لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

مصوبه جدید کنکور ۱۴۰۳

مصوبه جدید کنکور 1403

امروز ۲۸ شهریور ماه ۱۴۰۲ اخبار جدیدی از مجلس در رابطه با مصوبه جدید کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد. در این مصوبه شرایط کنکور ۱۴۰۳ و کنکور های سال های بعد از نظر بازگشت عمومی ها به کنکور و حذف تاثیر قطعی سوابق تحصیلی مورد بررسی قرار گرفته است.

کنکور مشاور همچون قبل در جهت اطلاع رسانی های دقیق و سریع به شما مخاطبان عزیز جزئیات این مصوبه را بررسی و خدمت شما عزیزان اعلام میکند.

جزییات کامل مصوبه جدید کنکور ۱۴۰۳

همانطور که در جریان هستید طبق مصوبه شورای عالی فرهنگی و تاییدیه مجلس و شورای نگهبان در سال ۱۴۰۱ قرار شد تا کنکور ۱۴۰۲ بر اساس تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در ۲ مرحله به انجام برسد.

کنکور ۱۴۰۲ بر همین روال برگزار شد و سوابق تحصیلی تاثیر ۴۰ درصدی در کنکور سراسری داشتند و به همین ترتیب قرار بود در کنکور ۱۴۰۳ تاثیر سوابق به ۵۰ درصد و در کنکور ۱۴۰۴ به ۶۰ درصد قطعی برسد.

در خبری غیر منتظره با وجود اینکه بارها بعد از کنکور روال تصویب شده در شورای انقلاب فرهنگی قرار بود همچنان برای کنکور های بعد از ۱۴۰۲ هم اجرا شود در مصوبه جدید کنکور ۱۴۰۳ قانون دچار تغییرات شد.

در این مصوبه آمده است نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا مصوبات قبلی را باطل و طبق قانون جدید کنکور به حالت قبل از کنکور ۱۴۰۲ باز خواهد گشت. در واقع سوابق تحصیلی تاثیر قطعی نخواهند داشت و تنها بصورت تاثیر مثبت اثر گذاری میکنند.

با این قانون تاثیر ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ ملاک نیست همچنین تمام داوطلبانی که دارای دیپلم ۴ ساله هستند یا مدرک کاردانی دارند میتوانند با شانس یکسان نسبت به دیگر داوطلبان حتی در گروه آزمایشی غیر رشته دیپلم خود شرکت کنند.

مصوبه جدید کنکور ۱۴۰۳ با تایید شورای نگهبان به دولت ابلاغ و نهاد های مربوطه ملزم به اجرای آن هستند. در صورت تایید نهایتا تا پایان هفته اول مهرماه قانون جدید توسط سازمان سنجش کشور اعلام خواهد شد.

بازگشت عمومی ها به کنکور ۱۴۰۳

همچنین مصوب شده است علاوه بر حذف تاصیر قطعی معدل در کنکور ۱۴۰۳ ، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ یعنی ۳ کنکور آینده ، دروس عمومی هم با شرایط و ضرایب قبلی وارد پروسه کنکور شوند و تمام داوطلبان باید در ۴ درس عمومی به سوالات کنکور پاسخ دهند.

این موضوع در حالی است که داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ به سوالات هیچکدام از دروس عمومی پاسخ ندادند و فرصت کافی برای مطالعه دروس اختصاصی را داشتند و دروس عمومی تنها با توجه به تاثیر گذاری نمرات امتحانات نهایی در نمره و تراز داوطلبان کنکور تاثیر گذار بود.

بازگشت عمومی به کنکور ۱۴۰۳ و حذف تاثیر قطعی معدل شاید برای خیلی از داوطلبانی که معدل پایینی دارند خوشایند باشد و برعکس برای خیلی از کسانی که معدلشان بالا است و در تست زنی دروس اختصاصی مهارت داشتند نا امید کننده باشد!

تاثیر مثبت معدل در کنکور چیست؟

معدل بعنوان ملاکی جهت ارزش دهی دوران ۱۲ ساله مدرسه برای داوطلبان کنکور تلقی میشود. تاثیر معدل بعنوان تاثیر مثبت در نظر گرفته میشوده است در واقع اگر معدل در رتبه نهایی دائطلبان میتوانسته بهبود بخشد تاثر گذار محسوب میشود در غیر اینصورت ضرری هم برای داوطلبان کنکور ندارد.

در کنکور ۱۴۰۲ این موضوع بطور کل تغییر کرد و معدل و سوابق تحصیلی تا ۴۰ درصد قطعی نمره نهایی داوطلبان را شامل میشد در واقع میتوان گفت اگر کسی دارای معدل ۲۰ بود به سادگی ۴۰ درصد مسیر را پیش میرفت و میتوانست تنها با کمی سیاست در کنکور سراسری نتیجه بسیار خوبی کسب کند.

امروز این قانون ابطال شد و حذف تاثیر قطعی معدل صورت گرفت تا داوطلبان حتی با معدل بسیار پایین شانس کاملا یکسانی در کنکور با رقبای دیگر داشته باشند. پس اگر معدل شما ۱۰ یا ۲۰ باشد فرقی به حال شما ندارد یا اگر شما با دیپلم ریاضی قصد شرکت در کنکور تجربی را دارید شانستان با با همین داوطلب در کنکور یکسان است.

برای مثال

شما در کنکور سراسری با معدل ۱۴ شرکت میکنید و نمرات کنکور شما در همان سهمیه با کسی که معدلش ۱۷ است یکسان میشود. طبق تاثیر مثبت معدل چون معدل شما کمتر است حالت مثبتی برایتان اتفاق نمیوفتد و از طرفی هم این معدل تاثیری در کاهش رتبه شما نخواهد داشت در حالی که در کنکور ۱۴۰۲ اینطور نبوده است.

یا مثلا اگر شما دارای دیپلم نظام جدید فنی و حرفه ای هستید و در کنکور انسانی شرکت میکنید از نظر شانس قبولی در دانشگاه های خوب و رشته های تاپ دارای شانس یکسان با کسی هستید که هم دیپلم انسانی دارد و هم معدلش بالا است!

تفاوت تاثیر مثبت معدل و تاثیر قطعی معدل چیه؟

مصوب جدید کنکور ۱۴۰۳ اینطور اعلام کرده است تاثیر مثبت معدل فقط برای رتبه هایی در نظر گرفته میشود که معمولا رتبه و تراز خوبی نیست و معدل کمک میکند تا در رتبه نهایی داوطلب بهبود ایجاد شود.

یا اینکه در بین داوطلبان با رتبه و تراز یکسان در یک سهمیه معدل داوری کند و رتبه بهتر به داوطلبی تعلق گیرد که معدلش بالاتر است.

در تاثیر سوابق قطعی معدل قرار بر این بود به تدریج از تاثیر نمره و رتبه کنکور سراسری کاسته شود و از سال ۱۴۰۲ سواتبق تحصیلی با تاثیر ۴۰ درصد شروع و در سال ۱۴۰۴ به تاثیر ۶۰ درصدی برسد. با این حساب قطعا تجانس دیپلم و گروه آزمایشی ای که داوطلب در آن شرکت میکرد اهمیت داشت همچنین کسانی که معدل پایینی داشتند تراز زیادی را در محاسبه نمره نهایی از دست میدادند.

با حذف تاثیر قطعی معدل و بازگشت عمومی ها به کنکور نحوه برگزاری ، استراتژی و قوانین کنکور به حالت قبل از سال ۱۴۰۲ و عیننا مانند کنکور سال ۱۴۰۱ تبدیل خواهد شد.

موضوعات مرتبط : قانون فعلی تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در کنکور

سوالات متداول در رابطه با تغییرات تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳

قانون فعلی کنکور به چه صورت است؟

در حال حاضر کنکور با تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در ۲ مرحله و بدون حضور دروس عمومی برگزار میشود. درصورت تایید شواری نگهبان روال فعلی حذف و طبق مصوبه جدید کنکور ۱۴۰۳ برگزار میشود.

با دیپلم فنی حرفه ای و کار و دانش میشه کنکور تجربی داد؟

اگر دارای دیپلم نظام جدید هستید یا با داشتن دیپلم نظام سالی واحدی و ترمی واحدی مدرک کاردانی دارید بدون مشکل نه تنها در کنکور تجربی بلکه در دیگر گروه های آزمایشی هم میتوانید شرکت کنید.

برای کنکور ۱۴۰۳ ترمیم معدل انجام بدم؟

با توجه به حذف تاثیر قطعی معدل نیازی به شرکت در امتحانات نهایی ترمیم معدل وجود ندارد.

کنکور ۱۴۰۳ در ۲ مرحله انجام میشود؟

در مصوبه جدید اشاره ای به این موضوع نشده است اما به احتمال زیاد برگزاری قانون در دو مرحله پابرجا خواهد بود . درصورت تصویب قانون جدید در رابطه با این موضوع به سرعت اطلاع رسانی خواهیم کرد.

ضرایب سوابق تحصیلی تغییر میکند؟

با وجود اینکه ضرایب سوابق تحصیلی تنها تاثیر مثبت در کنکور دارد چه تغییری ایجاد شود و چه نشود فرقی به حال داوطلبان کنکور نخواهد داشت و قطعا طبق سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۲ محاسبه نخواهد شد.

ضرایب دروس کنکور تغییر میکند؟

با توجه به حذف تاثیر سوابق تحصیلی و بازگشت دروس عمومی به کنکور منطقی است ضرایب دروس کنکوری به حالت سابق برگردد.

در تعداد سوالات هر درس در کنکور تغییری ایجاد میشود؟

در کنکور ۱۴۰۲ تغییر چندانی در تعداد سوالات نسبت به کنکور سال های گذشته وجود نداشت و تنها در درس زیست شناسی و ریاضی رشته ریاضی این تغییرات ایجاد شد که پیش بینی میشود به حالت قبل از کنکور ۱۴۰۲ تبدیل شود.

زیر گروه ها به کنکور برمیگردنند؟

با توجه به حذف تاثیر قطعی سوابق تحصیلی و تاثیر گذاری دروس کنکور در اعمال تراز نهایی قطعا زیر گروه ها که تاثیر زیادی در انتخاب رشته مخصوصا برای رشته تجربی در رشته داروسازی دارد باز خواهند گشت.

قانون از چه زمانی اجرا میشود؟

تمام قوانین و توضیحات گفته شده در مجلس مورد تصویب قرار گرفته است و برای تبدیل به قانون شدن لازم است شواری نگهبان این موضوع را تایید و بعد از آن از طریق ابلاغ به دولت توسط سازمان سنجش به اجرای قطعی در بیاید.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید