لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

برای هر درس کنکور تجربی چقدر درس بخوانیم؟

برای هر درس کنکور تجربی چقدر درس بخوانیم؟

👈 یکی از بزرگترین دغدغه های هر داوطلب کنکور و حتی مشاورین کنکور اینه که ساعت مطالعه هر درس کنکور تجربی چقدر باید باشه تا داوطلب کنکور بهترین نتیجه رو بگیره.واقعا هم این موضوع بسیار مهمه و نمیشه تمام دروس یکسان خونده شه یا هر کسی هرطور دوست داره درس بخونه!ما تو این مقاله راجب برای هر درس کنکور تجربی چقدر درس بخوانیم؟ پرداخته ایم.

درواقع بهتره بگیم که دیگه کنکور اون کنکور سابق نیست و بسیار مهندسی شده طراحی میشه الانم که سوابق تحصیلی و کنکور هر دو تاثیر مستقیم داره و داوطلب در دو جبهه باید بجنگه پس دونستن ساعت مطالعه برای هر درس برای کنکور تجربی به تنهایی بخش بزرگی از این مارتن بزرگه!

لیست دروس کنکور تجربی ۱۴۰۲

همانطور که احتمالا متوجه شدید از کنکور ۱۴۰۳ دیگه دروس عمومی در کنکور سراسری نقشی ندارد و فقط نمرات آن در امتحانات بعنوان سوابق تحصیلی داوطلب لحاظ خواهد شد.دروس عمومی در کنکور ۱۴۰۳ با تاثیر ۴۰ درصدی بطور قطعی پیش بینی شده شده است و در کنکور سال های بعد این تاثیر به ۶۰ درصد خواهد رسید.

اما دروس اختصاصی همچنان نقش اصلی را در کنکور تجربی بازی میکند یعنی هم بعنوان سوابق تحصیلی تاثیر قطعی دارند و هم در کنکور دارای ضرایب مشخص هستند.مجموعه دروس اختصاصی متوسطه دوم که در کنکور تاثیر گذار هستند طبق جداول پایین میباشد.

دروس رشته تجربی
زمین شناسی
ریاضی
زیست شناسی
فیزیک
شیمی
کتاب های رشته تجربیپایه
زمین شناسی  یازدهم
ریاضی ۱  دهم
ریاضی ۲  یازدهم
ریاضی ۳ دوازدهم
زیست شناسی ۱دهم
زیست شناسی ۲یازدهم
زیست شناسی ۳دوازدهم
فیزیک ۱دهم
فیزیک ۲یازدهم
فیزیک ۳دوازدهم
شیمی ۱دهم
شیمی ۲یازدهم
شیمی ۳دوازدهم

هر کدام از ۵ درس اختصاصی کنکور تجربی دارای ضرایب مشخصی هستند که البته با توجه به ۵ زیر گروه رشته ای در کنکور تجربی ممکن است ضریب درس در هر کدام از زیر گروه ها متفاوت باشد اما بطور کلی ضرایب دروس اختصاصی کنکور تجربی ۱۴۰۲ اینگونه است:

درسضریب
زیست شناسی۱۲
شیمی۹
ریاضی۷
فیزیک۷
زمین شناسی۱

داوطلب کنکور حتما باید ضریب تمام دروس اختصاصی و همچنین ضرایب سوابق تحصیلی رو بدونه تا درست و دقیق برنامه ریزی انجام شه در غیر اینصورت بر میگردیم به صحبت های اول این مقاله که گفته شد درس خوندن دلبخواهی میشه و نتیجه هم که خودتون بهتر میدونید چیزی جز رتبه ۵ رقمی بوجود نخواهد آمد!

برای هر درس کنکور تجربی چقدر درس بخوانیم ؟

برای هر درس کنکور تجربی چقدر درس بخوانیم به چند عامل مهم بستگی دارد.

👈 پتانسیل داوطلب

داوطلب باید تعین سطح شود تا اول مشخص شود در چه درسی ضعیف یا قوی است یا در چه مباحثی در آن درس ضعف بیشتری دارد با این روش به سادگی مشخص میشود که چقدر باید زمان مشخص کرد.

برای مثال داوطلبی که در درس ریاضی ضعف دارد با وجود اینکه درس زیست شناسی ضریب بالاتری دارد باید طوری برنامه ریزی کند که ضعف ها در درس ریاضی برطرف شود پس حتما لازم است در برنامه ریزی انجام شده علاوه بر حداقل ساعت های مطالعه ساعات جبرانی برای درس ریاضی تعین شود.

👈 ضرایب دروس

ضرایب دروس خیلی خیلی میتونن به ما کمک کنند تا بدونیم حداقل ساعت مطالعاتی برای هر درس را مشخص کنیم.قطعا درسی مثل زیست شناسی با توجه به ضریب و گستردگی مطالب و تعداد سوالی که در کنکور دارد بیش ترین زمان را به خود اختصاص خواهد داد و درس زمین شناسی با ضریب ۱ کم ترین ساعات مطالعه در هفته و ماه را دارد.

بعد از مشخص کردن دقیق موارد بالا باید برنامه ریزی خوب و دقیق و شخصی سازی شده توسط مشاور یا دانش آموز روی کاغذ آورده شود پس به هیچ عنوان تاکید میکنم به هیچ عنوان برنامه شخص دیگری را کپی نکنید حتی اگر شخصی با آن برنامه رتبه برتر کنکور شده باشد!

مطلب پیشنهادی به شما : مشاوره کنکور تجربی

شرایط محیطی شما برای درس خواندن متفاوت از آن شخص است همچنین ممکن است پتانسیل آن شخص در دروس مختلف با شما بسیار متفاوت باشد حتی نوع آموزش شما هم فرق داشته است.

برای مثال آموزش داوطلبی که در مدارس نمونه دولتی یا تیز هوشان بوده قطعا با داوطلبان مدارس دولتی بسیار متفاوت بوده است پس کپی کردن برنامه دیگران دقیقا مثل خود کشی است!

برای برنامه ریزی و تعین ساعت دروس قدم به قدم پیش بروید

👈 برنامه ریزی هفتگی

در ابتدا برنامه را هفتگی مشخص کنید و برای هر درس بدون در نظر گرفتن پتانسیل و سختی آن درس و مبحث ساعت مشخصی قرار دهید.برای اینکار میشه از ضرایب دروس کمک گرفت.برای مطالعه هفتگی تعدا ساعت مطالعه هر درس را طبق روال پایین در نظر بگیرید.

درس زیست شناسی۱۲ ساعت
درس شیمی۹ ساعت
درس ریاضی۷ ساعت
درس فیزیک۷ ساعت
درس زمین شناسی۱ ساعت

طبق این روال حداقل زمان مطالعه هفتگی خارج از ساعات مدرسه باید ۳۶ ساعت باشد که اگر بصورت روزانه بخواهیم در نظر بگیریم حدودا روزی ۵ ساعت میشود.

با توجه به آن مبحثی که در برنامه قرار داده شده و نقاط ضعف و قدرت در آن مبحث ساعات مطالعه برای هر درس را افزایش میدیم.برای مثال اگر در مبحث حد یا مشتق یا دینامیک مشکل داشتیم به ساعات مطالعه هفتگی باید اضافه شود.

👈 برنامه ریزی ماهانه

برنامه ریزی ماهانه معمولا بر اساس آزمون های آزمایشی انجام میشود بطوری که مباحث مشخص شده برای آزمون در برنامه هفتگی گنجانده میشود و بر اساس مباحث ساعات مطالعه مشخص میشود برای مثال ممکن برای هفته اول برنامه ماهانه نیاز به ۳۵ ساعت مطالعه باشد اما با توجه به مباحث هفته دوم ممکن است ساعات مطالعه به ۴۰ ساعت برسد.

به همین ترتیب میشود ساعات مطاله برنامه ماهانه را مشخص کرد که بطور میانگین باید حدود ۱۶۰ ساعت مطالعه خارج از اوقات مدرسه باشد.دقت کنید برنامه ریزی فقط درس خواندن نیست و حتما زمانی برای مرور و جمع بندی و تست زدن باید در نظر گرفته شود.

همچنین ساعاتی که برای شما توضیح داده شد حداقل ساعات مطالعه است شخصی که قصد دارد برای ورود به رشته های تاپ تجربی مانند رشته دندان پزشکی تلاش کند یا داوطلبی که میخواهد در بهترین دانشگاه های کشور تحصیل کند قطعا باید زمان و فشار بیشتری روی یادگیری و تست زدن بگذارد.

مطلب پیشنهادی به شما : برنامه ریزی کنکور تجربی

حدود ۵۰۰ هزار نفر در کنکور تجربی ۱۴۰۲ در دو نوبت شرکت خواهند کرد و تنها حدود ۶ هزار نفر وارد رشته های پزشکی و حدود ۱۵ هزار نفر وارد رشته های پیراپزشکی در ۵ سهمیه انتخابی کنکور خواهند شد پس شک نکنید در میان این حجم از داوطلب افرادی هستند که ساعات مطالعه هفتگی بیش از ۶۰ ساعت دارند!

حالا وقتشه شروع به برنامه ریزی کنی و با در نظر گرفتن تومانی موارد گفته شده با دقت و بدون ترس برای هر روز دروسی برای مطالعه بر اساس ساعت درسی و استراحت و تست و جمع بندی مشخص کنی!

از پنجشنبه و جمعه که مدرسه تعطیله غافل نشو چون تمام زمان های از دست رفته یا ساعات جبرانی دروس همچنین زمانی برای تست زدن و مرور کردن میتونه در این دو روز جاگذاری شه مطمعن باش روزهای تعطیل بهترین زمان برای جلو زدن تو از بقیه داوطلبان است!

پشت کنکوری ها و اشخاصی که قصد دارند بعد از چند سال در کنکور شرکت کنند قطعا موقعیت بهتری از نظر زمان دارند و اگر برنامه ریزی خوبی کرده باشند میتونن کنکور رو منفجر کنند!

ممکنه برنامه ریزی کردن واست سخت باشه یا از اینکه درست برنامه ریزی میکنی یا نه استرس بگیری ولی اصلا جای نگرانی نیست چون میتونی با آکادمی کنکور مشاور تماس بگیری تا از برنامه ریزی و مشاوره رایگان مشاورین رتبه برتر کنکور تجربی ما استفاده کنی!

ساعت مطالعه رتبه های برتر کنکور تجربی چقدر بوده؟

ساعت مطالعه رتبه های برتر کنکور تجربی چقدر بوده؟

👈 رتبه های برتر کنکور تجربی طبق صحبت هایی که با آن ها شده و همچنین به دلیل تجربه در کنار آن ها بودن و همکار بودن با این عزیزان بیش تر از اینکه روی ساعت مطالعه تمرکز داشته باشند حواسشان به از دست ندادن زمان بوده است.

یادم میاد رتبه ۳۲ کنکور تجربی سال ۹۶ وقتی با ما همکار شد و به آکادمی کنکور مشاور پیوست اولین سوالم این بود که چطور در کنکور سراسری تونستی رتبه ۲ رقمی کسب کنی و این موضوع در حالی بود که این شخص پسر بسیار شیطونی بود و اصلا درس خون بنظر نمیومد!

گفت صبح ها زود تر از خواب پا میشدم و قبل از مدرسه رفتن یکی دو ساعتی درس میخواندم تا زمان تلف شده در مدرسه جبران شود.بعد از مدرسه هم به سرعت بدون اتلاف وقت میومدم خونه غذایی میخوردم کمی استراحت میکردم و تا شب برنامه ای که مشاور برایم تعین کرده بود را مو به مو اجرا میکردم.

ساعت و میزان خواب و غذایی که در طول روز خورده میشد همگی تحت نظر مشاور بود تا مثلا با خوردن دوغ یا غذاهای چرب از میزان بهره وری و انرژیم کاسته نشه.همچنین ماهی حداقل یکبار با مشاور روانشناس تحصیلی و انگیزشی صحبت میکردم تا راه اصولی فرار از افکار مزاحم را بهم آموزش بده.

با انجام همین چندتا کار ساده که گفتنش سادست و مهم عمل کردن و اجرای آن است تونستم رتبه برتر کنکور شم.البته وجود حس رقابت و تمرکز کامل روی کنکور و دوری از هر چیزی که وقت و ذهنم را از کنکور دور میکرد در اولویتم بود.

ممکن بود به دوستانم از اینکه با آن ها کمتر زمان میگذرونم نارحت باشند یا براشون عجیب بود در شبکه های اجتماعی دیگر حضوری ندارم حتی خانواده بهم میگفتن عیده یا تعطیلاته ولی من چیزی در ذهنم نبود جز دندان پزشکی دانشگاه تهران!

روزی که نتایج کنکور سراسری منتشر شد جرات نگاه کردن به کارنامه را نداشتم حتی دلم نمیخواست وارد سایت سنجش شم دوست داشتم زمان بایستد اما با اصرار خانواده وارد سایت شدم بعد از وارد کردن اطلاعات دیگه چشمامو بستم اولین صدایی که شنیدم صدای جیغ خانواده بود!

وقتی چشمامو باز کردم فهمیدم رتبه ۳۲ کنکور تجربی برای من است یعنی هر رشته و دانشگاهی بخوام بدون شک در همون انتخاب اولم قبول میشم.به قدری هیجان و خوشحالی داشتم که ناخود آگاه اشک میریختم و خانواده هم درحالی که منو در آغوش داشتن اشک شوق میریختن…

بهترین لحظه زندگیم رخ داده بود من بعد از یک سال سخت موفق شده بودم و تمام زحماتم نتیجه داده بود اصلا نمیدونستم چطوری باید خدارو شاکر باشم.الان دانشجوی دندان پزشکی دانشگاه آزاد  هستم یعنی همون رویایی که شبانه روز در تصوراتم بود و آینده برای من است!

این خاطره رتبه برتر کنکور سراسری سال ۹۶ بود که از زبان خودش برای شما بازگو کردم تا قانونی برای ساعات مطالعه نگذارید شما میخواهید در رشته و دانشگاه خوب قبول شوید پس بشوید!

تمام فکر و ذکر اولویت باید کنکور باشد پس چه ایرادی دارد بجای ۵ ساعت درس خواندن وقتی توان و شرایط و زمان کافی وجود دارد ۸ ساعت درس خوانده نشود!

با انگیزه و هدف و تلاش میشود به بهترین ها دست یافت حتی اگر قله خیلی مرتفع بنظر برسد کافیست قدم به قدم و با برنامه به سمت قله حرکت کنیم مطعن باشید هیچ قله ای فتح نشدنی نیست!

آکادمی کنکور مشاور بعنوان مجموعه تخصصی کنکور در زمینه مشاوره و تدریس در کنار توست تا شاید مثل این رتبه برتر عزیز سال آینده خاطره شما را برای دیگر داوطلبان بازگو کند.برای شرکت در جلسه رایگان مشاوره با رتبه برتر کنکور همین الان با ما تماس بگیرید.

امیدواریم با خواندن مقاله برای هر درس کنکور تجربی چقدر درس بخوانیم ؟ سوالات شما را پاسخ داده باشیم.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید