لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

سردرگمی در انتخاب رشته نهم

انتخاب رشته نهم برای ورود به متوسطه دوم یکی از مهم ترین مراحل زندگی هر دانش آموزی است که میتواند با یک انتخاب درست یا غلط آینده را تحصیلی و شغلی را بطرز عجیبی تحت تاثیر قرار داد.در این مرحله دانش آموزان زیادی دچار سردرگمی در انتخاب رشته نهم میشوند.

در این مقاله آکادمی کنکور مشاور با بررسی تعدادی زیادی دانش آموز و بهره گرفتن از تست های روانشناسی شخصیتی که در مراکز علمی معتبر وجود دارد سعی دارد تا شما را از این سردرگمی نجات دهد و نتیجه یک انتخاب رشته مناسب بر اساس معیارهای دقیق باشد.

علت سردرگمی در انتخاب رشته نهم چیست؟

سردرگمی در انتخاب رشته نهم

در پایان متوسطه اول دانش آموزان برای اینکه بطور تخصصی وارد زمینه مورد علاقه شوند باید انتخاب رشته انجام دهند. در واقع با انتخاب رشته در پایه نهم و ورود به متوسطه دوم دانش آموزان وارد پروسه کنکور و آینده تحصیل دانشگاهی و در نهایت آینده شغلی خواهند شد.

به همین دلیل انتخاب رشته نهم به شدت مهم و سرنوشت ساز است و حتما باید مانند کشور های پیشرفته دنیا که به آموزش و توزیع صحیح نیروی کار اهمیت میدهند عمل کرد در غیر اینصورت شاهد وضعیت فعلی و فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار یا شاغل در شغل غیر مرتبط با رشته تحصیلی میشویم. در ادامه با مهم ترین علت های سردرگمی در انتخاب رشته نهم آشنا میشویم :

👈 دخالت والدین

اکثر خانواده ها بدون در نظر گرفتن ویژگی های شخصیتی فرزندشان و اصطلاحا به دلیل چشم رو هم چشمی بسیار کور کورانه دانش آموز را مجبور به انتخاب رشته میکنند و بهتر است بگوییم با آوردن دلایل مختلفی که بیشتر مورد علاقه خودشان است بجای دانش آموز تصمیم میگیرند.

برای مثال مادری چون دوست دارد فرزندش دکتر شود یا پدری چون دلش میخواهد فرزندش دبیر شود بدون اینکه حتی علاقه فرزند را بپرسد او را وادار به انتخاب رشته ای میکند که دانش آموز را در دوران متوسطه دوم کاملا سر در گم و گیج خواهد کرد.

👈 مدارس

متاسفانه خیلی از مدارس با نظر شخصی مدیر و بدون در نظر گرفتن نظر مشاور و برگه های هدایت تحصیلی خودشان برای اکثر دانش آموزان تصمیم میگیرند و در واقع بجای آن ها انتخاب رشته میکنند. متاسفانه این موضوع در مدارس دولتی یا در شهرهایی که با کمبود معلم دچار هستند پیش می آید.

برای مثال اگر در منطقه ای مدرسه نتواند رشته تجربی پوشش دهد دانش آموزان را ملزم میکنند تا وارد رشته های دیگر شوند و به همین سادگی نه تنها سر در گمی ایجاد میشود بلکه آینده دانش آموز تباه خواهد شد.

👈 علت سردرگمی در انتخاب رشته نهم : مشاورین غیر متخصص

بعضی از مشاوران مدرسه ها و کسانی که در موسسات مختلف ادعای مشاور بودن میکنند به غلط به دانش آموز اطلاعاتی منتقل میکنند و همین موضوع باعث میشود دانش آموزی در این سن به سادگی تحت تاثیر قرار گیرد و در نهایت تصمیم غلط بگیرد.

باید دقت داشت دانش آموز نهمی حدود ۱۵ سال سن دارد و هنوز هیچ تجربه ای از دنیای بیرون و بازار کار ندارد حتی در روابط اجتماعی هم هنوز به درستی نمیتواند رابطه برقرار کند پس نباید با رویا پردازی کاذب و بدون در نظر گرفتن خصوصیات و ویژگی های دانش آموز نهمی صرفا بخاطر پول او را سردرگم کرد.

👈 تقلید از دیگران

دانش آموزان وقتی میبینند هم کلاسی آن ها وارد یک رشته ای شده است یا اینکه اکثر بچه ها میخواهند وارد رشته ای شوند به سادگی تحت تاثیر قرار میگیرد و او هم دقیقا به سمت همان رشته میرود غافل از اینکه با تقلید یا پیروی از دیگران نمیشه موفق شد.

👈 علت سردرگمی در انتخاب رشته نهم : نداشتن اطلاعات کافی از رشته ها

از نهم میشه وارد رشته های نظری و فنی و کار و دانش شد اما باید راجع به دروس این رشته ها ، مدل کنکوری که باید در آن شرکت کرد ، رشته های دانشگاهی و در نهایت بازار کار مرتبط با رشته اطلاعات کافی داشت.

ممکن است دانش آموزی وارد رشته های کار و دانش شود و مهارت آموزی کند و به سرعت هم جذب بازار کار شود و دانش آموز تجربی چند سال پشت کنکور بماند آخر سر هم وارد شغل غیر مرتبط شود. در این مدت شخصی که وارد رشته های کار و دانش شده نه تنها درآمد داشته بلکه با سابقه کاری که پیدا کرده موقعیت های بهتری هم خواهد داشت.

توجه

منظور ما از این مثال خوب و بد بودن رشته ها نیست بلکه هدف این است تا شما بتوانید درک بهتری از انتخاب رشته نهم داشته باشید و دقیقا بر اساس خصوصیات شخصیتی انتخاب رشته انجام دهید.

👈 در نظر نگرفتن خصوصیات شخصیتی

خصوصیات شخصیتی که در ادامه مفصل به آن میپردازیم و میشه با چند تست ساده کاملا متوجه شد تقریبا مهم ترین فاکتور در انتخاب رشته نهم است و سر در گمی در انتخاب رشته نهم را به حداقل میرساند.

مثلا اگر شخصی دارای تیپ شخصیتی هنری باشد واقعا چه دلیلی دارد وارد رشته های مهندسی شود یا اگر دانش آموزی دارای تیپ شخصیتی متهور است ورود به رشته تجربی برای او دقیقا مثل خود کشی است.این گزینه را به شدت جدی بگیرید تا مطابق با روحیات خودتان انتخاب رشته انجام شود.

👈 علت سردرگمی در انتخاب رشته نهم : بلوغ

این سن چه برای دختر ها و چه پسر ها سن بلوغ و شروع جوانی و رویا پردازی ها ، غرور و حرف گوش ندادن است.بسیار شاهد این موضوع بوده ایم که دانش آموزان در این سن حتی برای اینکه بخوان به خانواده یا دیگران اثبات کنند که روی پای خودشان هستند بر خلاف میل باطنی کارهای عجیب میکنند.

موضوع بلوغ ناخود آگاه است و نمیشه دانش آموز را مقصر دانست و چون امری غیر ارادی و به نوعی غریزی است اما میشه با درک دانش آموز و دوستانه صحبت کردن و عدم مقابله از سر در گمی در انتخاب رشته نهم جلوگیری کرد.

👈 وضعیت اقتصادی کشور

وقتی دانش آموز مهندس های بیکار را میبیند یا میشنود که معلم ها از وضعیت معیشتی خوبی برخوردار نیستند یا مثلا کارمندان ادارات را میبیند که بعد از ساعت کار مسافر کشی میکنند خب چطور میشه انتظار داشت که دانش آموز در این سر در گم نشود و فقط به علاقه توجه کند!

دقیقا برای همین است که میگوییم انتخاب رشته نهم به دهم بسیار سرنوشت ساز است و حتما باید علاقه در کنار بازار کار سنجیده شود و با تطبیق تیپ شخصیتی انتخاب رشته به درستی صورت گیرد.

توجه

برای اینکه موضوعات گفته شده کمتر باعث سر در گمی در انتخاب رشته نهم دانش آموزان شود حتما پیشنهاد میکنیم از مشاوره مشاورین متخصص کنکور مشاور استفاده نمایید.

موضوعات مرتبط : حداقل معدل برای رشته تجربی نهم

معیارهای انتخاب رشته مناسب برای نهمی ها

معیارهای مختلفی برای انتخاب رشته پایه نهم در نظر گرفته میشود در واقع خود آموزش و پرورش فرمولی برای ورود به هر کدام از رشته ها قرار داده است. البته اگر شانس دانش آموزی برای انتخاب چند رشته وجود داشته باشد میتواند اولویت بندی کند. در ادامه بر اساس تیپ شخصیتی افراد روش اولویت بندی خدمت شما توضیح داده میشود تا از سردرگمی در انتخاب رشته نهم شما جلوگیری شود.

امتیاز بندی انتخاب رشته نهم

وزارت آموزش و پرورش در قدم اول برای هدایت تحصیلی برای دانش آموزان معیارهایی قرار داده است و برای هرکدام امتیازی در نظر گرفته است.به این ترتیب با توجه به امتیازی که دانش آموز بدست میاورد میتواند برای بعضی یا همه رشته ها شانس انتخاب داشته باشد.

امتیاز بندی انتخاب رشته نهم
سوابق تحصیلی 35 امتیاز
آزمون های مشاوره ای۳۰ امتیاز
نظر دانش آموز 10 امتیاز
نظر معلم ها۱۰ امتیاز
نظر مشاور مدرسه۱۰ امتیاز
نظر خانواده  5 امتیاز

چند نکته مهم

حداکثر امتیازی که میتوان کسب کرد ۱۰۰ امتیاز است و بر اساس امتیازات کسب شده اجازه انتخاب رشته به دانش آموز داده خواهد شد.

افرادی که دارای سهمیه ایثارگران و جانبازی هستند در اولویت انتخاب رشته قرار خواهند داشت.

سوابق تحصیلی از مجموع نمرات دروس مشخص شده برای هر رشته از پایه هفتم تا نهم در نظر گرفته میشود البته ضرایب دروس برای پایه های هفتم و هشتم ، یک خواهد بود و برای پایه نهم با ضریب ۳ محاسبه میشود.

آزمون مشاوره ای شامل چه مواردی است؟

این آزمون در طی ۳ سال متوسطه اول و در ۶ مرحله برگزار میشود و دانش آموزان از لحاظ این موارد مورد بررسی قرار میگیرد.

✅ شخصیتی

✅ استعداد

✅ رغبت تحصیلی

✅ ارزش های تحصیلی و شغلی دانش آموز

در نهایت این موارد در ۶ مرحله آزمون بازنگری و ارزیابی میشود و قسمتی از امتیاز بندی انتخاب رشته نهم را در کنار نمراتی که دانش آموز طی ۳ سال کسب کرده است تشکیل میدهد.

در مرحله بعدی دانش آموز باید حداقل نمراتی را برای هر درس بدست آورده باشد تا با جمع آن ها بتوان معیاری برای ضعف و قدرت دانش آموز در درس ها داشت. مثلا اگر دانش آموزی در درس های ریاضی و علوم ضعیف باشد چطور میخواهد از پس رشته ریاضی یا تجربی بر بیاید؟!

برای انتخاب رشته و اولویت بندی میتوان وارد رشته های نظری یا فنی و حرفه ای و کار و دانش شد که قطعا هر کدام از این ها دارای معیار هایی برای انتخاب است و در صورتی که دانش آموز به حد نصاب نرسیده باشد اجازه انتخاب نخواهد داشت.

معیار انتخاب رشته ریاضی فیزیک

برای ورود به این رشته لازم است دارای پایه قوی در دروس ریاضی و فیزیک و البته درس شیمی باشید و بیشتر علاقه به مسائل داشته باشید تا درس حفظ کردن!

جدول پذیرش رشته ریاضی فیزیک
درسمیانگین نمرات ۳ سال متوسطه اول
ریاضیحداقل ۱۴
فیزیکحداقل ۱۳

توجه

ضریب دروس ریاضی و علوم برای هر ۳ سال متوسطه اول ۳ در نظر گرفته میشود و مجموع نمرات ریاضی و علوم باید حداقل به ضریب ۴۲ برسد.

برای ورود به رشته ریاضی فیزیک حداقل معدل باید ۱۴ باشد. خب دوستان در ادامه مقاله سردرگمی در انتخاب رشته نهم باید به سراغ معیار انتخاب رشته علوم تجربی بریم…

معیار انتخاب رشته علوم تجربی


رشته تجربی پر مخاطب ترین رشته برای مقطع متوسطه دوم است و پیشنهاد میکنیم اگر پایه ریاضی و فیزیک و شیمی خوبی ندارید و در مفهومی خواندن دروس دچار مشکل هستید اصلا سراغ این رشته تروید تا دچار مشکل نشید!

جدول پذیرش رشته علوم تجربی
درسمیانگین نمرات ۳ سال متوسطه اول
ریاضیحداقل ۱۳
علومحداقل ۱۴

توجه

ضریب دورس ریاضی و علوم برای هر ۳ سال متوسطه اول ۳ در نظر گرفته میشود و مجموع نمرات ریاضی و علوم باید حداقل به ضریب ۴۲ برسد.

برای ورود به رشته تجربی حداقل معدل باید ۱۴ باشد.

معیار انتخاب رشته علوم انسانی

رشته علوم انسانی جز رشته هایی است که بر خلاف ریاضی و تجربی از کمترین درس حل کردنی برخوردار است و دانش آموز باید در رشته بیشتر دارای حفظیات قوی باشد. در نظر داشته باشید دروس عربی و ادبیات جز دروس اصلی این رشته هستند.

جدول پذیرش رشته علوم انسانی
درسمیانگین نمرات ۳ سال متوسطه
زبان و ادبیات فارسی حداقل نمره ۱۴
عربی حداقل نمره ۱۲
مطالعات اجتماعیحداقل نمره ۱۳

توجه

برای انتخاب رشته علوم انسانی ضریب درس ادبیات ۴ ، مطالعات اجتماعی ۳ و عربی ۲ در نظر گرفته میشود و مجموع نمرات این ۳ درس باید حداقل به ضریب ۴۲ برسد.

برای ورود به رشته علوم انسانی لازم است حداقل معدل دانش آموز ۱۴ باشد. خب دوستان در ادامه مقاله سردرگمی در انتخاب رشته نهم باید به سراغ معیار انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی بریم…

معیار انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی

در این رشته تمرکز بر روی دروس عربی و فقه و تفسیر قرآن است و مانند رشته انسانی کمترین دروس مسئله دار و حل کردنی در این رشته وجود دارد به این ترتیب دانش آموزان براید توانایی و علاقه به دروس حفظ کردنی داشته باشند.

جدول پذیرش رشته علوم و معارف اسلامی
درسمیانگین نمرات ۳ سال متوسطه
زبان و ادبیات فارسی حداقل نمره ۱۴
عربی حداقل نمره ۱۲
مطالعات اجتماعیحداقل نمره ۱۳

توجه

برای انتخاب رشته علوم انسانی ضریب درس ادبیات ۴ ، مطالعات اجتماعی ۳ و عربی ۲ در نظر گرفته میشود و مجموع نمرات این ۳ درس باید حداقل به ضریب ۴۲ برسد.

برای ورود به رشته علوم انسانی لازم است حداقل معدل دانش آموز ۱۴ باشد.

معیار انتخاب رشته های فنی و حرفه ای

رشته هایی که زیر مجموعه فنی و حرفه ای هستند با هدف آموزش عملی و مهارتی به دانش آموزان تدوین شده است و دانش آموز در این شاخه بیشتر با دروس عملی سر و کار دارد تا دروس حفظی همچنین رشته های زیر مجموعه فنی و حرفه ای از تنوع بالایی برخوردار است که باعث میشود دست دانش آموز در انتخاب رشته باز باشد.

جدول پذیرش رشته فنی و حرفه ای
درسمیانگین نمرات ۳ سال متوسطه اول
ریاضیحداقل نمره ۱۰

توجه

در رشته های فنی و حرفه ای مجموع نمرات دروس ریاضی ، علوم و حرفه و فن باید حداقل به ضریب ۳۰ برسد.

داشن آموزان برای اینکه اجازه انتخاب رشته های زیر مجموعه فنی و حرفه ای را داشته باشند نیاز به معدل حداقل ۱۲ دارند.

معیار انتخاب رشته کار و دانش

رشته کار و دانش هم مانند رشته فنی و حرفه ای تمرکز را روی دروس عملی قرار داده است و در مقایسه با رشته های فنی و حرفه ای مجموعه رشته برای انتخاب خیلی بیشتر است همچنین دروس عملی که در کارگاه ها و آزمایشگاه برگزار میشود تعدا  بالاتری دارد.

جدول پذیرش رشته کار و دانش
درسمیانگین نمرات ۳ سال متوسطه اول
کار و فناوریحداقل نمره ۱۰
ریاضیحداقل نمره ۱۰

توجه

در رشته کار و دانش ضریب درس ریاضی ۲ و درس کار و فناوری ۳ در نظر گرفته میشود و مجموع ضذایب دروس باید حداقل به ضریب ۳۰ برسد.

معدل لازم برای ورود به رشته های کار و دانش حداقل معدل ۱۲ است.

تا اینجای کار متوجه شدید که آموزش و پرورش از چه فرمولی برای تقسیم دانش آموزان در رشته های مختلف استفاده میکند. اما اگر داشن آموزی باشد که به دلیل نمرات بالا در تمام رشته ها اجازه انتخاب رشته باشد باید بریم سراغ مشخص کردن تیپ شخصیتی تا رشته مطابق با فرد به درستی انتخاب شود.

عزیزان دقت کنید انتخاب رشته نهم صرفا برای ورود به متوسطه دوم نیست بلکه روی کنکور شما و رشته ای که در دانشگاه قرار است تحصیل کنید و شغل شما تاثیر گذار خواهد پس برای چندمین بار تاکید میکنیم تا انتخاب رشته نهم را جدی بگیرید.

آشنایی یا انواع تیپ های شخصیتی برای جلوگیری از سردرگمی در انتخاب رشته نهم

👈 واقع گرا

اشخاصی که در این تیپ شخصیتی هستند بهتر است وارد رشته هایی شوند که جنبه فنی داشته باشد در واقع رشته های عملی برای این دسته بسیار مناسب هستند.

👈 اجتماعی

این تیپ شخصیتی مربوط به افرادی میشود که دنبال ارتباطات اجتماعی هستند یا در کارهای گروهی مهارت دارند همچنین از آموزش و ارتباط با تعداد زیادی آدم واهمه ندارند.

👈 جست و جو گر

اگر اهل تحقیق و پژوهش هستی و در کل آدم کنجکاوی هستی در این تیپ شخصیتی قرار داری و میتونی وارد رشته های تجربی و ریاضی شی.

👈 هنری

آدم های در این تیپ شخصیتی خلاق هستند و میتوانند به سرعت ایده پردازی کنند همچنین در خیال و تصور کردن استاد هستند.اصلا هنر بدون خیال و تصور و ایده و خلاقیت معنی نداره!

👈 قراردادی

اگر خیلی حساس و دقیق هستی و حتما باید کاری را بموقع و دقیق انجام بدی حتی برای قرار ملاقات گذاشتن انتظار سروقت بودن داری در این تیپ شخصیتی قرار گرفتی.

👈 متهور

اشخاصی که از ارتباطات با قشار مختلف و کسب تجربه لذت میبرند یا به مدیریت فردی و گروهی و کاری علاقه مند هستند و چنین توانایی در آن ها مشهود است در تیپ شخصیتی متهور قرار گرفته اند.

👈 انجام بده!

اگر میخوای بدونی رشته های نظری و فنی و حرفه ای و کار دانش همچنین رشته های دانشگاهی هر کدام زیر مجموعه کدام تیپ شخصیتی هستند حتما همین الان با ما تماس بگیر.

👈 خبر خوش

حالا متوجه شدید چقدر مهمه تیپ شخصیتی منطبق با رشته انتخابی در شما شناسایی شود تا دچار سر در گمی در انتخاب رشته نهم نشید.فرض کنید شما دارای تیپ واقع گرا هستید اما وارد رشته علوم انسانی شدید بنظر خودتان چه فاجعه ای در انتظار شما است؟!

ما در کنکور مشاور با بهره گیری از روانشناسان تحصیلی و با تجربه میتوانیم بصورت حضوری و حتی غیر حضوری از شما تست بگیریم و نوع تیپ شخصیتی شما را مشخص کنیم. برای انجام اینکار کافیه همین الان با ما تماس بگیرید.

راه های رفع مشکل سردرگمی در انتخاب رشته نهم

راه های رفع مشکل سردرگمی در انتخاب رشته نهم

تا اینجای توضیحات باید بطور واضح متوجه شده باشید که انتخاب رشته نهم چقدر با اهمیت است همچنین باید برایتان روشن شده باشد وقتی با انبوهی از رشته ها و آینده های شغلی برخورد میکنید چطور خودتان را از سر درگمی انتخاب رشته نهم نجات دهید.

اما اگر هنوز نگران هستید این چند نکته هم رعایت کنید تا دیگر هیچ مشکلی نباشد و به سادگی انتخاب را انجام دهید و مثل موشک به سمت موفقیت حرکت کنید.

👈 وسواس انتخاب رشته نگیر

اصلا لازم نیست برای انتخاب رشته نهم همش خودتان را با دیگران قیاس کنید یا با چندین مشاور مختلف صحبت کنید یا اینکه تصور کنید فقط ورود به یک رشته خاص حتی در صورتی که به آن علاقه ندارید باعث موفقیت شما خواهد شد.

👈 راجع به بازار کار رشته ها تحقیق کن

میشه بازار کار را از الان برای چند سال آینده پیش بینی کرد و سراغ رشته ای رفت که بتواند ما را در مسیر خوبی قرار دهد تا بلافاصله بعد از تحصیل و حتی در حین تحصیل بتوانیم کسب درآمد کنیم و آینده شغلی خوبی در انتظارمان باشد. پیشنهاد میکنیم مقاله تاثیر بازار کار در انتخاب رشته رو بخونید.

👈 رفع مشکل سردرگمی در انتخاب رشته نهم : راجع به رشته های دانشگاهی تحقیق کن

یکی از مواردی که خیلی میتونه به شما کمک کنه کسب اطلاعات راجع به رشته های دانشگاهی است تا از الان بدانید اگر فرضا وارد رشته علوم انسانی شوید چه رشته هایی در آینده منتظر شما است.

👈 با مشاور متخصص صحبت کن

انتخاب رشته کاری تخصصی است و نیاز به شناخت و تجربه دارد و حتما لازم است با مشاوری که در این زمینه چندین سال تجربه دارد مشور کنید تا با بررسی کامل شما و گرفتن تست های مشخص بهترین مسیر را به شما نشان دهد. شما میتونید از مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم آکادمی کنکور مشاور استفاده کنید.

توجه

مواردی که به شما پیشنهاد کردیم مواردی است که بر اساس سال ها تجربه و صحیح و خطا و بررسی افراد در یک بازه زمانی ۱۰ ساله از انتخاب رشته نهم تا فارغ التحصیلی و مشغول به کار شدن بدست آمده است و تنها با رعایت کردن این موارد ساده میتونید آینده را تضمین کنید.

حرف دل!

در کشور ما متاسفانه نظام آموزشی با مشکلات زیادی مواجه بوده است و طی ۳۰ سال گذشته با تغییرات زیادی مانند حذف نظام قدیم یا ایجاد نظام سالی واحدی و بعد از آن نظام جدید تلاش شده است تا این مشکلات برطرف شود و جامعه از ریشه که همان مدرسه است پیشرفت کند.

تلاش های آموزش و پرورش قابل تقدیر است اما در این مسیر خانواده ها هم باید کمک کنند و با دید باز و بطور اصولی فرزندانشان را راهنمایی کنند.امیدواریم آکادمی کنکور مشاور توانسته باشد چشم شما را در این مسیر باز کرده باشد تا بلکه قدری در موفقیت شما تاثیر گذار باشیم.

شما مخاطبین عزیز کنکور مشاور میتوانید برای مشاوره در زمینه انتخاب رشته نهم و رفع مشکل سردرگمی در انتخاب رشته نهم همین الان با ما تماس بگیرید.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید