لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

راهنمای انتخاب رشته روانشناسی بدون کنکور و ظرفیت و دانشگاه‌های پذیرنده

رشته روانشناسی بدون کنکور

رشته روانشناسی یکی از رشته‌های بسیار مطرح در آموزش است. این رشته هر ساله داوطلبان زیادی برای ادامه تحصیل را به خود اختصاص می‌دهد و دلیل این امر جذابیت و ماهیت این گرایش تحصیلی است. دانشگاه‌ها به دو صورت اقدام به پذیرش دانشجو در این رشته می‌کنند و آن دو از طریق کنکور سراسری و بدون آزمون است. ما در این مقاله می‌خواهیم درباره راهنمای انتخاب رشته روانشناسی بدون کنکور و ظرفیت و دانشگاه‌های پذیرنده به شما اطلاعات مفیدی ارائه دهیم؛ پس تا انتهای این مفاله با ما همراه باشید.

نحوه ثبت نام برای رشته روانشناسی بدون کنکور

رشته روانشناسی ماهیتی انسانی دارد و در ان درباره رفتارها و نحوه تفکر انسانی صحبت می‌شود. پذیرش این رشته در دانشگاه‌هایی که رنکینگ بالایی دارند از طریق کنکور سراسری است. شما از طریق کنکور و در صورت قبولی می‌توانید در دانشگاه‌ها ثبت نام نمایید. اما نوع دیگری از قبولی نیز موجود است که از طریق بدون کنکور می‌باشد. شما برای ثبت نام در دانشگاه‌هایی که از طریق سابقه تحصیلی و بدون کنکور پذیرش می‌گیرند در قدم اول باید این دانشگاه‌ها را شناسایی کنید تا زمان ثبت نام را از دست ندهید. پس از آن برای اولین مرحله باید به سایت دانشگاه آزاد به نشانی  azmoon.org مراجعه کنید. دانشگاه‌های آزاد معمولا در هر مهرماه و نیم سال دوم تحصیلی یعنی در ترم بهمن ماه شروع به جذب دانشجو می‌کنند.

بعد از ورود به این سایت در قدم اول باید نسبت به خرید کارت اقدام کنید. بعد از اینکه هزینه ثبت نام را واریز کردید درگاه به شما یک کد شناسه می‌دهد. شما باید این کد را یادداشت کرده و مجددا به صفحه اول سایت بازگردید. بعد از اینکه آیکون ورود به سایت را لمس کردید در مرحله بعدی اطلاعات خود را وارد می‌کنید. برای ثبت نام اینترنتی حتما باید مدرک پیش دانشگاهی و گواهی موقت پایان تحصیلات خود را برای ورود به هر مقطعی همراه خود داشته باشید. بعد از وارد کردن اطلاعات در مرحله بعدی سایت به شما یک کد رهگیری در رشته روانشناسی بدون کنکور می‌دهد و شما باید این کد را روز ثبت نام حضوری برای دانشگاه با خود همراه داشته باشید. در روز ثبت نام حضوری شما کد رهگیری را به همراه مدارک خود به واحد امور دانشجویان تحویل داده و بعد از واریز شهریه ثابت و درصدی از شهریه متغیر به صورت رسمی دانشجوی رشته روانشناسی خواهید بود.

مقالات مرتبط : راهنمای ثبت نام کاردانی به کارشناسی بدون کنکور

معدل لازم برای رشته روانشناسی بدون کنکور

در صورتی که می‌خواهید در رشته روانشناسی و از طریق بدون کنکور مشغول به تحصیل شوید بهتر است قبل از هرچیزی به معدل خود توجه ویژه داشته باشید. در صورتی که شما می‌خواهید در مقطع کارشناسی ادامه تحصیل دهید باید در ابتدا گروه تحصیلی مرتبط و معدل بالایی داشته باشید. آن دسته از دانش آموزانی که در سال آخر تحصیلی خود و یا در امتحانات نهایی درسی را مردود شده باشند شانس قبولی پایین‌تری خواهند داشت. دانش آموزانی که در امتحانات نهایی خود و در زیر گروه علوم انسانی معدل بالای ۱۶ داشته باشند به راحتی می‌توانند در دانشگاه‌های مورد نظر تحصیل کنند.

دانشگاه‌های پذیرنده روانشناسی بدون کنکور دانشگاه

دانشگاه جامع علمی کاربردی

اکنون زمان ان رسیده تا درباره دانشگاه‌های پذیرنده روانشناسی بدون کنکور اطلاعاتی به شما ارائه دهیم.

دانشگاه جامع علمی کاربردی

یکی از دانشگاه‌هایی که در سال‌های اخیر تعداد زیادی دانشجو را بدون کنکور سراسری ثبت نام کرده دانشگاه جامع علمی کاربردی است. آموزش در این دانشگاه معمولا به صورت تلفیقی از حضوری و مجازی است. نکته‌ای که در این باره باید دقت کنید این است که از آنجایی که رشته روانشناسی زیر نظر سازمان جامع و واحد نظام روانشناسی است ممکن است مدرک شما برای دریافت پروانه و یا مجوز کار مورد قبول واقع نشود. از آنجایی که رشته روانشناسی یکی از رشته‌های بسیار حساس است و در حوزه درمان ناهنجاری‌های رفتاری انسانی فعالیت می‌کند؛ نیاز به افراد متخصص و اموزش دیده‌ای در این باره دارد.

دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور از دیگر دانشگاه‌های موجود است که رشته روانشناسی بدون کنکور را ارائه می‌دهد. شیوه تدریس در این دانشگاه به صورت مجازی و حضوری است. دانشجویان در این دانشگاه‌ها ملزم به حضور نیستند و در واقع به مانند دانشجویان دانشگاه‌های روزانه مورد سختگیری قرار نمی‌گیرند. اگر شما قصد ادامه تحصیل در این دانشگاه را دارید بهتر است به مدرک تحصیلی و نوع دانشگاه خود دقت کنید. علاوه بر این بهتر است تا در دانشگاه‌های واحد الکترونیک ادامه تحصیل ندهید زیرا طی بخشنامه‌ای که از سازمان نظام روانشناسی منتشر شده است این سازمان مدارک تحصیلی این دانشگاه را به رسمیت نمی‌شناسد.

موسسات غیر انتفاعی

موسسات غیر انتفاعی نوع دیگری از دانشگاه‌های موجود است که به مانند دانشگاه‌های شهریه‌پرداز و آزاد شما ملزم به پرداخت شهریه هستید. مدارک این دانشگاه برای سازمان نظام روانشناسی مورد قبول است اما با این حال شما باز هم قبل از ثبت نام درباره اعتبار مدرک از دانشگاه استعلام بگیرید زیرا بخشنامه‌های سازمان نظام روانشناسی دائما در حال تغییر است.

پردیس‌های مجازی

نوع دیگری از دانشگاه‌ها پردیس‌های مجازی هستند. این دانشگاه به صورت کلی به مانند سایر دانشگاه‌های شهریه پردازی است اما مدرک آن برای سازمان نظام روانشناسی فاقد اعتبار می‌باشد.

 پردیس‌های خود گردان

پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌هایی شهریه پردازی هستند. فرق این دانشگاه با سایر دانشگاه‌های شهریه پرداز در این است که این دانشگاه شهریه بسیار بالاتری از دانشجویان اخذ می‌کند و نکته دیگر اینکه علاوه بر رشته روانشناسی بیشتر رشته‌های زیر مجموعه علوم تجربی نیز در این دانشگاه ارائه می‌شوند.

دانشگاه‌های آزاد

دانشگاه معروف و شناخته شده دیگر دانشگاه آزاد است. دانشگاه‌های آزاد برای تحصیل در رشته‌‌های بدون کنکور بسیار مناسب هستند. علاوه بر این شما به راحتی و با خیالی راحت می‌توانید در این دانشگاه در رشته روانشناسی بدون کنکور تحصیل کرده و بابت مدرک تحصیلی خود و اعتبار آن در سازمان نظام روانشناسی نگران نباشید. این دانشگاه نیز به مانند سایر دانشگاه‌هایی که اشاره کردیم شهریه‌پرداز هستند. از معروف‌ترین و برترین دانشگاه‌های آزاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. علوم تحقیقات
  2. تهران مرکز
  3. تهران جنوب
  4. دانشگاه آزاد تبریز
  5. تهران غرب
  6. واحد قزوین
  7. واحذ مشهد

رشته روانشناسی بدون کنکور دانشگاه آزاد

رشته روانشناسی بدون کنکور دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد همانطور که به صورت خلاصه اشاره کردیم یکی از دانشگاه‌هایی است که شما می‌توانید بدون شرکت در کنکور در هر مقطعی برای ادامه تحصیل در آن اقدام نمایید. این دانشگاه جزو شهریه پردازها می‌باشد و هرساله نرخ شهریه متغیر و ثابت مقداری افزایش پیدا می‌کند. در اکثر دانشگاه‌های آزاد رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی و گرایش‌های مقطع ارشد ارائه شده است و شما می‌توانید با توجه به علایق خود نسبت به ثبت نام اقدام نمایید. این دانشگاه‌ها در دو نوبت شروع به پذیرش دانشجو می‌کنند و تنها شرطی که برای ثبت نام در این دانشگاه ملاک است داشتن سابقه تحصیلی مرتبط و معدل است. دانشجویانی که در مقطع کارشناسی قصد ثبت نام دارند باید حتما دارای رشته انسانی باشند تا بتوانند ثبت نام موفقی داشته باشند.

آن دسته از دانشجویانی که در مقطع کارشناسی رشته تحصیلی غیر مرتبط داشته‌اند برای ثبت نام در رشته روانشناسی باید معدل مورد قبول بالای ۱۴ داشته باشند. به صورت کلی این دانشگاه هیچ محدودیتی برای پذیرش دانشجویان ندارد. تحصیل در رشته روانشناسی در این دانشگاه به صورت کاملا حضوری است. دانشجویان رشته روانشناسی بالینی که باید در مقطع کارشناسی ارشد دوره کارورزی بگذرانند به یکی از بیمارستان‌های تحت نظر دانشگاه آزاد فرستاده می‌شوند.

علاوه بر این دانشجویان متقاضی برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا می‌توانند بدون کنکور در این دانشگاه شرکت نمایند. دانشجویان کارشناسی ارشدی که این مقطع را در دانشگاه آزاد تمام کرده‌اند در صورتی که دارای معدل بالا باشند به صورت مستقیم وارد مقطع دکترا در رشته روانشناسی بدون کنکور می‌شوند. دانشجویانی که ارشد خود را در یکی دیگر از دانشگاه‌ها تمام کرده باشند برای ادامه تحصیل پس از ثبت نام اولیه و اینترنتی برایشان وقت مصاحبه در نظر گرفته می‌شود و بعد از آن می‌توانند مقطع تحصیلی خود را شروع کنند. دانشگاه آزاد در طی سال‌های اخیر پیشرفت زیادی در حوزه تحصیلی داشته است و اساتید مطرح علمی را در حوزه روانشناسی در خود جای داده است.

رشته روانشناسی بدون کنکور در دانشگاه‌های سراسری

فقط دانشگاه‌های آزاد نیستند که بدون کنکور سراسری اقدام به جذب دانشجو می‌کنند بلکه دانشگاه‌های سراسری نیز تحت شرایط خاصی اقدام به جذب دانشجو می‌کنند. در صورتی که شما جزو دانشجویان استعدادهای درخشان بوده و معدل بالایی داشته باشید می‌توانید تحت شرایطی در دانشگاه‌های سراسری مشغول به تحصیل شوید. علاوه بر این آن دسته از دانش آموزانی که در دوران پیش دانشگاهی در المپیادهای کشوری مقام اول آورده باشند در صورتی که رشته آن‌ها با گرایش روانشناسی مرتبط باشد می‌توانند بدون کنکور سراسری مشغول به تحصیل شوند. البته در نظر داشته باشید به دلیل اینکه رشته روانشناسی جزو رشته‌های برتر گروه علوم انسانی است و در دانشگاه‌های دولتی رقابت برای به دست اوردن صندلی بالا است کار شما آسان نخواهد بود. علاوه بر داشتن مدال شما باید به لحاظ تحصیلی عملکرد بسیار بالا و مثبتی داشته باشید.

علاوه بر این دانشجویان مقطع کارشناسی که درس خود را در دانشگاه‌های دولتی کسب کرده باشند و معدل بالای ۱۸ نیز به دست آورده باشند می‌توانند به صورت مستقیم در دانشگاه محل تحصیل خود در رشته روانشناسی بدون کنکور تحصیل کنند. توجه داشته باشید که اگر رشته مقطع کارشناسی شما با روانشناسی مرتبط نباشد در صورت داشتن معدل بالا و یا استعداد درخشانی بودن باز هم نمی‌توانید در این دانشگاه بدون کنکور روانشناسی بخوانید. شرط مهمی که دانشگاه‌های روزانه برای قبولی دارند این است که مقطع تحصیلی شما حتما باید مرتبط باشد.

بهتر است خاطر نشان کنیم که اگر شما دانشجوی دانشگاه روزانه بودید و تمام شرایط فوق را داشتید برای ادامه تحصیل بدون کنکور بهتر است دانشگاه دوره کارشناسی خود را انتخاب کنید زیرا شانس قبولی در سایر دانشگاه‌های روزانه کمتر است. هر دانشگاه دولتی پست‌های ارشد مستقیم و یا پست دکترا را برای دانشجویان فارغ التحصیل شده خود نگه می‌دارد و معمولا دانشجویان دانشگاه‌های روزانه دیگر را نمی‌پذیرند.

رشته روانشناسی بدون کنکور در دانشگاه پیام نور

برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های پیام نور شما باید در شهریورماه برای ثبت نام اقدام نمایید. این دانشگاه نیز به مانند سایر دانشگاه‌هایی که اشاره کردیم دارای یک سری شرایط خاص و عام است. هر ساله شرایط عام را شما می‌توانید در دفترچه کنکور سراسری مطالعه نمایید زیرا این شرایط به صورت کلی فرقی با سایر دانشگاه‌ها ندارد. اما آنچه که دارای اهمیت است دارا بودن شرایط اختصاصی است که ما در این مقاله به آن می‌پردازیم.

برای اینکه بتوانید در دانشگاه پیام نور ثبت نام کنید باید حتما مدارکی مانند دیپلم چهار ساله نظام قدیم یا جدید، مدرک اصل پیش دانشگاهی و مدرک کاردانی (فوق دیپلم) را با خود به همراه داشته باشید.

آن دسته از دانش اموزانی که دارای دیپلم فنی حرفه‌ای هستند برای ثبت نام در دانشگاه‌های آزاد پیام نور مجاز نیستند به همین دلیل نمی‌توانند در رشته روانشناسی بدون کنکور مشغول به تحصیل شوند.

برای قبولی در این دانشگاه باید معدل کتبی دیپلم شما بالا باشد. علاوه بر این اگر تا ۳۰ شهریور نیز فارغ التحصیل نشوید نمی‌توانید برای ثبت نام در این دانشگاه اقدام نمایید. در صورتی که واحدهای افتاده داشته باشید باید حتما تا قبل از این تاریخ امتحانات خود را پاس کرده و برای دریافت مدرک دیپلم اقدام کرده باشید.

همانطور که اشاره کردیم پذیرش در این دانشگاه برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی نیاز به سوابق تحصیلی دارد. برای انکه بتوانید به صورت قطعی در دانشگاه با شانس زیادی قبول شوید بهتر است که در زیر گروه تحصیلی خود ادامه تحصیل دهید. در دانشگاه‌های پیام نور درصد تاثیر معدل برای دانشجویان تغییر رشته‌ای بالا و سختگیرانه است.

کلام آخر

با توجه به مواردی که گفته شد امیدواریم پاسخ سوال‌های خود را درباره ادامه تحصیل در زمینه  رشته روانشناسی کسب کرده باشید. رشته روانشناسی یکی از رشته‌های بسیار مهم است و سازمان نظام روانشناسی با حساسیت بسیار بالایی در این زمینه اقدام به اعطای پروانه و یا عضویت نظام کرده است. آنچه که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر است تا بتوانید بعدها بدون مشکل با مدرک خود وارد بازار کار شوید. علاوه بر این قبل از ثبت نام حتما اطلاعیه‌ها و بخشنامه‌هایی که سازمان نظام روانشناسی هر ساله منتشر می‌کند را مورد بررسی قرار دهید تا با داشتن اطلاعات کامل نسبت به ثبت نام اقدام نمایید. جهت هرگونه سوال در این باره می‌توانید با کارشناسان و مشاوران برتر ما ارتباط برقرار کنید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید