لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

رشته فیزیوتراپی بدون کنکور ۱۴۰۳

رشته فیزیوتراپی بدون کنکور

میشه گفت بعد از رشته های پزشکی که بیشترین تقاضا را دارند بسیاری از داوطلبان کنکور و افراد دیگری میخواهند وارد یکی از رشته های خوب دانشگاهی شوند به دنبال قبولی در رشته فیزیوتراپی هستند.به دلیل سختی کنکور و کمبود ظرفیت دانشگاه ها رشته فیزیوتراپی بدون کنکور در اولویت انتخاب رشته قرار گرفته است.

برای قبولی در رشته فیزیوتراپی باید رتبه بسیار خوبی داشت حتی بسیاری از کسانی که نمیتوانند در رشته های پزشکی و دندان پزشکی قبول شوند این رشته را انتخا میکنند اما برای اینکه بتوانیم بدون کنکور وارد این رشته شویم راهی وجود دارد؟!

آیا امکان تحصیل در رشته فیزیوتراپی بدون کنکور ممکن است ؟

رشته فیزیوتراپی زیر مجموعه گروه تجربی است و حتما کسانی که در کنکور تجربی شرکت کرده باشند میتوانند وارد این رشته شوند. با توجه به جمعیت بالای کنکور در رشته تجربی و ظرفیت کم این رشته لازم است تا نمره خوبی کسب شود در غیر اینصورت شانسی برای قبولی نخواهد بود!

تمام این دلایل باعث شده است تا خیلی از کنکوری ها و حتی کسانی که سال ها از درس دور بوده اند بخواهند وارد رشته فیزیوتراپی شوند .

خبر خوب اینکه رشته فیزیوتراپی بدون کنکور وجود دارد و بر اساس شرایط مشخصی که از سوی وزارت بهداشت مشخص شده است قسمتی از ظرفیت دانشگاه ها به پذیرش بدون کنکور اختصاص داده شده است.

۴ روش برای ورود به رشته فیزیوتراپی بدون کنکور در نظر گرفته شده است تا در صورت دارا بودن شرایط به سادگی از یکی از این روش ها بتوانید وارد رشته فیزیوتراپی شوید.

روش اول کسب مدال المپیاد دانش آموزی

طبق قانون مصوب سازمان سنجش و تایید وزارت بهداشت کسانی که دارای مدال المپیاد دانش آموزی کشوری و جهانی هستند به این دلیل که زمان و انرژی خود را روی المپیاد قرار داده اند و از روال درس خواندن کنکور دور بوده اند میتوانند کاملا بدون کنکور وارد رشته فیزیوتراپی شوند.

این نحوه پذیرش دارای روال مشخص و انتخاب رشته جدایی است که در سایت سازمان سنجش انجام میگیرد و بر اساس آن المپیادی ها با تعیین اولویت میتوانند وارد رشته و دانشگاه دلخواهشان شوند و تحصیل کنند.

روش دوم رشته فیزیوتراپی تعهدی

وزارت بهداشت با توجه به دهک بندی و منطقه بندی استان های مختلف کشور شهر ها و مناطقی را به عنوان شهر محروم در نظر گرفته است. به دلیل اینکه امکانات آموزشی در این مناطق پایین است و دانش آموزان مناطق محروم قدرت رقابت با داوطلبان دیگر را ندارند سهمیه پذیرش جدایی برای این افراد اختصاص پیدا کرده است.

همچنین برای جلوگیری از مهاجرت کاری به استان های دیگر یا حتی کشور های دیگر این نحوه پذیرش در نظر گرفته شده است تا با تعهد خدمت داوطلب نتواند برای تحصیل و کار از منطقه ای که در آن قبول شده است خارج شود.حداقل مدت تعهد ۱٫۵ برابر مدت تحصیل است!

همین دو دلیل مهم باعث شده است تا بومیان مناطق محروم با نحوه گزینش تعهدی در دانشگاه های دولتی بدون کنکور پذیرش شوند و تنها سوابق تحصیلی آن ها مد نظر قرار گرفته شود. البته شرایطی برای پذیرش  وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره میکنیم.

این روش پذیرش همیشه برای رشته فیزیوتراپی بدون کنکور عملی نیست و بسته به سیاست های وزارت بهداشت هر ساله تعدادی از رشته های پیراپزشکی در نقاط مشخصی از کشور ارائه میشوند.برای مثال در سال ۱۴۰۲ تنها رشته های پیراپزشکی ارائه شده رشته اتاق عمل و هوشبری بود که فقط به بومیان استان کرمانشاه اختصاص داده شد.

روش سوم تحصیل در ایران بعنوان دانشجوی دو تابعیتی

تعدادی از دانشگاه های دولتی و همچنین پردیس های بین الملل مانند پردیس دانشگاه علوم پزشکی ایران دارای بخش دانشجویان خارجی هستند.همانطور که ما میتونیم برای تحصیل به دیگر کشور ها بریم همین روند برای خارجی هایی که قصد تحصیل در ایران را دارند وجود دارد.

البته باید به دانشگاه بر اساس دلار شهریه پرداخت کرد که اصلا شهریه کمی نخواهد بود.در هر صورت در حال حاضر افراد بسیار زیادی هستند که با روش های گوناگون توانسته اند تابعیت کشور های دیگر را داشته باشند که عموما تابعیت کشورهای همسایه است.

میشود با این روش بعنوان یک خارجی در رشته فیزیوتراپی بدون کنکور تحصیل کرد و تنها پرداخت شهریه دلاری داشت که قطعا از شهریه دانشگاه های پردیس هم بیشتر است و نیاز است داوطلب توان مالی خوبی داشته باشد.

روش چهارم تحصیل فیزوتراپی بدون کنکور در خارج از کشور

در آخرین روش برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی بدون کنکور میشود با وجود تمکن مالی در یکی از دانشگاه های کشورهای مختلف تحصیل کرد.بسیاری از کشور ها دارای شرایط تحصیل بدون کنکور با پرداخت شهریه هستند بعلاوه اینکه میشود با شرکت در آزمون های مختلفی بورسیه هم شد.

در این روش به قدری دستتان باز است که کشور و دانشگاه را خودتان انتخاب میکنید البته نحوه و شایط تحصیلی هرکدام از کشور ها و حتی قوانین کار در آن ها متفاوت است و با در نظر گرفتن تمام شرایط به ویژه هزینه های تحصیل و زندگی میتوان از این طریق وارد نحصیل در کش.رهای خارجی شد.

داوطلبانی که دارای سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران هستند عملا بدون کنکور میتوانند وارد رشته فیزیوتراپی شوند و تنها کافیست در کنکور سراسری میانگین درصد درس های آن ها حدود ۳۰درصد و معدل بالای ۱۷ داشته باشند.

کمتر از ۳۰ هزار نفر در این سهمیه قرار دارند و هر ساله از تعداد آن ها کاسته میشود پس میشود با نصف حداقل درصد مورد نیاز برای قبولی در رشته فیزیوتراپی به سادگی قبول شد.اگر کسی با این سهمیه میانگین درصد بالای ۴۰ داشته باشد به سادگی در یکی از دانشگاه های دولتی قبول خواهد شد!

میزان شهریه رشته فیزیوتراپی بدون کنکور

کسانی که از طریق المپیادی بودن وارد رشته فیزیوتراپی بدون کنکور شوند قطعا وارد یکی از دانشگاه های دولتی خواهند شد که هزینه ای برای آن ها ندارد اما در صورت ورود به دانشگاه های بین الملل یا دانشگاه های خارجی هزینه های در سال بیش از ۱۰۰ میلیون تومان است.

برای دانشجویان دسته دوم که از طریق رشته فیزیوتراپی تعهدی وارد دانشگاه میشوند بازهم شهریه های پرداختی صفر است چون فقط در دانشگاه های دولتی این امکان وجود دارد و دانشجویان در همان دانشگاه های علوم پزشکی که دیگران با کنکور وارد شده اند تحصیل میکند و از تمامی مزایا و امکانات دانشگاه بصورت کاملا رایگان برخوردار خواهد شد پس در این حالت هم هزینه صفر است.

در حالت آخر یعنی تحصیل در رشته فیزیوتراپی خارج از کشور اگر بورسیه شوند که هزینه ای پرداخت نخواهند کرد جز هزینه های معمول زندگی در غیر اینصورت در حدود سالی بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار با توجه به کشور مورد نظر هزینه باید کرد.

نحوه ثبت نام رشته فیزیوتراپی بدون کنکور

برای ثبت نام رشته فیزیوتراپی بدون کنکور لازم است در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری و انتشار دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی همزمان با داوطلبان کنکوری انتخاب رشته انجام دهید.

تنها کافیست وارد سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org شوید و کد رشته های مورد نظر بر اساس منطقه بومی محل سکونت خودتان را انتخاب کنید . دقت داشته باشید شما بر اساس سوابق تحصیلی دیپلم تجربی سنجیده میشود و اولویت با کسانی است که معدل و نمرات بالا تری در رشته تجربی دارند.

بعد از خرید کارت اعتباری انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی یا همان انتخاب رشته بدون کنکور کد رشته ها را که البته تعداد کمی هستند وارد کنید تا در انتهای شهریور ماه نتایج انتخاب رشته منتشر و بتوانید وارد دانشگاه شوید.این روال برای داوطلبان نظام جدید و قدیم کاملا یکسان است و محدودیت سنی وجود برای رشته فیزیوتراپی بدون کنکور تعیین نشده است.

شرایط کلی تحصیل در رشته فیزیوتراپی بدون کنکور

سعی داریم در ادامه شرایط تحصیل رشته فیزیوتراپی بدون کنکور در همین چند حالتی که وجود دارد را برای شما بررسی کنیم تا این فرصت طلایی تحصیل در یکی از بهترین رشته های پیراپزشکی را از دست ندید.

شرایط تحصیل رشته فیزوتراپی برای المپیادی ها

المپیاد های دانش آموزی در رشته های مختلف در سراسر کشور برگزار میشوند و دانش آموزان میتوانند مدال کشوری و جهانی کسب کنند که در اینصورت به سادگی و بعنوان پاداش امکان انتخاب رشته بدون کنکور برای آن فراهم میشود.

در این روش برای داوطلب ۵ اولویت توسط سازمان سنجش تعیین میشود و معمولا این افراد وارد رشته های پزشکی در بهترین دانشگاه ها میشوند اما در هر صورت این هم راهی برای قبولی بدون کنکور در دانشگاه است.

شرایط تحصیلی رشته فیزیتراپی تعهدی

اگر رشته فیزیوتراپی بصورت تعهدی ارائه شد و شما در آن قبول شدید باید تعهد تحصیلی و شغلی به وزارت بهداشت دهید تا با تحصیل شما موافقت شود.

حالا تعهد شغلی یعنی چی؟

تعهد شغلی به این معنی است که به شما اجازه داده میشود تا بدون کنکور و فقط بر اساس سوابق تحصیلی وارد یکی از رشته های پر طرفدار شوید و کاملا رایگان در یکی از دانشگاه های دولتی تحصیل کنید اما در عوض باید تعهد دهید تا حداقل ۱٫۵ برابر مدت تحصیل در همان منطقه شاغل شوید.

دقت داشته باشید اگر رشته فیزیوتراپی بدون کنکور در مقطع کاردانی ارائه شود باید حدود ۲٫۵ سال تحصیل کنید و حدود ۷ سال تعهد شغلی بگذرانید این مدت برای مقطع کارشناسی ۱۲ سال تعهد بعلاوه ۲ سال طرح است و علاوه بر اینکه نمیتوانید از منطقه محروم محل اشتغال خارج شوید تا پایان تعهد امکان ادامه تحصیل وجود ندارد.

شرایط تحصیل رشته فیزیوتراپی بدون کنکور در خارج از کشور

یکی دیگر از راه هایی که میشود در رشته مورد علاقه تحصیل کرد مهاجرت تحصیلی است که در چند سال اخیر بطرز شگفت انگیزی علاقه مندان زیادی پیدا کرده است و بسیاری از داوطلبانی که از کنکور نا امید شده اند از طریق وارد رشته دلخواهشان میشوند.

موردی که در این روش وجود دارد این است که هم میشود با شرکت در آزمون های بورسیه که قطعا از کنکور ایران ساده تر است در دانشگاه های خارج از کشور بورسیه شد و بدون هیچ هزینه ای تحصیل کرد یا اینکه با تحمل هزینه های زندگی یا هزینه های دانشگاه کاملا بدون کنکور و صرفا با داشتن مدرک زبان وارد رشته فیزیوتراپی بدون کنکور در خارج از کشور شد.

اگر میخوای بورسیه شی که باید حتما در آزمون های دانشگاهی کشور مورد نظر شرکت کنی که تقریبا همان کنکور خودمان است البته تا حدی ساده تر اگر اینکار هم نخواستد انجام بدید باید بریم سراغ پذیرش با هزینه!

ابتدا باید یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت را انتخاب کنید.

از طریق موسسات مهاجرت تحصیلی فرآیند پذیرش را آغاز کنید.

  • ویزای تحصیلی کشور مورد نظر را بگیرید.
  • مدارک تحصیلی دیپلم و ریز نمرات را ارسال کنید.
  • مدرک زبان الزامی است.
  • بعضی از کشور ها دوره یک ساله مقدماتی برگزار میکنند.
  • شهریه را پرداخت کنید و رسما تحصیل را شروع کنید.
  • بعد از ورود به ایران معادل سازی مدرک الزامی است.

ارزانترین کشورها برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی

در هر صورت شما میتوانید از یکی از روش های تحصیل رشته اتاق عمل بدون کنکور استفاده کنید و در یکی از کشور های دلخواه که البته بهتر است مورد تایید وزارت بهداشت باشد تحصیل کنید. این کشور ها با توجه به فاصله تا ایران و هزینه های تحصیل و دانشگاه بیشترین دانشجوی ایرانی را دارد و با توجه به ارزش پول ملی ما از نظر هزینه مناسب تر هستند.دقت کنید آکادمی کنکور مشاور هزینه زندگی و تحصیل را در کنار هم در نظر گرفته است.

  • ترکیه
  • روسیه
  • ایتالیا
  • کانادا
  • هند
  • مجارستان
  • چین
  • آلمان
  • کشورهای اسکاندیناوی

اگر هزینه را کنار بگذرایم یکی از کشورهایی که به سادگی ویزا تحصیلی میدهد کشور کانادا میباشد.

  • هزینه زندگی در سال حدود ۳۰هزار دلار میباشد.
  • بسیاری از دانشگاه های هزینه دریافت نمیکنند اما هزینه زندگی بر عهده خودتان است.
  • هزینه دانشگاه هایی که شهریه دارند حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار برای هر ترم است.
  • باید هزینه زندگی و تحصیل هر دو در نظر گرفته شود.
  • امکان کار در حین تحصیل امکان پذیر است.
  • آموزش زبان در دوره کالج ( هزینه دریافت میشود )

رشته فیزیوتراپی بدون کنکور دانشگاه آزاد وجود دارد؟

حتما بسیاری از داوطلبان به دنبال تحصیل در دانشگاه هستند اما بر خلاف تصور ایشان تمام رشته های دانشگاهی در دانشگاه آزاد ارائه نمیشود و رشته فیزیوتراپی یکی از این رشته ها است.در واقع نه تنها بدون کنکور بلکه با کنکور هم نمیتوان وارد رشته فیزیوتراپی دانشگاه آزاد شد و تنها حالت همان هایی است که گفته شد.

رشته فیزیوتراپی بدون کنکور پردیس وجود دارد؟

دانشگاه های پردیس با وجود هزینه های بسیار زیادی که دارند همچنان متقاضی بالایی را به خود اختصاص داده اند.با وجود ظرفیت کم رشته فیزیوتراپی و بازار کار خوب و درآمد بالایی که دارد بسیاری حاضر هستند حتی با پرداخت شهریه های زیاد وارد دانشگاه پردیس شوند.

اما تمامی تبلیغات در مورد رشته فیزیوتراپی بدون کنکور دانشگاه پردیس یا فروش صندلی کاملا کذب و کلاه برداری است و تنها راه ورود بدون کنکور به دانشگاه پردیس ، قبولی از طریق دو تابعیتی بودن و پرداخت شهریه دلاری است ولا غیر!

آیا میشود از رشته های ریاضی و انسانی وارد رشته فیزیوتراپی بدون کنکور شد؟

در ایران شانس این افراد صفر است اما برای تحصیل خارج از کشور امکان پذیر خواهد بود.از این جهت میگوییم صفر که اینقدر تقاضا در میان داوطلبان تجربی زیاد است که با توجه به تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی ظرفیت از خود تجربی ها پر میشود.

اما میشود در از راه دیگر یعنی روش تحصیل ایران بعنوان یک فرد خارجی یا تحصیل در خارج از کشور اقدام کرد .این دو روش ساده ترین روش برای کسانی است که از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند.

در پایان

رشته فیزیتراپی جز رشته های بسیار خوب نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان است و فرصت تحصیل در این رشته برای هر کسی میسر نمیشود پس اگر نتوانستید از طریق کنکور وارد این رشته شوید از یکی از روش های قبولی در رشته فیزیوتراپی بدون کنکور استفاده کنید.

میتوانید برای مشاوره در زمینه تمام رشته های پیراپزشکی بدون کنکور همین الان با کنکور مشاور تماس بگیرید تا مشاوران با تجربه و متخصص ما شما را در این مسیر راهنمایی کنند.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید