لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

روش مطالعه فیزیک

روش مطالعه فیزیک

فیزیک یکی از دروس تاثیر گذار در کنکور ریاضی و تجربی است که در هر کدام از این کنکور ها نقش بخصوصی ایفا میکند همچنین نمره درس فیزیک در امتحانات نهایی تاثر مستقیم در تراز داوطلب خواهد داشت بنابراین اطلاع از روش مطالعه درس فیزیک میتواند کمک زیادی به داوطلب کند .

آکادمی کنکور مشاور در این مقاله با بهره گیری از متودهای جهانی مطالعه و استفاده از تجربیات رتبه برترهای کنکور بهترین روش خواندن فیزیک را برای شما توضیح میدهد . اگر میخوای در درس فیزیک مشکلاتت برطرف شه و جز رتبه برترهای کنکور باشی این مقاله مهم را از دست نده !

روش مطالعه فیزیک دبیرستان

فیزیک در کنکور ریاضی دارای ضریب ۹ و در کنکور تجربی دارای ضریب ۷ است همچنین در محاسبه نمره سوابق تحصیلی برای هر کدام از رشته های گفته شده ضریب مشخصی دارد . پس از همین ابتدای کار باید بدانید برای موفقیت در کنکور باید هم دید تستی و هم دید تشریحی به فیزیک داشت .

فیزیک درسی مفهمومی همراه با محاسبات میباشد پس باید هم فیزیک را فهمید و هم در محاسبات عددی قوی شد . خیلی ها تصور میکنند اگر فیزیک را حفظ کنند یا صرفا چند تکنیک بخصوص یاد بگیریند موفقیت آن ها تضمین شده است در حالی که اصلا اینطور نیست !

فرقی نمیکند شما دانش آموز دهم هستید یا در سال های یازدهم و دوازدهم در حال خواندن این مقاله میباشید حتی فرقی نمیکند که بعنوان پشت کنکوری میخواید روش خواندن فیزیک را یاد بگیرید چون در تمام حالات با رعایت چند قانون ساده قطعا درصد خوبی از فیزیک بدست میارید .

مقالات مرتبط : نکات طلایی در روش مطالعه شیمی

 بهترین روش مطالعه فیزیک فقط در ۱۰ قدم

با کنکور مشاور این ۱۰ قدم را همراه شو بهت قول میدم در کمترین زمان ممکن به حدی میرسی که با تعجب برای دیگران تعریف کنی !

👈 قدم اول در روش مطالعه فیزیک

باید از کتاب درسی شروع به خواندن فیزیک کنید . شاید مطالب خاصی در کتاب درسی وجود نداشته باشد یا نمونه سوالاتی که در کتاب فیزیک وجود دارد که چندان شما را محک نزند اما در هر صورت منبع اصلی کتاب درسی است و میتواند برای شما پارتیشن بندی ذهنی انجام دهد .

👈 قدوم دوم در روش مطالعه فیزیک

باید سر کلاس با تمام وجود به درس گوش بدید . پایه آموزشی تمام دانش آموزان خوشبختانه یا متاسفانه معلم مدرسه است پس حتی اگر معلم خوبی هم نداشته باشید بازهم ملزم هستید تا سر کلاس با تمام تمرکز حاضر شوید .

تا میتوانید سوالات ذهنیتان را از معلم بپرسید چون در شروع و یادگیری هر مبحثی تنها کسی که میتواند مطالب را در ذهن شما پایه گذاری کند و به ابهامات اولیه پاسخ دهد معلم است پس کلاس درسی را به شدت جدی بگیرید و با تمام وجود سر کلاس حاضر شوید .

👈 قدم سوم در روش مطالعه فیزیک

اول مباحث پیش نیاز باید یاد گرفته شود . اشتباه مهلک خیلی از دانش آموزان این است که هر مطلبی برایشان سخت باشد به سادگی از آن عبور میکنند و وارد مطلب بعدی میشوند غافل از اینکه مطالب بهم پیوسته است و تا در مباحث پیش نیاز مسلط نشید مطالب بعدی هم یاد نمیگیرید .

زمانی که روش مطالعه فیزیک طبق اصول رعایت نمیشه دانش آموز دائما در مباحث در حال پیشروی است ولی نه چیزی میفهمد نه میتواند تست بزند و نه حتی در نمرات امتحانات کلاسی و نهایی نتیجه خوبی بدست میاورد .

داوطلب با اینکار فقط باعث میشود مطالب روی هم تلمبار شود و نه تنها تاثیر مثبتی برای او ندارد بلکه روزی به جایی خواهد رسید که یک دور فیزیک را خونده اما نه چیزی بلده و نه حتی چیزی یادش مونده و همین موضوع باعث میشود روحیه و انگیزه کافی برای زدن درس های دیگه هم نداشته باشد.

👈 قدم چهارم در روش مطالعه فیزیک

بعد از اینکه آموزش خوبی دیده شد و با مطالعه کتاب درسی ذهنیت درستی نسبت به فیزیک پیدا کردید و البته ترتیب خواندن مباحث در تمام سال های دهم و یازدهم و دوازدهم را رعایت کردید باید برید سراغ منابع کمک آموزشی .

منابع کمک آموزشی به داوطلبان کمک میکند تا مطالبی را که در آن ضعف دارند با استفاده از درس نامه تقویت کنند همچنین نمونه سوالات استاندارد و خوب آموزشی حل کنند و در نهایت داوطلب را آماده میکنند برای ورود به تست زدن های زمان دار .

مهم ترین نکته در مورد منابع فیزیک این است که منابع حتما باید بر اساس سطح و ظرفیت داوطلب انتخاب شود . زمانی که داوطلب در سطح ضعیف است نباید با خودش تعارف کند و پیرو بقیه سراغ منابع سخت برود باور کنید نتیجه افتضاح خواهد شد !

اصلا نگران خواندن چند منبع کمک آموزشی از نظر زمانی نباشید چون اگر درست و طبق روال صحیح روش خواندن فیزیک پیش برید حداقل ۲ منبع کمک آموزشی تا کنکور تمام خواهد شد . برای سطح بندی منابع به مثال پایین توجه کنید .

منبع کمک آموزشی فیزیک مخصوص داوطلب با سطح ضعیف : کتاب های سیر تا پیاز

منبع کمک آموزشی فیزیک مخصوص داوطلب با سطح متوسط : گاج

منبع کمک آموزشی فیزیک مخصوص داوطلب با سطح قوی : نشر الگو

البته منابع دیگری هم وجود دارد اما برای شروع فعلا این چند منبع را در ذهنتان داشته باشید . انتخاب منبع یکی از قسمت های مهم روش مطالعه فیزیک است !

👈 قدم پنجم در روش مطالعه فیزیک

در برنامه ریزی درسی ای که برای کنکور انجام میدید با توجه به سطح و رشته ای که قرار است در آن شرکت کنید باید حداقل زمان مشخصی به فیزیک اختصاص دهید . حداقل زمان خواندن فیزیک در هفته برای رشته ریاضی ۹ ساعت و برای تجربی ۷ ساعت است .

اما اگر قوی نیستید و در این درس ضعف دارید حتما باید به این حداقل ساعت ها در برنامه ریزی افزوده شود . ساعت مطالعه در بلند مدت نتیجه خواهد داد و نه تنها در درس فیزیک بلکه در هیچ درس دیگری انتظار زود بازده بودن برنامه را نداشته باشید .

روش مطالعه فیزیک ارتباط جدایی ناپذیری با برنامه ریزی دارد . برنامه ریزی دقیقا مانند انتخاب منابع  باید شخصی سازی شده باشد و بر اساس شرایط ، امکانات ، منابع و سطح دانش آموز انجام شود در غیر اینصورت نتیجه افتضاح خواهد بود .

👈 قدم ششم در روش مطالعه فیزیک

حتما در کلاس درسی یا کلاس های کمک آموزشی یا در زمان خواندن جزوه و کتاب از نت برداری و خلاصه نویسی استفاده کنید . خلاصه نویسی مانند کد گذاری ذهنی است و خیلی از مواقع تنها با دیدن چند خط خلاصه نویسی یک فصل در ذهنتان تداعی خواهد شد .

خلاصه نویسی روش های مختلفی دارد و شاید برای هر درس فرق داشته باشد . مقاله مربوط به روش های خلاصه نویسی را حتما از طریق همین سایت مطالعه کنید .

👈 قدم هفتم در روش مطالعه فیزیک

فیزیک علاوه بر مفهومی بودن و داشتن دانش نسبی ریاضیات دارای محاسبات هم هست . در واقع برای به جواب رسیدن نیاز است محاسبات سریع بلد بود تا در جلسه کنکور زمان کافی داشت که به تمام سوالات رسید .

برای افزایش قدرت محاسبات میتونید از کتاب محاسبات سریع مهر و ماه که یک کتاب جیبی همراه است استفاده کنید همچنین بعضی از موسسات دارای فیلم های آموزشی محاسبات سریع هستند . بالا بردن قدرت محاسبات شما را در حل مسائل شیمی هم کمک میکند .

👈 قدم هشتم در روش مطالعه فیزیک

تست آموزشی یا پوششی بزن . در واقع همزمان با درس خواندن برای هر مبحث باید بین ۳ تا ۵ تست زده شود تا مبحث برای شما جا بیوفتد همچنین بعد از پایان آن قسمت مشخص لازم است در زمان های مرور از تست های پوششی استفاده شود .

تست های پوششی مربوط به فصل های قبلی و فصل هایی هستند که از آن رد شدیم ولی با زدن تست های پوششی حافظه بلند مدت را تقویت خواهیم کرد بطوری که با تکرار اینکار محال است فرمول یا مبحصی از ذهنتان پاک شود حتی اگر به زور بخواید پاکش کنید !

👈 قدم هشتم در روش مطالعه فیزیک

بعد از تست های آموزشی و پوششی باید بری سراغ تست های زمان دار . تست های زمان دار بعد از مراحل آموزش زده میشود تا داوطلب نحوه زمان بندی را یاد بگیرید و عادت کند که باید تعداد تست مشخصی در زمان مشخصی زده شود .

👈 قدم نهم در روش مطالعه فیزیک

برای اینکه دچار افت درسی نشی و نمره خوبی در امتحانات نهایی کسب کنی پیشنهاد میکنم یک چهارم بازه زمانی درس خواندن روزانه را به درس هایی که در همان روز در مدرسه آموزش دیدی اختصاص بده .

با اینکار دیگه دانش آموز شب امتحانی نمیشی و چون به اندازه کافی درس خوندی فقط میری سراغ نمونه سوالات امتحانی . باور کن نمره بالا در درس فیزیک دقیقا مانند درصد بالا است و کسانی که نمره و معدل بالایی دارند حتی اگر در مباحث کنکوری ضعف داشته باشند جبران خواهد شد .

👈 قدم دهم در روش مطالعه فیزیک

در قدم نهایی باید مرور و جمع بندی انجام شود . میتوانید از روش تیپ بندی سوالات استفاده کنید و زمانی که هر تستی میزنید اگر برایتان جدید بود کنارش عددی بگذارید . به همین ترتیب حتی اگر با ۱۰۰ سوال جدید هم رو به رو بشید باید علامت گذاری کنید .

حالا این کار به چه دردی میخوره ؟

همانطور که میدانید بهترین روش مرور و جمع بندی تست زدن است و وقتی که تیپ بندی سوالات برای شما مشخص شده باشد بیشتر سراغ تیپ هایی خواهید رفت که مشکلات بیشتری در آن دارید و لازم نیست با تمرکز روی مباحثی که در آن مسلط هستید زمانتان تلف شود .ُ

روش مطالعه فیزیک رتبه های برتر

روش مطالعه فیزیک رتبه های برتر

روش خواندن فیزیک رتبه برترهای کنکور برای خیلی از داوطلبان کنکوری جذاب است برای همین ما روش هایی که مشاورین رتبه برتر کنکور مشاور در خواندن فیزیک داشتند را از زبان خودشان در اینجا آوردیم تا بتونید کسب تجربه کنید .

مصطفی منصوری رتبه برتر کنکور ریاضی و رتبه ۲ رقمی کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران

فیزیک برای من چالشی سخت بود و همیشه از فیزیک میترسیدم . زمانی که اسم فیزیک میومد دلهره میگرفتم و حتی در تصوراتم هم نمیگنجید که بتونم درصد خوبی در فیزیک داشته باشم . یک روز استاد خوبی بهم گفت مصطفی برای اینکه فیزیکت خوب شه اول باید فیزیک را بفهمی !

من هم طبق گفته استاد بجای حفظ کردن فرمول های فیزیک سعی کردم بفهمم و یاد بگیرم و وارد عمق فیزیک شم . بعد از این بود که فیزیک برایم جالب شد و چون فرآین اثبات فرمول ها و دلیل خلق فرمول ها رو یاد گرفته بودم به سادگی مطالب در ذهنم جا میگرفت .

همچنین سعی کردم عجله نکنم و طبق برنامه و ارزیابی های ماهانه در این درس پیشروی کنم در نهایت بعد از حدود ۶ ماه متوجه شدم چقدر فیزیک درس شیرینی است و چقدر خوب و ساده میشه در این درس نتیجه گرفت .

کتاب های کمک آموزشی مناسب سطح خودم خوندم و تا میتونستم تست زدم تا اینکه در جلسه کنکور با اعتماد بنفس زیادی سوالات واسم مثل آب خوردن شد . الان به جایی رسیدم که خودم جزوه فیزیک مینویسم و این درس را برای کنکور و امتحانات نهایی تدریس میکنم !

احمد غلامی دانشجوی سال ۵ پزشکی علوم پزشکی ایران

من رشتم ریاضی بود ولی به یکباره تصمیم گرفتم در کنکور تجربی شرکت کنم . نسبت به بچه های تجربی فیزیک بهتری داشتم و دلیلش هم معلم های خوبی بود که بهم درس داده بودن . رمز موفقیت من در بالا زدن فیزیک پایه آموزشی خوبی بود .

البته پایه آموزشی من تو مدرسه خوب نشده بود و مجبور شده بودم تا برم سراغ کلاس های کنکور که خدارو شکر سودمند بود و تونستم قوی بشم . به شما پیشنهاد میکنم حتما از آموزش خوبی به هر روشی که خودتون بلدید استفاده کنید . بطرز عجیبی در ادامه مسیر تاثیر گذاره !

علیرضا فرهادی دانشجوی سال ۵ دندان پزشکی دانشگاه تهران

رمز موفقیت من در کنکور و درس فیزیک تلاش زیاد و مستمری بود که داشتم . اینقدر ذوق و شوق واسه درس خوندن و نتیجه گرفتن در من بود که ۲ ساعت قبل از شروع مدرسه بیدار میشدم و از مدرسه تا خونه میدویدم تا به برنامم برسم .

مدرسم نمونه دولتی بود و همین باعث شده بود تا مشکل آموزش نداشته باشم . خودمم به اندازی کافی درس میخوندن ، تست میزدم و کتاب های کمک آموزشی مختلفی امتحان میکردم تا اینکه تونستن بموقع هم برناممو تموم کنم و هم به اندازه کافی تست بزنم .

بعد از اینکه نتایج اولیه کنکور اومد و رتبه مشخص شد باورم نمیشد رتبه ۳۲ کنکور شدم . اینقدر احساساتی شدم که با تمام اعضای خانواده از خوشحالی فقط گریه میکردیم . واسه همتون این روز قشنگو آرزو میکنم و امیدوارم از روش های مطالعه فیزیک در آکادمی کنکور مشاور خوب استفاده کنید . برای من که جواب داد امیدوارم شما هم سال بعد همین موقع پشت صندلی یکی از بهترین دانشگاه های ایران  باشید !

چند نکته طلایی در روش مطالعه فیزیک

چند نکته طلایی در روش مطالعه فیزیک

اگر به این چند نکته مهم هم دقت کنی و البته اجراش کنی دیگه قطعا چیزی در روش مطالعه فیزیک نمیمونه که بخوای یاد بگیری و میتونی درصد بالایی در فیزیک داشته باشی همچنین نمره خیلی خوبی در امتحانات نهایی بگیری .

بهبود نمره امتحان نهایی

در کنکور ۱۴۰۳ و ۱۴۰۳ نمره فیزیک دوازدهم خیلی خیلی مهمه و قسمتی از نمره کلی داوطلب را تعیین میکند . اگر نمره فیزیکت کم شده اصلا نباید نارحت باشی چون میشه از قانون ترمیم معدل استفاده کنی و نمرت را ارتقا بدی . اگر در امتحان ترمیم معدل نمرت کمتر از نمره اول شد آموزش و پرورش نمره بالاتر را لحاظ خواهد کرد .

گوشیتو بنداز دور !

بیش ۹۵ درصد از بین رفتن تمرکز مربوط به گوشی و فضای مجازی است . شابد در نگته اول خیلی ساده بنظر برسد اما وب گردی و دغدغه هایی که ایجاد میشه و از همه بدتر اتلاف وقت تا حد زیادی شما را از یادگیری خوب و اجرای بموقع برنامه دور خواهد کرد . در زمان های مرده مثل زنگ ها تفریح ، مسیری که تو اتوبوس و مترو هستی از گوشی استفاده کن فقط !

انواع آموزش

اگر معلم خوبی نداری و کیفیت آموزشی معلمت خوب نیست میتونی از چندین حالت آموزشی استفاده کنی تا رفع اشکال بشه و قدم اول یعنی آموزش به درستی رعایت بشه . از یکی از این روش ها استفاده کن

  • کلاس کنکور
  • معلم خصوصی
  • رفع اشکال با دانش آموزان قوی
  • دی وی دی های آموزشی
  • آموزش آنلاین

در هر شرایط و هر شهری که باشی و با هر وضعیت مالی قطعا میشه از یکی از این روش ها استفاده کنی و خودتو ارتقا بدی . اصلا با خودت تعارف نداشته باش و اگر ضعف داری حتما ضعفتو پوشش بده حتی اگر شده در جلسات رفع اشکال شرکت کنی !

خبر خوب !

در کنکور مشاور مشاوران حرفه ای و مدرسان با تجربه فیزیک مشغول کار هستند که میتوانید ویدیوها و جزوات درسی و نمونه تدریس آن ها را از طریق سایت مشاهده نمایید . یک جلسه مشاوره و تدریس رایگان در کنکور مشاور برای همه داوطلبان کنکور ریاضی و فیزیک قرار داده شده که فقط با یک تماس میتونی در این طرح ثبت نام کنید .

خلاصه مطالب

درس فیزیک درسی تاثیر گذار از نظر درصد کنکور و نمرات امتحان نهایی برای داوطلبان کنکور ریاضی و تجربی است و تنها کافیست با داشتن استراتژی مناسب و صحیح و رعایت چند نکته به بهترین نتیجه ممکن در کنکور رسید .

فقط باید اصول و گام های گفته شده با دقت رعایت شود و مهم تر از آن اجرا شود و معجزه درصد بالای ۷۰ و نمره بالای ۱۹ در درس فیزیک را خواهید دید . روش خواندن فیزیک بسیار ساده و اجرایی است به شرط اینکه صبور باشی و منتظر زود بازده بودن نباشید .

برای مشاوره در زمینه روش مطالعه فیزیک کنکور و مدرسه همین الان با آکادمی کنکور مشاور تماس بگیر و از طرح های رایگان ما استفاده کن .

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید