لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و کاردانی پیوسته با ناپیوسته

ممکن است هنگامی که وارد دنیای ادامه دادن یا شروع روند تحصیلی خود شدید با مفاهیمی مانند کارشناسی پیوسته، ناپیوسته، کاردانی پیوسته یا ناپیوسته آشنا شده باشید. این مفاهیم در خیلی از مواقع افراد زیادی را دچار سردرگمی می‌کند و بعضا بسیاری در روند تحصیلات خود با جابه‌جا گرفتن این مفاهیم به دردسر می‌افتند. ما در این مقاله قصد داریم تا با معرفی کامل این مفاهیم به بررسی تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و تفاوت کاردانی پیوسته و ناپیوسته بپردازیم؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

منظور از کارشناسی پیوسته چیست؟

تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و کاردانی پیوسته با ناپیوسته

👈 کارشناسی پیوسته به دوره تحصیلی سطح کارشناسی اشاره دارد که به صورت پیوسته و بدون وقفه برگزار می‌شود. در این نوع از تحصیل، دانشجویان می‌توانند در طول سال، بدون توقف تحصیل کنند و به سرعت فارغ‌التحصیل شوند.

دوره‌های کارشناسی پیوسته معمولاً به مدت سه تا چهار سال ادامه پیدا می‌کند و دانشجویان باید درس‌های تئوری و کاربردی را به صورت روزانه و بدون وقفه، در طی تمام سال تحصیلی خود بگذرانند. برخلاف دوره‌های تحصیلی دیگر، کارشناسی پیوسته اغلب برای دانشجویانی که می‌خواهند به سرعت و با به مدرک کارشناسی معتبر دست پیدا کنند بسیار مناسب است.

کارشناسی ناپیوسته چیست؟

👈 کارشناسی ناپیوسته به مانند کارشناسی پیوسته در انتهای دوره تحصیلی، گواهی مدرک لیسانس را دریافت خواهید کرد اما بین این دو سیستم تحصیلی تفاوتی وجود دارد و به عبارتی می‌توان گفت که تنها تفاوت موجود بین این دو، مرتبط با مدت زمان آموزشی است.

در مقطع کارشناسی پیوسته شما می‌توانید بعد از گذراندن ۴ سال یعنی ۸ ترم تحصیلی مدرک لیسانس خود را دریافت کنید اما در مقطع کارشناسی ناپیوسته شما برای اخذ این مدرک باید ۲ سال به تحصیل مشغول باشید.

نکته‌ای که در این میان دارای اهمیت بوده این است که شما جهت ثبت نام در مقطع کارشناسی ناپیوسته باید دارای مدرک مدرک کاردانی پیوسته یا کاردانی ناپیوسته باشید. در این مقطع تحصیلی متقاضیان می‌توانند از دو روش بدون کنکور و با کنکور برای ورود به دانشگاه استفاده کنند.

اگر رشته مد نظر شما جزو رشته‌های بدون کنکور نیست باید از طریق کنکور کاردانی به کارشناسی نسبت به ثبت نام در دانشگاه‌های دولتی اقدام کنید.

در روش بدون کنکور در ابتدا باید جستجو و تحقیق کنید که ایا رشته مد نظر شما در دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل دارید ارائه شده است یا خیر. بعد از آن باید با ارائه سوابق تحصیلی نسبت به ثبت نام در دانشگاه‌های آزاد یا علمی کاربردی اقدام کنید.

تفاوت‌های کارشناسی پیوسته و نا پیوسته

برای توضیح بهتر و جامع‌تر درباره تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته توجه شما را به ادامه مطلب جلب می‌کنیم. برای به دست اوردن اطلاعات در زمینه تفاوت کاردانی پیوسته و ناپیوسته نیز در بخش‌های بعدی مقاله توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

👈 اولین تفاوت همانطور که اشاره کردیم در مدت زمان تحصیلی و مدارک لازم جهت ثبت نام در این مقاطع است. برای ثبت نام در مقطع کارشناسی پیوسته شما ملزم به ارائه مدارک دپیلم و پیش دانشگاهی هستید اما در مقطع ناپیوسته که در ادامه به توضیح بیشتری درباره آن خواهیم پرداخت، شما باید مدرک کاردانی خود را به جهث ثبت نام ارائه دهید.

نکته‌ای که باید در این رابطه به آن توجه داشته باشید این است که شما با مدرک کاردانی خود می‌توانید در بعضی از رشته‌ها و در صورت ارائه آن‌ها در دانشگاه مد نظر خود نسبت به ثبت نام اقدام کنید.

👈 تفاوت دیگر بین این دو مقطع تحصیلی این است که مدت زمان آموزش باهم فرق دارد. موضوع مورد توجه این است که در بعضی از رشته‌های تحصیلی ممکن است بازه‌های ذکر شده کمتر یا بیشتر باشد. علاوه بر این در صورتی که شما در ترم‌های تحصیلی خود بتوانید با داشتن معدل بالا دروس بیشتری را اخذ کنید مدت زمان آموزشی شما کمتر نیز خواهد شد.

👈 تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در میزان شهریه قابل توجه است. موضوع بدیهی این است که دانشگاه‌های دولتی در صورتی که دانشجوی روزانه باشید شهریه‌ای اخذ نمی‌کند اما در صورتی که دانشجوی شبانه باشید با توجه به سال ورود یا رشته تحصیلی ملزم به پرداخت شهریه خواهید بود.

👈 شهریه دانشگاه آزاد در کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته با یکدیگر تفاوت آنچنانی ندارند اما با این حال رشته و سال ورود شما بر میزان شهریه اثر خواهد گذاشت.

👈 موضوع دیگری که سبب ایجاد تفاوت در این دو مقطع  و البته تفاوت کاردانی پیوسته و ناپیوسته شده است مربوط به چارت درسی می‌باشد. با توجه به کوتاه بودن مدت زمان تحصیل کارشناسی ناپیوسته چارت درسی طبیعتا با مقطع دیگر تفاوت خواهد داشت.

تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در اعتبار مدرک

👈 بسیاری بر این عقیده هستند که بین این دو مقطع تحصیلی تفاوت آنچنانی وجود ندارد اما واقعیت در دنیای کار با عقیده این افراد بسیار متفاوت است. کارشناسی پیوسته به دلیل اینکه به لحاظ تحصیلی دانشجویان مدت زمان بیشتری نسبت به کارشناسی ناپیوسته در حال تحصیل هستند برای بسیاری از افراد دارای الویت استخدامی است.

دانشجویان کارشناسی پیوسته به دلیل گذراندن تعداد واحدهای بیشتر و جامع‌تر برای بعضی از موقعیت‌های حرفه‌ای، نسبت به سایر دانشجویان کارشناسی ناپیوسته در الویت آموزشی قرار می‌گیرند و این موضوع سبب ایجاد تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در اعتبار مدرک شده است.

این موضوع به معنای نامعتبر بودن مدرک کارشناسی ناپیوسته نیست بلکه مدرک هر دو این مقاطع، مورد قبول وزارت علوم است. به همین سبب اگر دانشجوی هر کدام از این مقاطع هستید نگران اعتبار مدرک خود نباشید.

بطور کلی شما میتوانید مقاله های اعتبار مدرک دانشگاه آزاد ، اعتبار مدرک دانشگاه غیرانتفاعی و اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور را در همین سایت مطالعه کنید.

کاردانی ناپیوسته چیست؟

کاردانی ناپیوسته دوره‌ای دو ساله است که شما با گذراندن آن موفق به کسب مدرک فوق دیپلم می‌شوید. در ادامه به معرفی تفاوت کاردانی پیوسته و ناپیوسته خواهیم پرداخت.

✅ برای ثبت نام در این مقطع باید مدارک زیر را همراه با خود داشته باشید.

✅ داشتن مدرک دیپلم نظام جدید در یکی از رشته‌های هنرستان، فنی حرفه‌ای یا کاردانش

✅ داشتن مدرک دیپلم نظام قدیم (۴ ساله) در یکی از رشته‌های نظری هنرستان، فنی حرفه‌ای یا کاردانش

✅ داشتن مدرک پیش دانشگاهی در هر کدام از رشته‌های نظری

شیوه قبولی در مقطع کاردانی ناپیوسته

👈 قبولی در این مقطع به دو صورت با کنکور و بدون کنکور انجام می‌شود. در شیوه با کنکور شما باید از طریق کنکور سراسری اقدام کنید و در شیوه بدون کنکور، می‌توانید با ارائه سوابق تحصیلی خود، در این مقطع به ادامه تحصیل بپردازید.

البته باید توجه کنید که به دلیل کوتاه بودن و وجود برخی محدودیت‌ها، دانشجویان کاردانی ناپیوسته، ممکن است برای کسب مهارت و دانش در زمینه‌های تخصصی خود، برای پیشرفت بیشتر نیازمند مطالعه و فعالیت های عمیق‌تری باشند. موقعیت‌های شغلی با مدرک کاردانی با توجه به رشته تحصیلی شما و بخش‌های مختلف بازار کار، متفاوت خواهد بود.

در برخی از رشته‌ها، مدرک کاردانی می‌تواند برای ورود به بازار کار کافی باشد ولی در برخی رشته‌های حرفه‌ای، برای ورود به بازار کار ممکن است مدارک تحصیلی بالاتر نیز مورد نیاز باشد.

همانگونه که تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته را در موارد مختلف مورد بررسی قرار دادیم، دارندگان مدرک کاردانی نیز در پیدا کردن شغل یا ادامه تحصیل به صورت پیوسته یا ناپیوسته دچار محدودیت‌هایی هستند.

بعضی از موقعیت‌های شغلی که در اکثر صنعت‌ها وجود دارند و برای دارندگان مدرک کاردانی ارائه می‌شوند عبارتند از:

👈 کارشناس فروش

👈 کارشناس پشتیبانی مشتریان

👈 کارشناس تولید

👈 کارشناس ارشد پشتیبانی فنی

👈 کارشناس ارشد بازرگانی

👈 کارشناس مدیریت دفتری

👈 کارشناس مالی

👈 کارشناس ارشد منابع انسانی

👈 کارشناس شبکه و امنیت اطلاعاتی

 – و … البته بهتر است قبل از ورود به بازار کار و انتخاب شغل، بازار کار مربوط به رشته تحصیلی خود را مورد بررسی قرار دهید و دانش و تحصیلات لازم را از طریق دوره‌های آموزشی و پیشرفت تحصیلی کسب کنید.

تفاوت های کاردانی پیوسته و ناپیوسته

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این بخش می‌خواهیم به توضیح و بررسی میان تفاوت کاردانی پیوسته و ناپیوسته بپردازیم. در اولین تفاوت باید به وجود یا عدم وجود تجانس و همانندی در این دو مقطع اشاره کنیم. شما برای ثبت نام در مقطع کاردانی پیوسته  باید توجه داشته باشید که میان رشته دیپلم با رشته کاردانی باید همانندی وجود داشته باشد.

شما نمی‌توانید در این مقطع به سراغ رشته متفاوت دیگری بروید بلکه باید در همان رشته نظری دیپلم خود به ادامه تحصیل بپردازید. در مقطع کاردانی ناپیوسته اما شما در انتخاب رشته آزاد هستید و نیازی به این همانندی نیست.

تفاوت دیگر به نوع ارائه و میزان تنوع رشته‌ها در این دو مقطع است. در مقطع کاردانی ناپیوسته میزان تنوع درسی بیشتر از کاردانی پیوسته می‌باشد با این حال بعضی از رشته‌های کاردانی پیوسته و کاردانی ناپیوسته که در مدت دو سال ارائه می‌شود شامل موارد زیر است.

رشته های کاردانی پیوسته

👈 مهندسی: کامپیوتر، برق، مکانیک، معماری، مواد و متالورژی

 👈 علوم پایه: ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی

 👈 علوم انسانی: روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، اقتصاد، حقوق و…

 رشته های کاردانی ناپیوسته

👈 کامپیوتر: فناوری اطلاعات، شبکه و امنیت، گرافیک کامپیوتری، برنامه‌نویسی و..

👈 طراحی: صنعتی، داخلی، مد و لباس، گرافیک، محصول

👈 سایر رشته‌ها: مدیریت، حسابداری، بازرگانی، ارتباطات، گردشگری، بهداشت و درمان و..

توجه داشته باشید که لیست بالا صرفاً یک دسته‌بندی کلی است و رشته‌های دیگری نیز وجود دارند که در این طبقه‌بندی قرار می‌گیرند ولی در لیست بالا ذکر نشده باشند. شما می‌توانید برای ادامه تحصیل در هرکدام از این مقاطع با در نظر گرفتن تفاوت کاردانی پیوسته و ناپیوسته یا تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، نسبت به ثبت نام اقدام کنید.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید