لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است یا پردیس خود گردان یا شبانه؟

شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است یا پردیس خود گردان یا شبانه؟

تاریخ بروز رسانی اطلاعات: تیر ماه ۱۴۰۳

اگر فرصت خواندن متن را ندارید، فقط به فایل صوتی زیر گوش دهید:

در ادامه با مرکز تخصصی مشاوره کنکور ریاضی در تهران، کنکور مشاور همراه باشد.

در بررسی شهریه دانشگاه‌ها، دو نام معروف یعنی دانشگاه آزاد و پردیس خودگردان بر همه بحث‌ها غلبه می‌کنند. این دو دانشگاه شناخته شده در ایران هرکدام جذابیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارند. از میان این ویژگی‌ها، فاکتور شهریه یکی از مهم‌ترین عواملی است که ممکن است در انتخاب دانشگاه توسط دانشجویان نقش مهمی ایفا کند.

در این زمینه، می‌توان گفت که شهریه دانشگاه آزاد معمولاً کمتر از پردیس خودگردان است. دانشگاه آزاد به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های شهریه پرداز، هدف اصلی خود را در دسترسی آسان و فراگیری علم برای همه افراد قرار داده است. به همین دلیل، میزان شهریه در دانشگاه آزاد برای بسیاری از رشته‌ها به‌صورت مقرون‌به‌صرفه‌تر تعیین شده‌است.

اگر شما هم قصد شرکت در کنکور و یا می‌خواهید بدون کنکور وارد یکی از دانشگاه‌های آزاد و پردیس خودگردان شوید، ممکن است با این سؤال که شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است یا پردیس خودگردان؟ مواجه شوید. برای پاسخ به این سؤال تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

شهریه دانشگاه‌های آزاد و پردیس خودگردان بسته به عوامل متعددی مانند نوع رشته تحصیلی، محل تحصیل دانشگاه، سطح تحصیلات و دوره تحصیلی متفاوت است.

در برخی موارد، شهریه دانشگاه‌های آزاد ممکن است بیشتر باشد و در برخی موارد، شهریه پردیس خودگردان بیشتر باشد. همچنین، ممکن است شهریه‌ها با توجه به سیاست‌ها و تصمیمات مدیریتی دانشگاه‌ها در هر سال تحصیلی متغیر باشند. اما به‌صورت کلی شهریه دانشگاه آزاد از پردیس خودگردان کمتر است.

شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است یا شبانه؟

دانشگاه های دولتی در چند دوره آموزشی اقدام به پذیرش دانشجو میکنند که یکی از آن ها دوره شبانه یا نوبت دوم است. تفاوت دوره نوبت دوم با روزانه این است که از دانشجویان شهریه دریافت میشود اما سوال اینجاست که شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است یا شبانه؟

برای پاسخ به این سوال باید رشته های تحصیلی را در نظر گرفت در واقع میتوان گفت شهریه بر اساس گروه آموزشی که بصورت تئوری است یا واحدهای عملی دارد و همچنین مقطع تحصیلی (کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و پزشکی) تعیین میشود.

مقایسه شهریه دانشگاه شبانه و آزاد در مقطع کاردانی و کارشناسی

اگر قصد ورود به این مقاطع تحصیلی را دارید باید بدانید شهریه دانشگاه آزاد و شبانه تقریبا برابر است. برای مثال اگر کسی در رشته علوم تربیتی در دانشگاه آزاد حدود ۷ میلیون تومان شهریه پرداخت میکند در دانشگاه شبانه هم تقریبا در همین حدود با اختلاف شهریه حداکثر ۵۰۰ هزار تومان کمتر شهریه میدهد.

مقایسه شهریه دانشگاه شبانه و آزاد در مقطع کارشناسی ارشد

در این حالت هم میزان تعیین شهریه ها مانند حالت قبل است و دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تحصیل میکنند شهریه تقریبا برابر با شهریه شبانه با همان اختلاف حداکثر ۵۰۰ هزار تومنی در حدود ترمی ۱۰ میلیون تومان پرداخت میکنند.

مقایسه شهریه دانشگاه شبانه و آزاد در مقطع دکتری عمومی

این مقطع تنها در دانشگاه آزاد وجود دارد و شهریه آن همانطور که گفته شد در حدود ۲۰ میلیون تومان برای هر ترم است . برای مقطع پزشکی یا همان دکتری عمومی پذیرش دوره شبانه وجود ندارد و داوطلبان باید از میان کد رشته های ظرفیت مازاد و پردیس انتخاب رشته کنند.

مقایسه شهریه دانشگاه شبانه و آزاد در مقطع دکتری تخصصی

در آخرین حالت هم شهریه های دانشگاه آزاد و شبانه در این مقطع یکسان است و دانشجویان شهریه ای در حدود ۲۰ میلیون تومان باید پرداخت کنند.

توجه

در نظر داشته باشید ما در اینجا شهریه ها را بصورت حدودی بیان کردیم تا شما عزیزان بتوانید به پاسخ سوال شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است یا پردیس خودگردان و سوال شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است یا شبانه برسید.

شهریه ها بر اساس واحد های درسی تعیین میشود پس با فرض این موضوع رشته های زیر مجموعه گروه هنر، فنی مهندسی و پزشکی ها به دلیل بیشترین واحد عملی شهریه بیشتری نسبت به رشته های علوم پایه و گروه علوم انسانی دارند.

اگر شهریه دانشگاه آزاد و شبانه یکسان است چرا اولویت دانشگاه شبانه باشد؟

درست است عنوان شبانه یا همان نوبت دوم در کنار کد رشته انتخابی شما وجود دارد و شما لازم است شهریه نسبتا زیادی پرداخت کنید اما بهتر است بین دانشگاه آزاد و شبانه در دوره شبانه تحصیل کرد.

دلیل کاملا مشخص است چون دوره های شبانه نوعی پذیرش در دانشگاه دولتی است و شما دارای همان خدمات آموزشی و رفاهی هستید که دانشجویان دوره روزانه از آن بهره مند میشوند. در واقع اساتید و محل آموزش شما یکسان است در حالی که در دانشگاه پردیس چنین نیست.

پس اگر در هر مقطع تحصیلی شانس قبولی در دانشگاه شبانه را داشتید بین دانشگاه شبانه و آزاد و حتی دانشگاه پردیس حتما دوره شبانه را انتخاب کنید تا با وجود پرداخت شهریه از کیفیت آموزشی و اعتبار مدرک تحصیلی بالاتری برخوردار شوید.

مقایسه شهریه دانشگاه آزاد و پردیس خود گردان در رشته‌های پزشکی

با توجه به تقاضا و هزینه‌های بالا برای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، شهریه در این رشته‌ها معمولاً بیشتر است. در دانشگاه‌های پردیس خودگردان و آزاد، که بیشترین تعداد دانشجو را در این رشته‌ها جذب می‌کنند، شهریه ممکن است بیشتر از دیگر رشته‌ها باشد.

این مطلب هم می تواند برای شما مفید باشد: درآمد رشته مکانیک خودرو

در حال حاضر شهریه سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه آزاد در بازه ۱۳ تا ۱۸ میلیون تومان قرار دارد. در عین حال، شهریه در دانشگاه پردیس خودگردان برای همین رشته‌ها در بازه ۲۱ تا ۲۵ میلیون تومان قرار دارد.

همچنین، در صورت پذیرش در دوره ظرفیت مازاد دانشگاه آزاد، میزان شهریه پرداختی نزدیک به شهریه پردیس خودگردان است.

مقایسه شهریه دانشگاه آزاد و پردیس خودگردان در رشته‌های پیرا پزشکی

در رشته‌های پیراپزشکی مانند پرستاری، اتاق عمل، مامایی و هوشبری، دانشگاه پردیس خودگردان نیز میزان شهریه بیشتری نسبت به دانشگاه آزاد دریافت می‌کند. شهریه در دانشگاه آزاد برای این رشته‌ها حدود ۹ تا ۱۱ میلیون تومان قرار دارد، در حالی که در دانشگاه پردیس خودگردان میزان شهریه در رشته‌های پیراپزشکی بین ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان است.

توجه داشت که شرایط و میزان شهریه ممکن است در طول زمان تغییر کنند. برای اطلاعات دقیق‌تر و به‌روز تر، بهتر است با دفتر پذیرش یا واحد مالی هر دانشگاه تماس بگیرید و از آنها اطلاعات رسمی را دریافت کنید.

مقایسه شهریه دانشگاه آزاد و پردیس خودگردان در رشته‌های انسانی و فنی مهندسی

شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است یا پردیس خودگردان؟

دانشگاه‌های پردیس خود گردان بالاترین مقدار شهریه رو در بین دانشگاه‌های کشور دارند. دو عامل امکانات و درجه‌ هیات‌علمی بر میزان شهریه تأثیرگذار هستند. شهریه‌ی پرداختی برای رشته‌های فنی‌مهندسی و انسانی در پردیس خودگردان حدود ۸ تا ۱۵میلیون تومان و در دانشگاه آزاد این مبلغ حدوداً ۸ تا ۱۰ میلیون تومان است.

مقایسه شهریه دانشگاه آزاد و پردیس خودگردان در مقطع کارشناسی‌ارشد

در مقطع کارشناسی‌ارشد، دانشگاه پردیس خودگردان میزان شهریه بیشتری نسبت به دانشگاه آزاد دریافت می‌کند. در رشته‌های ارشد پیراپزشکی در دانشگاه آزاد، میزان شهریه حدوداً ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان در هر ترم تحصیلی است، در حالی که دانشگاه پردیس خودگردان حدود ۱۵ تا ۲۰میلیون تومان در این رشته‌ها شهریه دریافت می‌کند.

در رشته‌های ارشد دیگر مانند انسانی، فنی مهندسی، علوم پایه و هنر، میزان شهریه دانشگاه پردیس خودگردان حدود ۱۴تا ۱۸میلیون تومان است، در حالی که دانشگاه آزاد از ۸ تا ۱۲میلیون تومان در این رشته‌ها شهریه دریافت می‌کند.

مقایسه شهریه دانشگاه آزاد و پردیس خودگردان در مقطع دکتری

در مقطع دکتری، هر دو دانشگاه آزاد و پردیس خودگردان برنامه‌های تحصیلی را ارائه می‌دهند و در برخی از رشته‌های دکتری تخصصی مانند انسانی، ریاضی و فنی مهندسی، علوم پزشکی و غیره، دانشگاه پردیس خودگردان ممکن است شهریه بیشتری نسبت به دانشگاه آزاد دریافت کند.

در رشته دکتری پیراپزشکی، شهریه دانشگاه پردیس خودگردان حدود ۵۰میلیون تومان و شهریه دانشگاه آزاد حدود ۲۰ میلیون تومان است.

در رشته‌های انسانی دکتری، شهریه دانشگاه پردیس خودگردان حدود ۳۰ میلیون تومان و شهریه دانشگاه آزاد حدود ۲۰ میلیون تومان است.

نتیجه‌ گیری

به‌صورت کلی شهریه دانشگاه آزاد کمتر از پردیس خودگردان است. دانشگاه آزاد به‌عنوان یک دانشگاه عمومی، به همه افراد فرصتی را برای دسترسی آسان به آموزش و تحصیل عالی می‌دهد و به همین دلیل شهریه آن نسبتاً مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

از سوی دیگر، دانشگاه پردیس خودگردان به‌عنوان یک دانشگاه تخصصی و انتخابی‌تر، امکانات و تخصص‌های بیشتری را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد و به همین دلیل معمولاً شهریه آن بیشتر است.

با این حال، برای انتخاب درست، باید به عوامل متعددی دقت کرد و شرایط شخصی خود را در نظر گرفت. منابع مالی، اولویت‌ها، نیازها و هدف شخصی هر فرد در انتخاب دانشگاه و مقدار شهریه تأثیرگذار است. بهتر است قبل از تصمیم‌گیری، به‌دقت رشته مورد نظر و شرایط مالی خود را بررسی کنید تا تصمیمی هوشمندانه و متناسب با نیازهای خود بگیرید.

اگر سوال یا ابهامی دارید می توانید همین الان با کنکور مشاور تماس بگیرید.

کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های ریاضی، تجربی، هنر و زبان
انتخاب رشته
یاشار موسی وند

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های تجربی، ریاضی، هنر و زبان

اگر در حال حاضر از بین این همه رشته دانشگاهی هنوز نمیدونی وارد چه رشته ای بشی که بازار کار آن قطعی باشد همچنین درآمد خوبی هم داشته باشد پیشنهاد میکنم چند دقیقه ای زمان بزاری و تا انتهای این مقاله با کنکور مشاور همراه باشی!

بیشتر بخوانید »
برای تماس با مشاور کلیک کنید