لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

انتخاب رشته ریاضی بر اساس تیپ شخصیتی دانش آموزان + آیا این نوع انتخاب رشته معتبر است؟

انتخاب رشته ریاضی بر اساس تیپ شخصیتی دانش آموزان + آیا این نوع انتخاب رشته معتبر است؟

تاریخ بروزرسانی اطلاعات انتخاب رشته ریاضی بر اساس تیپ شخصیتی: تیر ماه ۱۴۰۳

اگر فرصت خواندن متن را ندارید، فقط به فایل صوتی زیر گوش دهید:

دانش آموزانی که در رشته ریاضی فیزیک تحصیل میکنند عمدتا در آینده تحصیلی یعنی در دانشگاه وارد رشته های مهندسی میشوند. اما تعداد رشته های مهندسی زیاد است و هر کدام دنیای خودش را دارد پس بهتر است انتخاب رشته ریاضی بر اساس تیپ شخصیتی داوطلب انجام شود.

ما در مرکز تخصصی مشاوره کنکور ریاضی در تهران رشته های مختلف زیر گروه ریاضی فیزیک را به شما معرفی میکنیم همچنین انواع تیپ های شخصیتی را بیان خواهیم کرد تا با آن ها آشنا شوید و بهترین انتخاب رشته ریاضی را انجام دهید. با کنکور مشاور همراه باش و این مطالب ارزشمند را از دست نده!

انتخاب رشته بر اساس تیپ شخصتی به چه معناست؟

انتخاب رشته بر اساس تیپ شخصتی به چه معناست؟

زمانی که صحبت از انتخاب رشته می شود بهترین کار این است که تیپ شخصیتی خود را در نظر بگیرید. یعنی قبل از هر چیزی به این فکر کنید که به چه رشته و حرفه ای علاقه مند هستید.

آیا علاقه دارید با نقشه کشی و خلق نقشه های جدید، راه ها و ساختمان های جدیدی ارائه دهید یا این که علاقه مند به تدریس و آموزش منابع درسی هستید؟

آیا می خواهید با تحصیل در مهندسی کامپیوتر و نرم افزار راه جدیدی در پیچیدگی دنیای مجازی ایجاد کنید یا علاقه مند به انجام کار های برقی و سیم کشی و غیره هستید؟

در هر صورت انتخاب با شما است. نکته دیگر این است به توانایی خود توجه کنید. یعنی موقعیت و شرایط را بسنجید، آیا توانایی لازم برای کار در حرفه های فوق را دارید یا زود خسته می شوید و قید آن را خواهید زد؟

برای پاسخ به این سوالات لازم است تا شما ابتدا تیپ شخصیتی خودتان را بشناسید و در نهایت انتخاب رشته ریاضی بر اساس تیپ شخصیتی انجام شود. تیپ های شخصیتی در کل ۱۶ حالت دارد که بر اساس تست تخصص و بین المللی MBTI قابل شناخت میباشد.

این مطلب هم می تواند برای شما مفید باشد: پردرآمد ترین رشته های ایران

ما به معرفی انواع تیپ های شخصیتی میپردازیم اما پیشنهاد میکنیم شما حتما از تست آنلاین و رایگان MBTI استفاده کنید تا به سادگی متوجه شوید شامل کدام هستید.

تیپ شخصیتی ENFP

این تیپ شخصیت به پیکارگر معروف است و مصداق کسانی است که مشتاق، خلاق و خوش مشرب هستند و با ساده ترین بهانه ها لبخند روی لبانشان می آید.

تیپ شخصیتی ENFJ

این تیپ شخصیتی به قهرمان مربوط است و مصداق کسانی است که شخصیت رهبر هستند و در واقع افراد کاریزماتیک با قدرت مدیریت و تاثیر گذاری در جمع هستند.

تیپ شخصیتی INFP

این تیپ شخصیتی به میانجی مربوط است و مصداق کسانی است که شاعر مسلک و احساسی باشند و قدرت هم نو دوستی در آن ها بسیار بارز و مشخص است و از مهربانی عجیبی برخوردار هستند.

تیپ شخصیتی INFJ

این تیپ شخصیتی به حامی معروف است و مصداق کسانی است که کمال گرا هستند و انسان هایی مرموز و ساکت و بعضا ترسناک شناخته میشوند. به زبان ساده تیپ شخصیتی کسانی است که به سادگی نمیتوان سر از کارشان درآورد همچنین این افراد بسیار پر تلاش و خستگی ناپذیر میباشند.

تیپ شخصیتی ESFJ

این تیپ شخصیتی به سفیر معروف است و مصداق کسانی است که بسیار مراعات دیگران را میکنند و برای گفتن هر سخن یا انجام هر عمل به شدت مراقب احساسات طرف مقابل هستند. کمک به دیگران را در این افراد به وضوح میشود دید.

تیپ شخصیتی ESTJ

این تیپ شخصیتی به مجری معروف است و مصداق کسانی است که دارای قدرت مدیریت در امور اجرایی و کار ها هستند به طوری که در میان دوستان یا خانواده با این مشخصه شناخته میشوند.

تیپ شخصیتی ISFJ

این تیپ شخصیتی به مدافع معروف است و مصداق کسانی است که دارای ایثار و از خود گذشتگی فراوان هستند و با تمام وجود و قدرت برای محافظت از کسانی که دوسشان دارند خود را سپر و محافظ قرار میدهند.

تیپ شخصیتی ISTJ

این تیپ شخصیتی به تدارکاتچی معروف است و مصداق کسانی است که عمل گرا هستند و در کنار آن بسیار واقع نگر میباشند.این افراد معمولا مورد اعتماد عمومی قرار میگیرند و به سادگی میشود به آن ها اعتماد کرد.

تیپ شخصیتی ESFP

این تیپ شخصیتی به سرگرم کننده معروف است و مصداق کسانی است که بسیار پر انرژی و مشتاق هستند و به شدت خود را بروز میدهند. شاید بتوان گفت این افراد همان هایی هستند که زندگی و مسافرت در کنارشان خوش میگذرد.

تیپ شخصیتی ESTP

این تیپ شخصیتی به کارآفرین معروف است و مصداق کسانی است که در کنار پر انرژی بودن بسیار خلاق و هوشمند هستند و قدرت خلق دارند.

تیپ شخصیتی ISFP

این تیپ شخصیتی به ماجراجو معروف است و مصداق کسانی است که روحیه هنری دارند و همواره به دنبال کشف هستند.این افراد از تجربه کردن اتفاقات جدید یا برخورد با آدم های جدید لذت میبرند.

تیپ شخصیتی ISTP

این تیپ شخصیتی به چیره دست معروف است و مصداق کسانی است که به شدت به دنبال تجربه وقایع جدید هستند. این افراد قدرت ریسک پذیری بالایی دارند و عمل گرا هستند و به اصطلاح از پس کار های فنی هم به خوبی بر می آیند.

انواع تیپ های شخصیتی به شما توضیح داده شد تا خودتان را بهتر بشناسید. اما با توجه به خصوصیت رشته های مهندسی و در واقع رشته های زیر گروه ریاضی و اهمیت انتخاب رشته ریاضی بر اساس تیپ شخصیتی میتوان این تیپ های شخصیتی را برای رشته های گروه ریاضی فیزیک مناسب تر دانست.

   تیپ های شخصیتی مناسب رشته های گروه ریاضی

تیپ شخصیتیرشته تحصیلی مناسب
ENTJ                                مهندسی برق، معماری، هوافضا
ISTP                                مهندسی مکانیک و صنایع
ISTJ                       مهندسی عمران، نقشه برداری و شهر سازی
INTJ                                مهندسی کامیپوتر، نفت و متالوژی

توجه

ما در اینجا تنها برخی از رشته ها را مورد بررسی قرار دادیم تا دید شما به این مسئله باز شود. میتوانید برای اطلاع از تیپ شخصیتی خودتان و اینکه چه رشته ای مناسب شما است همین الان با کنکور مشاور تماس بگیرید.

انتخاب رشته ریاضی بر اساس تیپ شخصیتی چقدر معتبر است؟

در تمام دنیا دانش آموزان از پایه مورد بررسی قرار میگیرند و دقیقا با توجه به تیپ شخصیتی و استعداد های درونی پرورش پیدا میکنند. این افراد بعد از رسیدن به مقطع دانشگاه با توجه به اینکه خیلی درست و اصولی رشد پیدا کرده اند دقیقا وارد رشته تحصیلی مناسب میشوند.

وقتی نگاهی به وضعیت اشتغال و تحصیل در کشورهای پیشرفته انداخته شود به سادگی ثبات شغلی و درآمدی در این کشورها قابل مشاهده است. همچنین میزان میانگین درآمدی در تمام رشته ها تقریبا یکسان است.

برای مثال شخصی در حیطه مهندسی برق مشغول است نه تنها بعد از تحصیل بیکار نخواهند ماند بلکه میتوان در حدود درآمدی یک پزشک کسب درآمد کند. متاسفانه این موضوع در ایران اصلا وجود ندارد و علاوه بر بیکار ماندن بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی اختلاف درآمدی زیادی بین رشته های مختلف وجود دارد.

بنابراین میتوان نتیجه گرفت انتخاب رشته ریاضی بر اساس تیپ شخصیتی یا انتخاب رشته در هر گروه آزمایشی دیگر بر اساس تیپ شخصیتی میتواند تضمین موفقیت شخص باشد همچنین ارتقا رفاه اجتماعی و کاهش درصد بیکاری را تضمین کند.

خبر خوب!

انواع تیپ شخصیتی گفته شده در این مطالب بر اساس آزمون های بین المللی MBTI است و در تمام دنیا از این آزمون استفاده میکنند. در نتیجه شما هم میتوانید با الگو برداری از آن علاوه بر انجام انتخاب رشته ریاضی صحیح ، بعد از پایان تحصیل وارد شغل مورد علاقه خودتان شوید و به سرعت هم در شغل انتخابی رشد و پیشرفت کنید. دقیقا همانطور که افراد برجسته در این در رشته های مختلف دانشگاهی حتی در سطح جهان شناخته شده هستند.

انواع رشته های ریاضی و فیزیک

رشته مناسب دانش آموزان ریاضی و فیزیک بر اساس تیپ شخصیتی

رشته ریاضی فیزیک که در حال حاضر با عنوان رشته ریاضی و فنی نام گذاری شده است در دوران دبیرستان سرشار از درس ریاضی و فیزیک و در واقع دروس محاسباتی است. این مسئله دلیل روشنی دارد چون قرار است دانش آموزان در آینده تحصیلی وارد رشته هایی شوند که نیاز به مهارت در درس ریاضی دارد.

در واقع مهم ترین رشته های زیر گروه ریاضی رشته های مهندسی هستند که ریاضیات در آن نقطه عطف محسوب میشود. البته لازم نیست صرفا وارد رشته های مهندسی شد و شما بعنوان یک دانش آموز ریاضی فیزیک انتخابات دیگری هم دارید که در ادامه کامل معرفی میکنیم.

لیست پرتقاضا ترین رشته های زیر گروه ریاضی فیزیک

مهندسی عمرانمهندسی برقمهندسی کامپیوتر
مهندسی مکانیکمهندسی شهرسازی مهندسی نقشه برداری
مهندسی معماریمهندسی کشاورزی مهندسی معدن
مهندسی نفتمهندسی هوا فضامهندسی دریا
مهندسی نساجیمهندسی صنایع دبیر ریاضی
دبیر فیزیکدبیر تربیت بدنیمدیریت بازرگانی
مدیریت مالیمدیریت امور بانکی  مدیریت بیمه
حسابداریاقتصادرشته های دارای شرایط خاص

همانطور که مشاهده میکنید گروه ریاضی دارای زیر مجموعه های زیادی است که در اینجا به مهم ترین آن ها اشاره کردیم تا در ابتدا دید بازی داشته باشید. بدون شک هر کدام از نظر واحد های درسی و اشتغال در آینده متفاوت خواهد بود.

حتی میتوان گفت هر کدام ممکن است به چند زمینه شغلی تقسیم بندی شود. برای مثال با رشته مهندسی کامپیوتر هم میتوان برنامه نویس شد و هم وارد حوزه سخت افزار شد یا با رشته مهندسی برق هم میتوان وارد حوزه ساختمان و نظام و مهندسی شد و هم در نیروگاه ها که فیلد کاری متفاوتی است وارد شد.

بنابراین باید انتخاب رشته ریاضی بر اساس تیپ شخصیتی صورت گیرد در غیر اینصورت شما نه تنها در دوران تحصیل موفق نخواهید بود بلکه در زمان اشتغال هم نمیتوانید با شرایط کنار بیاید. همین موضوع باعث شده است تا بسیاری از افراد در رشته تخصصی خودشان شاغل نباشند.

این مطلب هم می تواند برای شما مفید باشد: شغل های رشته ریاضی برای خانم ها

چه رشته ای برای دانش آموزان ریاضی و فیزیک مناسب است؟

رشته مناسب دانش آموزان ریاضی و فیزیک بر اساس تیپ شخصیتی

دانش آموزی که قدم در راه خواندن چنین رشته پیچیده و سختی می گذارد قطعا توانایی لازم برای به پایان رساندن این تحصیلات را به صورت عالی در دانشگاه دارد. بنابراین هر یک از رشته های دانشگاهی را که انتخاب کند در آن موفق می شود.

اما بیش از هر چیز باید علاقه و خلاقیت خود تقویت کند. هم چنین باید تلاش روزافزون داشته باشد. زیرا به همان اندازه که انتخاب رشته بر اساس تیپ شخصیتی در موفقیت اهمیت دارد، انتخاب دانشگاه هم حائز اهمیت است.

کشور ایران دارای بهترین و معتبر ترین دانشگاه ها است که هر ساله دانشجویان رشته های مختلفی را پذیرا می باشد. ضریب هوشی هم یکی دیگر از عوامل لازم برای انتخاب رشته است. که بر اساس انجام انواع تست هوش مشخص می شود.

تمام رشته های دانشگاهی خوب و جذاب است اما در نهایت رشته ای برای دانش آموزان ریاضی فیزیک مناسب است که علاوه بر تامین هدف های شغلی و تحصیل آسان در طول دانشگاه با تیپ شخصیتی فرد تطابق داشته باشد تا بتواند مهم ترین بخش تحصیلات یعنی به ورود به بازار کاری با درآمد خوب را تضمین کند.

دانش آموزان ریاضی و فیزیک از چه طریقی به تیپ شخصیتی خود پی ببرند؟

رشته مناسب دانش آموزان ریاضی و فیزیک بر اساس تیپ شخصیتی

برای یافتن بهترین رشته که متناسب با تیپ شخصیتی شما باشد باید به تیپ شخصیتی خود پی ببرید. بهترین راه برای شناخت تیپ شخصیتی پرسیدن سوالاتی از نزدیکان و خانواده است زیرا کسانی که با شما زندگی می کنند اشراف بیش تری نسبت به شخصیت شما دارند.

راه دیگر این است که به مشاوران تحصیلی مراجعه کنید. (Majors & Careers for Your Personality Type)مشاوران با استفاده از تحصیلات و تجربه ای که دارند می توانند شما را در رسیدن به هدف تان یاری کنند. در این صورت تیپ شخصیتی شما را آشکار می کنند و در انتخاب رشته زیاضی بر اساس تیپ شخصیتی به شما کمک می کنند.

قطعا با چنین انتخابی شوق بیش تری در ادامه راه خود خواهید داشت و موفقیت های بیش تری کسب خواهید نمود.

اگر نیاز به مشاوره دارید همین الان با کنکور مشاور تماس بگیرید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های ریاضی، تجربی، هنر و زبان
انتخاب رشته
یاشار موسی وند

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های تجربی، ریاضی، هنر و زبان

اگر در حال حاضر از بین این همه رشته دانشگاهی هنوز نمیدونی وارد چه رشته ای بشی که بازار کار آن قطعی باشد همچنین درآمد خوبی هم داشته باشد پیشنهاد میکنم چند دقیقه ای زمان بزاری و تا انتهای این مقاله با کنکور مشاور همراه باشی!

بیشتر بخوانید »
برای تماس با مشاور کلیک کنید