لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

پردرآمدترین رشته های انسانی در ایران

پر درآمدترین رشته های انسانی در ایران

رشته های متنوعی در زیر گروه انسانی وجود دارد هر کدام دارای بازار کار متفاوتی است همچنین علاوه بر این بعضی از رشته ها مانند حقوق خودش دارای چند زیر گروه شغلی میباشد. اما پردرآمدترین رشته های انسانی در ایران کدام رشته ها هستند؟

زمانی که این سوال پرسیده میشود منظور اصلی همان پردرآمدترین شغل رشته انسانی است که قطعا جز اولویت های مهم در زمان انتخاب رشته و ورود به دانشگاه میباشد. در ادامه با بررسی کامل شغل ها و رشته های انسانی شما را بهتر راهنمایی خواهیم کرد.

 معرفی رشته های پردرآمد انسانی در ایران :

همانطور که گفته شد رشته انسانی بسیار متنوع هستند و علاوه بر این تنوع در دانشگاه بازار کار متنوعی هم دارند بطوری که شخص با فارغ التحصیلی در یک رشته میتواند بازار کار متنوعی داشته باشد و حتی در چند زمینه شغلی مشغول بکار شود.

👈 رشته حقوق

میشه گفت رشته حقوق پر طرفدارترین رشته در میان رشته های گروه انسانی است بطوری که حتی از زیر گروه های دیگر وارد این رشته میشوند. دلیل این علاقه مندی زیاد این است که رشته حقوق جز پردرآمدترین شغل های رشته انسانی و در کل جامعه میباشد.

مشاغل اصلی رشته حقوق

✔️ وکالت

✔️ قضاوت

✔️ سر دفتری

✔️ کارمند بخش خصوصی

✔️ کارمند اداری

✔️ کارمند دفتر اسناد رسمی

✔️ کارمند قوه قضاییه و شرکت های زیر مجموعه

✔️ شواری حل اختلاف

✔️ دادیار

میشود در رشته حقوق ادامه تحصیل داد و برای مقطع کارشناسی ارشد در گرایش های تخصصی قبول شد . برای مثال میشود حقوق بین الملل خواند و وارد این مجموعه کاری شد پس خود وکالت هم تنها در یک مسیر وجود ندارد و بسیار متنوع و منعطف است و هر کسی دقیقا طبق علاقه شخصی میتواند وارد بازار کار شود.

یا بعد از فارغ التحصیلی در حقوق امکان شرکت در آزمون قضاوت و سر دفتری هم وجود دارد تا در صورت علاقه مندی به فعالیت در این حیطه شغلی که البته درآمد بسیار خوبی هم دارد به سرعت به درآمد زایی مشغول شد.

علاوه بر این مشاغل که بسیار پر طرفدار و شناخته شده هستند شغل های دیگری نیز وجود دارد که برای اطلاع شما از پردرآمدترین شغل رشته انسانی آن ها هم بررسی میکنیم. اگر تمایلات اخلاقی و خصوصیات شخصیتی شما بیشتر در زمینه استخدام و کارمندی و امنیت شغلی است در رشته حقوق این فضا تا جای زیادی برای شما وجود دارد.

میشود بعد از فارغ التحصیلی در رشته حقوق وارد دفاتر اسناد رسمی شد یا در دادسرا ها بعنوان دادیار یا منشی دادگاه مشغول شد حتی کسانی که در سازمان های ثبت که جزئی از قوه قضاییه است مشغول هستند فارغ التحصیل رشته حقوق میباشند.

در نتیجه

اگر بخواهیم یکی از پردرآمدترین رشته های انسانی در ایران را به شما معرفی کنیم قطعا رشته حقوق است و کسانی در این حیطه مشغول هستند که در حالت وکالت و سر دفتری درآمد های میلیاردی دارند یا حتی کارمندان شاغل در این رشته با توجه به سابقه و موقعیت کاری نسبت به دیگر شغل های کارمندی از دریافتی خوبی برخوردار هستند میشه گفت بطور میانگین ۱۵ میلیون تومان در ماه!

موضوعات مرتبط : بررسی پردرآمدترین شغل های رشته حقوق

👈 رشته روانشناسی و مشاوره

روانشناسی جز رشته هایی است که در نهایت بعنوان مشاور مشغول بکار میشود . در رشته روانشناسی هم بازار کار بسیار متنوع است و کسی که فارغ التحصیل این رشته است میتواند در یک یا چند تا شغل مشاوره ای همزمان مشغول بکار شود.

مشاغل اصلی رشته روانشناسی و مشاوره

✔️ تاسیس مرکز مشاوره ( سازمان نظام روانشناسی و سازمان بهزیستی)

✔️ مدد کار اجتماعی

✔️ مشاور مدارس

✔️ معلمی و تدریس

✔️ استخدام در سازمان های مختلف مانند بهزیستی

✔️ روانشناس ورزشی

✔️ استخدام در محیط های درمانی

✔️ استخدام در سازمان های قضایی کشور( دادگاه ، سازمان زندادن ها )

کسانی که حداقل در دو مقطع در رشته روانشناسی تحصیل میکنند امکان تاسیس مرکز مشاوره و دریافت پروانه از سازمان نظام روانشناسی خواهند داشت همچنین روانشناسان زیادی هستند که بعد از فارغ التحصیلی همزمان با اشتغال در حوزه مشاوره وارد حیطه آموزش یا مشاوره در مدارس میشوند.

مشاغل مشاوره ای در رشته روانشناسی

  • مشاور خانواده
  • مشاور ازدواج
  • مشاور کودک
  • مشاور اعتیاد
  • مشاور فردی

قاعدتا شناخته ترین شغل های روانشناسی این موارد هستند اما میشود بعنوان کارمند در سازمان زندان ها استخدام شد یا بعنوان مشاور و معلم ابتدایی وارد آموزش و پرورش شد حتی بعنوان مددکار در سازمان بهزیستی و شهرداری استخدام شد علاوه بر این ها روانشناس این شانس را دارد که در مراکز مشاوره خصوصی مشغول شود.

شاید روانشناسی پردرآمدترین شغل رشته انسانی نباشد اما کسانی که موفق به تاسیس مراکز مشاوره روانشناسی میشوند و تا حدی شناخته شده هستند درآمد های بسیار خوبی دارند بطوری که میتوانند ماهانه بیش از ۲۰۰ میلیون تومان درآمد کسب کنند و درآمد های جانبی مانند تالیف کتاب یا فروش ویدیوها و پاد کست ها مشاوره داشته باشند.

کسانی هم که در یکی از سازمان های گفته شده استخدام شوند از حداقل درمد های بین ۸ تا ۲۰ میلیون تومان در ماه برخوردار میشوند که با توجه به وشعیت شغلی و سابقه متفاوت خواهد بود.

نحوه محاسبه درآمد مشاور

کسی که در حیطه مشاوره در هر زمینه ای مشغول شود بصورت جلسه ای دستمزد میگیرد برای مثال مشاوری که در زمینه ازدواج فعالیت دارد به ازای هر جلسه ۴۵ دقیقه ای مشاوره با توجه به مدرک تحصیلی طبق مصوبه سازمان نظام روانشناسی بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان دریافتی دارد.

فرض کنید هر پروسه مشاوره ازدواج حدود ۱۰ جلسه زمان ببرد و یک مشاور در طول ماه ۱۰ مورد در این رابطه برای مشاوره داشته باشد میشود محاسبه کرد بطور میانگین بین ۲۵ تا ۴۰ میلیون تومان درآمد متوسط یک مشاور خوب میباشد.

👈 فعالیت آموزشی

یکی از پردرآمدترین رشته های انسانی در ایران انجام فعالیت های آموزشی میباشد که در اصل مختص زیر گروه انسانی میباشد. میشود هم از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه فرهنگیان شد و هم از طریق آزمون دستگاه های اجرایی در آموزش و پرورش استخدام شد.

البته معلم بودن درآمد چندان زیادی ندارد و هدف از اعلام شغل های آموزشی راه اندازی شخصی فعالیت آموزشی است. معلمان زیادی هستند که بطور شخصی ویدیو آموزشی ضبط میکنند یا تدریس خصوصی و آنلاین کنکوری دارند و بعضی از آن ها حتی ساعاتی بیش از ۱٫۵ میلیون تومان درآمد دارند.

یا کسانی که در هر کدام از رشته های انسانی تحصیل کرده اند با تولید محصولات آموزشی از آموزش بازار های مالی و بورس گرفته تا مشاوره های انگیزشی و درسی و فروش این محصولات از طریق پلتفرم های مختلف درآمد های نجومی ماهانه بین ۳ تا ۷ میلیارد تومان دارند.

صنعت آموزش در حال حاضر پردرآمدترین شغل رشته انسانی در ایران است و کسانی در این صنعت مشغول بکار هستند که حتی از بعضی پزشکان متخصص درآمدشان بیشتر است.

مهم ترین مشاغل فعالیت های آموزشی

✔️ استاد دانشگاه در رشته های علوم پایه

✔️ تدریس در مدارس دولتی و غیر دولتی

✔️ مدرس آموزشگاه های آزاد

✔️ تدریس در حوزه بازار های مالی

✔️ تدریس در حوزه بورس

✔️ ساخت پاد کست و ویدیوهای آموزشی

✔️ تدریس آنلاین در تمام رشته های انسانی

✔️ معلم دروس تخصصی کنکور

✔️ مشاور و برنامه ریز آموزشی

پیشنهاد

پیشنهاد ما به شما در هر زمینه شغلی این است که یک شغل اصلی و یک شغل جانبی داشته باشید و از هر دوی آن ها کسب درآمد کنید. شاید در دنیای امروز به این نتیجه رسیده باشید که دیگه با کار بیشتر نمیشود پول بیشتر بدست آورد و کسی برنده است که از ذهنش استفاده کند!

👈 رشته مدیریت

رشته مدیریت هم زیر مجموعه گروه انسانی است البته میشود از زیر گروه تجربی و ریاضی هم وارد این رشته شد. رشته مدیریت جز رشته هایی است که بیشترین سهم کارمند اداری را دارد و بسیار هم متنوع است.

انواع رشته مدیریت

✔️ مدیریت کسب و کار

✔️ مدیریت بازرگانی

✔️ مدیریت امور بانکی

✔️ مدیریت مالی

✔️ مدیریت دولتی

✔️ مدیریت صنعتی

میشود در رشته مدیریت تا مقطع دکتری تحصیل کرد و جز پردرآمدترین شغل رشته انسانی میباشد. معمولا کسانی که در حوزه مدیریت مشغول بکار هستند بشتر در امور مالی و اداری فعالیت میکنند و مشاغل ارباب رجوعی بیشترین سهم را در این زیر گروه دارد.

برای مثال شخصی که وارد رشته مدریتی مالی میشود میتواند در تمامی دستگاه های اجرایی مشغول شود یا در شرکت های خصوصی بعنوان مدیر مالی و سرپرست حسابدار فعالیت کند یا شاغلین در حوزه مدیریت کسب و کار بعنوان مشاور کسب و کار های مختلف مشغول هستند.

شاید این رشته هم جز پردرآمدترین رشته های انسانی در ایران نباشد اما بازار کار امنی دارد و در بد ترین حالت میشود با استخدام در شرکت های دولتی و خصوصی از حداقل حقوق هایی بهره مند شد. البته اگر فرد توانا باشد میتواند با تاسیس شرکت های مختلف حوزه مدیریت از درآمد های ماهانه تا چند میلیارد تومان بهره مند شود.

مهم ترین مشاغل زیر مجموعه رشته مدیریت:

  • کارمند دستگاه های اجرایی
  • کارمند بخش مالی دولت
  • کارمند بانک
  • کارمند امور گمرکی
  • کارمند کارگذاری بورس
  • کارمند کارخانجات مختلف
  • کارمند بخش قرار داد های بین المللی
  • کارشناس بیمه
  • کارمند شرکت های هواپیمایی
  • رابط شرکت های واردات و صادرات
  • امکان تاسیس شرکت های حسابرسی
  • استاد دانشگاه
  • هیئت علمی دانشگاه

👈 رشته حسابداری

رشته حسابداری هم در دوران دبیرستان و هم در دانشگاه های مختلف همیشه تقاضای زیادی داشته است و جز رشته هایی است که تقریبا همه جا و در هر صنفی به آن نیاز است . شاغلین رشته حسابداری میتوانند بصورت موازی در چند جا مشغول باشند.

برای مثال حسابدارانی وجود دارند که بطور هم زمان در شرکت های خصوصی بصورت کارمند تمام وقت مشغول بکار هستند و بعد از ساعت اداری امور حسابداری واحد های صنفی را انجام میدهند یا بعضی از افراد شاغل در این رشته بعنوان حسابدار در شرکت های دولتی مشغول هستند.

اگر بخواهیم حسابداری را بعنوان پردرآمدترین شغل رشته انسانی در نظر داشته باشیم تفکر غلطی نیست اما حتما نیاز است تا شخص وارد فعالیت های مستقل و تاسیس شرکت مالی شود در اینصورت با انجام پروژه های مختلف مالی از چند جا درآمد های بالایی تا حداقل ۵ میلیارد تومان خواهد داشت.

مهم ترین مشاغل زیر مجموعه رشته حسابداری:

✔️ کارمند حسابداری شرکت های دولتی

✔️ کارمند حسابداری شرکت های خصوصی

✔️ مدیر مالی وزارت خانه ها

✔️ کارمند بانک های خصوصی و دولتی

✔️ کارمند بیمه های خصوصی و دولتی

✔️ معلم مدارس

✔️ مدرس آموزشگاه های آزاد

✔️ استاد دانشگاه

✔️ هیئت علمی دانشگاه

✔️ تاسیس شرکت حسابرسی مالی

شما بعنوان یک حسابدار این آزادی عمل را دارید تا در هرکدام از بخش های گفته مشغول شوید و حتی همزمان از چند جا کسب درآمد کنید. در کل اگر شخصی در نرم افزارهای حسابداری توانایی خوبی داشته باشد و در کارش سابقه داشته باشد نه تنها بیکار نمیماند بلکه درآمد خوبی خواهد داشت.

👈 رشته تربیت بدنی

رشته تربیت بدنی جز رشته هایی است که بصورت شناور میشود از چند گروه آزمایشی در آن وارد شد. کسانی در رشته تربیت بدنی فارغ التحصیل میشوند دارای این زمینه های شغلی هستند:

  • معلم تربیت بدنی در مدارس
  • تدریس تربیت بدنی در دانشگاه ها
  • مربی ورزشی در رشته های مختلف
  • تاسیس باشگاه های ورزشی
  • مربی بدنسازی تیم های ورزشی
  • مشاور فنی مربی ها در ورزش های مختلف
  • مدرس دانشگاه
  • فعالیت در بخش فیزیولوژی ورزشی

رشته تربیت بدنی بطور مشخص نیاز به علاقه مندی و استعداد درونی دارد و در این صورت است که شخص با ادامه تحصیل تا مقطع دکتری میتواند از حیطه های تخصصی فعالیت کند و درآمد بسیار خوبی هم داشته باشد.

حتی میشود از رطیق تربیت بدنی وارد گرایش تغذیه ورزشی و فیزیولوژی شد و بعنوان کارشناس حرفه ای در حورزه باشگاه های بزرگ ورزشی کسب درآمد کرد. کسانی که در این حوزه شناخته شده هستند و در تیم های بزرگ و تیم های ملی مشغول میشوند بصورت دلاری کسب درآمد دارند.

نتیجه گیری

پردرآمدترین رشته های انسانی در ایران به شما عزیزان توضیح داده شد و به سادگی از میان این همه رشته متنوع با توجه به ویژگی های شخصیتی و استعداد های درونی و البته علاقه مندی هایی که دارید میتوانید مسیرتان را مشخص کنید.

خوشبختانه در رشته انسانی برای ورود به داشنگاه لازم نیست حتما در کنکور سراسری نتیجه خوبی کسب کنید ، میشود بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی در رشته دلخواه پذیرفته شد هر چند که هر چقدر در دانشگاهی بهتری باشید کیفیت علمی شما بالاتر خواهد رفت.

میتوانید برای مشاوره در زمینه پردرآمدترین شغل رشته انسانی و انتخاب رشته صحیح در بهترین دانشگاه ممکن و همچنین برنامه ریزی کنکور انسانی همین الان با کنکور مشاور تماس بگیرید تا در لحظه به مشاور متخصص متصل شوید.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید