لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

رشته های کنکور زبان ۱۴۰۳ + رشته های بدون کنکور و بازار کار

تاریخ بروزرسانی اطلاعات: ۱۴۰۳/۰۳/۱۰

اگر فرصت خواندن متن را ندارید، فقط فایل صوتی زیر را گوش دهید تا با رشته های کنکور زبان آشنا شوید:

رشته های کنکور زبان از جمله مهمترین و پرطرفدارترین رشته های آزمون کنکور هستند. این رشته ها شامل زبان انگلیسی، فرانسه، آلمانی، اسپانیایی، عربی و … می شوند که برای دانشجویانی که به دنبال تحصیل در رشته های ادبیات، مترجمی، روابط بین الملل و گردشگری هستند، بسیار مهم و ضروری خواهد بود.

این مطلب هم می تواند به شما در کنکور زبان کمک کند: منابع کنکور زبان

در این رشته ها، دانشجویان با مفاهیم و قواعد زبان، مکالمه، شنیدار و خواندار زبان هدف آشنا می شوند و با توجه به سطح دانش زبان خود، در آزمون کنکور به رقابت با دیگر داوطلبان می پردازند. برای داوطلبانی که به دنبال پذیرش در دانشگاه های بین المللی هستند، شرکت در این رشته ها بسیار حیاتی است. در ادامه مقاله به توضیح بیشتر رشته های کنکور زبان خواهیم پرداخت، پس تا انتهای مطالب با ما همراه باشید.

لیست رشته های کنکور زبان ۱۴۰۳

رشته های کنکور زبان 1403 + رشته های بدون کنکور و بازار کار

کنکور زبان های خارجی بطور مستقل برگزار میشود و بر خلاف تصور بسیاری از داوطلبان تنها مربوط به زبان انگلیسی نیست و میتوان در مجموعه متنوعی از رشته های مربوط به زبان تحصیل کرد. رشته های کنکور زبان شامل این ۳ مجموعه اصلی است:

  • کنکور زبان انگلیسی
  • کنکور زبان فرانسه
  • کنکور زبان آلمانی

در واقع داوطلبان کنکور زبان در زمان ثبت نام میتوانند یکی از این مجموعه ها را بعنوان مجموعه اصلی آزمونی خود انتخاب کنند تا در نهایت به ۷۰ سوال تخصصی کنکور زبان پاسخگو باشند.

رشته های کنکور زبان ۱۴۰۳ که نام برده شد در دانشگاه به رشته های آموزش، مترجمی و زبان و ادبیات تقسیم بندی میشود تا داوطلبان علاوه بر انتخاب زبان مورد نظر وارد زمینه تخصصی مورد علاقه هم شوند.

همچنین زبان های دیگری در دانشگاه های ایران تدریس میشود و میتوان در آن ها تحصیل کرد که در ادامه لیست رشته کاملی از رشته های زبان را ارائه میدهیم.

رشته های زیر شاخه کنکور زبان ۱۴۰۳

آموزش زبان انگلیسی                      مترجمی زبان انگلیسی
زبان و ادبیات انگلیسی                     مترجمی زبان فرانسه
زبان و ادبیان فرانسه                        مترجمی زبان آلمانی
زبان و ادبیات آلمانی                         زبان ایتالیایی
زبان چینی                                زبان روسی
زبان و ادبیات اردو                            زبان و ادبیات اسپانیایی
زبان و ادبیات ارمنی                         زبان ترکی استانبولی
زبان و ادبیات ژاپنی                          زبان چینی

توجه

شرکت در کنکور زبان با توجه به یک مجموعه تخصصی سوال در ۳ زبان گفته شده مستلزم اطلاع از منابع مناسب برای کنکور است و حتما باید با در نظر گرفتن این موضوع وارد این رقابت شوید تا با کسب رتبه خوب با توجه به ظرفیت محدود در یکی از بهترین دانشگاه های کشور قبول شوید.

پرطرفدارترین و بهترین رشته های کنکور زبان

برخی از رشته های پرطرفدار و معروف عبارتند از:

✔️ رشته تحصیلی زبان و ادبیات انگلیسی: این رشته با استفاده از درس ‌های زبان و ادبیات انگلیسی، دانشجویان را برای تحلیل و بررسی متون ادبی و ترجمه زبان انگلیسی آماده می‌ کند.

✔️ رشته تحصیلی زبان و ادبیات فرانسه: این رشته به دانشجویان امکان می ‌دهد تا با ساختار زبان و ادبیات فرانسه آشنا شوند و در آینده ‌بتوانند به عنوان مترجم یا متخصص فرانسه در حوزه ‌های مختلف فعالیت کنند.

✔️ رشته تحصیلی زبان و ادبیات آلمانی: این رشته برای دانشجویانی است که علاقه‌مند به آموزش زبان و ادبیات آلمانی هستند و می ‌توانند در آینده به عنوان مترجم یا متخصص زبان آلمانی فعالیت داشته باشند.

✔️ رشته زبان و ادبیات عربی: دانشجویانی که علاقه ‌مند به آموزش زبان و ادبیات عربی هستند و قصد دارند در آینده به عنوان مترجم یا مدرس زبان عربی فعالیت کنند، به دنبال این رشته می روند. زبان عربی به عنوان زبان کشورهای عربی و زبان قرآن، از اهمیت بسیاری برخوردار است و برای داشتن شغل های موفق در حوزه های مختلف، آشنایی با زبان عربی نیز الزامی است.

✔️ رشته زبان و ادبیات روسی: این رشته برای دانشجویانی است که علاقه ‌مند به آموزش زبان و ادبیات روسی هستند و در این حیطه استعداد دارند.

به عنوان معیار بهترین رشته در کنکور زبان، باید توجه کنید که هر رشته ویژگی ها و فواید خود را دارد و بهترین رشته برای شما بستگی به علاقه ‌مندی ‌ها، استعدادها و اهدافتان دارد. بنابراین، قبل از انتخاب رشته، بهتر است با مشاور تحصیلی خود مشورت کنید و در مورد انتخاب مناسبترین رشته، اطلاعات کافی را کسب نمایید.

  • رشته تحصیلی آموزش زبان انگلیسی: رشته آموزش زبان انگلیسی در حال حاضر جز بهترین رشته های کنکور زبان است و علاقه مندان زیادی دارد همچنین از نظر بازار کار در وضعیت خوبی قرار گرفته است و در نهایت میتوان گفت دارای بیشترین علاقه مندی در میان داوطلبان است.
  • رشته تحصیلی مترجمی زبان انگلیسی: با توجه به گسترش فعالیت های اقتصادی در ایران و تاسیس شرکت های بین المللی میتوان رشته مترجمی زبان را علاوه بر دایره شغلی که قبلا داشته است الان هم بعنوان یکی از رشته های خوب زبان دانست و در انتخاب رشته جز اولویت ها قرار داد.
  • رشته تحصیلی زبان چینی: زبان چینی جز زبان های سخت در دنیا محسوب میشود اما با توجه به گسترش همکاری ها بین ایران و چین و حضور شرکت های چینی در ایران میتوان با تحصیل در این رشته به سرعت وارد بازار کار شد.

لیست رشته های بدون کنکور زبان

داوطلبانی که به هر علتی نمیتوانند در کنکور زبان شرکت کنند یا امکان کسب رتبه خوب در این گروه آزمایشی را ندارند میتوانند وارد رشته های بدون کنکور زبان شوند. در تمامی دانشگاه های کشور ارائه میشود از جمله:

  • دانشگاه های دولتی
  • دانشگاه آزاد
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه غیر انتفاعی
  • دانشگاه علمی کاربردی

اگر بخواهیم لیستی از رشته های بدون کنکور زبان در نظر داشته باشیم میتوان به این رشته ها اشاره کرد:

  • رشته آموزش زبان انگلیسی بدون کنکور
  • رشته مترجمی زبان انگلیسی بدون کنکور
  • رشته زبان و ادبیات انگلیسی بدون کنکور
  • رشته زبان و ادبیات فرانسه بدون کنکور
  • رشته زبان و ادبیات آلمانی بدون کنکور
  • رشته زبان و ادبیات اسپانیایی بدون کنکور
  • رشته زبان روسی بدون کنکور
  • رشته زبان ایتالیایی بدون کنکور
  • رشته زبان اردو بدون کنکور
  • رشته زبان ترکی استانبولی بدون کنکور
  • رشته زبان و ادبیات عربی بدون کنکور

رشته های بدون کنکور زبان در دانشگاهای دولتی

دانشگاه های دولتی هم این امکان را فراهم کرده اند تا داوطلبان بتوانند در آن کاملا بدون کنکور و بر اساس معدل تحصیل کنند. در واقع اصلا مهم نیست شما در کنکور شرکت کرده اید یا خیر بلکه ملاک معدل و سوابق تحصیلی شما است.

لیست رشته های بدون کنکور زبان دانشگاه های دولتی

رشته      دانشگاه
مترجمی زبان انگلیسی                    دانشگاه مراغه
زبان و ادبیات عربی                         دانشگاه ایلام
زبان و ادبیات انگلیسی                     دانشگاه ایلام
زبان و ادبیات انگلیسی                     دانشگاه بیرجند
مترجمی زبان انگلیسی                    دانشگاه بیرجند
آموزش زبان انگلیسی                      دانشگاه نیشابور
زبان و ادبیات انگلیسی                     دانشگاه نیشابور
زبان و ادبیات فرانسه                       دانشگاه حکیم سبزواری
مترجمی زبان انگلیسی                    دانشگاه کاشمر
آموزش زبان انگلیسی                      دانشگاه بجنورد
زبان روسی                           دانشگاه بجنورد
زبان و ادبیات فرانسه                       دانشگاه چمران اهواز
زبان و ادبیات عربی                         دانشگاه سمنان
زبان و ادبیات انگلیسی                     دانشگاه شاهرود
زبان و ادبیات عربی                         دانشگاه زابل
زبان و ادبیات فارسی                       دانشگاه زابل
مترجمی زبان انگلیسی                    دانشگاه زابل
آموزش زبان انگلیسی                      دانشگاه زابل

توجه

موارد گفته شده بخشی از رشته های کنکور زبان بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه های دولتی است و ممکن است تغییراتی در آن از سوی سازمان سنجش لحاظ شود که در اینصورت حتما از طریق همین سایت و شبکه های اجتماعی کنکور مشاور اطلاع رسانی خواهد شد.

رشته های خوب کنکور زبان

اگر بخواهیم بین رشته های کنکور زبان بهترین ها را در نظر بگیریم میتوان به رشته آموزش زبان انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی اشاره کرد در حالت عمومی جز بهترین رشته ها هستند همچنین رشته زبان چینی و زبان روسی با توجه به گسترش همکاری ایران با این دو کشور جز رشته های خوبی از نظر بازار کار محسوب میشوند.

این مطلب هم می تواند به شما کمک کند: رشته تدریس زبان انگلیسی

بازار کار رشته های کنکور زبان ۱۴۰۳

بازار کار رشته های کنکور زبان 1403

رشته های کنکور زبان دارای فرصت های شغلی گسترده ای هستند. همانطور که قبلا اشاره کردیم، این رشته ها شامل زبان انگلیسی، زبان فرانسه، آلمانی و سایر زبان های خارجی می شوند. شما در زمینه های مختلف می توانید با استفاده از این رشته ها، فرصت های شغلی خوبی را به دست آورید.

در حوزه تدریس زبان، دانش آموختگان می توانند به عنوان معلم زبان در مدارس و آموزشگاه ها فعالیت داشته باشند. این شغل امکانات آموزشی و پیشرفت حرفه ای را به افراد ارائه می دهد. همچنین، می توان به عنوان مربی زبان خصوصی کار کرد و به درامد بیشتری دست یافت.

در حوزه ترجمه، می توانید به عنوان مترجم تخصصی در شرکت ها و سازمان ها فعالیت کنید. شرکت های بین المللی، سازمان های دولتی و سازمان های غیرانتفاعی همواره به دنبال مترجمان حرفه ای هستند. همچنین، می توانید در حوزه ترجمه کتاب ها، مقالات و مستندات مشغول به کار شوید.

در صنعت گردشگری و هتلداری، می توانید به عنوان راهنما یا مترجم در کشورهای خارجی کار کنید. همکاری با آژانس های مسافرتی و هتل ها امکان سفر به کشورهای مختلف و تجربه یک شغل جذاب را برای شما فراهم می کند. همچنین، در حوزه روابط عمومی و بازاریابی می توانید به عنوان مترجم خصوصی در شرکت ها و سازمان ها فعالیت کنید.

تسلط بر زبان English و توانایی در انتقال ایده ها و پیام ها به زبان های مختلف می تواند به شما در جذب مشتریان بین المللی کمک کند. به طور کلی، با توجه به رشته های کنکور زبان، فرصت های شغلی در صنایع مختلف وجود دارد. شما می توانید با توجه به توانایی ها و علاقه خود، در زمینه های مختلف فعالیت کنید و درآمد خود را به طور قابل توجهی افزایش دهید.

یکی دیگر از زمینه های شغلی رشته های زیر مجموعه زبان مربوط به ترجمه یا فعالیت در مترجمی آثار ادبی و حتی فیلم های خارجی و جالب تر از آن مطبوعات است. میتوان گفت کسی در زبان خاصی تخصص دارد میتواند در هر کدام از این مشاغل به طور تخصصی مشغول به کار شود.

رشته های فرهنگیان کنکور زبان

جالب است بدانید پذیرش دانشگاه فرهنگیان فقط مربوط به گروه های اصلی ( ریاضی ، تجربی و انسانی ) نیست و با شرکت در کنکور زبان هم میتوان وارد دانشگاه فرهنگیان شد و بطور رسمی در استخدام آموزش و پرورش درآمد.

بطور مشخص میتوان در ۱ رشته فرهنگیان کنکور زبان تحصیل کرد:

آموزش زبان انگلیسی

تمامی داوطلبان لازم است با شرکت در کنکور زبان و پاسخ به ۷۰ سوال تخصصی و همچنین پاسخ به مجموعه سوالات تخصصی دانشگاه فرهنگیان که برای اولین برای کنکور ۱۴۰۳ پیش بنی شده است روند پذیرش را به درستی پیش بروند.

بعد از شرکت در کنکور و پاسخ به سوالات باید منتظر اعلام نتایج و بعد از مصاحبه های فرهنگیان شد تا در نهایت از میان داوطلبان بومی هر استان تعداد نیروی اعلام شده با محل خدمت مشخص پذیرش شود.

نکته

برای ورود به دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور زبان باید در زمان ثبت نام اعلام علاقه مندی فرهنگیان در سایت سنجش ثبت شود.

تنها در نوبت اول کنکور ( اردیبهشت ) سوالات مرتبط با دانشگاه فرهنگیان وجود دارد پس یکبار شانس شرکت در کنکور فرهنگیان پیش بنی شده است.

با اعلام علاقه مندی به فرهنگیان و قبولی برای دعوت مصاحبه امکان انتخاب رشته های دیگر وجود ندارد مگر اینکه داوطلب در مصاحبه توسط خود دانشگاه فرهنگیان رد شود. داشتن حداقل تراز ۶۰۰۰ برای مجاز شدن انتخاب رشته فرهنگیان الزامی است.

سوالات متداول در خصوص رشته های کنکور زبان

سوابق تحصیلی در کنکور زبان تاثیر دارد؟

قطعا سوابق تحصیلی تاثیر مستقیم در کنکور زبان خواهد داشت اما نسبت به گروه های دیگر آزمایشی درصد آن کمتر است. در خصوص کنکور زبان بیشترین تاثیر خود زبان و سوالات تخصصی است.

رشته های بدون کنکور زبان هم وجود دارد؟

تقریبا در تمام رشته های زیر مجموعه گروه زبان میتوان کاملا بدون کنکور حتی دردانشگاه های دولتی تحصیل کرد و ملاک قبولی سوابق تحصیلی خواهد بود.

با چه رتبه ای میشود در دانشگاه تهران قبول شد؟

ظرفیت رشته های زبان بسیار پایین است و برای قبولی در دانشگاه تهران لازم است تا رتبه کمتر از ۳۰۰ کسب شود.

بهترین رشته کنکور زبان ۱۴۰۳ کدام است؟

این سوال اصلا سوال درستی نیست و پاسخ به این سوال نسبی میباشد در نتیجه شما با توجه به علاقه مندی خودتان باید بهترین را تشخیص دهید. اما در کل رشته های آموزش و مترجمی بازار کار بهتری دارد.

از کنکور زبان چه رشته هایی میتوان رفت؟

کنکور زبان شامل ۳ مجموعه آزمونی زبان انگلیسی، آلمانی و فرانسه است که زبان انگلیسی بیشترین علاقه مندی را دارد همچنین میتوان در زبان های دیگری همچون زبان روسی ، عربی، چینی و حتی اردو و ترکی استانبولی هم تحصیل کرد.

فقط باید بدونید در هر مجموعه زبانی که کنکور میدید باید به ۷۰ سوال تخصصی پاسخ داده بشه تا بر اساس آن نمره و رتبه در سهمیه شما معیاری برای انتخاب هر کدام از رشته های گفته شده باشد.

آیا رشته های فنی میتوانند کنکور زبان بدهند؟

با توجه به اینکه دیپلم در رشته های فنی و کار و دانش ۱۲ ساله است بر خلاف گذشته امکان شرکت در کنکور زبان و دیگر گروه های آزمایشی مربوط به دیپلم نظری برای فراهم شده است و دقیقا مانند دیگر داوطلبان با تاثیر سوابق تحصیلی ( دروس عمومی ) و شرکت در کنکور زبان های خارجی میتوان وارد رشته مورد علاقه در دانشگاه شد.

رشته های بدون کنکور زبان فرانسه کدام رشته ها هستند؟

برای تحصیل بصورت بدون کنکور در رشته زبان فرانسه میتوان وارد رشته مترجمی زبان فرانسه یا زبان و ادبیات فرانسه شد و تحصیل کرد.

اگر هنوز سوال یا ابهامی در مورد کنکور زبان دارید، می توانید همین الان با کنکور مشاور تماس بگیرید.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های ریاضی، تجربی، هنر و زبان
انتخاب رشته
یاشار موسی وند

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های تجربی، ریاضی، هنر و زبان

اگر در حال حاضر از بین این همه رشته دانشگاهی هنوز نمیدونی وارد چه رشته ای بشی که بازار کار آن قطعی باشد همچنین درآمد خوبی هم داشته باشد پیشنهاد میکنم چند دقیقه ای زمان بزاری و تا انتهای این مقاله با کنکور مشاور همراه باشی!

بیشتر بخوانید »
برای تماس با مشاور کلیک کنید