لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

انصراف از دانشگاه آزاد

انصراف از دانشگاه آزاد

انصراف از دانشگاه آزاد یکی از مواردی است که برای هر دانشجوی در حال تحصیلی در دانشگاه آزاد ممکن است پیش بیاید. انصراف از دانشگاه دارای قوانین مشخص و شرایط بخصوصی است همچنین تبعاتی همچون هزینه انصراف یا جلوگیری از تحصیل مجدد را در پی دارد.

در این مقاله به بررسی شرایط انصراف از دانشگاه آزاد در مقاطع تحصیلی مختلف میپردازیم همچنین در رابطه با هزینه های انصراف و انصراف در ترم اول دانشگاه صحبت میکنیم و در نهایت سراغ افرادی میرویم که انصراف داده اند و قصد تحصیل مجدد دارند.تا انتها با ما همراه باشید.

👇 ویس اختصاصی کنکور مشاور در مورد انصراف از دانشگاه آزاد 👇

شرایط انصراف از دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی با گسترشی که در سراسر کشور و شهرهای مختلف پیدا کرد توانست واحد های آموزشی زیادی را تاسیس کند و با وجود امکانات آموزشی و اعتبار مدرکی که ایجاد شد علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرد.در واقع میتوان گفت بعد از دانشگاه های دولتی، دانشگاه آزاد در اولویت انتخابی داوطلبان کنکور قرار دارد.

پیشنهاد ما به شما : انتقالی دانشگاه آزاد

با این وجود و حجم زیاد دانشجویانی که در مقاطع کاردانی پیوسته و نا پیوسته، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته ،کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته و دکتری تخصصی و حتی رشته های پزشکی و پیراپزشکی در دانشگاه آزاد تحصیل میکنند قطعا سالانه تعداد زیادی از دانشجویان انصراف میدهند.

مهم ترین دلایل انصراف از دانشگاه آزاد

👈 عدم توانایی در پرداخت شهریه مخصوصا در رشته های پزشکی و پیراپزشکی و پذیرش ظرفیت مازاد

👈 عدم علاقه مندی به رشته تحصیلی و انتخاب غلط

👈 عدم رضایت از واحد دانشگاهی و علاقه به تحصیل در واحد دلخواه دیگر

👈 شرکت در کنکور سراسری و تحصیل مجدد

👈 عدم اتمام درس در سنوات مشخص شده

👈 عدم توانایی لازم در رشته یا مقطع در حال تحصیل

👈 حضور در کمیسیون پزشکی نظام وظیفه جهت دریافت معافیت پزشکی

شما در هر کدام از حالت های بالا که باشید اجازه دارید تا بطور کتبی درخواست انصراف را به آموزش دانشگاه ارائه دهید و بعد از طی روال اداری انصراف بطور قطعی انجام شود. معمولا بین ۱ تا ۲ هفته برای انجام تمامی مراحل انصراف زمان نیاز است.

بعد از انصراف میتوان با نظر دانشگاه بین ۳ تا ۶ ماه حق بازگشت به تحصیل در همان رشته و در همان واحد داشت و در واقع ادامه واحد هایی که تا زمان انصراف گذرانده شده است را ادامه داد. بعد از این زمان قطعا هیچ راه برگشتی برای ادامه تحصیل در همان رشته و واحد وجود ندارد و باید برای تحصیل مجدد اقدام کرد.

مهم ترین شرایط انصراف از دانشگاه آزاد

✅ در صورت انصراف و بازگشت به تحصیل قبل از ۳ ماه انصراف در سیستم نظام وظیفه ثبت نمیشود و همچنان فرصت دو بار انصراف برای آقایون پابرجا میماند اما بعد از این مدت تاییدیه انصراف به نظام وظیفه اعلام خواهد شد.

✅ آقایونی که مشمول هستند تنها دو بار فرصت انصراف دارند و تنها با انصراف اول اجازه ادامه تحصیل داده میشود.

✅ با انصراف میتوان تحصیل مجدد داشت اما با اخراج دانشجو محروم از تحصیل میشود مگر اینکه وضعیت نظام وظیفه مشخص شود.

✅ هیچکدام از قوانین انصراف در رابطه با موارد گفته شده برای خانوم ها اثری ندارد.

✅ در صورتی که دانشجو بدون اطلاع دانشگاه ترک تحصیل کند عدم حضور او به منزله انصراف است و میزان سنوات تحصیلی یا معافیت تحصیلی برای دانشجو بلا اثر خواهد بود.

✅ در صورتی که دانشجو دلایل موجه برای عدم حضور داشته باشد دانشگاه میتواند بجای انصراف برای دانشجو مرخصی رد کند.

✅ دانشگاه تا یک ماه بعد از انصراف قطعی و ثبت در سامانه آموزشیار مراتب را به سازمان نظام وظیفه ارائه میدهد.

✅ در تمامی مقاطع و رشته های تحصیلی برای انصراف نیاز به پرداخت هزینه انصراف طبق تعرفه های مصوب دانشگاه آزاد میباشد در صورت عدم پرداخت انصراف ثبت نهایی نمیشود.

✅ بدون ثبت نهایی انصراف اجازه تحصیل در دانشگاه های دیگر داده نمیشود.امکان تحصیل همزمان در دو رشته برای عموم آزاد نیست!

✅ آقایونی که در سنوات ارفاقی انصراف میدهند اجازه تحصیل مجدد نخواهند داشت و تا بازه ۱ ساله باید خود را به سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی کنند.

✅ برای شرکت در کنکور سراسری و انتخاب رشته دانشگاه های دولتی دانشجویان دانشگاه آزاد نیازی به انصراف از دانشگاه تا مشخص شدن نهایی نتایج ندارند.

✅ هرگونه تغییر رشته به معنای انصراف و تحصیل مجدد است!

موضوعات مرتبط : شرایط مراحل و هزینه انصراف از دانشگاه دولتی

هزینه انصراف از دانشگاه آزاد

برای انصراف از دانشگاه آزاد بر اساس مقطع تحصیلی و ترمی که دانشجو در آن قرار دارد هزینه های مصوبی تعیین شده است که در ادامه بطور دقیق به آن اشاره میکنیم.

محاسبه هزینه انصراف در مقاطع مختلف دانشگاه آزاد
کاردانی پیوسته و ناپیوسته  (تعداد نیم سال های ثبت شده-۴) × (نصف شهریه ثابت)
کارشناسی نا پیوسته     (تعداد نیم سال های ثبت شده-۴) × (نصف شهریه ثابت)
کارشناسی پیوسته (تعداد نیم سال های ثبت شده-۸) × (نصف شهریه ثابت)
کارشناسی ارشد نا پیوسته (تعداد نیم سال های ثبت شده-۴) × (نصف شهریه ثابت)
رشته های پزشکیکل شهریه پایه ترم های باقی مانده تا اتمام تحصیل
رشته دامپزشکی (تعداد نیم سال های ثبت شده-۱۲) × (نصف شهریه ثابت)
دکتری تخصصی(PHD)   (تعداد نیم سال های ثبت شده-۷) × (نصف شهریه ثابت)
دستیاری تخصصی کل شهریه ترم های باقیمانده تا پایان تحصیل

نکات مهم درباره هزینه انصراف از دانشگاه آزاد

👈 در صورتی که طبق محاسبه بالا هزینه نهایی صفر یا منفی شود دانشجویان پولی جهت هزینه انصراف پرداخت نخواهند کرد.بررسی این مورد بر عهده معاونت مالی دانشگاه است.

👈 دانشجویان نیم سال اول و دوم که قبل از پایان ترم اقدام به انصراف میکنند مشمول پرداخت هزینه انصراف نیستند.

👈 دانشجویان انصرافی که در واحد دیگری از دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل میشوند یا تغیر رشته میدهند یا انتقالی میگیرند مشمول پرداخت هزینه انصراف نیستند.

👈 دانشجویانی که به دلیل مشکلات انضباطی یا تحصیلی اخراج شده اند مشمول پرداخت هزینه نیستند.

👈 دانشجویان اخراجی بابت هر تعداد ترمی که در دانشگاه آزاد بوده اند و شهریه پرداخت کرده اند در زمان اخراج هیچ مبلغی دریافت نخواهند کرد!

👈 تمامی موارد تغییر رشته و تحصیل مجدد در دانشگاه آزاد با هماهنگی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد معاف از پرداخت هزینه انصراف میباشد.

تماس با کنکور مشاور

انصراف از دانشگاه آزاد در ترم ۱ چگونه است؟

ترم یک در دو نیمسال تحصیلی بر اساس شرایط پذیرش با کنکور یا بدون کنکور تقسیم بندی میشود.در واقع دانشجو بعد از انتخاب رشته میتواند از ورودی مهر یا ورودی بهمن وارد دانشگاه شود و بعنوان دانشجوی ترم یک مشغول به تحصیل شود.

دانشجویان ترم اولی زیادی هستند که به دلیل انتخاب رشته غلط و بدون در نظر گرفتن شرایط تحصیلی و شغلی رشته و همچنین واحد دانشگاهی انتخاب شده وارد دانشگاه آزاد شده اند به همین دلیل در همان ترم ۱ تصمیم به انصراف از دانشگاه میگیرند.

بعضی از دانشجویان هم برای دریافت معافیت تحصیلی و شرکت مجدد در کنکور سراسری در دانشگاه ثبت نام کرده اند و ممکن است بخواهند در همان ترم ۱ از دانشگاه آزاد انصراف دهند.

در هر کدام از حالت ها که باشید اگر تا قبل از پایان نیم سال تحصیلی انصراف دهید دانشگاه آزاد هزینه ای بابت انصراف از شما نخواهد گرفت همچنین تا ۳ ماه به شما فرصت داده میشود تا به دانشگاه بازگردید در غیر اینصورت انصراف قطعی ثبت و برای نظام وظیفه ارسال میشود.

چند نکته مهم درباره انصرافی های ترم ۱

👈 اگر خانم هستید و قصد انصراف دارید مشکل خاصی جز از دست دادن زمان برای شما پیش نخواهد آمد و به راحتی میتوانید در هر دانشگاه دیگر و در هر رشته ای دوباره با کنکور یا بدون کنکور ثبت نام کنید.

👈 اگر آقا هستید و در ترم ۱ قصد انصراف از دانشگاه آزاد را دارید باید در نظر داشته باشید شما در کل مقاطع تحصیلی ۲ بار فرصت انصراف دارید و تنها با انصراف اول به شما اجازه تحصیل مجدد داده میشود پس با دقت تمام این کار را انجام دهید.

👈 افرادی که دارای کارت معافی یا کارت پایان خدمت هستند بدون محدودیت و الزام در تعداد انصراف و تغیر رشته میتوانند وارد دانشگاه و رشته های مختلفی بشوند.

👈 در دانشگاه آزاد شرایطی برای انتقالی وجود دارد که در همین سایت بطور مفصل شرایط نقل و انتقالات دانشگاه ازاد توضیح داده شده پس میتوان بجای انصراف از این روش هم استفاده کرد.

👈 پیشنهاد میکنم قبل از انتخاب رشته و در مرحله بعدی قبل از انصراف از دانشگاه آزاد حتما با یکی از کارشناسان کنکور مشاور صحبت کنید تا شرایط و هزینه های انصراف را به شما توضیح دهند.

آیا میتوان از دانشگاه آزاد بدون هزینه انصراف داد؟

آیا میتوان از دانشگاه آزاد بدون هزینه انصراف داد؟

دانشگاه آزاد یکی از گران ترین دانشگاه های کشور است و با توجه به گروه های آموزشی مختلف و مقاطع تحصیلی و وجود کلاس های عملی و نظری شهریه های مختلفی را برای دانشجویان تعیین کرده است.

علاوه بر این دانشگاه آزاد دارای واحد های بین الملل، ظرفیت مازاد یا خود گردان هم میباشد که تقریبا شهریه های ۱٫۵ برابری نسبت به حالت عادی دارند و تقریبا با شهریه های واحد های پردیس دانشگاه های دولتی برابری میکند.

در هر صورت اگر قصد انصراف از دانشگاه آزاد را دارید و جدول محاسبه هزینه انصراف از مقاطع تحصیلی مختلف را مشاهده کردید اما امکان پرداخت هزینه انصراف را ندارید با از یکی از روش های زیر اقدام کنید.

باید در ترم ۱ و قبل از پایان نیم سال تحصیلی اول یا دوم به سرعت درخواست انصراف را به دانشگاه ارائه دهید تا دانشگاه بدون دریافت هزینه انصراف شما را تایید کند.

در صورتی که انصراف دهید و دوباره در دانشگاه آزاد در رشته ای دیگر ثبت نام کنید یا درخواست انتقالی یا تغیر رشته شما توسط سازمان سنجش و پذیرش دانشگاه ازاد تایید شود مشمول پرداخت هزینه انصراف نیستید.

اگر اخراج شوید و دانشگاه اجازه تحصیل به شما ندهد انصراف اجباری بدون پرداخت هزینه انجام میشود.

دانشجویانی که در هیچ کدام از موارد گفته شده قرار ندارند و با توجه به رشته و مقطع تحصیلی و تعداد واحد های گذرانده به هیچ عنوان نمیتوانند هزینه ای برای انصراف پرداخت کنند باید مستندات خود را به واحد مالی دانشگاه ارائه دهند و در صورت تایید بدون پرداخت هزینه یا با حداقل هزینه با انصراف آن ها موافقت خواهد شد.

شرایط انصراف از دانشگاه ازاد و تحصیل مجدد

ممکن است دانشجویانی بخواهند از دانشگاه آزاد انصراف دهند و دوباره تحصیل کنند.این دانشجویان در چند دسته کلی قرار میگیرند.

👈 داوطلبان شرکت در کنکور سراسری

بسیاری از داوطلبان کنکور هستند که برای خرید زمان و دریافت معافیت تحصیلی وارد دانشگاه شده اند و قصد دارند تا بعد از کسب نتیجه دلخواه در کنکور از دانشگاه آزاد انصراف دهند.این افراد بعد از اطمینان از قبولی در زمان انتشار نتایج نهایی کنکور سراسری تا قبل ۳۱ شهریور میتوانند انصراف خود را ثبت کنند.

👈 داوطلبانی که میخواهند در دانشگاه ازاد بمانند

بعد از انصراف از رشته تحصیلی مورد تحصیل دانشجویانی هستند که دوباره در همان دانشگاه آزاد با کنکور یا بدون کنکور ثبت نام میکنند و دوباره مشغول به تحصیل میشوند.

👈 داوطلبانی که میخواهند معافیت پزشکی بگیرند

افرادی که برای دریافت معافیت پزشکی طبق قوانین سازمان نظام وظیفه ملزم به انصراف هستند.

در تمامی موارد گفته شده اگر دانشجو خانوم باشد بدون هیچگونه مشکلی میتواند بعد از انصراف در هر رشته و دانشگاهی که میخواهد دوباره ادامه تحصیل دهد و هیچ گونه محدودیتی نخواهد داشت.

اگر دانشجوی انصرافی آقا باشد و دارای کارت معافیت یا پایان خدمت نباشد از آخرین فرصت انصرافی و تحصیل مجدد در تمام مقاطع تحصیلی استفاده کرده است.به زبان ساده تر هر دانشجوی پسر تنها ۲ بار فرصت انصراف دارد که با انصراف اول حق تحصیل مجدد خواهد داشت.

بعد از انصراف دوم به هیچ عنوان تحت هیچ حالتی بدون مشخص شدن وضعیت خدمت نمیتواند ادامه تحصیل دهد.

برای مثال فردی که در ترم ۳ از دانشگاه انصراف داده و وارد دانشگاه جدید شده و میخواهد دوباره کنکور دهد در نتیجه باید از این دانشگاه هم انصراف دهد و در دانشگاه سوم ثبت نام کند که به هیچ عنوان چنین حالتی وجود ندارد.

چند نکته مهم

✅ بعد از انصراف به آقایون یک سال فرجه برای بازگشت به تحصیل یا معرفی به نظام وظیفه داده میشود و در غیر اینصورت فرد وارد غیبت سربازی خواهد شد.

✅ فرجه زمانی یک ساله برای اشخاصی که در انصراف دوم هستند هم وجود دارد.

✅ در سنوات ارفاقی اجازه انصراف داده میشود اما شخص حق تحصیل مجدد نخواهد داشت.

✅ تنها با انصراف میتوان دوباره وارد تحصیل شد اشخاصی که اخراج میشوند محروم از تحصیل خواهند شد.

خلاصه مطلب

انصراف از دانشگاه ازاد دارای شرایط مشخصی است که قبل از انصراف باید همه آن ها در نظر گرفته شود همچنین انصراف در ۹۰ درصد مواقع دارای هزینه میباشد و کمتر پیش می آید که بدون هزینه بتوان از دانشگاه آزاد انصراف داد.

همچنین قبل از انصراف حتما باید به شرایط تحصیل مجدد بعد از انصراف دقت کنید که دچار مشکل نشید این موضوع را داوطلبان شرکت مجدد در کنکور باید با دقت مد نظر قرار دهند.

آکادمی کنکور مشاور بعنوان تخصصی ترین مرکز مشاوره تحصیلی میتواند در صورت وجود سوالاتی درباره انصراف از دانشگاه آزاد شما را کمک کند.کافیست برای مشاوره همین الان با ما تماس بگیرید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

8 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید من دانشجوی ترم اول کارشناسی ناپیوسته برق قدرت هستم در دانشگاه آزاد میخواستم اگه دانشگاه دولتی قبول شدم از دانشگاه آزاد انصراف بدهم با توجه به اینکه نتایج دانشگاه فنی حرفه ای اواخر شهریور یا بعضا اوایل مهر اعلام میشه میخاستم بدونم انصراف از دانشگاه آزاد چقدر زمان میبره چون نتایج همونطور که عرض کردم اوایل مهر میاد یعتی به محضی که نتایج بیاد میتونم لز دانشگاه آزاد انصراف بدم و دانشگاه دولتی رو ثبت نام کنم و اینکه من تا حالا هیچ وقت انصراف ندادم میخاستم بدونم برای نظام وظیفه مشکلی پیش نمیاد و معافیت مجدد داده میشه؟ ممنون

    1. سلام بله امکانش هست همچنین میشه زودتر انصراف داد و از فرصت یک ساله بعد از انصراف استفاده کرد

    2. سلام، من سال ۱۴۰۰ دانشگاه آزاد تهران مرکز ثبت نام کردم، بعد از سه ترم به دلایلی نتونستم ادامه بدم و انتخاب واحد نکردم دیگه، الان برای این نیمسال در دانشگاه آزاد رودهن رشته ی دیگری پذیرفته شدم و ثبت نام اولیه رو انجام دادم… سوالم اینه که آیا برای انصراف از اون دانشگاه باید هزینه ای پرداخت کنم یا نه چون رشته متفاوتی در دانشگاه آزاد دیگه ای پذیرفته شدم از هزینه انصراف معاف هستم؟

      1. سلام اگر شما رو اخراج نکرده باشن باید هزینه انصراف بدید در غیر اینصورت در سیستم تداخل ایجاد میشه و مدرک شما صادر نخواهد شد

  2. سلام خسته نباشید من یک ترم دانشگاه آزاد حقوق خوندم و از ترم دو بدون اینکه مرخصی بگیرم دیگه دانشگاه نرفتم و از سربازی هم معاف شدم خواستم بدونم اگه کنکور بدم و دانشگاه دولتی قبول شدم اونوقت بریم از دانشگاه آزاد انصراف بدم برای ثبت نام دانشگاه دولتی مشکلی پیش نمیاد ؟

      1. سلام خسته نباشید
        من ۴ترم رشته میکروبیولوژی دانشگاه آزاد خوندم و نرفتم دانشگاه انصراف بدم میخواستم بدونم که هزینه انصراف به چه صورت محاسبه میشه شهریه ثابت همون سالی که ثبت نام کردم در نظر گرفته میشه یا سال ۱۴۰۳؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید