لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

معرفی رشته مدیریت بیمه و بازار کار آن

معرفی رشته مدیریت بیمه و بازار کار آن

یکی از رشته‌هایی که بسیار مورد توجه قرار گرفته است رشته مدیریت بازرگانی می‌باشد. این رشته با توه به اهمیتی که موضوعات مربوط به بیمه در زندگی همه دارد از جایگاه بالایی میان سایر رشته‌ها برخورد دار است به همین خاطر در این مقاله می‌خواهیم به معرفی رشته مدیریت بیمه بپردازیم.

هدف از رشته مدیریت بیمه چیست؟

رشته مدیریت بیمه یکی از رشته‌هایی است که در طی سال‌های گذشته دانشجویان زیادی را به خود علاقه‌مند کرده است. دانشجویان در این رشته باید چهار دسته از دروس‌های عمومی، پایه، اصلی و اختصاصی را مطالعه کرده و نمره قبولی را کسب کنند. هدف دروس این رشته، آشنا کردن دانشجویان با مسائل مرتبط با امور بازرگانی است.

این رشته دانشجویان را تا حد زیادی با مسائل مالی و تجاری آشنا می‌کند به همین دلیل افراد فارغ التحصیل در این رشته بعد از اتمام درسشان می‌توانند در مراکز و شرکت‌های معتبری مشغول به فعالیت شوند که در ادامه به بررسی بازار کار این رشته خواهیم پرداخت.

از آن جایی که این رشته مقداری ماهیت تجربی دارد و یکی از زیر شاخه‌های رشته تجربی است به همین خاطر یکی از اهداف تحصیل در این رشته آشنا شدن با اموری مانند بیمه آتش سوزی، بیمه عمر، بیمه درمان و بیمه مسئولیت است تا دانشجویان بتوانند از طریق ترکیب داده‌های مالی با زیستی به نیازهای مشتریان خود پاسخ دهند.

شخصی که به عنوان یک مدیر بیمه مشغول به کار می‌شود باید توانایی‌های بالایی در برقراری ارتباط با دیگران داشته باشد به همین دلیل بعضی از دروس پایه و تخصصی این رشته دانشجویان را در برقراری ارتباط موثر و سازنده با مشتریان آماده و ورزیده می‌کند.

مطلب پیشنهادی ما به شما : انتخاب رشته کنکور انسانی

علاوه بر این در معرفی رشته مدیریت بیمه می‌توان گفت که یکی از اهداف آن تربیت کادر متخصص در زمینه شناخت و انجام مسئولیت‌های اداری است. اهمیت این رشته به این دلیل است که نیروهای فارغ التحصیل در زمینه رشته مدیریت در آینده می‌توانند با بخش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشند به همین خاطر این رشته دارای اهمیت بسیار زیادی در سطح اقتصادی است.

دیگر اهداف رشته مدیریت بیمه…

یکی دیگر از اهداف مهم این رشته رفع نیازهای مردم به امر بیمه‌ای و پاسخگویی به سوالات آن‌ها در این زمینه است. از آن‌جایی که بیمه نقش مهمی در آینده همه افراد دارد و تنوع در آن بسیار زیاد است یک مدیر بیمه باید به اندازه بسیار بالایی آموزش دیده باشد تا بتواند با رفع نیاز و تقاضای مردمی در امور بیمه به آن‌ها خدمات با کیفیتی ارائه دهد.

تماس با کنکور مشاور

👈 دروس رشته مدیریت بیمه

دروس رشته مدیریت بازرگانی همانطور که اشاره شد به ۴ دسته تقسیم بندی می‌شود که شما تمام این دروس را در مدت ۴ سال مطالعه خواهید کرد. دروس پایه این رشته عبارت اند:

 اصول حسابداري ۱و۲، مباني سازمان و مديريت، رياضيات و كاربرد آن در مديريت ۱و۲، آمار و كاربرد آن در مديريت، كامپيوتر و كاربرد آن در مديريت، اقتصاد خرد، اقتصاد كلان، روش تحقيق در مديريت، تحقيق در عمليات ۱و۲، مديريت رفتار سازماني، مديريت منابع انساني، حقوق تجارت، حسابرسی صنعتی ۱، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، مباني جامعه شناسی، حسابرسی ۱، روانشناسی عمومی، پول و ارز و بانکداری، مدیریت مالی ۱، حقوق و مقررات مدنی.

  دروس تخصصی آن شامل سازمان و مدیریت شرکت های بیمه، اصول بيمه، بيمه اموال ۱و۲، بيمه اشخاص ۱و۲، حسابداري شركت هاي بيمه، مديريت ريسك و بيمه، بيمه های اتكايي، حقوق بيمه، بازاريابي و مديريت بازار، زبان تخصصی بیمه ۱و۲، اسناد معاملات تجاری، بیمه مسئولیت، بیمه های مهندسی (تمام خطر) و حقوق دریایی می‌باشد.

بعد از اتمام دوره کارشناسی شما می‌توانید در مقطع ارشد و دکتری نیز در این رشته مشغول به تحصیل شوید که در ادامه به توضیح آن و ادامه معرفی رشته مدیریت بیمه خواهیم پرداخت.

رشته مدیریت بیمه مناسب چه کسانی است؟

رشته مدیریت بیمه مناسب چه کسانی است؟

برای ورود به هر رشته‌ای داشتن علاقه کافی نیست بلکه پیش از داشتن علاقه شما باید مهارت‌ها و توانایی‌های مورد نیاز و مرتبط با آن رشته را نیز کسب کنید.

برای مثال وقتی مهارت‌های کلامی شما خوب نباشد و آن را پرورش نداده باشید حتی با وجود داشتن علاقه نمی‌توانید یک سخنران موفق شوید به همین دلیل است که قبل از ورود به هر گرایش و رشته‌ای بهتر است در ابتدا مهارت‌های لازم با آن را کسب کنید.

👈 مهارت‌های ارتباطی

رشته مدیریت بیمه برای کسانی مناسب است که در ابتدا مهارت‌های ارتباطی و توانایی مذاکره کردن را داشته باشند. رشته مدیریت بیمه دارای اصطلاحات تخصصی و مبانی پیچیده‌ای است و شما باید بتوانید که این مطالب سخت را در شرایطی به مخاطبان خود که با این موارد آشنا نیستند منتقل کنید.

افراد دارای سبک‌های ارتباطی مختلفی هستند و زمانی که شما نتوانید به خوبی مطالب را منتقل کنید و یا در مذاکراتی که انجام می‌دهید برای شرکت خود امتیاز کسب کنید نمی‌توانید در این رشته به موفقیت دست پیدا کنید.

👈 توانایی حل مسئله و تحلیل داده‌ها

دومین گروهی که این رشته برای آنان بسیار مناسب است مربوط به کسانی است که توانایی حل مسئله و تحلیل داده‌ها را داشته باشند. توانایی حل مسئله به شما به عنوان یک مدیر کمک می‌کند تا با شناسایی راه حل‌های مناسب در سریع‌ترین زمان بتوانید مشکلات مربوطه را حل کرده و از بحران نجات یابید.

در بسیاری از مواقع نداشتن توانایی حل مسئله ممکن است شما را به دردسر بیندازد به همین خاطر است که این رشته با توجه به پیوندی که با مسائل اقتصادی دارد به افرادی با مهارت حل مسئله بالا نیاز خواهد داشت.

👈 محاسبات مالی

در ادامه معرفی رشته مدیریت بیمه باید اشاره کنیم، یکی دیگر از ویژگی‌هایی که سبب می‌شود تا فرد مناسبی برای رشته مدیریت بیمه باشید این است که نسبت به تحلیل داده‌های آماری و ریاضی مهارت و توانایی زیادی داشته باشید.

خبر خوبی که برای علاقه مندان به این رشته وجود دارد این است که شما برای کسب موفقیت در این رشته به مهارت‌های خیلی ریزبینانه در حوزه امور مالی نیاز نخواهد داشت بلکه یک آشنایی کلی به امور عددی و ارتباط بین محاسبات برای شما کافی است.

 با این حال بهتر است قبل از ورود به این رشته پایه ریاضی خود را قوی کنید تا در هنگام انجام فعالیت‌های ریاضی دچار مشکل جدی نشوید. علاوه بر این در صورتی که پایه ریاضی شما قوی نباشد و نیاز به یاداوری داشته باشید در دوره ترم اول کارشناسی دروسی تحت عنوان پیش نیاز برای شما گذاشته می‌شود تا بتوانید بار دیگر دروس دوره پیش دانشگاهی را مرور کنید.

👈 داشتن روحیه کار تیمی

افرادی که دارای توانایی انجام کار تیمی هستند برای این رشته بسیار مناسب می‌باشند. در یک شرکت بیمه، شما با یک مجموعه گسترده در ارتباط خواهید بود و برای اینکه بتوانید سازوکارهای شرکت را به صورت یکپارچه به اجرا در بیاورید باید دارای روحیه همکاری تیمی باشید.

افرادی که می‌توانند در مجموعه‌های بزرگ با حفظ اصول کاری و داشتن همکاری با دیگر اعضا فعالیت کنند در این رشته بسیار موفق عمل خواهند کرد. در ادامه به معرفی رشته مدیریت بیمه در بحث بازار کار خواهیم پرداخت.

حقوق و بازار کار رشته مدیریت بیمه

حقوق و بازار کار رشته مدیریت بیمه

بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در این رشته می‌خواهند تا درباره شرایط کار و میزان درامد خود بعد از فارغ التحصیلی در رشته مدیریت بیمه اطلاعات کسب کنند. بهتر است بدانید که با توجه به نیاز همیشگی مردم به خدمات بیمه‌ای، برای این رشته همیشه کار و درامد موجود است اما نکته حائز اهمیت، میزان توانایی شما در ارتباط‌گیری است که سبب پیشرفت و افزایش درامد شما خواهد شد.

از طرفی شما با کار کردن در شرکت‌های بیمه برای مراجعان خود و با توجه به نیاز آن‌ها هزینه مشخصی را معلوم کرده و طبق قراردادهای شرکت بیمه، اقدام به ثبت نام افراد خواهید کرد.

به همین منظور به صورت کلی شرکت‌های بیمه دارای نقدینگی بالای هستند و بابت هر ثبت نام و دریافت ماهانه یا سالانه حق بیمه می‌توانند سرمایه‌گذاری‌های بسیاری انجام دهند.

در صورتی که شرکت بیمه‌ای که تاسیس می‌کنید خصوصی باشد، طبیعتا نقدینگی بالاتری خواهید داشت و می‌توانید در سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی زیادی شرکت کنید و سود بلند مدت یا کوتاه مدت به دست آورید. علاوه بر داشتن نقدینگی بالا شما می‌توانید در دفاتر نمایندگی بیمه، شرکت‌های بیمه، اصناف بیمه و سایر مراکز مرتبط مشغول به فعالیت شوید و با افزایش توانمندی‌های خود ارتقا شغلی به دست آورید.

پیشنهاد ما به شما : بهترین رشته های انسانی

ادامه تحصیل در رشته مدیریت بیمه

در معرفی رشته مدیریت بیمه باید به بحث ادامه تحصیل نیز بپردازیم. شما بعد از سپری کردن مقطع کارشناسی می‌توانید از طریق شرکت در آزمون سراسری برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اقدام کنید.

گرایش‌های این رشته در مقطع کارشناسی ارشد شامل ارشد مدیریت مالی، ارشد کارآفرینی، ارشد مدریریت  منابع انسانی، ارشد مدریت حمل و نقل دریایی بین قاره ای، ارشد مالی، ارشد مدیریت بازرگانی دریایی، ارشد مدریت بحران، ارشد مدیریت اماکن متبرکه مذهبی، ارشد سیاست‌گذاری علم و فناوری، ارشد مربیگری کسب و کار می‌باشند که شما می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط و بازار کار مناسب با نیاز خود یکی از آن‎‌ها را انتخاب نمایید.

مقطع کارشناسی ارشد این رشته در بازه ۲ الی ۳ سال طول خواهد کشید و از دانشگاه‌های ارائه کننده سه مقطع این رشته می‌توان به دانشگاه‌های زیر اشاره کرد :

  1. دانشگاه علامه طباطبایی
  2. دانشگاه خوارزمی
  3. دانشگاه گنبد (محل تحصیل دانشکده علوم انسانی آزادشهر)
  4. دانشگاه غیرانتفاعی امام رضا(ع) – مشهد
  5. موسسه غیرانتفاعی ادیب مازندران – ساری
  6. موسسه غیرانتفاعی ربع رشیدی – تبریز
  7. موسسه غیرانتفاعی سمنگان – آمل
  8. موسسه غیرانتفاعی شرق گلستان – گنبدکاووس
  9. موسسه غیرانتفاعی غزالی – قزوین
  10. موسسه غیرانتفاعی کاویان – مشهد
  11. موسسه غیرانتفاعی میزان – تبریز
  12. موسسه غیرانتفاعی نوآوران – کوهدشت لرستان
تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید