لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

درآمد رشته داروسازی + آینده شغلی و بازار کار

درآمد رشته داروسازی

رشته داروسازی بعد از رشته های دندان پزشکی و پزشکی عمومی جز پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی در سراسر دنیا است. همین موضوع باعث شده است تا علاقه مندان بخواهند بدانند درآمد رشته داروسازی چقدر است.

آکادمی کنکور مشاور در این مقاله بطور تخصصی در مورد درآمد رشته داروسازی در انواع زمینه های شغلی مرتبط به این رشته میپردازد تا با خواندن این مقاله هم راجع به بازار کار و هم در مورد درآمد نه تنها در ایران بلکه در کشورهای مختلف اطلاعات خوبی کسب کنید.

درآمد رشته داروسازی در ایران ۱۴۰۲

کسانی که در رشته داروسازی فعالیت میکنند همانند دیگر مشاغل از درآمد های مختلفی برخوردار هستند و با توجه به نوع فعالیت میتوان حداقل و حداکرث درآمدی برای داروسازان در ایران در نظر گرفت.

مسول فنی

مسول فنی در واقع کسی است که توانسته در رشته داروسازی فارغ التحصیل شود و در داروخانه ها یا شرکت های داروسازی بعنوان متخصص فنی مشغول بکار است.تقریبا تعداد زیادی از داروسازان در این سمت مشغول به کار میشوند.

درآمد رشته داروسازی در سمت مسول فنی با توجه به تعداد شیفت هایی که گذرانده میشود قابل محاسبه میباشد و با توجه به داروخانه مورد نظر ، شهری که داروساز در آن مشغول بکار است و فعالیتی که در این سمت انجام میشود میتوان درآمدی بین ۲ تا ۶۰ میلیون تومان در ماه در نظر داشت.

بدیهی است هر چقدر تعداد شیفت ها بیشتر باشد یا داروساز بعنوان مسول فنی در شیفت شب مشغول باشد از درآمد بالاتری برخوردار خواهد بود.

موسس

موسس شخصی است که دارای پروانه تاسیس داروخانه در شهر مشخصی میباشد که این موضوع خودش دارای شرایطی همچون امکان تاسیس داروخانه در آن شهرو فاصله زمانی ای که از دریافت مدرک تحصیلی گذشته است میباشد.

در هر صورت موسس به ۳ صورت میتواند از داروسازی کسب درآمد کند:

خودش داروخانه تاسیس کند

در این حالت تمام درآمد داروخانه متعلق به خود داروساز است و بسته به شرایط از ماهی ۲۰ میلیون تومان تا بیش از ۱ میلیارد تومان میتواند کسب درآمد کند.

با سرمایه گذار شریک شود

در واقع داروساز برای تاسیس داروخانه با سرمایه گذار مالی شریک میشود و به میزانی که سرمایه قرار داده است بصورت توافقی قسمتی از درآمد برای موسس است که هم پروانه و سرمایه مالی قرار داده و قسمتی از درآمد هم به سرمایه گذار مالی میرسد.در انی حالت میتوان درآمدی بین ۲۰ تا بیش از ۳۰۰ میلیون تومان در ماه در نظر گرفت.

موسس و مسول فنی باشد

داروساز در این حالت اصلا سرمایه مالی قرار نداده است و شخص سرمایه گذار برای تاسیس داروخانه از پروانه داروساز استفاده میکند.در اینصورت داروساز حقوق یا درصدی بعنوان موسس و حقوقی هم بعنوان مسول فنی دریافت خواهد کرد.اگر بخواهیم درآمدی برای این حالت در نظر بگیریم میتوان درآمد بین ۴۰ تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان در ماه را متصور شد.

شاغل در شرکت های داروسازی

درآمد داروسازی برای کسانی که شاغل در شرکت های داروسازی هستند در حدود درآمد مسول فنی است. یعنی درآمدی بین ۲۰ تا ۶۰ میلیون تومان با توجه به سابقه و نوع فعالیت و گرید شرکت در ماه کسب میکنند.

داروسازان بیمارستانی

تمام مراکز درمانی نیاز به داروساز دارند.تعدادی از داروسازان میتوانند در استخدام بیمارستان باشند تا در تهیه و تجویز دارو به پزشکان کمک کنند.این افراد دارای حقوق ثابت از بیمارستان هستند و میزان درآمد آن ها بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان در ماه متغیر است.

فعالیت های آموزشی

فعالیت های آموزشی بطور مشخص مربوط به تدریس و فعالیت های دانشگاهی و هیئت علمی است.در این حالت هم میزان و ساعت فعالیت مهم است و همچنین اعضای هیئت علمی در دانشگاه های مختلف درآمد ثابت جدایی دارند.

در این حالت درآمد داروسازی میتوان از حداقل ۱۰ میلیون تومان در ماه تا بیش از ۵۰ میلیون تومان باشد که بازهم با توجه به سابقه و دانشگاه مورد نظر و هیئت علمی بودن نوسان دارد.

تاسیس شرکت دارویی

در بهترین حالت رشته داروسازی میتوان کارخانه تولید دارو با مجوز وزارت بهداشت تاسیس کرد و قطعا با حجم تولید بالا و انحصاری درآمد بیش از ۵ میلیارد تومان در ماه داشت.البته این حالت آرمانی ترین شرایط کاری داروسازی است و کمتر افرادی به این نقطه میرسند.

خبر خوب

خبر برای داروسازان این است که میتوان بصورت همزمان در ۲ یا بیش از ۲ شغل مشغول بکار بود. طبیعی است در این حالت درآمد افزایش پیدا میکند.داروسازانی هستند که درآمد های میلیاردی دارند.

درآمد رشته داروسازی در کشورهای مختلف

رشته داروسازی بسیار پرتقاضا است و بسیاری از علاقه مندان این رشته به دنبال تحصیل در خارج از کشور یا مهاجرت از ایران بعد از فارغ التحصیلی به یکی از کشور های خارجی میباشند.در ادامه پر تقاق ترین کشورها برای مهاجرت کاری را بررسی میکنیم.

کانادا

داروسازان در کانادا دارای شرایط خاصی هستند.برای مثال داروساز در ساعت کاری اجازه نشستن ندارد و همین موضوع باعث شده است بسیاری از کسانی که در کانادا داروساز هستند وارد شرکت ها شوند.

درآمد داروسازی در کانادا با توجه به اینکه در داروخانه مشغول هستید یا وارد فعالیت های تحقیقاتی میشود یا اینکه بعد از شرکت در آزمون بورد ملی داروخانه تاسیس میکنید متفاوت است.برای مثال اگر در داروخانه مشغول به کار شوید در حدود ساعتی ۱۰۰ دلار درآمد خواهید داشت که تقریبا حدود ۱۰۰ هزار دلار در سال میشود.

اگر وارد پروژه های تحقیقاتی شوید هم تقریبا بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار درآمد کسب میکنید.کسانی که میخواهند داروخانه تاسیس کنند باید سرمایه گذاری ۵۰۰ هزار دلاری کنند اما در عوض وارد یکی از ۱۰ شغل پر درآمد کانادا خواهند شد و سالانه درآمد میلیون دلاری خواهند داشت.

آمریکا

درآمد رشته داروسازی در آمریکا تا حد زیادی به ایالتی که داروساز در آن مشغول است ربط دارد همچنین نوع فعالیت که بر اساس سختی و راحتی تقسیم بندی میشود میتواند در درآمد رشته داروسازی در آمریکا تاثیر گذار باشد.

در کل درآمد داروسازی در آمریکا بین ۹۵ تا ۱۶۰ هزار دولار میباشد و کمتر داروسازی است که کمتر از این مبالغ در سال بدست بیاورد.بطور میانگین بر اساس اعلام دفتر کار BLS درآمد متوسط رشته داروسازی در آمریکا در حدود ۱۳۰ هزار دلار بصورت سالانه میباشد.

بهترین ایالت های آمریکا برای رشته داروسازی

  • آلاسکا
  • ورمونت
  • کالیفرنیا
  • ویسکانسین

آلمان

در آلمان داروسازان به دو دسته تکنسین داروساز و پزشک داروساز تقسیم بندی میشوند و طبیعی است تکنسین ها با درآمد تقریبی ماهانه ۱۶۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو از پزشکان داروساز با درآمد تقریبی ۲۰۰۰ تا ۷۵۰۰ یورو در ماه کسب درآمد کنند.

یکی دیگر از معیار های درآمد رشته داروسازی در آلمان سابقه کار است.میتوان با توجه سابقه کار این حدود درآمد را بصورت سالانه برای رشته داروسازی در آلمان در نظر گرفت:

  • ۲ سال سابقه: حدود ۳۰ هزار یورو در سال
  • ۵ سال سابقه: حدود ۳۷ هزار یورو در سال
  • ۱۰ سال سابقه: حدود ۶۰ هزار یورو در سال
  • ۱۵ سال سابقه: حدود ۷۰ هزار یورو در سال
  • ۲۰ سال سابقه: حدود ۷۵ هزار یورو در سال

این درآمد در آلمان با این سطح تورم و نیاز به نیروی کار متخصص درآمد بسیار خوبی است و پزشکان داروساز در آلمان جز پر درآمد ها محسوب میشوند و از رفاه اجتماعی بالایی برخوردارند.

ترکیه

در تریکه هم مانند ایران درآمد رشته داروسازی با توجه به نوع فعالیت متغیر میباشد.اما داروسازان در این کشور در کل از درآمد خوبی برخوردار هستند.کمترین میزان درآمد رشته داروسازی در ترکیه در حدود ۵۰۰۰ لیر در ماه است.

داروسازانی هم هستند که در ماه بیش از ۱۵ هزار لیر درآمد دارند.اما اگر بخواهیم درآمدی متوسط برای داروسازی در ترکیه در نظر داشته باشیم در حدود ۱۰ هزار لیر است که با توجه به تورم ترکیه و قانون کار در این کشور درآمد در سال جدید ۲ برابر شده است.

در صورتی که قصد مهاجرت کاری به یکی از کشور های خارجی را دارید حتما باید آزمون های دریافت مجوز اشتغال در آن کشور مطلع باشید و سپس سراغ مهاجرت برید!

آینده شغلی و بازار کار رشته داروسازی

آینده شغلی و بازار کار رشته داروسازی

آینده رشته داروسازی در ایران کار چندان سختی نیست.با توجه به افزایش جمعیت و نیاز روز افزون به پزشک و افزایش تعداد بیماران و البته توسعه داروسازی در ایران و گسترش بحث آموزشی این رشته با توجه به افزایش ظرفیت های اعلام شده میتوان گفت داروسازی همچنان جز شغل های دارای بازار کار امن است.

تحصیل در این رشته بین ۵ تا ۷ سال زمان میبرد و بعد از گذراندن طرح میتوان بطور رسمی وارد بازار کار شد. در شهرها و مناطق کوچک تر و محروم شرایط دریافت پروانه تاسیس داروخانه بسیار ساده تر از شهر های بزرگ تر است و به همین دلیل بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته به شهرهای کوچک تر مهاجرت میکنند.

در کل اگر قصد ورود به این رشته خوب و پر طرفدار و البته تاپ را دارید علاوه بر تلاش زیادی که برای قبولی با توجه به ظرفیت کم این رشته وجود دارد باید بکنید میتوان از درآمد قطعی و خوب رشته داروسازی مطمعن بود.

بررسی رشته داروسازی برای مهاجرت

برای مهاجرت در رشته داروسازی از دو طریق میتوان اقدام کرد:

مهاجرت تحصیلی

در بسیاری از دانشگاه ها و کشورهای دنیا پذیرش در رشته داروسازی کاملا بدون کنکور است و با کمی تفاوت نسبت به سیستم آموزشی ایران میتوان در نهایت مدرک پزشکی دریافت کرد.البته بدون کنکور بدون به معنی بدون هزینه بودن هم نیست و باید از تمکن مالی خوبی برخوردار بود.

بعد از فارغ التحصیلی هم میتوان در آن کشور مشغول به کار شد و کسب درآمد کرد و ویزای تحصیلی را به ویزای کاری تبدیل کرد.

مهاجرت کاری

مهاجرت پزشکان در ایران بطرز شدید در حال افزایش است و با توجه به شرایط و درآمد بهتر در کشورهای دیگر بسیاری از کسانی که در رشته های پزشکی و حتی پیراپزشکی تحصیل کرده اند مهاجرت میکنند تا شرایط بهتری زندگی کنند.

برای مهاجرت کاری به خارج از کشور باید حتما در بورد تخصصی کشور مورد نظر نمره خوبی کسب کرد تا مجوز فعالیت به شخص داده شود و با توجه به اعلام نیاز کشور ها در مشاغل مختلف تقریبا به هرجایی که بخواید میتونید مهاجرت کنید.

برای مهاجرت به این نکات توجه کن:

  • زبان کشور مورد نظر
  • قوانین آموزشی کشور مورد نظر
  • قوانین کاری کشور مورد نظر
  • شرایط لازم برای دریافت ویزای تحصیلی و کاری
  • هزینه های زندگی
  • هزینه های تحصیل
  • درآمد متوسط رشته داروسازی

موضوعات مرتبط : شرایط قبولی در رشته داروسازی بدون کنکور

در پایان

در این مقاله بطور مفصل در خصوص درآمد رشته داروسازی توضیحاتی داده شد تا اگر قصد تحصیل در این رشته را دارید و برای قبولی در دانشگاه میجنگید بتوانید دید بلند مدت تری در مورد اشتغال داروسازان و درآمدشان در ایران و سایر کشورهای جهان داشته باشید.

کنکور مشاور با بهره گیری از مشاوران متخصص در زیمنه انتخاب رشته در کنار شماست. میتوانید برای مشاوره همین الان با ما تماس بگیرید.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید