لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

خواندن زیست در زمان کم

خواندن زیست در زمان کم

درس زیست شناسی از دروس بسیار مهم و اصلی و البته مهم ترین درس رشته تجربی با بالاترین ضریب و همچنین بیشترین سوال در کنکور است. همچنین همین اهمیت در مورد امتحانات نهایی این درس وجود دارد.با توجه به به این اهمیت و کمبود زمان ، خواندن زیست در زمان کم یک مهارت و هنر محسوب میشود.

کنکور مشاور بعنوان تخصصی ترین مرکز مشاوره کنکور در کشور با بهره گیری از مدرسین و مشاورین حرفه ای کنکور سعی دارد در این مقاله بهترین روش های خواندن زیست در زمان کم را به شما آموزش دهد. با ما تا انتها همراه باش و در درس زیست شناسی معجزه کن!

خواندن زیست در زمان کم برای کنکور ۱۴۰۳

در کنکور سراسری درس زیست شناسی با ضریب ۱۲ و ۴۵ سوال بالاترین ضریب و اهمیت را دارد بطوری که اگر داوطلب به این درس به خوبی پاسخ دهد و درصد بالایی کسب میکند میتواند به سادگی خود را از رقبای دیگر جدا کند.

همچنین داشتن درصد بالا در درس زیست شناسی به داوطلبان کنکور تجربی این امکان را میدهد که اگر در دروس اختصاصی دیگر دچار مشکل هستند با درس زیست آن را پوشش دهند. میتوان به کنکور ۱۴۰۲ اشاره کرد که درس ریاضی بسیار سخت بود و حتی رتبه ۱ کنکور تنها ۵۷ درصد توانسته بود بزند.

خب خیلی سادست این شخص با زدن درصد بالایی در درس زیست شناسی درصد کم درس ریاضی را جبران کرد و توانست تراز نهایی خوبی کسب کند حتی با اینکه درصدش در درس ریاضی خوب نبود و بهتر است بگوییم در حد یک رتبه برتر نبود!

روزنامه وار بخون

بهتر است برای افزایش ساعت مطالعه اولین منبع درس زیست یعنی کتاب درسی بصورت روزنامه وار خوانده شود و مبحث مورد نظر به سرعت و تنها با روش روخوانی مطالعه شود تا مطالب در حافظه کوتاه مدت جا نمایی شود.

قطعا این کار باعث بالا رفتن سرعت یادگیری و کاهش استرس و در نتیجه افزایش اعتماد بنفس و خواندن زیست در زمان کم خواهد شد. پس حتما روزنامه وار خواندن را در برنامه ریزی درسی روزانه قرار بدید.

مفهومی بخون

مفهومی خواندن به این معنا است که کتاب با تمام جزئیات و کلمات خوانده شود بطوری که از کوچکترین نکات عبور نکنید و بتوانید بعد از مطالعه مبحث مورد نظر را به شخص دیگر تدریس کنید. همچنین نکات کلیدی را در کتاب یادداشت کنید که بعدا در زمان مرور یادآوری شود.

خلاصه نویسی یادت نره!

خلاصه نویسی نکات مهم آموزشی از کتاب درسی ، منابع کمک آموزشی و حتی جزوه و تدریس معلم بصورت کوتاه و چکیده و کد گذاری شده قطعا در زمان مرور شما را خیلی جلو خواهد انداخت. در واقع با خواندن خلاصه نویسی ها لازم نیست سراغ این همه منبع آموزشی پر حجم برید.

تمامی روش های خلاصه نویسی در مقاله ای مجزا آموزش داده شده است که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید ⬇️

خلاصه نویسی برای کنکور

انتخاب بهترین منابع زیست شناسی

زمانی که نام بهترین منبع زیست شناسی کنکور با هدف خواندن زیست در زمان کم میاد یعنی منبعی مناسب خودتان باید انتخاب کنید. اگر دانش آموزش ضعیفی هستید نباید سراغ منابع سخت و بدون درسنامه برید یا بر عکس اگر دانش آموز قدرتمندی در درس زیست شناسی هستید نباید منابع ساده مطالعه شود.

به زبان ساده تر میشه گفت اگر منبع غلط و غیر شخصی سازی شده باشد تنها اتلاف وقت صورت میگیرد و نه تنها سودی برای شما ندارد بلکه باید مسیر طولانی آمده را دوباره برگردید و از نو شروع کنید!

بررسی بهترین منابع زیست شناسی با ذکر عناوین کتاب ها و سطح بندی آن ها در همین سایت موجود است که میتوانید با مطالعه آن به سادگی منبع مناسب خودتان را تهیه کنید ⬇️

بهترین منابع زیست کنکور

آموزش ببین

نباید با خودت تعارف داشته باشی . در واقع اگر با هر روشی مطالعه و خواندن منابع مختلف نتونستی نتیجه خوبی کسب کنی یا از آموزش و معلم خوب برخوردار نیستید باید حتما تحت آموزش یک استاد خوب و معتبر قرار بگیرید.

انواع آموزش مفید و قابل استفاده:

  • معلم خصوصی
  • کلاس کنکور
  • ویدیو آموزشی
  • تدریس آنلاین
  • کلاس های تقویتی

لازم نیست همه این روش ها را امتحان کنید یا حتما از روش خاصی پیروی کنید با توجه به روحیات و شخصیت و نوع فراگیری خودت یکی از این روش ها را انتخاب کن. تاکید میکنم با خودت تعارف نداشته باش و اگر میخوای خواندن زیست در زمان کم انجام شود و البته نتیجه خوبی هم بگیرید حتما باید این اصول را رعایت کنید.

تا میتونی تست بزن

مهم ترین قسمت کم کردن زمان در مطالعه زیست شناسی تست زدن های زیاد و مفید است. در واقع میشود یک دور درس خواند و آموزش دید و بعد تست های آموزشی زد و با بررسی پاسخنامه تشریحی بطور اتوماتیک آموزش مجدد دید و البته مباحث را دوره کرد.

اگر یک ساعت درس میخونید حتما باید ۲ ساعت تست بزنید. همچنین بعد از تست های آموزشی حتما برو سراغ تست های زمان دار و خودت را تحت فشار بزار تا در زمان معین تعداد تست مشخصی را درست پاسخ دهید.

پیشنهاد

برای زدن تست بهتر است از تست های کنکور چند سال اخیر استفاده کنید یا حداقل سراغ تست های استاندارد برید و در نهایت اگر زمان کافی بود تست های تالیفی به شما پیشنهاد میشود.

از زمان های مرده استفاده کن

اولا خواندن زیست را بعنوان اولین درس در برنامه ریزی روزانه قرار بده که انرژی کافی داری و احتمالا شور و شوق برای یادگیری این درس در شما است.

دوما از زمان های مرده مانند تایم قبل از مدرسه یا صبح های خیلی زود یا حتی زمانی که در مسیر خانه هستید و در نهایت با حذف زمان های تلف شده در استفاده از سرگرمی هایی مانند گوشی ، تلویزیون و خیابون گردی ، این زمان ها را به مطالعه و خواندن و دیدن و شنیدن اختصاص بده.

با اینکار ساعت مطالعه روزانه به شدت افزایش پیدا میکند و بدون اینکه فشار خاصی به شما بیاید یا تدارکات و هزینه خاصی داشته باشد شما به سادگی اصول خواندن زیست در زمان کم را رعایت کرده اید.

خواندن زیست در زمان کم برای غیر تجربی ها

کسانی که رشته آن ها تجربی نبوده اما قصد شرکت در کنکور تجربی را دارند قطعا نسبت به دیگر داوطلبان تحت فشار بیشتری هستند اما نباید نا امید شد. به این دسته از داوطلبان توصیه میشود که ساعت مطالعه روزانه بیشتری داشته باشند حداقل میانگین مطالع روزانه ۱۲ ساعت الزامی است.

همچنین حتما باید آموزش ببینند و فقط به مطالعه کتاب و خواندن منابع کمک آموزشی اکتفا نکنند و در نهایت مانند یک رتبه برتر کنکور تجربی تست بزنند. تست زدن مانند رتبه برتر یعنی زدن ۵۰ تا ۱۰۰ تست در روز و افزایش این مقدار در ماه های منتهی به کنکور.

خواندن زیست در زمان کم برای امتحانات نهایی

قوانین تاثیرات قطعی سوابق تحصیلی در نمره نهایی و تراز کلی داوطلبان به تصویب رسید و در کنکور ۱۴۰۲ با تاثیر گذاری ۴۰ درصد به اجرا رسید. این قانون نه تنها برای کنکور ۱۴۰۳ پا برجا است بلکه تاثرات سوابق تحصیلی به ۵۰ درصد میرسد.

با این حساب نیمی از نمره و تراز داوطلب مربوط به جلسه کنکور و نیم دیگر آن مربوط به امتحانات نهایی میشود. کاملا مشخص است اگر نمرات خوبی داشته باشید و معدل بالایی کسب کنید دقیقا مانند این است که توانسته اید در کنکور میانگین درصد بالای ۷۰ داشته باشید.

برای اینکه بتوانید خواندن زیست در زمان کم و برای امتحانات نهایی موفق آمیز انجام بدید رعایت چند نکته ساده الزامی است:

شب امتحانی نباش!

برای شب امتحانی نبودن کافیه بعد از مدرسه مبحثی که در همان روز آموزش دیده اید را مرور کنید و یکبار کتاب درسی و جزوه معلم که قطعا حجم زیادی ندارد بررسی شود و همچنین چند نمونه سوال امتحانی هم در کنارش حل شود.

باور کنید اینکار به قدری ساده است که هر کسی با هر سطح آموزشی و علمی و حتی معلم بد میتواند با این همه امکانات آموزشی اجرایش کند. اینکار دقیقا همان مثال لقمه لقمه کردن یک گاو بزرگ و به یکباره نخوردن آن که امری غیر ممکن است میباشد!

نمونه سوال حل کن

تا دلت بخواد نمونه سوال امتحانی در بازار کتاب و جزوه وجود دارد . به سادگی میتوانید انواع نمونه سوال و تمرین را پیدا کنید. بعد از اینکه مبحث مورد نظر که حجم زیادی ندارد خوانده شد بلافاصله از همان درس چند سوال حل کنید تا کاملا ملکه ذهنتان شود.

برنامه ریزی موازی کنکوری و تشریحی

زمانی که برای درس خواندن برنامه ریزی میکنید حتما باید بطور موازی کنکوری خواندن و تشریحی خواندن باهم پیش رود. پیشنهاد میکنیم اگر برنامه به ۵ بازه زمانی تقسیم شده بود حداقل ۲ پارت زمانی به تشریحی خواندن تعلق پیدا کند.

مرور فراموش نشه!

برای مرور یه کار ساده باید انجام بدی و اون اینه که در انتهای هفته و روزهای تعطیل فقط درس های آموزش داده شده در همان هفته یکبار دیگر از روی کتاب یا جزوه یا خلاصه نویسی ها به سرعت مرور شود و دوباره چند تمرین و نمونه سوال امتحانی حل شود.

مرور جز مهم ترین قسمت های درس خواندن است و کمک بزرگی در خواندن زیست در زمان کم میکند پس باید بدونی هر چقدر هم زمان بزاری و تلاش کنی اما مرور نداشته باشی اصلا فایده ای برای تو نخواهد داشت!

باید بدونی

خواندن زیست در زمان کم منظور تسلط و اتمام زیست در یک بازه زمانی یک یا دو ماهه نیست. خواندن باید طوری باشد که هم بشود به سوالات کنکوری پاسخ داد و هم در امتحانات نهایی نمره خوبی کسب کرد . باید طوری باشد که هم تست زده شود و هم مرور و جمع بندی صورت گیرد. پس وقتی میگوییم در زمان کم منظور حداقل یک بازه زمانی ۳ تا ۵ ماهه است پس عجله نکن!

زمان نداری؟

اگر در مقطعی هستی که زمان گفته شده برای تو وجود ندارد لازم نیست نگران باشی .استرس را کنار بزار و با تمرکز سراغ بودجه بندی مهم درس زیست شناسی برو و سعی کن برای خودت بر اساس بودجه بندی میانگین درصدی در نظر بگیری.

برای مثال درصد ۵۰ را در ذهنت داشته باش و حداقل ۶۰ درصد بودجه بندی را مطالعه کن. با این حساب شما به درصد بالایی میرسید با اینکه در حدود ۴۰ درصد کتاب را به دلیل کمبود زمان حذف کردید!

نتیجه گیری

خواندن زیست در زمان کم هنر نیست!

یادگیری زیست در زمان کم مسئله اصلی است!

میشود مانند خیلی از کنکوری ها ۲ یا حتی ۳ بار کتاب درسی را خواند اما در نهایت با درصد زیر ۱۰ از جلسه کنکور بیرون آمد یا میشود همین میزان مطالعه را داشت اما درصد بالای ۷۰ کسب کرد!

باید اصولی بخونید.

باید حرفه ای بخونید.

باید برنامه ریزی داشته باشید.

باید اصل را بر یادگیری بگذراید.

باید کیفیت داشته باشید تا کمیت.

اینطوری همه چی خودش اتوماتیک درست میشود!

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید