لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

تاثیر انواع سهمیه کنکور ۱۴۰۳ چقدر است

سهمیه کنکور

برای اینکه عدالت در بین داوطلبان کنکور سراسری تمام نقاط کشور به درستی رعایت شود سازمان سنجش و آموزش کشور سهمیه بندی های مشخصی بین داوطلبان کنکور سراسری در تمام گروه های آزمایشی انجام داده است که اصطلاحا به آن سهمیه کنکور گفته میشود.

ما سعی داریم در این مقاله به بررسی کامل و دقیق انواع سهمیه ها بپردازیم تا شما داوطلبان کنکور از قبل سهمیه و تعداد رقبایی که در سهمیه خود را بشناسید.پس تا انتهای این مقاله با کنکور مشاور همراه شو تا بهترین استراتژی کنکور دادن را طراحی کنی!

سهمیه کنکور چیست؟

تعداد شرکت کنندگان در کنکور سراسری در ۵ گروه آزمایشی یعنی علوم تجربی ، علوم ریاضی و فنی ، علوم انسانی ، هنر و زبان های خارجی در حدود یک میلیون نفر است . داوطلبان کنکور از سراسر کشور و مناطق مختلف کشور در کنکور سراسری شرکت میکنند.

ممکن است شخصی در شهری ساکن باشد از امکانات آموزشی خوب و دبیران خوبی برخوردار باشد و کسی دیگر ساکن منطقه ای باشد که امکانات آموزشی در آنجا از کیغیت بالایی برخوردار نباشد و حتی داوطلبانی در کنکور شرکت میکنند که به دلیل دوری مدرسه تا محل سکونت در مدارس شبانه روزی مشغول به تحصیل باشند.

برای اینکه عدالت آموزشی رعایت شود و رقابت میان داوطلبان با امکانات تحصیلی و داوطلبان با امکانات تحصیلی کمتر در شرایط مساوی اتفاق بیوفتد سازمان سنجش و آموزش کشور موضوع سهمیه بندی را مشخص کرده است.

در واقع داوطلبان حاضر در هر سهمیه دارای شرایط یکسان با داوطلبان حاضر در سهمیه خودشان هستند .همچنین ظرفیت دانشگاه ها در میان سهمیه ها پخش میشود برای مثال ظرفیت پزشکی دانشگاه تهران یا مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف یا رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی فقط به تهرانی ها اختصاص نیافته است و بطور عادلانه ای از تمام مناطق شانس قبولی در این دانشگاه های با کیفیت وجود دارد.

نکته !

سهمیه ها علاوه بر اینکه نسبت به محل سکونت تعیین میشود بر اساس ساکنان مناطق زلزه زده یا درگیر سیل و کسانی که در خانواده های ایثارگران هم هستند مشخص شده است تا عدالت در حد ممکن رعایت شده باشد و تمام داوطلبان دارای شانس یکسان در قبولی دانشگاه ها و رشته های مختلف باشند.

تذکر !

نوع سهمیه هر داوطلب در کارنامه نهایی کنکور مشخص شده است و داوطلبان در زمان ثبت نام باید در صورت دارا بودن سهمیه های خاص حتما این موضوع را به سازمان سنجش اعلام کنند در غیر اینصورت مسولیت عدم اطلاع رسانی بر عهده خودشان است.

معرفی انواع سهمیه های کنکور

سازمان سنجش برای هر داوطلب سهمیه ای تعیین میکند یا دائطلبان در صورت دارا بودن سهمیه ای خاص که در ادامه مفصل به آن میپردازیم میتوانند این موضوع را به سازمان سنجش اعلام کنند.رقبای هر کس فقط داوطلبان حاضر در سهمیه خودش هستند پس رتبه کشوری در انتخاب رشته بی تاثیر است و انتخاب رشته باید بر اساس سهمیه کنکور مشخص شده در کارنامه انجام شود.

سهمیه منطقه ۱

سهمیه کنکور در منطقه ۱ کشور شامل کسانی است که در یکی از شهر های زیر ساکن باشند:

  • مشهد
  • شیراز
  • تبریز
  • اصفهان

پس هر کسی ساکن یکی از شهرهای گفته شده باشد در سهمیه منطقه ۱ قرار میگیرد و رقبای این شخص در واقع دیگر ساکنان حاضر در این شهر ها میباشند.پس اگر کسی ساکن تهران باشد رتبه کسی که ساکن بندر عباس است در نتیجه انتخاب رشته او بلا تاثیر است.

تعداد شرکت کنندگان کنکور ۱۴۰۲ در سهمیه منطقه ۱
گروه آزمایشیتعداد داوطلب
علوم تجربیحدود ۹۰ هزار نفر
علوم ریاضیحدود ۴۰ هزار نفر
علوم انسانیحدود ۴۰ هزار نفر
هنرحدود ۲۰ هزار نفر
زبان های خارجیحدود ۳۰ هزار نفر

سهمیه منطقه ۲

سهمیه کنکور در منطقه ۲ شامل ساکنان مراکز استان ها و شهرهایی است که از جمعیت و امکانات بهتری برخوردار است. میشه گفت سهمیه منطقه ۲ اکثر نقاط کشور را شامل میشود و همچون سهمیه منطقه ۱ رقبای داوطلبان فقط ساکنان در این منطقه هستند.

از جمله شهرهای سهمیه منطقه ۲ :

  • قم
  • اراک
  • کرمانشاه
  • اردبیل
  • سنندج
  • ساری
  • همدان

پس اگر جز سهمیه منطقه ۲ هستید رقبای شما فقط ساکنان در منطقه ۲ خواهند بود و نتیجه ساکنین دیگر مناطق کشور کوچکترین تاثیری در انتخاب رشته شما نخواهد داشت.

تعداد شرکت کنندگان کنکور ۱۴۰۲ در سهمیه منطقه ۲
گروه آزمایشیتعداد داوطلب
علوم تجربیحدود ۱۹۰ هزار نفر
علوم ریاضیحدود ۵۰ هزار نفر
علوم انسانی حدود ۱۱۰ هزار نفر
هنر حدود ۳۰ هزار نفر
زبان های خارجیحدود ۵۰ هزار نفر

سهمیه منطقه ۳

سهمیه کنکور در منطقه ۳ شامل شهر ها و منطقی است که بعنوان شهر محروم و کم امکانات به حساب می آید یا جمعیت آن ها از عدد تعیین شده کمتر است.با توجه به این موضوع داوطلبان ساکن در چنین شهرها و روستاهایی در یک ظرف جدا در نظر گرفته میشوند.

از جمله شهرهای سهمیه منطقه ۳

  • بستان آباد
  • اشنویه
  • پیرانشهر
  • سمیرم
  • رباط کریم
  • رودهن
  • طبس
  • مهریز

تعداد شهرهای منطقه ۳ تقریبا بسیار زیاد است به همین حجم نسبت زیادی از داوطلبان کنکور شامل سهمیه منطقه ۳ هستند که حتی تعداد داوطلبان آن از سهمیه منطقه ۱ و ۲ هم بیشتر است.با توجه به سطح آموزشی و توانایی داوطلبان حاضر در این سهمیه شاید شانس قبولی در سهمیه منطقه ۳ بیشتر باشد.

تعداد شرکت کنندگان کنکور ۱۴۰۲ در سهمیه منطقه ۲
گروه آزمایشیتعداد داوطلب
علوم تجربیحدود ۲۵۰ هزار نفر
علوم ریاضیحدود ۴۰ هزار نفر
علوم انسانیحدود ۱۷۰ هزار نفر
هنرحدود ۳۰ هزار نفر
زبان های خارجیحدود ۵۰ هزار نفر

سهمیه ایثارگری ۲۵ درصد

سهمیه کنکور در سهمیه ایثارگری ۲۵ درصد مربوط به کسانی است که یکی از اعضای درجه ۱ خانواده آن ها شامل حداقل ۲۵ درصد جانبازی باشد و این موضوع توسط بنیاد شهید و امور جانبازان تایید شود.برای ثبت این سهمیه دارا بودن کد ۱۲ رقمی ایثارگری لازم و ضروری است.

تعداد دارندگان این سهمیه بسیار کم است اما در صورتی که داوطلب این سهمیه بتواند حداقل ۷۰ درصد نمره نفر آخر قبولی در سهمیه مناطق را کسب کند به سادگی در رشته ها و دانشگاه های تراز اول کشور قبول خواهد شد. قطعا این سهمیه را میتوان بعنوان سهمیه طلایی دانست!

تعداد شرکت کنندگان کنکور ۱۴۰۲ در سهمیه ۲۵ درصد ایثارگری
گروه آزمایشیتعداد داوطلب
علوم تجربیحدود ۱۵ هزار نفر
علوم ریاضیحدود ۲ هزار نفر
علوم انسانیحدود ۵ هزار نفر
هنرحدود ۲ هزار نفر
زبان های خارجیحدود ۷ هزار نفر

سهمیه ایثارگری ۵ درصد

سهمیه کنکور در این حالت شامل کسانی است که یکی از اعضای درجه ۱ خانواده آن ها دارای سابقه حضور در جبهه باشد یا دارای جانبازی کمتر از ۲۵ درصد باشد که در این حالت هم تایید ایثارگری از ارگان مربوطه و داشتن کد ۱۲ رقمی ایثارگری لازم است.

تعداد داوطلبان این سهمیه هم چندان زیاد نیست اما نسبت به سهمیه ۲۵ درصد بیشتر است و کسانی که در این سهمیه قرار میگیرند قطعا در رده دوم بهترین سهمیه ها هستند. برای قبولی در دانشگاه با این سهمیه هم باید حداقل ۷۰ درصد نمره نفر آخر قبولی در سهمیه مناطق کسب شود.

تعداد شرکت کنندگان کنکور ۱۴۰۲ در سهمیه ۵ درصد ایثارگری
گروه آزمایشیتعداد داوطلب
علوم تجربیحدود ۵۰ هزار نفر
علوم ریاضیحدود ۱۰ هزار نفر
علوم انسانیحدود ۲۰ هزار نفر
هنرحدود ۶ هزار نفر
زبان های خارجیحدود ۱۵ هزار نفر

سهمیه بهیاری

سهمیه بهیاری در بین سهمیه های کنکور بسیار خاص با تعداد متقاضی بسیار پایین است و برای استفاده از این سهمیه باید دارای این شرایط بود:

اولا فقط در کنکور تجربی تاثیر گذار است و دیگر گروه های آزمایشی دارای چنین سهمیه ای نیستند.

دوما این سهمیه مربوط به کسانی است که دارای فعالیت های درمانی بوده اند و میتوانند گواهی شغلی ارائه دهند.

سوما از سهمیه بهیاری فقط برای قبولی رشته پرستاری ، اتاق عمل و هوشبری میتوان اقدام کرد.

موضوعات مرتبط : هرآنچه که باید در مورد سهمیه بهیاری بدانید.

سهمیه مناطق زلزله زده و بلایای طبیعی

با توجه به اینکه ممکن است در طول سال بلایای طبیعی در نقاط مختلف کشور اتفاق بیوفتد و برای مقطعی حتی آموزش در آن منطقه متوقف شود سازمان سنجش سهمیه ای برای ساکنان شهر های این مناطق در نظر میگیرد که حتی در دفترچه انتخاب رشته بصورت مجزا به همراه ظرفیت ها قابل مشاهده است.

ظرفیت سهمیه مناطق سیل و زلزله زده
استانظرفیت
آذربایجان غربی ۴۳ نفر
اردبیل۳۶ نفر
تهران۱۶ نفر
چهارمحال و بختیاری ۲۳ نفر
فارس۴۶ نفر
کرمان ۸۶ نفر
کهگیلویه و بویر احمد۱۱ نفر
هرمزگان۵ نفر

نکته

در نظر داشته باشید ظرفیت های ارائه شده فقط باید ساکن استان بومی خودشان باشند و نمیتوانند از دیگر شهر ها انتخاب رشته کنند همچنین محیل تحصیل یکی از دانشگاه های دولتی استان خواهد بود پس هزینه ای هم بابت تحصیل پرداخت نخواهد شد.

چگونه سهمیه کنکور بگیریم ( نحوه استفاده از سهمیه های کنکور )

سهمیه های کنکور مفصل و حتی با با توضیحاتی راجع به تعداد هر کدام خدمت شما توضیح داده شد حالا شاید این سوال پیش بیاید که چطور میشه در سهمیه دلخواه قرار گرفت یا آیا بودن در سهمیه خاصی اختیاریه یا از قبل مشخص شده است!

سهمیه های کنکور بر این اساس تعیین میشود:

  • ۵ سال آخر محل سکونت
  • ۳ سال آخر محل تحصیل
  • داشتن سوابق کاری حداقل ۳ ساله در کادر درمان ( مخصوص سهمیه بهیاری )
  • بومی منطق زلزه زده و درگیر سیل
  • عضویت در خانواده ایثارگران

پس تقریبا دریافت سهمیه کنکور به دلخواه ممکن نیست و اگر داوطلب مدارکی برای تایید ایثارگری یا بهیاری ارائه ندهد سازمان سنجش بر اساس چند سال آخر محل تحصیل داوطلب را در سهمیه مناطق قرار میدهد.

توجه !

در صورتی که جز یکی از سهمیه های خاص ( غیر از سهمیه مناطق ) هستید حتما باید در زمان ثبت نام کنکور آمادگی استفاده از سهمیه را اعلام کنید همچنین مدارکی که برای تایید این سهمیه لازم است را در زمان مشخص شده به سازمان سنجش ارائه دهید.

تمام داوطلبان فرصت دارند تا قبل از برگزاری کنکور مدارک مشخص شده را در سامانه بارگذاری کنند تا کارنامه نتایج اولیه و نتایج نهایی بر اساس سهمیه ای که در بالای کارنامه مشخص شده است صادر گردد قطعا بعد از صدور کارنامه به هیچ عنوان نمیتوان اعلام آمادگی برای قرار گریری در سهمیه ای خاص را ارائه کرد.

نحوه ویرایش اطلاعات سهمیه کنکور

زمانی که برای شرکت در نوبت اول یا دوم یا هر دو نوبت کنکور ثبت نام میکنید از شما اطلاعاتی خواسته میشود که باید به دقت آن ها را ثبت کنید.این اطلاعات شامل اطلاعات شخصی ، تحصیلی و سهمیه کنکور است.

ممکن است داوطلبانی اینکار را به درستی انجام ندهند و بعدا متوجه این موضوع بشوند که البته بسیار مهم و سرنوشت ساز هم هست مخصوصا برای کسانی که در سهمیه ایثارگری قرار دارند اما جای نگرانی نیست!

سازمان سنجش بعد از ثبت نام داوطلبان کنکور که در فروردین و خرداد ماه انجام خواهد شد زمان هایی را برای ویرایش اطلاعات قرار خواهد داد تا در صورت وجود اشتباه داوطلب به طلاعات را اصلاح کند.

روش ساده ویرایش اطلاعات

اگر حتی در زمان ویرایش هم اطلاعات اشتباه اصلاح نشد میشود از طریق سامانه پاسخگویی سازمان سنجش با ثبت نام از طریق کد ملی و شماره موبایل بنام خود داوطلب درخواست ویرایش اطلاعات برای سازمان سنجش ارسال کرد.

معمولا در کمتر از ۷۲  ساعت این کار انجام میشود و از طریق همان سیستم پاسخگویی به داوطلب اطلاع داده میشود .

ویرایش کارنامه کنکور

اگر بعد از اعلام نتایج در کارنامه کنکور اطلاعات شما به غلط درج شده بود در حالی که شما ثبت نام را به درستی انجام دادید میتوانید بازهم از طریق همین سیستم پاسخگویی اقدام به ثبت درخواست کنید.

توجه !

لطفا بعد از انجام ثبت نام در هر کدام از نوبت های کنکور حتما از رسید ثبت نام پرینت و فایل تهیه کنید تا در صورت نیاز برای سازمان سنجش بارگذاری شود.دقت کنید تنها سند شما در صورت رخ دادن اشتباه از سوی سازمان سنجش همین مدرک است!

سوالات متداول داوطلبان در مورد سهمیه کنکور

در چه صورت سهمیه کنکور میسوزد؟

در صورتی که دارای سهمیه ایثارگران ۵ و ۲۵ درصد یا سهمیه بهیاری باشید حتما تا قبل صدور کارنامه اولیه کنکور یا در زمان ثبت نام باید آن را اثبات کنید در غیر اینصورت در سهمیه مناطق قرار گرفته میشوید.

چگونگی اعتراض به اعمال نشدن سهمیه کنکور ؟

درخواست از طریق سیستم پاسخگویی سازمان سنجش که در بالای سایت سمت چپ قرار گرفته است.باید در این سامانه از طریق کد ملی و شماره موبایل بنام خودتان عضو شوید و درخواستتان را ثبت کنید تا کارشناسان سازمان سنجش پرونده و اطلاعات ثبت نامی شما را بررسی کنند.

بعد از اعلام نتایج امکان اعمال سهمیه جدید وجود دارد؟

قطعا چنین چیزی حتی در صورت وجود امکان پذیر نیست و تمام اقدامات باید از قبل انجام شود.

بهترین سهمیه کنکور کدام است؟

بهترین سهمیه از نظر تعداد شرکت کننده و ظرفیت پذیرش سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگری و بعد از آن سهمیه ۵ درصد است در میان سهمیه مناطق هم قبولی در سهمیه کنکور منطقه ۳ نسبت به دیگر مناطق راحت تر میباشد.

ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در هر سهمیه کنکور فرق دارد؟

قطعا با توجه به تعداد شرکت کنندگان در هر سهمیه و برقراری عدالت میزان ظرفیت در نظر گرفته شده در هر  سهمیه متفاوت است و هر چقدر داوطلبان در یک سهمیه بیشتر باشند ظرفیت در نظر گرفته شده در آن سهمیه هم بیشتر است.

رتبه کشوری بدون اعمال سهمیه مهم است؟

رتبه کشوری فقط برای اطلاع رسانی داوطلبان قرار داده میشود و هیچگونه تاثیری در انتخاب رشته و نحوه پذیرش دانشگاه ها ندارد.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید