لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

رشته مهندسی برق بدون کنکور

رشته مهندسی برق بدون کنکور

مهندسی برق یکی از رشته ‌های محبوب و پرطرفدار در دانشگاه ‌ها است که دانشجویان می توانند با ورود به آن در زمینه ‌های مختلفی از جمله الکترونیک، مخابرات، قدرت و کنترل، سیستم ‌های هوشمند و … تخصص پیدا کنند. رشته مذکور به دانشجویان این امکان را می ‌دهد تا در حوزه های صنعت، فناوری و علمی پژوهشی فعالیت کنند و نقش موثری در توسعه فناوری و صنعت کشورمان داشته باشند.

رشته مهندسی برق به عنوان یکی از شاخه‌ های پایه‌ ای مهندسی، به بررسی و طراحی سیستم ‌ها و دستگاه‌ های الکتریکی و الکترونیکی می ‌پردازد. این رشته در حوزه‌ های مختلفی از جمله انرژی، کامپیوتر، ارتباطات و … کاربرد دارد.

اگر شما به هر دلیلی نتوانسته ‌اید در آزمون کنکور شرکت کنید، گزینه دیگری برای ورود به این رشته وجود دارد. امروزه بسیاری از دانشگاه‌ های دولتی، آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی در کشورمان، امکان ورود به رشته مهندسی برق بدون کنکور را فراهم کرده اند. لازم به ذکر است که هر یک از این دانشگاه ها، بر طبق سوابق تحصیلی داوطلب، دانشجو پذیرش می کنند.

برای ورود به این رشته شما می ‌توانید با ثبت نام در دانشگاه های مورد نظر خود، فرصت ورود به دانشگاه ‌های برتر را داشته باشید. با توجه به اهمیت و کاربرد بسیار گسترده‌ ای که مهندسی برق در جامعه دارد، ورود به این رشته بدون کنکور همچنان یک گزینه مناسب و قابل توجه برای دانشجویان علاقه‌مند است. در این مقاله قصد داریم اطلاعات کامل و جامعی درباره مهندسی برق بدون کنکور در دانشگاه های دولتی، آزاد و پیام نور در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید تا با این رشته بیشتر آشنا شوید.

مهندسی برق بدون کنکور دانشگاه دولتی

دانشگاه های دولتی همه ساله به دانشجویانی که نتوانسته اند در آزمون کنکور شرکت کنند یا موفق به قبولی در رشته مهندسی برق نشده اند، فرصت ورود به این رشته را فراهم کرده اند. برای ورود به مهندسی برق بدون کنکور در دانشگاه های دولتی، ارائه مدارک و سوابق تحصیلی مرتبط الزامی است.

در اصل، این دانشگاه ها با بررسی سوابق تحصیلی داوطلب اقدام به پذیرش دانشجو می کنند. مدت زمان تحصیل در رشته مهندسی برق بدون کنکور مقطع کاردانی به مدت ۲ سال است و شما پس از آن موفق به اخذ مدرک فوق دیپلم خواهید شد. مدت زمان تحصیل در این رشته مقطع کارشناسی به مدت ۴ سال است تا بتوانید مدرک لیسانس دریافت کنید.

نحوه ثبت نام در مهندسی برق بدون کنکور دانشگاه دولتی

برای ثبت نام در رشته مهندسی برق بدون کنکور در دانشگاه های دولتی، ابتدا باید وارد سایت سازمان سنجش کشور به نشانی www.sanjesh.org شوید و دفترچه راهنما را دانلود کرده و به دقت مطالعه کنید. سپس با خرید کارت اعتباری و پرداخت هزینه ثبت نام، یک شماره سریال اعتباری دریافت می کنید.

سپس فرم ثبت نام را پر کنید، چندین کد رشته محل را انتخاب نمایید و همچنین، مدارک لازم مانند عکس، کارت ملی، تمامی صفحات شناسنامه، مدرک تحصیلی خود را اسکن کنید. پس از اتمام این مراحل، شماره پرونده و کد رهگیری به شما داده خواهد شد.

زمان ثبت نام در مهندسی برق بدون کنکور دانشگاه دولتی

زمان ثبت نام در مهندسی برق بدون کنکور دانشگاه دولتی بر اساس سوابق تحصیلی، هر سال در دو نوبت مهر ماه و بهمن ماه انجام می شود. علاقمندان می توانند در این بازه های زمانی نسبت به ثبت نام خود اقدام کرده و مراحل لازم را طی کنند.

شهریه مهندسی برق بدون کنکور دانشگاه دولتی

داوطلبانی که در رشته مهندسی برق بدون کنکور در دانشگاه های دولتی نوبت دوم (شبانه) پذیرفته شده اند برای گذراندن واحدهای درسی خود باید شهریه پرداخت کنند. اگر چه هر ساله بر مبلغ شهریه ها افزوده می شود و نمی توان عدد واحدی را عنوان کرد، اما به طور میانگین در هر ترم ما بین ۶ الی ۷ میلیون تومان از دانشجویان مقطع کارشناسی نوبت دوم، شهریه دریافت می شود.

لیست دانشگاه های دارای رشته مهندسی برق بدون کنکور دولتی

  • استان سیستان و بلوچستان – مجتمع آموزش عالی سراوان – روزانه
  • استان خراسان جنوبی – دانشگاه بیرجند – روزانه
  • استان خراسان جنوبی – دانشگاه بیرجند – نوبت دوم (شبانه)
  • استان کرمان – دانشگاه جیرفت – نوبت دوم
  • استان خراسان رضوی – دانشگاه صنعتی قوچان – نوبت دوم
  • استان سیستان و بلوچستان – دانشگاه ولایت – ایرانشهر – نوبت دوم
  • استان سیستان و بلوچستان – دانشگاه زابل – نوبت دوم
  • و …

مهندسی برق بدون کنکور دانشگاه آزاد

بسیاری از دانشگاه های آزاد امکان تحصیل در رشته مهندسی برق بدون کنکور را فراهم کرده اند. علاقمندان می توانند با ثبت نام در این دانشگاه ها و پرداخت شهریه، در کلاس های درس حاضر شوند. شاید پرداخت بالای شهریه در دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه های دولتی و پیام نور برای برخی دانشجویان اندکی دشوار باشد، اما مطمئنا ارزش آن را دارد و در آینده می توان به موقعیت های شغلی خوبی دست یافت.

نحوه ثبت نام در مهندسی برق بدون کنکور دانشگاه آزاد

برای ثبت نام در مهندسی برق بدون کنکور دانشگاه آزاد باید مراحل زیر را طی کنید:

۱٫ مراجعه به سایت دانشگاه آزاد اسلامی کشور به نشانی www.azmoon.org و دانلود دفترچه راهنما

۲٫ مطالعه دقیق دفترچه راهنما

۳٫ خرید کارت اعتباری از طریق درگاه های بانکی و پرداخت هزینه ثبت نام

۴٫ دریافت فرم ثبت نام و تکمیل آن، انتخاب کد رشته محل ها

۵٫ اسکن کردن مدارک مورد نیاز اعم از عکس، کارت ملی، شناسنامه، مدرک تحصیلی و …

۶٫ در نهایت، دریافت شماره پرونده و کد رهگیری

زمان ثبت نام در مهندسی برق بدون کنکور دانشگاه آزاد

زمان ثبت نام در مهندسی برق بدون کنکور دانشگاه آزاد تقریبا هر سال مشخص است و در دو نوبت مهر ماه و بهمن ماه انجام می شود. افراد واجد شرایط می توانند ثبت نام خود را در این زمان های مشخص شده انجام دهند.

شهریه مهندسی برق بدون کنکور دانشگاه آزاد

همانطور که قبلا گفتیم، شهریه مهندسی برق بدون کنکور دانشگاه آزاد در مقایسه با دانشگاه های دولتی و پیام نور بالاتر است و هر سال نیز بر مقدار آن افزوده می شود. به طور تقریبی در هر ترم بالای ۸ میلیون تومان از دانشجویان مقطع کارشناسی شهریه دریافت می شود.

لیست دانشگاه های آزاد دارای رشته مهندسی برق بدون کنکور

  • دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان – واحد زنجان
  • دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان – واحد ابهر
  • دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان – واحد شاهرود
  • دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان – واحد مهدی شهر
  • دانشگاه آزاد اسلامی استان قم – واحد قم
  • دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین – واحد قزوین
  • دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان – واحد بیجار
  • دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان – واحد سقز
  • دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه – واحد کرمانشاه
  • دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس – واحد سپیدان
  • و …

مهندسی برق بدون کنکور دانشگاه پیام نور

علاوه بر دانشگاه های دولتی و آزاد، پیام نور نیز جزو دانشگاه هایی است که هر سال دانشجو پذیرش می کند. تعداد دانشگاه های پیام نوری که رشته مهندسی برق بدون کنکور را ارائه می دهند بسیار است و معمولا ظرفیت پذیرش دانشجویان نیز در آن ها بالاست. دانشگاه پیام نور برای افرادی که وقت ندارند در کلاس ها حضور داشته باشند بسیار مناسب است.

نحوه ثبت نام در مهندسی برق بدون کنکور دانشگاه پیام نور

برای ثبت نام در مهندسی برق بدون کنکور دانشگاه پیام نور ابتدا باید وارد سایت سازمان سنجش کشور به نشانی www.sanjesh.org  شوید و دفترچه راهنما را دانلود کنید. این دفترچه راهنما را به دقت مطالعه کنید و سپس با خرید کارت اعتباری و پرداخت هزینه ثبت نام، فرم ثبت نام را که شامل اطلاعات شخصی، معدل کتبی و … است را تکمیل کرده و چندین کد رشته محل را انتخاب کنید.

سپس مدارک لازم مانند کارت ملی، عکس، تمامی صفحات شناسنامه، مدرک تحصیلی خود را اسکن کنید. پس از اتمام این مراحل، شماره پرونده و کد رهگیری به شما داده می شود که نشان از ثبت نام موفقیت آمیز شماست.  

زمان ثبت نام در مهندسی برق بدون کنکور دانشگاه پیام نور

زمان ثبت نام در مهندسی برق بدون کنکور در دانشگاه پیام نور هر سال در دو نوبت مهر ماه برای ورودی نیمسال تحصیلی اول و بهمن ماه برای ورودی نیمسال تحصیلی دوم انجام می شود. در این زمان های مشخص شده، داوطلبان یک یا دو هفته فرصت دارند که ثبت نام خود را انجام دهند.

شهریه مهندسی برق بدون کنکور دانشگاه پیام نور

شهریه مهندسی برق بدون کنکور دانشگاه پیام نور نسبت به دانشگاه آزاد کمتر است. اگر بخواهیم به طور تقریبی بیان کنیم در هر ترم بالای ۷ میلیون تومان از دانشجویان مقطع کارشناسی دریافت می شود. البته هر سال مبلغ شهریه ها فرق می کند و متفاوت از سال های قبل است.

لیست دانشگاه های پیام نور دارای رشته مهندسی برق بدون کنکور

  • دانشگاه پیام نور – استان زنجان
  • دانشگاه پیام نور – استان سمنان
  • دانشگاه پیام نور – استان قزوین
  • دانشگاه پیام نور – استان سیستان و بلوچستان
  • دانشگاه پیام نور – استان قم
  • دانشگاه پیام نور – استان کرمان
  • دانشگاه پیام نور – استان گیلان
  • دانشگاه پیام نور – استان لرستان
  • دانشگاه پیام نور – استان مازندران
  • دانشگاه پیام نور – استان خراسان شمالی
  • دانشگاه پیام نور – استان خوزستان
  • و …

مدارک لازم برای ثبت نام مهندسی برق بدون کنکور در دانشگاه های دولتی، آزاد و پیام نور

برای ثبت نام در رشته مهندسی برق بدون کنکور در دانشگاه های دولتی، آزاد و پیام نور، ارائه این مدارک ضروری است:

  • ارائه مدرک دیپلم
  • کارت ملی
  • شناسنامه
  • عکس ۳ در ۴
  • کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت سربازی (مخصوص آقایان)

معدل لازم برای ورود به رشته مهندسی برق بدون کنکور در دانشگاه های دولتی، آزاد و پیام نور

شاید از خود بپرسید که آیا برای پذیرفته شدن در رشته مهندسی برق بدون کنکور در دانشگاه های دولتی، آزاد و پیام نور، معدل را لحاظ می کنند یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که ورود به این رشته در هر یک از دانشگاه های مذکور بدون شرط معدل است و سقفی برای آن تعیین نکرده اند. اگر چه معدل بالا شانس قبولی شما در دانشگاه مورد نظر را بیشتر می کند.

سخن پایانی

بنابر آنچه گفته شد شما می توانید بدون شرکت در آزمون کنکور وارد رشته مهندسی برق در دانشگاه های دولتی، آزاد و پیام نور شوید. اما باید توجه داشت که تحصیل در این رشته نیازمند پرداخت شهریه است. در این مقاله تلاش کردیم اطلاعات لازم برای ورود به رشته مهندسی برق بدون کنکور در دانشگاه های مذکور را در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم این مطالب برای شما که قصد ورود به این رشته را دارید مثمر ثمر واقع شود.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید