لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

درآمد رشته پرستاری + آینده شغلی و بازار کار

درآمد رشته پرستاری

رشته پرستاری یکی از رشته های بسیار پرطرفدار در ایران و تمام دنیا میباشد و هر ساله علاقه مندان زیادی برای ورود به این رشته تلاش میکنند.در ادامه سعی داریم شما را با درآمد رشته پرستاری در ایران و بعضی از کشورهای جهان آشنا کنیم.

برای ورود به رشته پرستاری باید در کنکور تجربی شرکت کرد یا بدون کنکور در یکی از دانشگاه های دنیا مشغول به کار شد.فعالیت در این رشته باید همراه علاقه و تلاش زیادی باشد تا در نهایت موجب رضایت و موفقیت شخص گردد.

درآمد رشته پرستاری در ایران ۱۴۰۲

رشته پرستاری جز رشته های بیمارستانی و کادر درمان است که بالاترین گستردگی جذب نیرو در کادر درمان را دارد و علاوه بر این ها میتوان از طریق این رشته در مجموعه های شغلی دیگری هم بطور همزمان مشغول به کار شد.در ادامه به تفکیک این موارد شغلی را با تخمین درآمد بررسی میکنیم.

فعالیت در بیمارستان

اکثر پرستاران بعد از فارغ التحصیلی با توجه به نیاز فراوانی که به این شغل وجود دارد در بیمارستان های دولتی و خصوصی جذب میشوند و فعالیت خود را آغاز میکنند.در واقع پرستاران در بیمارستان ها نیروی کار اصلی را تشکیل میدهند و میتوانند در تمامی بخش های درمانی و انواع بیمارستان ها مشغول شوند.

به همین دلیل هم هست بیشترین میزان جذب نیرو در رشته پرستاری میباشد.حدود درآمدی اشتغال در بیمارستان ها با توجه به نوع بیمارستان ( دولتی یا خصوصی ) و منطقه اشتغال ( محروم و غیر محروم ) و البته سابقه کار پرستار بین ۱۲ تا ۳۰ میلیون تومان در ماه میباشد.

سوپروایزر

پرستار سوپروایزر شخصی است که در رشته پرستاری تحصیل کرده است و به دلیل داشتن مدرک تحصیلی بالاتر از کارشناسی و سابقه بالا نسبت به دیگر پرستاران مسول و سرپرست بخش پرستاری بیمارستان میشود.درآمد رشته پرستاری در شغل سوپروایزر حداقل حقوق ۳۰ میلیون تومان در ماه است.

در هر دو حالت گفته شده علاوه بر معیار هایی که تعیین شد تعداد شیفت های بیمارستانی یا حضور در شیفت شب تاثیر مستقیمی در حقوق دریافتی دارد و بدیهی است هرچقدر تعداد شیفت ها مخصوصا شیفت شب بیشتر باشد درآمد بالاتر میرود.

فعالیت در کلینیک ها

کلینیک ها به نوعی بخش خصوصی درمان هستند و معمولا در یک زمینه خاص فعالیت دارند.برای مثال کلینیک زیبایی یا کلینیک قلب و حتی کلینیک پیوند و بسیاری از موارد دیگری که میشود مثال زد. در این حالت هم پرستار میتواند خارج از درآمد تعیین شده توسط وزارت بهداشت و بصورت توافقی بر اساس کاری که انجام میدهد از کلینیک حقوق بگیرد.

درآمد رشته پرستاری در این زمینه شغلی میتواند بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان در ماه باشد.

فعالیت در درمانگاه ها

درمانگاه ها بخش های کوچک تر بیمارستانی هستند که معمولا مربوط به بخش دولتی و نظامی میشود و بیشتر حالت محلی دارند.در این حالت هم پرستار میتواند در درمانگاه استخدام شود و از درآمد ماهانه بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان در ماه برخوردار شود.

فعالیت در سازمان های خاص

بعضی از سازمان ها مانند قوه قضاییه و بهزیستی اقدام به جذب پرستار میکنند و همانطور که از اسم این سازمان ها مشخص است فعالیت در آن ها بصورت کاملا تخصصی در موضوعی خاص میباشد پس علاقه حرف اول را میزند.

برای مثال در بهزیستی اولویت با فعالیت در بخش بیماران معلول جسمی حرکتی و ذهنی میباشد و در قوه قضاییه اشتغال در پزشکی قانونی خواهد بود.درآمد رشته پرستاری در این حالت بر اساس حقوق سازمانی مشخص در حدود ماهانه بین ۱۴ تا ۲۰ میلیون تومان میباشد.

پرستار خصوصی (سالمندان و افراد نیاز به نگهداری )

بعضی از افراد به دلیل سالخوردگی یا نیاز به کمک و مراقبت دائم و همچنین علاقه به ماندن در منزل تا محیط بیمارستان از پرستاران شخصی استفاده میکنند تا دائما پرستار در کنارشان باشد.پرستاران در این حالت بصورت ساعتی دستمزد دریافت میکنند که تقریبا میشه گفت بالاترین درآمد و شاید ساده ترین شغل باشد.

در این حالت درآمد پرستار بصورت توافقی با بیمار و خانواده او میباشد و از ساعتی ۳۰۰ هزار تومان تا ساعتی بیش از ۱٫۵ میلیون تومان بر اساس شرایط بیمار متغیر است.

خبر خوب برای پرستاران !

تمام کسانی که در شغل پرستاری مشغول به کار هستند میتوان زمان کاری خود را در چند زمینه شغلی تقسیم کنند و صرفا در یکی از حوزه های گفته شده مشغول به کار نشوند.اینکار معمولا برای پرستاران آقا ساده تر است و میتوانند با این روش درآمد خود را به ماهی ۵۰ میلیون تومان هم برسانند.

درآمد رشته پرستاری در کشورهای مختلف

همانطور که در ایران رشته پرستاری بسیار پرطرفدار است در سایر نقاط جهان هم میتوان حتی با وجود تحصیل در ایران ، مشغول به کار شد و ویزای کاری گرفت خب طبیعی است یکی از اولویت ها درآمد رشته پرستاری باشد که در ادامه پرتقاضا ترین کشورها را باهم بررسی میکنیم.

کانادا

کشور کانادا یکی از مهم ترین مقصد های ایرانی هایی است که به دنبال مهاجرت کاری هستند.با توجه به نیاز نیروی کاری پرستاری در کانادا تقریبا به سادگی میتوان در این کشور اقامت گرفت.پرستاران در کانادا درآمد سالانه بین ۷۰ تا ۹۰ هزار دلار دارند که طقعا درآمد خوبی است و با توجه به سابقه متغیر میباشد.

کسانی که در سمت سوپروایزر مشغول میشوند درآمد بالای بیش از ۱۰۰ هزار دلار در سال خواهند داشت و پرستارانی که تا مدرک تحصیلی دکتری پیش رفته اند میتوانند حتی در اندازه یک پزشک در کانادا یعنی بیش از ۱۵۰ هزار دلار درآمد سالانه داشته باشند که بسیار خوب و عالی است.

آمریکا

آمریکا هم جز کشورهایی است که بسیاری از مردم دنیا رویای ورود و اشتغال در آن را دارند.در آمریکا وضعیت درآمدی علاوه بر معیارهای موجود در ایالت های مختلف متفاوت است اما در کل درآمد رشته پرستاری در آمریکا از حداقل ۴۰ هزار دلار در سال تا بیش از ۱۲۰ هزار دلار متغیر میباشد.

با داشتن سابقه و تخصص و مدرک تحصیلی بالاتر میتوان در موقعیت های شغلی بهتری در رشته پرستاری قرار گرفت و درآمد بالایی داشت بعلاوه اینکه در آمریکا مزایا و تامین اجتماعی خوبی برای پرستاران در نظر گرفته میشود.

آلمان

آلمان هم جز کشورهایی است که بطور فزاینده درخواست ویزای کاری برای آن زیاد شده است و میتوان با رشته پرستاری به آن مهاجرت کرد.شرایط درآلمان به گونه ای است که درآمد پرستاران بین ۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰ هزار یورو در ماه متغیر میباشد.

حداقل درآمد نسبت به کشورهای آمریکا و کانادا کمتر است اما میتوان با ارتقا مهارت و بالابردن مدرک تحصیلی و افزایش تعداد شیفت های کاری این درآمد را افزایش داد.بطور متوسط درآمد رشته پرستاری در آلمان در حدود ۳۵۰۰ یورو در ماه است.

ترکیه

ترکیه برای ایرانی ها کشوری مناسبی از نظر فاصله زمانی و فرهنگی جهت مهاجرت است و به همین دلیل در ترکیه ایرانی های زیادی یا شاغل هستند یا دانشجو!

در ترکیه به دلیل تورم بالا دائما حداقل دستمزدها در حال تغییر است اما طبق آخرین اعلام اداره کار ترکیه حداقل درآمد را میتوان از ۱۷ هزار لیر و حداکثر آن را تا بیش از ۲۵ هزار لیر در ماه برای رشته پرستاری متصور شد.

عمان

یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس که در سال های اخیر پزشکان و پرستاران زیادی به آن مهاجرت کرده اند کشور عمان میباشد. در این کشور درآمد رشته پرستاری بین ۴۰۰ تا ۵۵۰ ریال عمان است که با توجه به هزینه های بسیار کم زندگی در این کشور درآمد چشمگیری محسوب میشود.

آینده شغلی و بازار کار رشته پرستاری

آینده شغلی و اینکه آیا رشته تحصیلی در آینده مانند خیلی از رشته های دانشگاهی که با وجود خوب بودن دیگر خواهانی به دلیل نداشتن بازار کار ندارند از مهم ترین معیارهای انتخاب رشته است. در مورد رشته پرستاری باید گفت نه تنها این رشته در آینده اشباع نخواهد شد بلکه با کمبود نیروی زیادی هم همراه است.

با توجه به مهاجرت زیاد کادر درمان در چند سال گذشته و رشد جمعیت متاسفانه با کمبود نیروی پرستار در کشور مواجه هستیم و این موضوع حداقل تا ۱۰ سال آینده پابرجا خواهد بود پس کسانی که وارد این رشته میشوند به هیچ عنوان نباید نگران آینده شغلی رشته پرستاری باشند.

در مورد انواع بازار کار رشته پرستاری و درآمد های آن توضیحاتی داده شد حالا تصمیم با شماست که با توجه به علاقه و خصوصیات شخصی ای که دارید آیا میخواهید در حیطه مشاغل مربوط به رشته پرستاری فعالیت کنید یا خیر؟!

موضوعات مرتبط: درآمد و بازار کار رشته داروسازی

بررسی رشته پرستاری برای مهاجرت

رشته پرستاری برای مهاجرت

برای مهاجرت در رشته داروسازی از دو طریق میتوان اقدام کرد:

مهاجرت تحصیلی

در بسیاری از دانشگاه ها و کشورهای دنیا پذیرش در رشته پرستاری کاملا بدون کنکور است و با کمی تفاوت نسبت به سیستم آموزشی ایران میتوان در نهایت مدرک کارشناسی پرستاری و مدارک بالاتر را دریافت کرد.البته بدون کنکور بدون به معنی بدون هزینه بودن هم نیست و باید از تمکن مالی خوبی برخوردار بود.

بعد از فارغ التحصیلی هم میتوان در آن کشور مشغول به کار شد و کسب درآمد کرد و ویزای تحصیلی را به ویزای کاری تبدیل کرد.

مهاجرت پرستاران در ایران بطرز شدید در حال افزایش است و با توجه به شرایط و درآمد بهتر در کشورهای دیگر بسیاری از کسانی که در رشته های پیراپزشکی مانند پرستاری تحصیل کرده اند مهاجرت میکنند تا در شرایط بهتری زندگی کنند.

اگر چنین تصمیمی دارید حتما در مورد شرایط کاری پرستاران در آن کشور تحقیقات لازم را انجام دهید و تا مثل خیلی از کسانی که مهاجرت میکنند از شرایط سوپرایز نشید!

مهاجرت کاری

برای مهاجرت به این نکات توجه کن:

  • زبان کشور مورد نظر
  • قوانین آموزشی کشور مورد نظر
  • قوانین کاری کشور مورد نظر
  • شرایط لازم برای دریافت ویزای تحصیلی و کاری
  • هزینه های زندگی
  • هزینه های تحصیل
  • درآمد متوسط رشته پرستاری

موضوعات مرتبط: شرایط قبولی در رشته پرستاری بدون کنکور

در پایان

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات دقیقی در مورد درآمد رشته پرستاری به شما داده باشیم تا با خیال راحت تری وارد این رشته شوید.پرستاران جز یکی از قشر های مهم و تاثیر گذار جامعه هستند و مهم ترین کادر بخش درمان هر کشوری را تشکیل میدهند.

میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره همین الان با کنکور مشاور تماس بگیرید.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید