لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

روش های تند خوانی برای کنکور

روش های تند خوانی برای کنکور

روش های تند خوانی برای کنکور یکی از کارهایی است که میتواند باعث رشد سریع هر داوطلبی در هر سطحی شود. وقتی تند خوانی با درک بالا انجام شود حتی داوطلبان ضعیف هم میتوانند خود را به سرعت به قوی تر ها برسانند.

در واقع با تند خوانی دروس کنکوری میشود کاری که بعضی از داوطلب ها در ۳ سال انجام داده اند را تنها در ۳ ماه انجام داد. اگر میخوای این روش های کار آمد را یاد بگیری و سریع تر خودتو به جمع رقبا برسونی فقط کافیه حدود ۵ دقیقه با کنکور مشاور همراه شی!

روش های تندخوانی دروس حفظی

درست است که دروس عمومی در حال حاضر در کنکور سراسری نقشی ندارند و به نوعی حذف شده اند اما در رابطه با تاثیر سوابق تحصیلی قطعا باید به آن توجه کرد . سوابق تحصیلی ۵۰ درصد نمره نهایی داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ را تشکیل میدهد که بخشی عمده ای از این ۵۰ درصد مربوط به نمرات دروس عمومی است.

همچنین در دروس تخصصی هم بخش های حفظ کردنی زیادی وجود دارد مثلا در کنکور تجربی دروس زیست شناسی ، شیمی و زمین شناسی دارای بخش های مهم حفظی هستند یا در کنکور ریاضی درس شیمی قسمت مفاهیم را دارد و در نهایت در کنکور انسانی تا دلتان بخواهد دروس حفظی داریم.

پس اگر از روش های تند خوانی برای کنکور در دروس حفظی به درست استفاده شود با یک تیر دو نشان زدید هم نمرات سوابق تحصیلی شما بالا خواهد رفت و هم درصد های کنکور بیشتر میشود قطعا لازم نیست که دوباره تاکید کنم تند خوانی باعث سریع تر خواندن مطالب در نتیجه اتمام سریع برنامه و در نهایت ورود سریع تر به دوران جمع بندی میشود.

از یک نشان گر استفاده کن

اولین روش در اصول تند خوانی استفاده از یک نشان گر مانند انگشت ، خودکار یا هر چیز دیگری است که خطوط را با هماهنگی چشم جلو برید. با این روش تمرکز اصلی شما روی خطی است که در حال خواندن آن هستید و با گم کردن خط وقت شما تلف نخواهد شد.

برای بالا رفتن مهارت ذهنی شما در اینکار کافیست چندین بار این روش را تکرار کنید تا برای مغزتان عادی شود.

با صدای بلند درس نخون!

در بین صحبت مشاوران تحصیلی بارها دیده شده است که به دانش آموز میگویند با صدای بلند درس بخوان تا سریعتر در ذهنت قرار بگیرد در حالی که با اینکار نه تنها جای نمایی مطالب بهتر نمیشود بلکه انرژی زیادی از داوطلب گرفته خواهد شد بعلاوه اینکه سرعت مطالعه و تمرکز پایین می آید و در نهایت به مرور زمان داوطلب از برنامه ریزی بلند مدت جا خواهد ماند.

همچنین در هر محیطی امکان بلند خوانی نیست یا در هر ساعتی نمیشه اینکار را کرد پس خودت را به بلند خوانی عادت نده!

درس را زیر لب زمزمه نکن!

بعضی ها هم هستن بلند درس نمیخوانند ولی زمزمه آرامی زیر لب دارند. اینکار هم غلط است و دقیقا مانند درس خواندن با صدای بلند میباشد.با اینکار قسمتی از توجه و حواس شما نا خود آگاه سراغ صدای خودتان میرود و تمرکز کامل نمیشود.

برای تند خوانی با درک بالا باید یاد بگیری تا تمام تمرکز فقط روی کتاب باشد.

اینقدر به عقب بر نگرد!

متاسفانه داوطلبانی زیادی دچار وسواس مطالعاتی هستند و ممکن است چندین بار یک مطلب را در فواصل زمانی کوتاه و یا در همان ساعت مطالعاتی بخوانند. زمانی که همش به عقب بر میگردی و تصور میکنی درس را یاد نگرفته ای فقط داری زمان را از دست میدی و تمرکزت را بهم میزنی.

ناگهان بخودت میای میبینی از تایم مطالعاتی که تعیین کردی فقط ۱۵ دقیقه مانده در حالی که برای پایان آن بحث شاید به ۲ ساعت دیگر زمان نیاز داری و این موضوع به مرور باعث میشود در بلند مدت در بسیاری از دروس جا بمانی و بموقع به تست زنی یا آزمون ها و در نهایت جمع بندی نرسی.

بدون نگرانی درس را ادامه بده و حتی اگر شک داری که یاد گرفتی در زمان تست زنی و مرور مشکل حل خواهد شد!

خلاصه نویسی کن

یکی از روش های تند خوانی برای کنکور استفاده از خلاصه نویسی است. عزیزان تند خوانی فقط به این معنا نیست که شما در آن لحظه درسی را بجای ۲ ساعت در یک ساعت بخوانید بلکه تند خوانی با هدف بلند مدت در یازه یک ساله کنکور برای بموقع رسیدن به همه چی انجام میشود.

فرض کنید تمام دروس را خواندید و تست ها هم زدید و حالا وقت مرور و جمع و بندی رسیده است . در حالت معمول داوطلبان کنکور دوباره سراغ کتاب ها و جزوه ها میروند و همین باعث میشود حتی مطالبی هم که کاملا مسلط هستند را دوباره بخوانند . اینکار هیچ فایده ای ندارد جز اینکه زمان شما تلف خواه شد.

اگر خلاصه نویسی کرده باشید فقط خلاصه نویسی ها و کد نویسی های مغزی خودتان را خواهید خواند که قطعا شما را از نظر زمانی بیار جلو می اندازد و استرس را از بین میبرد حتی باعث میشود یاد گیری شما بهتر شود.

کافیه در یک بازه برنامه ریزی یک ماهه مرور و جمع بندی را با خلاصه نویسی امتحان کنی اگر دیدی خوبه و جواب میده خب ادامه بده!

روزنامه وار بخون!

میشه در زمان های مرده مثلا زنگ تفریح یا در مسیر خانه یا حتی صبح های زود یا شب موقع خوابیدن بعضی از قسمت ها مخصوصا قسمت های سخت کتاب را روزنامه وار و خیلی سریع خواند تا نقشه ذهنی از آن مبحث در ذهنتان ایجاد شود.

اینکار مثل یک بازی تدارکاتی میمونه که قبل از مسابقه آماده باعث آمادگیت میشه!

درسی که مهم تر هست اول خوانده شود!

درسی که مهم تره و بیشتر بهش علاقه داری در برنامه ریزی درسیت اول جا نمایی کن. زمانی که در ابتدای اجاری برنامه درسی هستی قطعا انرژی بیستری داری در نتیجه یکی از روش های تند خوانی برای کنکور که همین است باعث افزایش سرعت شما در مطالعه دروس سخت تر و مهم میشود.

یکی از مهم ترین اصول برنامه ریزی قرار دادن درس مناسب برای شروع برنامه است!

تمرین حل کن!

بجای اینکه همش برای امتحانات یا کنکور تشریحی درس بخونی یکم تمرین حل کن و تست بزن و سعی کن مفاهیم را با تست زدن یاد بگیری بجای اینکه همش تشریحی بخونی. باور کن تند خوانی با درک بالا بیشتر در زمان تست زدن رخ میدهد تا اینکه بخواهید همش مطالعه تشریحی داشته باشید.

برای اینکار از تست زدن های آموزشی و زمان دار و حل نمونه سوالات امتحانی استفاده کن.

روش های تند خوانی با درک بالا

عمده روش های تند خوانی برای شما توضیح داده شد که با استفاده از آن میتوانید به سادگی و در سریعترین زمان دروس را به اتمام برسانید اما درک بالا در روش های تند خوانی هم باید رعایت شود در واقع باید چیزی که میخونید را یاد هم بگیرید.

از این روش ها استفاده کن:

  • در برنامه ریزی ایستگاه مرور و جمع بندی قرار بده
  • آخر هفته ها و روزهای تعطیل مرور انجام بده
  • در آزمون های آزمایشی شرکت کن
  • در بسته های ۳۰ تایی تست از خودت آزمون بگیر
  • منبع کمک آموزشی مناسب خودت را انتخاب کن
  • از برنامه ریزی شخصی سازی شده استفاده کن
  • نکته برداری در پاورقی کتاب انجام بده
  • در همان روز دروس مدرسه را مطالعه کن
  • در زمان درس خواندن گوشی موبایل خاموش
  • رفیق بازی تعطیل
  • تلویزیون فقط در زمان استراحت
  • خودتو از حاشیه دور نگه دار
  • محیط درس خواندن باید مطابق روحیه شما باشد.
  • مدل درس خواندن باید مختص خودتان باشد.
  • مدل درس خوندن ، برنامه ریزی و منابع کمک آموزشی کسیو کپی نکن

توجه

شاید فکر کنید برای تند خوانی باید تکنیک عجیب و غریبی داشته باشید ولی اصلا اینطور نیست. با انجام مواردی که گفته شد و دوری از اتلاف وقت های بیهوده اتوماتیک شما تند خوان محسوب میشوید دقیقا مانند رتبه برترهای کنکور که ماه ها قبل از بقیه رقبا دروس را تمام میکنند و چند ماه مداوم تست میزنن و نمونه سوال حل میکنند!

فرض کنید فقط روزی ۲ ساعت کمتر اتلاف شود در واقع ماهی ۶۰ ساعت و در یک سال بیش از ۶۰۰ ساعت بیشتر مطالعه کردید . شاید وحشتناک باشه که بدونید این مدت یعنی ۲۵ شبانه روز !

یعنی به همین سادگی شما یک ماه کامل از بقیه جلوتر خواهید بود. حالا اگر این زمان را به روزی ۳ ساعت برسانیم بنظرتون چقدر جلو خواهید افتاد؟

حالا متوجه شدی چرا رتبه برترها چند ماه از بقیه جلوتر هستند؟

موضوعات مرتبط : روش های افزایش ساعت مطالعه

روش های تندخوانی برای امتحان

بعد تصویب قانون تاثیر سوابق تحصیلی بطور قطعی در کنکور ۱۴۰۳ آن هم با ۵۰ درصد تاثیر دیگه نباید به سادگی از امتحانات نهایی گذشت!

در واقع میشه گفت با این قانون ارزش امتحانات نهایی و کنکور سراسری دقیقا یکسان است و کسی که در امتحانات نهایی نمره خوبی بدست بیاورد دقیقا مانند این است که توانسته در کنکور چند درس را ۱۰۰ درصد بزند.

برای تند خوانی در زمان امتحانات از این روش ها استفاده کن:

  • دروس مدرسه را در همان روز بخون و یاد بگیر
  • سر کلاس جزوه بنویس
  • سر کلاس نکته برداری کن
  • به بقیه درس بده
  • به خودت درس بده
  • خلاصه نویسی داشته باش
  • نمونه سوال امتحانی حل کن
  • تمرینات کتاب را حل کن
  • نمونه سوال طرح کن
  • قبل از کلاس مبحث مورد نظر را روزنامه وار بخون
  • از معلم سوال بپرس

توجه

شاید فکر کنید بعضی از کارهای گفته مربوط به تند خوانی با درک بالا در زمان امتحانات نیست در حالی که سخت در اشتباه هستید!

باید بدانید سال تحصیلی از مهر ماه شروع میشود و تنها امتحانات هست که در دی و خرداد برگزار خواهد شد پس تند خوانی باید از همان مهر شروع شود تا ثمره آن در امتحانات دیده شود. کمتر کسی پیدا میکنید که شب امتحانی باشد و معدل بالایی داشته باشد!

روش تندخوانی به سبک دانشگاه هاروارد

در تمام دنیا برای بالا بردن کیفیت مطالعه و درس خواندن از روش های تند خوانی با درک بالا استفاده میشود. دانشگاه هاروارد هم یکی از مراکز آموزشی معتبر در سطح جهان است که این امکان را برای دانشجویانش و دیگر علاقه مندان فراهم کرده است.

در روش تند خوانی دانشگاه هاروارد بیشترین هدف بر روی بالا بردن تمرکز است تا با اینکار اتوماتیک تند خوانی در کنار دیگر روش های گفته شده صورت گیرد.

تمرکز به این معنی است که در زمان انجام هر کاری فقط به همان کار فکر کنید و در واقع پرش افکار نداشته باشید خب در اینصورت سرعت یادگیری و مطالعه در زمان کمتر با همان میزان حجم کتاب خودش اتفاق خواهد افتاد.

مثال

یکی از مثال های بارز عدم تمرکز را میتوان از کسانی پرسید که سر نماز به همه چی فکر میکنند جز نماز خواندن!

نماز در حال خوانده شدن است و زمزمه در زیر لب نماز گذار وجود دارد اما ذهن و مغز جای دیگر است و به همین دلیل خیلی ها در موقع نماز خواندن حتی یادشان میرود رکعت چندم بوده اند!

درس خواندن هم همین است و باید با تمرکز درس خواند خواند در واقع باید به ذهن یاد داد تا تمرکزش به هر نحوی بالا برود در اینصورت پرش افکار از بین میرود، درک مطالب بهتر میشود و در نهایت سرعت مطالعه بالا خواهد رفت.

✔️ روش های افزایش تمرکز

✔️ انجام روزی ۱۰ دقیقه مدیتیشن

✔️ توجه به نفس کشیدن ( دم و با زدم )

✔️ توجه به جویدن آدامس

✔️ عمدا خیره شدن به یک نقطه مشخص

✔️ قرار گرفتن در محیطی که به شما آرامش میدهد

✔️ دوری از استرس

واقعا بالا بردن تمرکز اصلا کار سختی نیست و با همین چند روش ساده به سادگی میشه تمرکز را بالا برد . یکجا بنشین یا دراز بکش و وقتی در حال تنفس هستی به دم و باز دم خودت با دقت توجه کن یا در زمان جویدن آدامس با ریتم مشخص اینکار را انجام بده شاید باورت نشود در کمتر از ۵ دقیقه ذهنت کاملا متمرکز میشه و مابقی افکار خوب یا بد فورا فراموش خواهد شد!

میتونید این کارها را در ورزشکاران حرفه ای به وضوح قبل از انجام مسابقه ببینید. چشم هایشان بسته است و در حال تمرکز کردن هستند یا نقشه ذهنی خودشان را مرور میکنند در نتیجه موفقیت اتفاقی است که برای این افراد رخ میدهد.

موضوعات مرتبط : روش مرور دروس – ابینگهاوس، آلفا و بالارد

فواید روش‌های تندخوانی برای کنکور

الان دیگه باید روش های تند خوانی با درک بالا و راه های افزایش تمرکز را یاد گرفته باشید به مرور با انجام این روش ها در حدود یک ماه به این فواید دست پیدا خواهید کرد:

  • بالا رفتن تمرکز در زمان درس خواندن
  • سریع تمام کردن دروس
  • سریع وارد شدن به دوران تست زنی
  • موفقیت در دوران جمع بندی
  • نترسیدن از مباحث سخت یا درس خاصی
  • از بین رفتن استرس
  • راحت خوابیدن و راحت بیدار شدن
  • اتمام برنامه در زمان مقرر
  • یادگیری بهتر با کیفیت بالا
  • افزایش اعتماد بنفس
  • آرامش ذهنی

تمام این فواید که هر کدام نه تنها در زمان کنکور بلکه در ادامه زندگی نیز مفید است از روش های تند خوانی برای کنکور بدست خواهد آمد و باعث میشود شما بعنوان فردی خاص نسبت به بقیه در انجام تمام امور شخصی و زندگی که درس خواندن و موفقیت در کنکور بخشی از آن است الگو باشید.

حتما هستند کسانی دور و بر شما که تفاوتشان را با بقیه حس میکنید و دوست دارید مثل اون ها باشید. پس کاری کن بقیه نسبت به تو این حس را داشته باشند!

در پایان

ما در مرکز تخصصی کنکور مشاور تمام تلاش خود را برای افزایش سطح آگاهی و ارتقا شخصی شما بکار بردیم تا بتوانید در تمام مراحل زندگی و مخصوصا مرحله مهم و سرنوشت ساز کنکور سراسری موفقیت را تجربه کنید.

برای ارتباط با مشاوران حرفه ای و متخصص کنکور مشاور و مشاوره در زمینه روش های تند خوانی برای کنکور میتوانید همین الان با ما تماس بگیرید.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید