لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

روش مطالعه شیمی

روش مطالعه شیمی

شیمی بعنوان یکی از دروس تخصصی در کنکور تجربی و ریاضی با ضریب بالایی که دارد قطعا جز دروس تاثیر گذار برای رتبه برتر شدن است به همین دلیل لازم است روش مطالعه شیمی را یاد بگیرید و در نحوه مطالعه شیمی از بهترین روش های ممکن استفاده کنید .

در این مقاله با بهره گیری از تجربیات رتبه برترهای کنکور به شما خواهیم آموخت بهترین روش مطالعه شیمی در قسمت مفاهیم و مسائل به چه صورت است تا بتوانید نتیجه خوبی کسب کنید و به رتبه برتر شدن نزدیک شوید . تا انتها با کنکور مشاور همراه شو و حداکثر استفاده را از این مطالب کلیدی ببر !

روش مطالعه شیمی رتبه های برتر کنکور

شیمی یکی از دروس اختصاصی کنکور تجربی با ضریب ۹ و کنکور ریاضی با ضریب ۶ است که در هر دو کنکور دارای ۳۵ سوال با مدت پاسخگویی ۳۵ دقیقه است در واقع باید گفت در جلسه کنکور بطور میانگین برای پاسخ به سوالات شیمی به ازای هر سوال یک دقیقه زمان دارید .

بنابراین لازم است به قدری در این درس مسلط شده باشید که بتوانید به تعداد سوالات بیشتری به درستی پاسخ دهید و با توجه به میانگین درصد پایین کنکوری ها در درس شیمی تراز یا نمره خوبی را برای خودتان جمع آوری کنید .

درس شیمی به طور کلی در از دو قسمت تقریبا مجزا از هم با عناوین مفاهیم و مسائل شیمی تشکیل شده است و پس سوالات در کنکور به همین صورت تفکیک میشود و میتوان گفت تقریبا نیمی از سوالات مربوط به مفاهیم و نیمی دیگر مربوط به مسائل است .

با دانستن این موضوع اولین قدم تعیین استراتژی خواندن و پاسخ دادن به سوالات شیمی میباشد . وقتی این موضوع را بدانیم در زمان خواندن تفکیک بین مفاهیم و مسائل انجام میشود و روش مطالعه شیمی به درستی پیش میرود .

مقالات مرتبط : توضیحات کامل در مورد روش ها و تکنیک های تست زنی برای بازده بیشتر در زمان کمتر

اول مفاهیم را بخوان !

بر اساس تجربه و نظر بسیاری از اساتید درس شیمی همچنین رتبه برترهای کنکور بهترین نحوه مطالعه شیمی شروع خواندن با مفاهیم و اتمام آن و بعد سراغ قسمت مسائل رفتن است که البته در خواندن مفاهیم هم لازم است ترتیب درست رعایت شود .

با این ترتیب برو سراغ مفاهیم

اول مفاهیم فصل اول دهم و فصل اول یازدهم خوانده شود .

بعد سراغ مفاهیم فصل دوم و سوم دهم برید .

با خواندن مفاهیم فصل دوم و سوم یازدهم پایه را ببندید .

در سال دوازدهم باید ابتدا سراغ مفاهیم فصل چهارم یعنی قسمت تعادل بریم و بعد از اتمام برمیگردیم اول کتاب و از فصل اول شروع میکنیم تا کتاب به اتمام برسد .

نکته ❗❗

در کتاب نظام قدیم قسمت تعادل در فصل اول قرار داشت چون پیش نیاز است اما در نظام جدید به فصل چهارم منتقل شده است که بنظر میاد کار درستی نبوده پس شما هم باید از تعادل که در فصل چهارم است شروع کنید و بعد به اول کتاب شیمی دوازدهم برگردید .

ترتیب خواندن مفاهیم شیمی دوازدهم

تعادل

اسید و باز

الکترو شیمی

جامدات یونی

در نهایت هر چی بغیر از تعادل از فصل چهارم باقی مانده است را میخوانیم .

حالا میریم سراغ مسائل

در رابطه با مسائل شیمی که بیشترین مشکلات داوطلبان کنکور در این قسمت است بهترین روش مطالعه شیمی به این ترتیب میباشد .

ابتدا مسائل شیمی دهم خوانده شود .

بعد میریم سراغ مسائل شیمی یازدهم

در مورد دوازدهم دوباره روشی که در مورد مفاهیم انجام شد را تکرار میکنیم یعنی مسائل مربوط به قسمت تعادل در فصل چهارم باید خوانده شود و بع بر میگردیم سراغ فصل اول و شیمی دوازدهم را به اتمام میرسانیم .

مقالات مرتبط : نکات طلایی روش های مطالعه فیزیک

ترتیب خواندن مسائل شیمی دوازدهم

مسائل مربوط به تعادل

مسائل مربوط به اسید و باز

مسائل مربوط به الکترو شیمی

مسائل مربوط به جامدات یونی

مسائل باقیمانده از فصل چهارم

توجه کن

بهترین نحوه مطالعه درس شیمی هم در مفاهیم و هم در مسائل این روش است و باید گفت بعد از بررسی های فراوان روی داوطلبان زیادی که توانسته اند در درس شیمی درصدهای بالای ۷۰ بزنند همچنین مشورت با اساتید کنکور درس شیمی ابن روش مطالعه شیمی بدست آمده است .

روش مطالعه شیمی برای حل مسائل

روش مطالعه شیمی برای حل مسائل

مسائل شیمی در بعضی از مباحث چندان سخت نیست و میشه با یادگیری و فهم فرمول و استفاده از یک الگوی مشخص به سادگی درصد های خوبی زد اما خب بعضی از قسمت ها قطعا سختی های خودش را دارد و نیاز به تلاش بیشتر است .

همچنین مشکل دیگری که در شیمی بچه ها با آن دست و پنجه نرم میکنند زمان بر بودن حل مسائل شیمی است در واقع داوطلب بطور کامل بر مسائل شده است و میتواند سوال را پاسخ دهد اما نه در یک دقیقه !

در نتیجه باید فکری به حال سرعت بخشیدن به محاسبات هم بکنید تا هم سوال به درستی پاسخ داده شود و هم در زمان تعیین شده اینکار انجام شود .دقت کنید که باید به حدود ۱۵ تا ۱۷ سوال مسائل شیمی پاسخ دهید و حتی ۲ دقیقه زمان گذاشتن روی سوالات مسائل هم زیاد است !

خوب آموزش ببین

تا وقتی که آموزش خوبی نداشته باشی بهترین روش مطالعه شیمی که به شما گفته شود نتیجه بخش نیست و این موضوع را در داوطلبانی که ساعت ها روی شیمی وقت میگذراند و هزینه های نجومی میکنند اما آموزش خوبی ندارند میبنیم .

برای آموزش میتونی از هر روشی استفاده کنی

معلم و جزوات درسی

ویدیوهای آموزشی

تدریس گروهی و خصوصی شیمی

کتاب های کمک آموزشی

اما باید بدونی مهم ترین منبع درس شیمی برای آموزش کتاب درسی است پس اول کتاب بعد بقیه چیزهایی که گفتیم !

خوب و با تمرکز بخون

حالا که آموزش دیدیم و شروع به خواندن و یادگیری کردیم باید با حداکثر تمرکز اینکار انجام شود تا مباحث در ذهنمان جا بگیرد در اینصورت است که میشه گفت ۹۰ درصد راه را طی کردیم .

تست بزن

بعد از خواندن درس شیمی حتما باید تست های مرتبط با مباحث خوانده شده زده شود . حتما خودتان میدانید که در حین آموزش از تست های آموزشی استفاده میکنیم تا مطالب در ذهنمان بهتر جا بگیرد و بعد سراغ تست های زمان دار میریم .

برای تست های زمان دار شیمی از هر مبحث که خواندیم و تمام شد حدود ۲۰ تست با مشخص کردن زمان زدن تست ها انتخاب میکنیم و بدون دیدن پاسخنامه سعی میکنیم تا جایی که امکان دارد سوالات درست بیشتری جواب بدیم .

بعد سراغ تحلیل تست ها میریم تا نقاط ضعف و قدرت مشخص مشخص شود . این نحوه مطالعه شیمی در قسمت مسائل کمک میکند تا هم با نمونه سوالات بیشتری آشنا بشید هم بطور همزمان تشریحی و تستی باهم خوانده شود .

مرور کن

باید طوری برنامه ریزی کرده باشید که بعد از هر هفته از برنامه در ایستگاه های مرور درس شیمی گنجانده شده باشد تا با مرور و استفاده از دفتر طلایی نقاط ضعف آخر هفته ها برطرف شود تا در ازمون های آزمایشی با حداکثر آمادگی شرکت کنید .

محاسبات سریع یاد بگیر

شاید این موضوع ربط زیادی به شیمی نداشته باشد و بیشتر مربوط به ریاضی شود اما چاره ای نداریم تا با روش هایی در اعمال چهارگانه ریاضی به حداکثر سرعت در محاسبات برسیم . فراموش نکن فوت آخر کوزه گری در روش مطالعه شیمی برای مسائل همین محاسبات سریع است .

روش مطالعه شیمی برای مفاهیم شیمی

روش مطالعه شیمی برای مفاهیم شیمی

مفاهیم شیمی تقریبا ساده تر از مسائل هستند و خیلی از داوطلبان به درصد مفاهیم دل خوش میکنند اما باید بدانید که کتاب های درسی به سمت مفهومی شدن پیش رفته اند و صرفا با حفظ کردن چند خط از کتاب نمیشه به سوالات جواب داد .

ترتیب خواندن مفاهیم به شما گفته شد و همانطور که مفاهیم حفظی هستند قطعا ممکن است بعد از مدتی مطالب از ذهن شما بیرون رود پس با این ترتیب برو سراغ مفاهیم شیمی

خوب آموزش ببین

درست است در نگاه اول ممکن است بنظر بیاید قسمت های حفظی به آموزش نیاز ندارد اما باید بدانید که مفاهیم یادگرفتنی و حفظی هستند و باید حتما مفهوم آن در ذهن ما شکل بگیرد که بتوانیم آن را حفظ کنیم .

برای مثال اگر باشما راجع به اصول دین یهود صحبت شود میتوان گفت که حرف های گوینده را میشه حفظ کرد اما اگر بفهمیم و حفظ کنیم بنظر شما یادگیری و ماندگاری راحت تر نمیشود ؟

میتونی برای یادگیری مفاهیم از یکی از این روش ها استفاده کنید

معلم و جزوات آموزشی

ویدیوهای آموزشی

تدریس خصوصی یا گروهی

کتاب های کمک آموزشی

توجه

در رابطه با مفاهیم هم قطعا اولین و مهم ترین منبع کتاب درسی است و واقعا اگر خط به خط و کلمه به کلمه کتاب درسی درست خوانده شود میشه گفت شما از بهترین روش مطالعه شیمی استفاده کردید .

بخون و تست بزن

بعد از اینکه مبحث مشخص شده در برنامه ریزی خوانده شد باید تست بزنید . در این مورد هم تست ها به دو دسته آموزشی و زمان دار تقسیم میشود که تست های آموزشی را در حین خواندن میزنیم تا مطالب برایمان جا بیوفتد و تست های زمان دار با تعداد و زمان مشخص بعد از خواندن زده میشود .

بهتر است در زدن تست های زمان دار از تست های کتاب های کمک آموزشی استفاده کنید یا تست های کنکور چند سال اخیر را بزنید . با اینکار هم با نمونه سوالات آشنا میشید هم نقاط ضعف به سرعت از بین میرود .

خلاصه نویسی شیمی

برای خلاصه نویسی لازم است مطالب به شدت کوتاه و چکیده بطوری که یک فصل در یک برگه جا شود یادداشت برداری شود همچنین برای خلاصه نویسی شیمی میشه از پاورقی کتاب هم کمک گرفت تا در خواندن های مجدد همزمان مرور و نکات مهم از جلوی چشم شما بگذرد .

مرور کن

مرور جز جدایی ناپذیر برنامه درسی است و در خصوص مفاهیم شیمی که به هیچ عنوان نمیشه مرور را حذف کرد . در مرور از خلاصه نویسی ها استفاده کنید و تا جای امکان تست بزنید . باید مرور را دائما در برنامه ریزی تکرار کنید تا هیچی از دهنتان پاک نشود .

یکی از روش های مرور علاوه بر استفاده از خلاثه نویسی شرکت در آزمون های آزمایشی است که هر دو هفته برگزار میشود همین فاصله زمانی ها هم شما را منظم میکند هم در تحلیل آزمون باعث میشود نمونه سوالات دوباره در ذهنتان چرخیده شود .

عجله نکن

نمیشه با یکی دو هفته خواندن مفاهیم و مسائل شیمی و زدن چند تست زمان دار به جایی برسیم که هر سوال در استاندارد کنکور را در یک دقیقه پاسخ دهیم حتی بعد از یکی دو ماه هم نمیشود به این دستاورد رسید .

پس باید عجله را کنار بگذارید و با نظم و صبر و انجام دقیق برنامه و روش هایی که در نحوه مطالعه شیمی گفته شد پیش برید . اگر برنامه و روش های گفته شده درست انجام شود تا زمان کنکور شما علاوه بر تسلط کافی روی کتاب درسی حداقل ۲ منبع کمک آموزشی هم تموم میکنید !

در این زمان است که شما به دستاورد زدن بیش از ۱۵۰۰ تست شیمی در مفاهیم و مسائل میرسید و به قدری قدرتمند میشید و نمونه سوال حل میکنید که سوال کم میارید و باید سراغ تست های تالیفی برید !

این اتفاق از عید تا کنکور دقیقا در زمان جمع بندی رخ میدهد و اگر حرف گوش کنید و روش مطالعه شیمی در مفاهیم و مسائل را رعایت کنید به زدن هر تست در یک دقیقه شاید هم زیر یک دقیقه میرسید !

قانون ۵۰-۵۰

باید این قانون در زمانی که تست میزنید و استراتژی تعیین میکنید رعایت شود در واقع باید بودجه بندی درس شیمی را خوب بشناسید و وسالات مفاهیم و مسائل را تفکیک کنید و از هر کدام بیشترین سوال را جواب بدید اگر سوالی را بلد نیستید از آن عبور کنید تا زمان ذخیره شود .

پیشنهاد میکنم مقاله مربوط به روش های تست زنی را مطالعه کنید

نکته مهم در مورد انتخاب منابع درس شیمی

بارها گفتیم که برنامه ریزی و منابع مثل مسواک کاملا شخصی هستند و قرار نیست چون من با منبعی خوب جلو میرم و قوی میشم شما هم با همان منبع نتیجه بگیرید !

منابع درسی باید طوری انتخاب شود که متناسب سطح شما باشد . در بازار برای هر سطح داوطلبی منبعی منتشر شده است  پس اول تعیین سطح شوید و بعد با منبع یا کتاب کمک آموزشی مناسب خودتان شروع کنید .

لازم نیست نگران باشید چون در ادامه به قدری پیشرفت میکنید که سراغ منابع قوی تر خواهید رفت بطوری که تا کنکور حداقل دو تا منبع کمک آموزشی تموم میشه .

زمانی که داوطلب منبع مناسب را انتخاب نمیکند نه تنها نمیتواند نتیجه بگیرد بلکه هم زمانش از بین میرود هم انگیزه او نابود خواهد شد . انتخاب منبع در روش مطالعه شیمی از ارکان موفقیت در این درس است پس اگر بلد نیستی اینکارو انجام بدی بهتره با یک مشاور با تجربه مشور ت کنی .

روزی چند ساعت به مطالعه شیمی بپردازیم ؟

شیمی درس مهمی است و هم در کنکور ریاضی و هم کنکور تجربی تعیین کننده است بعلاوه اینکه در تاثیر سوابق تحصیلی نمره شیمی میتواند داوطلب را تا حد زیادی بالا بکشد در نتیجه در برنامه ریزی های انجام شده باید با شیمی زمان مناسبی اختصاص داده شود .

اگر زمان میانگین برای درس خواندن در روز را ۱۰ ساعت نظر بگیریم بهتر است حداقل ۳ ساعت به شیمی اختصاص پیدا کند در واقع ۳۰ درصد از زمان درس خواندن را باید به شیمی بدیم تا هم به تسلط کافی برسیم هم بموقع و درست شیمی را تمام کنیم .

در نحوه مطالعه درس شیمی و تعیین ساعت روزانه مطالعه شیمی برای داوطلبانی که سطح خوبی دارند و قوی هستند حداقل زمان ۲ ساعت در روز پیشنهاد میشود و داوطلبانی که ضعف دارند کمتر از ۳ ساعت نباید شیمی بخوانند .

سوالات متداول در مورد نحوه مطالعه شیمی

مفاهیم مهتر است یا مسائل؟

هیچ مهم و غیر مهمی در درس شیمی نمیتوان تعیین کرد چون هر دو مهم است و باید درست و دقیق خوانده شود .

رتبه برترهای کنکور بیشتر مسائل میخوانند یا مفاهیم؟

قطعا رتبه برتر کنکور به درصد بالای ۸۰ فکر میکند و برای رسیدن به این درصد باید هم مسائل و هم مفاهیم عالی زده شود .

در کنکور ریاضی هم شیمی تاثیر گذار است ؟

درست است در کنکور ریاضی شیمی ضریب ۶ دارد اما میتوان از میانگین درصد پایین شیمی در میان داوطلبان استفاده کرد و تراز خوبی بدست آورد .

شیمی را تشریحی بخوانیم یا تستی ؟

زمانی که مهم ترین منبع یعنی کتاب درسی خوب خوانده شود یعنی شما خواه یا ناخواه در حال درست خواندن هستید و هم تستی و هم تشریحی همزمان خونده میشود .

از هر مبحث شیمی چند تا تست بزنیم ؟

هیچوقت نمیتوان حداکثر تست را مشخص کرد اما میشه گفت برای رسیدن به تسلط کامل حداقل برای هر مبحث باید ۵۰ تست زده شود تا با انواع نمونه سوالات آشنا بشید .

خواندن شیمی را از تابستان شروع کنیم ؟

نه تنها برای درس شیمی بلکه برای تمام دروس کنکوری حتما لازم است از تابستان برنامه ریزی داشته باشید . رقبا منتظر شما نمیمانند !

در پایان

حتما به نکات طلایی گفته شده در مورد نحوه مطالعه شیمی در مفاهیم و مسائل توجه کنید و مهم تر از آن این روش ها را اجرا کنید . روش های گفته شده بر اساس نظرات رتبه برترهای کنکور و کسانی که است که در این درس سال ها تدریس کرده اند و مطمعن باشید جمع آوری این اطلاعات ارزشمند کار ساده ای نبوده است .

ما در آکادمی کنکور مشاور آماده هستیم تا بصورت تلفنی و حضوری هم به سوالات شما در مورد روش مطالعه شیمی پاسخگو باشیم پس هر سوالی دارید کافیه همین الان با ما تماس بگیرید .

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید