لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

پردرآمدترین شغل رشته حقوق

پر درآمدترین شغل رشته حقوق

رشته حقوق یکی از رشته هایی است که دارای آینده شغلی خوب از نظر درآمدی و جایگاه اجتماعی میباشد به همین دلیل علاقه مندان زیادی به سمت این رشته میروند . اطلاع از پردرآمدترین شغل رشته حقوق بطور قطع مهم ترین اولویت انتخاب رشته حقوق است .

حقوق تنها نام کلی برای رشته دانشگاهی میباشد بنابراین فارغ التحصیلان حقوق میتوانند در شاخه های شغلی زیاد و متنوعی مشغول بکار شوند یا بطور همزمان در شاخه کار کنند . در ادامه در مورد شغل های پر درآمد رشته حقوق صحبت میکنیم تا دور نگاه خوبی از رشته حقوق داشته باشید .

مشاغل مرتبط با رشته حقوق

همانطور که گفته شد فارغ التحصیلان حقوق میتوانند در شاخه های شغلی مختلفی وارد شوند . از جمله شغل های مرتبط با رشته حقوق شاما موارد پایین میشود .

وکالت

معروف ترین شاخه حقوق وکالت است که خودش انواع و اقسام مختلفی دارد . برای مثال وکلا میتوانند در زمینه ملکی ، حقوق شخصی ، خانواده و موارد دیگر بطور تخصصی مشغول بکار شوند یا همزمان در چند مورد پرونده قبول کنند .

هر دعوای حقوقی که بین دو نفر اتفاق بیوفتد یا بین شخص با ارگان و نهادی ایجاد شود جهت حل و فصل نیاز به وکیلی دارد که از قوانین مطلع است و میتواند جهت جلوگیری از پایمال شدن حق دفاعیات لازم را انجام دهد .

پروسه شکایت و پیگیری حقوقی و اصطلاحاتی که در آن بکار برده میشود قطعا نیاز به علم و دانش و تجربیات تخصصی دارد و در خیلی از پرونده ها افراد عادی نمیتوانند پرونده را پیگیری کنند . وکالت و وکیل شدن گسترده ترین شاخه شغلی حقوق است که امکان دریافت پروانه و تاسیس دفتر وکالت بطور شخصی در آن وجود دارد .

قضاوت

افرادی که در رشته حقوق فارغ التحصیل میشوند میتوانند در آزمون ورودی قضاوت زیر مجموعه قوه قضاییه شرکت کنند تا بعنوان قاضی در یکی از مجتمع های قضایی مشغول بکار شوند . آزمون قضاوت تقریبا هر ساله انجام میشود و علاقه مندان زیادی برای ورود به این شغل حساس اعلام آمادگی میکنند .

سر دفتری

تمامی افرادی که در سمت سر دفتر اسناد رسمی پروانه تاسیس دریافت کرده اند جز فارغ التحصیلان رشته حقوق هستند . این روال شغلی هم دارای آزمون است و بر اساس فراخوان قوه قضاییه میشود با کسب نمره مناسب امکان تاسیس دفتر اسناد رسمی را بدست آورد .

البته در دفاتر اسناد رسمی فقط سر دفتر نیست که دارای مدرک حقوق میباشد پس میتوان بعنوان کارشناس زیر نظر سر دفتر در دفاتر اسناد رسمی مشغول بکار شد .

مشاور حقوقی

تمامی نهاد ها ، ارگان ها و شرکت ها نیاز به مشاور حقوقی از ثبت شرکت گرفته تا نحوه تنظیم قرارداد و مشکلات احتمالی حقوقی درون سازمانی یا برون سازمانی دارند . حتی شرکت های واردات و صادرات نیاز به حقوق دانانی جهت تنظیم قرارداد های بین المللی دارند .

جالب است بدانید در گرایش های کارشناسی ارشد رشته حقوق موضوعی تخصصی در مورد حقوق بین الملل وجود دارد . حتی فدراسیون های ورزشی یا تیم های ورزشی هم نیاز به مشاوران حقوقی متخصص در این زمینه دارند .

شورای حل اختلاف

شوراهای حل اختلاف در سمت های مختلف هر ساله اقدام به جذب کارشناسان حقوقی میکنند تا در مورد مسائل رایج که نیاز به حضور در دادسرا ندارد میان مردم قضاوت و ایجاد صلح نمایند . میشود بعنوان فارغ التحصیل رشته حقوق وارد حیطه شغلی شورای حل اختلاف شد .

هیئت علمی دانشگاه

خارج از تمام موارد گفته شده تمامی دانشکده های حقوق در سراسر کشور نیاز به اساتید مسلط و با تجربه دارند همچنین با ادامه تحصیل در این رشته میتوان بعنوان استاد مشغول بکار شد . پس حوزه علمی و دانشگاهی هم از دیگر شاخه های شغلی رشته حقوق است .

بازپرس و دادیار شعبات قضایی

در تمامی مجتمع های قضایی علاوه بر قاضی افراد دیگری در روند پرونده دخیل هستند که شامل بازپرس و دادیار میشوند . البته در پرونده های خاص از این افراد استفاده میشود و مدرک تحصیلی برای ورود به این شاخه شغلی باید در زیر مجموعه رشته حقوق باشد .

مقالات مرتبط : زمان ثبت نام و مدارک مورد نیاز آزمون کارشناس رسمی دادگستری

نکته

همانطور که مشاهده میکنید تنوع بسیار زیادی در رشته حقوق وجود دارد و کار سختی است که پردرآمدترین شغل رشته حقوق از میان این دایره شغلی وسیع شناسایی شود . حتی در بعضی از زیر مجموعه های شغلی چند دسته بندی مختلف قرار دارد .

میتوان هم بصورت شخصی و متکی به خود کار کرد و هم میشود بعنوان شغل استخدامی به رشته حقوق نگاه کرد . به هر حال شما در هر حالت و ویژگی شخصیتی که باشید میتوانید در این رشته به موفقیت برسید به شرطی که علاقه مند و پر تلاش باشید .

پر درآمد ترین مشاغل حقوق کدامند ؟

شغل های متنوعی از رشته حقوق برای شما نام برده شد . بدیهی است در هر شغلی و توقع مالی از آن شغل نظرات مختلفی وجود دارد و شاید یکی به ماهی ۱۰ میلیون تومان بگوید درآمد خوب و شخص دیگری به ماهی ۱۰ میلیارد تومان هم قانع نباشد.

برای درآمد خوب باید عرف جامعه بر اساس هزینه ها و تورم موجود در نظر گرفته شود . شاید در حال حاضر کسی که درآمد بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان در ماه داشته باشد بتواند بدون دغدغه زندگی کند و به اکثر خواسته هایش طی چند سال برسد .

درآمد های بیشتر از این میزان به هر قدری که باشد دیگر خوب نیست بلکه عالی است و میتواند سرعت پیشرفت و دستیابی به آرزوها را چند برابر کند . ما در اینجا بر اساس عرف جامعه بررسی لازم را انجام میدهیم .

فرض کنید شما کارمند یک اداره در سطح مدیر یا مقام بلند پایه باشید که در اینصورت هر چقدر هم مقامتان بالا باشد و کارهای سخت و کلیدی در دایره وظایفتان باشد بازهم حقوق و دریافتی شما سقفی خواهد داشت .

فکر نمیکنم در هیچکدام از ادارات و سازمان هایی که نیاز به حقوق دان ، وکیل ، مشاور حقوقی یا حتی قاضی و بازپرس دارند حقوق ۱۵۰ میلیون تومانی پرداخت شود . در نتیجه مجبور خواهید شد برای رسیدن به اهداف مالی شغل های جانبی هم داشته باشید .

در سوی دیگر وکلا و دفاتر حقوقی قرار دارند که میتوانند بدون سقف درآمد داشته باشند . البته کسب درآمد های بالا در حیطه وکالت قطعا نیاز به تجربه و دانش فنی زیاد و البته شناخته شدن دارد و هیچ وکیلی با درآمد میلیاردی نبوده است که از همان سال اول وکالتش به اینجا برسد .

عجیب اما واقعی !

وکالت دقیقا مانند پزشکی میماند یعنی میشود بعد از فارغ التحصیلی در پزشکی عمومی به سرعت در مراکز درمانی استخدام شد و حقوق معین و مشخصی دریافت کرد مانند فارغ التحصیلان حقوق که وارد سازمان های مختلف میشوند .

همچنین میشود با ادامه تحصیل و دریافت مدارک تخصصی پزشکی با تاسیس مطب و جراحی هایی که صورت میگیرد میلیاردی پول دراورد دقیقا مانند وکلایی که کارآموزی میکنند ، کسب تجربه میکنند و ادامه تحصیل میدهند تا در نهایت به درآمد بالا میرسند . دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد !

خودت انتخاب کن !

پردرآمدترین شغل رشته حقوق باید از نظر شما و بر اساس نظر و دیدگاه شما و از همه مهمتر ویژگی های شخصیتی شما انتخاب شود تا بتوانید در آن موفقیت شوید . در هر شرایطی درآمد بدی نخواهید داشت ولی به هر حال هر کس پول بیشتری بخواهد باید تلاش بیشتری هم داشته باشد .

یا باید دارای تفکر امن گزینی باشید و به سرعت وارد یکی از سازمان ها در قالب کارمند شوید یا اگر افکار بزرگتری دارید و میخواهید بصورت درصدی بر اساس ارزش پرونده ها کسب درآمد کنید باید خاک خوری وکالت را هم بکنید !

موضوعات مرتبط : شرایط کامل قبولی در رشته حقوق بدون کنکور

بعد از گرفتن لیسانس حقوق چه کنیم ؟

بعد از گرفتن لیسانس حقوق چه کنیم ؟

بعد از گرفتن لیسانس حقوق ۲ کار میشه انجام داد :

میشه برای ادامه تحصیل در این رشته وارد یکی از گرایش های مورد علاقه و تخصصی رشته حقوق شد و در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرد یا بدون آزمون در یکی از رشته های کارشناسی ارشد رشته حقوق ثبت نام کرد .

یا اینکه فعلا ادامه تحصیل نداد و وارد بازار کار شد . توضیحات مفصلی در مورد بازار کار رشته حقوق داده شده است در نتیجه باید انتخاب کنید و با در نظر گرفتن شرایط و خصوصیات شخصیتی مسیر را انتخاب و در آن حرکت کنید .

به یاد داشته باشید که برای موفقیت در هر کاری و هر شغلی نیاز است تا از فوت و فن آن شغل مطلع باشید و این موضوع میسر نمیشود جز اینکه مدتی حتی بعنوان کار آموز در آن شغل فعالیت داشته باشید .

دانشجویان زرنگ حقوق از همان دوران دانشجویی این مسیر را آغاز میکنند تا وقتی فارغ التحصیل شدند قسمت زیادی از مسیر را پشت سر گذاشته باشند و در زمان صرفه جویی کرده باشند . البته اگر اینکار را نکردید اصلا ایرادی ندارد و میشه بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی برای آزمون ها آماده شد یا برای گذراندن دوره کارآموزی وارد دفاتر وکالت شد .

بهترین گرایش رشته حقوق برای مهاجرت

بهترین گرایش رشته حقوق برای مهاجرت

افرادی که قصد مهاجرت با رشته حقوق را دارند و میخواهند وارد پردرآمدترین شغل رشته حقوق در کشوری دیگری شوند بطور کلی از ۲ طریق میتوانند مهاجرت کنند .

مهاجرت کاری رشته حقوق

در این روش فرد دارای مدرک تحصیلی رشته حقوق در مقاطع مختلف است و بر اساس امتیازات اعلام شده جهت جذب نیرو توسط هر کشور میتواند برای مهاجرت اقدام کند . از جمله مواردی که در مهاجرت کاری تاثیر گذار است :

  • مدرک دانشگاهی معتبر
  • مدرک زبان بین المللی
  • سابقه کار
  • سن مناسب

هر کدام از موارد گفته شده دارای امتیاز مشخصی است . در هر کشور نوع امتیاز بندی و معیار ویزای کاری متفاوت است که بصورت ماهانه برای جذب نیرو اعلام میشود . مهاجرت کاری رشته حقوق یکی از بهترین روش های ورود به درآمد بالا است .

نکته ❗❗

برای ورود به سیستم قضایی هر کشوری نیاز است تا در آزمون های مخصوص آن کشور شرکت کرد پس همچون ایران در سایر کشور جهت صدور پروانه کاری باید آزمون داد .

مهاجرت تحصیلی رشته حقوق

برای مهاجرت تحصیلی در رشته حقوق و ورود به پردرآمدترین شغل رشته حقوق میشود حتی از مقطع لیسانس اقدام کرد . البته بورسیه در این مقطع به سختی انجام میشود و هزینه های زندگی و دانشگاه با خود شخص است .

اما اگر فردی بتواند در یکی از دانشگاه های مطرح پذیرش شود و بعد از آن درخواست ادامه تحصیل از دانشگاه مورد نظرش را کند کار برای بورسیه راحت تر است . خیلی از دانشجویان دانشگاه های خوب در رشته های مختلف با این روش مهاجرت میکنند .

بدیهی است بعد از پایان تحصیل برای تمدید ویزا یا گرفتن اقامت باید در آزمون های مرتبط شرکت کرد تا جذب نهایی اتفاق بیوفتد . در تمام دنیا قوانین حقوقی در یکی از ۴ دسته زیر قرار میگیرد پس قبل از مهاجرت لازم است تا قوانین حقوقی کشور مورد نظر را بررسی کنید .

  • نظام حقوقی Civil law
  • نظام حقوقی Common law
  • قانون مصوبه یا مجلس
  • نظام حقوقی دینی

در مجموع

بهترین گرایش رشته حقوق برای مهاجرت کاری یا تحصیلی حقوق بین الملل است . در حقوق بین الملل قوانین و ضوابط مربوط به یک کشور خاص در نظر گرفته نشده بلکه بطور جامع حقوق بین الملل ملاک است . اگر قصد مهاجرت کاری دارید لازم است حداقل مدرک کارشناسی ارشد در این گرایش داشته باشید و برای مهاجرت تحصیلی میتوانید وارد این گرایش در یکی از دانشگاه های خوب دنیا شوید .

موضوعات مرتبط : بررسی دیگر رشته های پردرآمد انسانی در ایران

بهترین کشور های دنیا برای مهاجرت رشته حقوق کدامند ؟

تمامی کشور های دنیا نیاز به حقوق دان و سیستم قضایی دارند که در این بین بهترین کشور ها هم از نظر درآمد و هم از نظر شرایط کاری و زندگی این کشور ها هستند .

  • آمریکا
  • کانادا
  • انگلیس
  • آلمان
  • فرانسه

این کشورها در صدر بهترین کشورهای رشته حقوق از هر نظر هستند . البته کشورهای جهان سوم به دلیل مشکلات زیادی که در نظام حقوقی آن ها هست هم میتوانند مقصد خوبی باشند . انتخاب کشور برای مهاجرت موضوعی کاملا شخصی است و برای هر کسی اولویتی در مهاجرت وجود دارد .

حتما قبل از اینکه برای مهاجرت اقدام کنید تمامی شرایط را در نظر بگیرید تا مشکلات احتمالی باعث بازگشت شما به کشور نشود . پیشنهاد میکنم برای اینکار حتما با مشاورین متخصص کنکور مشاور در امر مهاجرت حداقل یک جلسه صحبت داشته باشید .

در پایان

امیدواریم مطالب گفته شده توانسته باشد تا شما را برای گرفتن تصمیم مناسب در انتخاب شغل یا مهاجرت کمک کرده باشد . رشته حقوق رشته ای زیبا ، پرکاربرد البته سخت است و حتما باید قبل از انتخاب این رشته اطلاعاتی از تحصیل در این رشته تا بازار کار آینده آن داشته باشید .

میتوانید برای مشاوره در زمینه پردرآمدترین شغل رشته حقوق همین الان با کنکور مشاور تماس بگیرید تا با کارشناسان متخصص در رشته حقوق صحبت کنید .

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید