افراد علاوه بر تحصیل همزمان دو رشته اجازه انتخاب هر رشته ای بدون کنکور دارند)

-برگزیدگان جشنواره خوارزمی با تایید سازمان پژوهش های علمی و فرهنگی مجاز به تحصیل همزمان در دو رشته هستند.

👈 در حین تحصیل

اگر جز افراد بالا نیستید اصلا نگران نباشید چون طبق قوانینی که وجود دارد میتوانید حتی در حین تحصیل هم دو رشته تحصیل کنید.

-باید جز دانشجویان معدل بالای ۱۷ یا اصطلاحا الف باشید و این معدل را در دو نیم سال تکرار کرده باشید.در صورت تایید معاونت آموزشی دانشگاه به دانشجو اجازه داده خواهد شد در دو رشته همزمان تحصیل کند حتی رشته جدید در دانشگاه جدید!

چند نکته مهم در رابطه با تحصیل همزمان دو رشته

👈 دانشجویان تنها مجاز به تحصیل در رشته های مقطع کارشناسی هستند و نمیشود در رشته های پزشکی، دندان پزشکی ،دارو سازی ،دکتری دامپزشکی و کارشناسی ارشد پیوسته تحصیل کرد.

👈 دانشجویان دوره روزانه برای تحصیل در رشته دوم لازم نیست شهریه پرداخت کنند.در صورت تحصیل در دوره نوبت دوم یا شبانه باید شهریه مصوب برای رشته دوم پرداخت شود.

👈 اگر قصد دارید رشته دوم را در دانشگاه دیگری بخوانید علاوه بر تایید معاونت آموزشی دانشگاه اول تاییدیه دانشگاه دوم و همچنین موجود بودن رشته در دانشگاه اول الزامی است.

برای مثال اگر قصد خواندن رشته مهندسی عمران در دانشگاه تهران را دارید و خودتان در رشته مهندسی برق دانشگاه شریف تحصیل میکیند الزامی است که دانشگاه شریف در مقطع کارشناسی پیوسته مهندسی عمران را ارائه داده باشد.

👈 دانشجویانی که در دو رشته به صورت همزمان تحصیل میکنند میتوانند حداکثر ۳۰ واحد در مجموع واحد های انتخابی دو رشته را در انتخاب واحد بردارند و هر دو رشته باید در زمان سنوات تحصیلی رشته اول به اتمام برسد.

این نکته مخصوصا برای دانشجویان پسر بسیار مهم و حیاتی است چون بر اساس قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی معافیت تحصیلی مجزا برای یک مقطع صادر نمیشود حتی اگر تحصیل در دو رشته بصورت همزمان باشد.

رشته هایی که مجاز به تحصیل همزمان در آن هستید

در کل محدودیتی برای تحصیل همزمان در دو رشته وجود ندارد و با نظر معاونت آموزشی دانشگاه و دیگر شرایط گفته شده میتوان این اقدام را انجام داد.

اما بر اساس سیاست های کلی آموزشی اولویت هایی برای انتخاب رشته دوم وجود دارد.اولویت با انتخاب رشته از گروه ها است:

👈 رشته های گروه هنر

👈 رشته های گروه علوم انسانی

👈 رشته های علوم پایه

👈 رشته های گروه زبان های خارجی

به این دلیل که رشته های زیر مجموعه این گروه های آزمایشی از علاقه مندی کمتری برخوردار است و حتی در دانشگاه های دولتی صندلی خالی دارد هم گذراندن آن ها راحت تر است و هم راحت تر با انتخاب آن ها موافقت میشود.

توجه

دروس عمومی در تمامی رشته های دانشگاهی یکسان است پس لازم نیست در هر دو رشته گذارنده شوند.

تحصیل همزمان در دو رشته در دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد بعنوان دانشگاهی با سنجش و پذیرش مستقل و رقیبی جدی برای دانشگاه های دولتی امکان تحصیل همزمان در دو رشته را با قوانینی که مصوب کرده است برای دانشجویان این دانشگاه فراهم کرده است.

برای تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه آزاد این شرایط وجود دارد :

👈 در تمامی مقاطع تحصیلی دانشگاه آزاد میتوان تحصیل همزمان دو رشته حتی در دو واحد مجزا دانشگاه آزاد داشت البته دانشجو موظف است یا در همان مقطع یا مقطع پایین تر رشته دوم را تحصیل کند.

👈 استثنا دانشجویان مقطع دکتری اجازه تحصیل در رشته دوم مقطع دکتری را ندارند و حتما باید رشته دوم را از مقطع پایین تر انتخاب کنند.

👈 زمان تحصیل در رشته های همزمان طبق قوانین تحصیل همزمان در دانشگاه های دولتی است و معافیت تحصیلی دانشجو بر اساس مدت زمان تحصیل در درشته اول در نظر گرفته میشود پس رشته دوم را همزمان با رشته اول باید به اتمام رساند.

پیشنهاد ما به شما : رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد

تبصره

در صورتی که دانشجو از رشته اول اخراج شد یا انصراف داد فرصت دارد رشته دوم را همچنان ادامه تحصیل دهد و فرصت اتمام رشته دوم بر اساس میزان معافیت تحصیلی رشته اول است.

👈 دانشجویانی که در دانشگاهی غیر از دانشگاه آزاد تحصیل میکنند میتوانند در یکی از واحد های دانشگاه آزاد همان شهر در رشته دوم تحصیل کنند البته تایید معاونت آموزشی دانشگاه اول برای اینکار الزامی است.

👈 دروس عمومی در تمامی واحد های دانشگاهی دانشگاه آزاد یکسان است پس دانشجو موظف به گذراندن مجدد واحد های عمومی ندارد همچنین واحد های تخصصی بین دو رشته که مشترک است هم بر اساس نظر آموزش دانشگاه تنها یکبار گذرانده میشود.

شرایط تحصیل همزمان در دو رشته در دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور یکی دیگر از دانشگاه های کشور است که زیر نظر وزارت علوم با کنکور و بدون کنکور تنها در رشته های غیر پزشکی و مقاطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی اقدام به جذب دانشجو میکند.

این دانشگاه پر طرفدار با ایجاد شرایط تحصیل غیر حضوری امکان تحصیل همزمان در دو رشته را برای دانشجویانش ایجاد کرده است.

👈 دانشجویان دانشگاه پیام نور میتوانند بطور همزمان در مقطع تحصیلی که هستند یا یا مقطع تحصیلی پایین تر تحصیل همزمان داشته باشند البته تحصیل همزمان در دو رشته مانند دانشگاه آزاد در مقطع دکتری امکان پذیر نیست و فقط برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد قابل انجام است.

👈 تحصیل همزمان به پذیرش بر اساس کنکور یا سوابق تحصیلی ربطی ندارد و دانشجویان با هر نحوه ورودی میتوانند تحصیل همزمان در دو رشته داشته باشند.برای مثال شخصی که در مقطع کارشناسی ارشد با کنکور وارد دانشگاه شده است میتواند رشته ای دیگر را در مقطع کارشناسی پیوسته حتی بدون کنکور تحصیل کند.

👈 میزان معافیت تحصیلی و مدت زمان مجاز برای اتمام درس بر اساس مقطع و رشته دانشگاه اول در نظر گرفته میشود و به رشته تحصیلی دوم فرصت تحصیلی یا معافیت تحصیلی اضافی تعلق نمیگیرد.

👈 دروس عمومی در تمام رشته ها یکسان است پس نیازی به گذراندن مجدد ندارد همچنین دروس اختصاصی مشترک با توجه به سراسری بودن امتحانات دانشگاه پیام نور نیازی به پاس کردن ندارد.

آیا شرایط تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه های سراسری و پیام نور امکان پذیر است؟

بررسی این موضوع از دو جنبه امکان پذیر است.میتوان تحصیل همزمان از سراسری به پیام نور و بر عکس را مورد بررسی قرار دارد.

👈 حالت اول

تحصیل همزمان دانشگاه های سراسری مفصل توضیح داده شد و معلوم شد که افراد مورد تایید سازمان سنجش بعنوان رتبه برتر کنکور و المپیادی ها و همچنین معدل بالا های دانشگاه اجازه تحصیل در دانشگاه و رشته دیگر را بعنوان دانشگاه دولتی دارند.

مشخص است که دانشگاه های دولتی سطح بالاتری از دانشگاه پیام نور دارد پس با تایید معاونت آموزشی دانشگاه اول قطعا میشود در یکی از واحد های دانشگاهی دانشگاه پیام نور رشته دوم را در همان مقطع یا مقطع پایین تر با کنکور یا بدون کنکور انتخاب کرد.

با توجه به امکان تحصیل غیر حضوری در دانشگاه پیام نور و حضور صرفا برای شرکت در امتحانات دانشجویانی که این روش را انتخاب میکنند مسیر چندان سختی برای گذراندن واحد های رشته دوم نخواهند داشت.

👈 حالت دوم

در این حالت دانشجو بصورت با کنکور یا بدون کنکور وارد دانشگاه پیام نور شده است و قصد دارد رشته دوم را هزمان با رشته اول در یکی از دانشگاه های سراسری تحصیل کند.

قطعا به دلیل غیر همتراز بودن دانشگاه های سراسری و دانشگاه پیام نور و همچنین با کنکور بودن دانشگاه های دولتی به حالت قبل بر میگردیم و میتوان گفت نمیتوان از دانشگاه پیام نور وارد دانشگاه دولتی شد و در هر مقطعی در رشته دوم تحصیل کرد.

نکته

دانشجویانی که چنین قصدی دارند بهتر است در کنکور سراسری شرکت کنند و دانشگاه و رشته دلخواه خود را از طریق کنکور وارد شوند.

آیا تحصیل همزمان دو رشته مجازات دارد؟

کاری مجازات دارد که جرم محسوب شود و فرد یا افرادی مرتکب آن شوند. تحصیل کردن در کشور ما و دیگر کشور ها اگر بر اساس قوانین مصوب آن کشور باشد جرم محسوب نمیشود حتی اگر تحصیل همزمان در دو رشته باشد.

زمانی میتوان تحصیل همزمان را جرم محسوب کرد که در کنکور سراسری تخلفی انجام شود یا فرد بدون در نظر گرفتن شرایط دانشگاه های مختلف با کمک افراد شاغل در آن دانشگاه اقدام به انتخاب رشته در دانشگاه جدید کرده باشد.

همچنین آقایونی که ثبت معافیت تحصیلی در سیستم نظام وظیفه انجام نمیدهند حتی اگر جرمی هم مرتکب نشده باشند عملا کار بیهوده ای برای تحصیل انجام میدهند چون مدرک تحصیلی آن ها وجاحت قانونی ندارد!

پس نتیجه گیری میکنیم اگر طبق شرایط گفته شده برای جنس های مختلف دانشگاهی شما اقدام به تحصیل در رشته و دانشگاه دوم بصورت همزمان کنید و هم دانشگاه اول و هم دانشگاه دوم از نظر معاونت آموزشی دانشگاه کار شما را تایید کنند قطعا جرمی انجام نشده پس مجازاتی هم در پی نخواهد داشت.

خلاصه مطلب

امکان تحصیل همزمان در دو رشته در دانشگاه های مختلف حتی بین دانشگاه های مختلف وجود دارد.تنها کافیست در هر جنس دانشگاهی که قصد تحصیل همزمان دو رشته را دارید شرایط و ضوابط را رعایت کنید.

اگر اینکار را برای دانشگاه های دارای شهریه انجام میدهید حتما قبل از اقدام تحقیقات لازم در رابطه با میزان هزینه هایی که میشود را انجام دهید مخصوصا اگر قصد دارید در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد تحصیل کنید.

آکادمی کنکور مشاور بعنوان تخصصی ترین مرکز مشاوره تحصیلی کشور تنها یه تماس برای پاسخگویی به سوالات شما عزیزان با شما فاصله دارد.

همین الان با ما تماس بگیرید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

7 پاسخ

  1. سلام
    اگه کسی هم ارشد داره هم کارشناسی میتونه همزمان هم در دکترا و هم ارشد یه رشته دیگه ثبت نام کنه ایا ازمون هر دو در یک ساعت باشه محرومیت پیش نمیاد

  2. سلام آیا امکان تحصیل همزمان در دو رشته برای دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه (مهندسی کامپیوتر)هم موجود هست و مجاز به انتخاب چه دانشگاه ها و رشته های هستند؟

  3. سلام خسته نباشید
    آیا امکان تحصیل همزمان در دو رشته برای دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه (مهندسی کامپیوتر)هم موجود هست و مجاز به انتخاب چه دانشگاه ها و رشته های هستند؟

  4. سلام تحصیل همزمان لیسانس روانشناسی دانشگاه آزاد و رشته شیمی دانشگاه دولتی در دوران مجازی داشتم روانشناسی تموم شد مدرکشم اومد ولی شیمی رو هنوز دارم میخونم ازین ضوابط هم اون زمان اطلاع نداشتم الان مشکلی برام ایجاد میشه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید