لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

آزاد سازی مدرک تحصیلی

آزاد سازی مدرک تحصیلی

آزاد سازی مدرک تحصیلی به معنای ارائه آزادانه و بدون هیچگونه محدودیتی از مدارک تحصیلی شخص توسط دانشگاه دولتی روزانه است. این امر به دلیل اهمیت و قصد تحصیل در خارج از کشور و نقش آن در پیشرفت فرد، مورد توجه قرار گرفته است. آزاد سازی مدارک تحصیلی به فرد این امکان را می دهد که بدون هیچگونه محدودیتی از مدارک خود استفاده کند و کار و تحصیلات خود را در کشورهای خارجی ارتقا بخشد.

در کل، آزاد سازی مدارک تحصیلی یکی از موضوعات مهم در حوزه دانشگاه است که باید به آن توجه کرد و از آن بهره برد. در ادامه مطالب درباره هزینه و نحوه آزاد سازی آن چگونه است؟ بیشتر صحبت خواهیم کرد.

آزاد سازی مدرک تحصیلی چیست؟

آزاد سازی مدرک تحصیلی به معنای ارائه مدرک تحصیلی اصلی به فردی است که طی یک دوره تحصیلی در دانشگاه دولتی روزانه (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری)، مهارت ها و دانش لازم را به دست آورده است. این مدرک تایید می کند که فرد مورد نظر با موفقیت دوره تحصیلی را پیش روی خود به پایان رسانده و توانایی های مورد نیاز در آن حوزه را داراست.

دانشجویانی که در مقاطع مختلف در دانشگاه دولتی روزانه تحصیل می کنند، به دلیل استفاده از امکانات دولت و تحصیل رایگان، به ازای سال های تحصیلی خود به دولت تعهد خدمت در هر منطقه ای از ایران را می دهند و مدارک آن ها در گرو دانشگاه می ماند تا این زمان تعهد خدمت به پایان برسد.

اگر شما نیز جزو دانشجویان دانشگاه های دولتی روزانه در کشورمان هستید، تعهد خدمت شما معمولا بین ۴ تا ۸ سال است. باید به این نکته اشاره کنیم که مدت زمان تعهد دانشجویان، بر اساس مقاطع تحصیلی آن ها، متفاوت خواهد بود.

 از این رو، افرادی که قصد کار یا ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، باید نسبت به آزاد سازی مدارک و ریز نمرات تحصیلی خود اقدام کنند. این آزاد سازی، شرایطی دارد که در ادامه مطالب به طور مفصل آن را توضیح می دهیم.

آزاد سازی مدرک ( شامل ریز نمرات و گواهینامه فارغ التحصیلی)، توسط دانشگاه صادر می شود و می تواند به عنوان یک مدرک مهم برای ادامه تحصیل یا کار در حوزه مربوطه و مهاجرت به کشورهای خارجی استفاده شود.

 این آزاد سازی مدرک معمولا به عنوان شاخصی از دانش و توانایی های فرد در یک حوزه خاص استفاده می ‌شود. در واقع، این مدرک می ‌تواند برای ادامه تحصیل در سطح بالاتر، اشتغال و یا ارتقاء در شغل مورد نظر به کار رود.

هزینه آزاد سازی مدرک تحصیلی

هزینه آزاد سازی مدرک تحصیلی

هزینه آزاد سازی مدرک تحصیلی به مبلغی اشاره دارد که برای ارائه مدرک تحصیلی به صورت آزاد از فارغ ‌التحصیلان درخواست می ‌شود. این هزینه برای پوشش هزینه ‌های مرتبط با فرآیند آزاد سازی مدرک تعیین می‌ شود. معمولا هزینه آزاد سازی شامل هزینه بررسی و تأیید هویت، هزینه تأیید مدرک، صدور مدرک و هزینه ارسال آن است.

میزان هزینه بسته به دانشگاه یا مرجع متفاوت بوده و ممکن است بر اساس عوامل مختلفی مانند نوع مدرک، رشته تحصیلی، سال شروع و اتمام تحصیل، تعداد ترم های تحصیلی، مقطع تحصیلی و سیاست هر دانشگاه متغیر باشد. برای اطلاعات دقیقتر در مورد هزینه، بهتر است با دانشگاه یا مرجع مربوطه تماس بگیرید.

محاسبه هزینه آزاد سازی مدرک تحصیلی

به طور کلی، وزارت علوم ایران در سال ۱۴۰۲ بخشنامه ای را صادر کرده که هزینه آزاد سازی مدرک به ازای یک سال ( دو ترم ) دانشگاهی بدین شرح است:

  • رشته های علوم انسانی در مقطع کارشناسی: حدود ۴۰ میلیون تومان
  • رشته های علوم انسانی در مقطع کارشناسی ارشد: حدود ۵۰ میلیون تومان
  • رشته های علوم انسانی در مقطع دکتری: حدود ۱۰۰ میلیون تومان
  • رشته های علوم پایه در مقطع کارشناسی: حدود ۴۰ میلیون تومان
  • رشته های علوم پایه در مقطع کارشناسی ارشد: حدود ۵۰ میلیون تومان
  • رشته های علوم پایه در مقطع دکتری: حدود ۲۳ میلیون تومان
  • رشته های فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی: حدود ۴۰ میلیون تومان
  • رشته های فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد: حدود ۵۰ میلیون تومان
  • رشته های فنی و مهندسی در مقطع دکتری: حدود ۱۰۰ میلیون تومان

لازم به ذکر است که شرایط و میزان هزینه پرداختی برای آزاد سازی مدرک تحصیلی رشته های گروه علوم پزشکی با رشته های علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی متفاوت است و این مبلغ از سوی وزارت بهداشت تعیین می شود که به ازای هر سال ( دو ترم ) شرح زیر است:

  • گروه علوم پزشکی مقطع کارشناسی: حدود ۴۰ میلیون تومان
  • گروه علوم پزشکی مقطع کارشناسی ارشد: حدود ۵۰ میلیون تومان
  • رشته دندانپزشکی: حدود ۱۲۰ میلیون تومان
  • رشته داروسازی: حدود ۱۱۰ میلیون تومان
  • رشته پزشکی عمومی : ۱۱۰ میلیون تومان

نحوه آزاد سازی مدرک تحصیلی

دانشجویان برای اینکه مدرک تحصیلی خود را آزاد سازی کنند، می توانند متناسب با شرایط خود از طریق روش های مختلفی همچون عدم کاریابی و همچنین، به شیوه پرداخت هزینه این کار را انجام دهند. شما عزیزان می توانید با مراجعه به سامانه آزاد سازی مدرک تحصیلی، اطلاعات خود را در این حیطه افزایش داده و اقدامات لازم را انجام دهید.

در ادامه تمام مواردی که میتوانید از طریق آن اقدا به آزادسازی مدرک خود کنید را شرح خواهیم داد.

آزاد سازی مدرک تحصیلی از طریق عدم کاریابی

عدم کاریابی یکی از روش های مهم برای اخذ مدارک اصلی دانشگاهی است و بدین معناست که فرد تحصیل کرده علی رغم تلاش خود، به دلایلی مانند عدم قبول تحصیلات مرتبط، نداشتن سابقه کاری و … نتوانسته است یک کار مناسب پیدا کند.

برای این منظور، فرد حداکثر ۶ ماه پس از فارغ التحصیلی و اتمام تحصیلات خود، مدرک موقت تحصیلی خود را در مراکز کاریابی قرار داده و برای پیدا کردن کار ثبت نام می کند. پس از اینکه ۶ ماه از ثبت نام شما در موسسه کاریابی گذشت و شغلی پیدا نشد، می توانید نامه عدم کاریابی خود را از موسسه کاریابی بگیرید. از این رو، با در اختیار داشتن گواهی عدم کاریابی می توانید اقدام کنید.

یک نکته قابل توجه اینجاست که دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه های دولتی روزانه نمی توانند حین تحصیل، نسبت به درخواست کاریابی خود در موسسات مربوطه اقدام کنند. بنابراین، همانطور که گفتیم، این اقدام پس از گذشت ۶ ماه پس از فارغ التحصیلی، امکانپذیر است.

آزاد سازی مدرک تحصیلی از طریق پرداخت هزینه

دانشگاه فرصتی را در اختیار دانشجویان قرار داده است تا بتوانند با پرداخت هزینه، مدرک تحصیلی خود را آزاد کنند. این هزینه معمولا به عنوان جبران هزینه های آموزشی و اداری در نظام آموزشی در نظر گرفته می شود. با پرداخت این هزینه، افراد به راحتی می توانند مدارک اصلی خود را از دانشگاه مربوطه تحویل گرفته و در سایر کشورهای خارجی مشغول کار یا تحصیل شوند.

همانطور که قبلا اشاره کردیم، هزینه آزاد سازی بر اساس رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است و فرد باید مبلغ مشخصی را به دانشگاه پرداخت کند. در کل آزاد سازی با پرداخت هزینه، یک فرصت مناسب برای اخذ مدارک اصلی دانشگاهی است.

آزاد سازی مدرک تحصیلی وزارت علوم

آزاد سازی مدرک برای رشته های مختلف علوم انسانی، علوم پایه، هنر، فنی و مهندسی، توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه می شود. هر یک از دانشجویان موظف هستند برای آزاد سازی مدرک تحصیلی خود، مطابق با بخش نامه های صادر شده از سوی وزارت علوم، مبلغی را به دانشگاه مربوطه پرداخت کنند.

آزاد سازی مدرک تحصیلی وزارت بهداشت

وزارت بهداشت برای آزاد سازی مدرک دانشجویان گروه علوم پزشکی در کشور ایران، مشابه وزارت علوم، هزینه مشخصی را برای اخذ مدارک اصلی دانشگاهی تعیین می کند و دانشجو، پس از پرداخت این هزینه مشخص شده موفق به آزاد کردن مدرک خود خواهد شد.

آزاد سازی مدرک تحصیلی شبانه

شخصی که در دوره شبانه، تحصیلات خود را گذرانده است، نیاز به پرداخت هزینه خاصی نیست؛ چرا که تحصیلات او در طول دوره دانشگاهی رایگان نبوده و دانشجو در هر ترم مبلغ معینی را به دانشگاه پرداخت کرده است.

شرایط آزاد سازی مدرک تحصیلی

✔️ باید حداقل شش ماه از تاریخ فارغ التحصیلی دانشجو گذشته باشد و هیچ بدهی مالی نداشته باشد.

✔️ دانشجو باید به دفتر آموزش دانشگاه خود مراجعه کرده و درخواست را تکمیل کند.

✔️ سپس دانشگاه مدارک را بررسی کرده و مقدار هزینه مورد نظر را اعلام می کند

نکته :

هزینه آزاد سازی مدرک تحصیلی نیز بر اساس سطح تحصیلات و دانشگاه متفاوت است.

مدارک مورد نیاز برای آزاد سازی مدرک تحصیلی

برخی از مدارک مورد نیاز برای عبارتند از:

  • اصل گواهی موقت مدرک تحصیلی از دانشگاه مربوطه به همراه فتوکپی آن
  • اصل شناسنامه و کارت ملی و فتوکپی آن ها
  • اصل و فتوکپی کارت پایان خدمت (مخصوص آقایان)
  • ارائه سوابق بیمه کاری (در صورت نیاز)
  • ارائه گواهی عدم کاریابی و تاییدیه اداره کار کل مرکز استان

سخن آخر

آزاد سازی مدرک توسط دانشگاه دولتی روزانه به معنای صدور مدرک تحصیلی اصلی به فردی است که در طی یک دوره تحصیلی در آن دانشگاه شرکت کرده و موفق به تکمیل آن دوره شده است. این فرایند شامل ارزیابی عملکرد و پیشرفت فرد در دوره تحصیلی از طرف دانشگاه است.

دانشجویانی که تصمیم به کار یا تحصیل در خارج از کشور را دارند، باید آزاد سازی مدرک را در اولویت کار خود قرار داده و در ازای آن، مبلغی را به دانشگاه پرداخت کنند. این آزاد سازی مدارک به طرق مختلفی انجام می شود که در مقاله بدان پرداختیم. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما عزیزان مثمر ثمر واقع شده و در راستای مهاجرت تحصیلی برایتان مفید باشد.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های ریاضی، تجربی، هنر و زبان
انتخاب رشته
یاشار موسی وند

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های تجربی، ریاضی، هنر و زبان

اگر در حال حاضر از بین این همه رشته دانشگاهی هنوز نمیدونی وارد چه رشته ای بشی که بازار کار آن قطعی باشد همچنین درآمد خوبی هم داشته باشد پیشنهاد میکنم چند دقیقه ای زمان بزاری و تا انتهای این مقاله با کنکور مشاور همراه باشی!

بیشتر بخوانید »
برای تماس با مشاور کلیک کنید