لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

شغل های رشته ریاضی + پردرآمد ترین و شغل های مناسب خانم ها و برای مهاجرت

شغل های رشته ریاضی + پردرآمد ترین و شغل های مناسب خانم ها و برای مهاجرت

تاریخ بروزرسانی اطلاعات شغل های رشته ریاضی: خرداد ۱۴۰۳

اگر فرصت خواندن متن را ندارید، فقط به فایل صوتی زیر گوش دهید:

شغل های رشته بعنوان یکی از مهم ترین گروه های آموزشی که با نام رشته علوم ریاضی و فنی شناخته میشود بسیار گسترده است و تقریبا هر کسی با هر ویژگی شخصیتی و هر نوع استعدادی میتواند وارد شغل مورد نظرش شود.

در این مقاله از مرکز تخصصی مشاوره کنکور ریاضی در تهران سعی داریم تا بهترین شغل های رشته ریاضی در ایران و حتی خارج از ایران را مورد بررسی قرار دهیم تا به بهترین شکل ممکن وارد مسیر تحصیل در دانشگاه شوید.

معرفی شغل های رشته ریاضی

شغل های رشته ریاضی عموما رشته های فنی مهندسی هستند و همانطور که از اسمش مشخص است فرد ارتباط زیادی با درس ریاضی دارد. در این حالت شخص با استفاده از قوانین ریاضی اقدام به طرح و ساخت کند. البته میتوان با استفاده از رشته ریاضی وارد شغل های دیگری هم شد که اصلا ربطی به مهندسی ندارد!

لیست شغل های رشته ریاضی

مهندس برقمهندس کامیپوترمهندس معماری
مهندس مکانیکمهندس عمران   مهندس شهرسازی
مهندس نقشه برداریمهندس معدنمهندس نساجی
دبیر ریاضیدبیر تربیت بدنیدبیر فیزیک 
مدرس دانشگاهمهندس هوا فضاکارشناس آمار
مهندس پزشکیمدیریت و امور اداریحسابدار
کارشناس اقتصادمهندس کشاورزیمهندس تعمیر هواپیما
مهندس صنایعمهندس نفتمهندس مواد و متالورژی 
مشاور مالیکارشناس تحلیل داده

هر کدام از شغل های گفته شده خودش زیر مجموعه های زیادی دارد و ممکن است به چند دسته شغلی تقسیم شود اما بطور اگر میخواهید بدانید شغل های رشته ریاضی شامل چه موارید هستند میتوان به این مشاغل مهم و کاربردی اشاره کرد. در خصوص بعضی از مهم ترین مشاغل توضیحاتی به شما عزیزان میدهیم.            

مهندس برق

شخصی که در حیطه مهندسی برق فعالیت میکند میتواند در زمینه ساختمان یا خودرو و حتی نیروگاه ها فعالیت کند. رشته مهندسی برق مخاطبان زیادی دارد و دایره کار آن گسترده است همچنین برای مهاجرت جز رشته های خوب محسوب میشود.

مهندس عمران

داوطلبان زیادی با هدف مهندس عمران شدن وارد رشته ریاضی میشوند. شغل مهندسی عمران در ارتباط مستقیم با ساخت هر سازه و ساختمانی از مسکونی گرفته تا برج ها و استادیوم های ورزشی میشود. حتی مسول ساخت راه ها و پل ها هم مهندسان عمران هستند.

مهندس معمار

اگر به طراحی داخلی و خارجی ساختمان و زیباسازی فضا علاقه مند هستید و در کل انسانی خلاق و ایده پرداز هستید قطعا رشته مهندسی معماری برای شما مناسب است. بیشترین حجم کاری در شغل مهندس معماری مربوط به طراحی میشود و بدون شک جز بهترین شغل های رشته ریاضی است.       

دبیری

میتوان از طریق کنکور سراسری برای دبیری ریاضی و فیزیک اقدام کرد و بطور تخصصی بعنوان معلم به تربیت و تعلیم دانش آموزان پرداخت. در این شغل که تقاضای زیادی در آن است از همان دانشجویی حقوق پرداخت میشود و ساعت کار مناسب آن مخصوصا برای خانم ها شغل دبیری را بسیار جذاب کرده است.

مهندس تعمیر و نگهداری هواپیما

میشود با رشته ریاضی وارد این حیطه شغلی جذاب شد و بعنوان کارشناس فنی تعمیر و نگهداری هواپیما مشغول به کار شد. بطور مشخص حیطه کاری این دسته شغلی در فرودگاه های مسافربری و نظامی است و فرد به نوعی مکانیک هواپیما خواهد شد.

مهندس هوا فضا

ساخت هر گونه پرنده از پهپاد و هواپیما گرفته تا موشک های دوبرد بر عهده این زمینه شغلی است. حتی میتوان با این رشته مهاجرت کرد و در زمینه ساخت سفینه های فضایی شاغل شد. در حال حاضر شغل مهندسان هوا فضا با پیشرفت های خوبی که صورت گرفته است به سرعت در حال رشد است.

مهندس کامپیوتر

رشته مهندسی کامپیوتر به سرعت در حال پیشرفت است و نم نم بعنوان اولویت اول داوطلبان شناخته میشود. مهندسان کامپیوتر در انواع زمینه شغلی از برنامه نویسی گرفته تا هوش مصنوعی فعالیت دارند و حتی میتوانند بطور همزمان از چند زمینه مختلف کسب درآمد داشته باشند.

شغل های پردرآمد رشته ریاضی

شغل های پردرآمد رشته ریاضی

در میان شغل های رشته ریاضی میتوان شغل های پردرآمد رشته ریاضی را هم بعنوان اولویت در نظر گرفت و از ابتدا با انتخاب رشته درست وارد بهترین رشته شد تا آینده شغلی و تضمین مالی خوبی داشت.

ما در ادامه نگاهی جزئی تر به شغل های پر درآمد رشته ریاضی خواهیم داشت و مستقیما سراغ تخصص های خاص در رشته های مختلف میرویم تا دید بازتری برای ورود به بازار کار داشته باشید.

لیست شغل های پردرآمد رشته ریاضی

مهندس الکترونیکمهندس برق قدرتمهندس اجرای ساختمان
مدرس دانشگاههیئت علمی دانشگاهمهندس ناظر ساختمان
تکنسین هواپیمابرنامه نویسیمهندس مکانیک خودرو
مدیر پروژه های اجراییکارشناس هوش مصنوعی سئو و بهینه سازی
مهندس ساخت پهپادمهندس ساخت موشکامنیت شبکه
مهندس سخت افزارمهندس شبکهمهندس مخابرات
دکوراسیون داخلیساخت دستگاه های پزشکیمهندس سیستم گرمایش
کارشناس اکتشافمهندس معدن مهندس ترکیب مواد

میتوانیم بطور حدودی درآمدی برای هر کدام از مشاغل گفته شده در نظر بگیریم . در ادامه چند تا از پردرآمدترین شغل های رشته ریاضی در این زمینه های شغلی را معرفی میکنیم.

برنامه نویس

مهندسان کامپیوتر میتوانند وارد حیطه برنامه نویسی شوند . برنامه نویسی برای بازی های کامپیوتری یا سایت های مختلف و انواع نرم افزار ها به امری مرسوم در میان کسب و کار ها تبدیل شده است و درآمد بین ۲۰ تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان در ماه دارد.

سئو و کارشناس وب

این زمینه شغلی هم بسیار گسترده شده است و نیاز اکثر کسب و کار ها به آن قابل لمس است. کارشناسان سئو با داشتن تخصص بهینه سازی صفحات وب بین ۸ تا بیش از ۳۰ میلیون تومان در ماه درآمد دارند و میتوانند بصورت پروژه ای یا استخدامی مشغول به کار شوند.

مهندس اجرا و ناظر ساختمان

اکثر کسانی که در رشته مهندسی عمران و معماری تحصیل میکنند وارد حیطه نظارت و اجرای ساختمان میشوند. در حال حاضر حداقل حقوق مهندس مجری و ناظر که چند سال سابقه کار دارد ۱۵ میلیون تومان است و هستند کسانی که بعنوان سرپرست کارگاه های ساختمانی بیش از ۵۰ میلیون تومان در ماه درآمد دارند.

طراحی و دکوراسیون داخلی

یکی از پر درآمدترین شغل های رشته ریاضی که جز تخصص های مهندسی معماری است انجام دکوراسیون داخلی برای منازل و شرکت ها میباشد. افراد شاغل در این زمینه شغلی در بهترین حالت پروژه های بازسازی یا طراحی معماری مجتمع های مسکونی را انجام میدهند و بطور میانگین برای هر پروژه در حدود ۳۵ میلیون تومان دستمزد میگیرند.

مدرس و هیئت علمی دانشگاه

تدریس در دانشگاه ها و رسیدن به درجه استادی و بعد از آن هیئت علمی شدن جز شغل های سازگار با روحیات اکثر افراد است. در این بخش میتوان هم از طریق تدریس کسب درآمد کرد و هم بعنوان عضو هیئت علمی درآمد ثابت داشت. حداقل درآمد اعضای هیئت علمی در پایین ترین حالت ممکن ماهی ۱۵ میلیون تومان است.

مهندس نفت

کسانی که در رشته مهندسی نفت تحصیل میکنند و در زمینه های اکتشاف یا بهره برداری یا دیگر مجموعه ها مشغول هستند میتوانند وارد شرکت نفت شوند که قطعا میدانید حقوق و مزایای خوبی دارد یا حتی میتوان با پتروشیمی های بزرگ وارد همکاری شد و بطور میانگین ماهانه ۳۰ میلیون تومان حقوق گرفت.

تعمیر و ساخت دستگاه های پزشکی

رشته ای با عنوان مهندسی پزشکی وجود دارد که بطور تخصصی به تعمیر و نگهداری و ساخت دستگاه آلات پزشکی میپردازد. میتوان در این رشته بطور ثابت کارمند بیمارستان ها شد و حداقل ۱۲ میلیون تومان حقوق ماهانه گرفت یا در بهترین حالت وارد حوزه واردات و صادرات و البته تولید شد و درآمدهای میلیاردی کسب کرد.

بهترین رشته های ریاضی برای مهاجرت

بهترین رشته های ریاضی برای مهاجرت

خوشبختانه یا متاسفانه بسیاری از کسانی که وارد رشته ریاضی میشوند با هدف مهاجرت تحصیلی یا کاری ادامه تحصیل میدهند. در ایران دانشگاه های صنعتی خوبی وجود دارد که در جهان شناخته شده است و همین موضوع باعث میشود بسیاری از داوطلبان به دنبال بهترین رشته های ریاضی (best jobs for Computer Science majors) برای مهاجرت باشند.

در کل باید در نظر داشته باشید رشته های ریاضی که برای مهاجرت خوب هستند و میتوان با آن وارد بهترین شغل های رشته ریاضی شد را میتوان از طریق مهاجرت تحصیلی یا شغلی ادامه داد. اما در کل اگر بخواهیم چند رشته نام ببریم میشه به این موارد اشاره کرد.

لیست بهترین رشته های ریاضی برای مهاجرت

مهندسی کشاورزیمهندسی سازهمهندسی زلزله
مهندسی محیط زیستمهندس شبکهبرنامه نویسی
کارشناس امنیت سیستممهندسی مکانیک خودرومهندس راهسازی
کارشناس تحلیل دادهکارشناس پهپادمهندس مواد
متخصص هواپیما سازیمهندس مخابراتمهندس دریانوردی
مهندس الکترونیککارشناس آمار  ریاضیدان

توجه

برای مهاجرت با رشته های گفته شده بهتر است بعد از دریافت مدرک کارشناسی و حتی کارشناسی ارشد اقدام کنید و با داشتن رزومه خوب تحصیلی شانس بیشتری برای دریافت پذیرش داشته باشید.

همچنین اگر در این زمینه ها مشغول به کار شوید تنها با داشتن مدرک زبان و سابقه کار و البته اقدام در سن مناسب میتوانید به سادگی وارد فرآیند مهاجرت کاری شوید. بهترین نوع مهاجرت و راحت ترین روش کسب اقامت دائم مهاجرت کاری است.

این مطلب هم می تواند برای شما مفید باشد: بهترین رشته های پیام نور

پر درآمدترین رشته های ریاضی در خارج از کشور

بعد از اینکه بهترین رشته های ریاضی را برای مهاجرت بررسی کردیم میتونیم بریم سراغ پر درآمد ترین رشته های ریاضی در خارج از کشور تا دید بسیار بازتری از همین برای هدف مهاجرت شغلی داشته باشیم.

لیست پر درآمدترین رشته های ریاضی در خارج از کشور

مهندسی خودرومهندسی هوا فضا مهندسی معدن
مهندسی کامپیوترمهندسی صنایعمهندسی مواد
مهندسی محیط زیستمهندسی زلزلهمهندسی مکانیک
مهندسی شبکهمهندسی شیمیمهندسی سازه
تحلیل گر دادهمهندسی الکترونیکمهندسی مخابرات

ما در اینجا فقط عناوین رشته ها را نام بردیم و هر کدام از این ها قطعا دارای زیر مجموعه های زیادی هستند. اگر بخواهیم درآمد میانیگینی برای این رشته ها در کشورهایی همچون آمریکا، کانادا یا کشورهای اروپایی در نظر بگیریم میتوان درآمد بین ۴۰ تا ۷۰ هزار دلار بعنوان فردی با سابقه کار کم در نظر گرفت.

طبیعی است در صورت بالا رفتن تخصص و افزایش سابقه کار حداقل درآمد بطور سالانه حدود ۹۰ هزار دلار میشود هر چند کسانی هستند که میتوانند درآمد های بسیار بیشتر از این کسب کنند. در کل محدوده درآمدی شغل های رشته ریاضی بعنوان رشته های پر درآمد در این حدود است.

شغل های رشته ریاضی برای خانم ها

طبق رسومات ما ایرانی ها در بسیاری از خانواده در کنار دیگر اولویت هایی که برای انتخاب رشته وجود دارد، اولویت اشتغال در رشته هایی که محیط زنانه و امنی دارند ارجعیت دارد. به همین دلیل سعی داریم تا چند تا از شغل های رشته ریاضی برای خانم ها را معرفی کنیم.

لیست شغل های رشته ریاضی برای خانم ها

دبیری ریاضیدبیری فیزیکدبیری تربیت بدنی
مدرس آموزشگاه فنیمدرس دانشگاههیئت علمی
مهندس شیمیمهندس محاسبکارشناس آمار
حسابدارمدیریت و امور اداریمهندس معمار
برنامه نویسکارشناس سئوکارشناس هوش مصنوعی

این موضوع را به صورت مفصل تر برای شما در این مطلب بررسی کردیم: کلیک کنید

توجه

نام بردن این مشاغل به این معنی نیست که دیگر شغل های رشته ریاضی برای خانم ها مناسب نیست بلکه هدف معرفی بعضی از شغل هایی است که محیط به نسبت مناسب تری برای خانم ها دارد پس توصیه میکنیم از دیگر مشاغل غافل نشوید.

آیا میتوان بدون کنکور وارد رشته های پر درآمد رشته ریاضی شد؟

در خصوص رشته های زیادی صحبت کردیم که هر کدام علاقه مندان خاص خود را دارد. احتمالا برای خیلی ها شرکت در کنکور سراسری و کسب رتبه های خوب سخت است. خبر خوب این است که ورود به تمامی رشته های گفته شده قطعا بدون کنکور و با داشتن سوابق تحصیلی ممکن است. میتوان در این دانشگاه ها بدون کنکور و بر اساس معدل تحصیل کرد:

  • دانشگاه های دولتی ( دوره روزانه و نوبت دوم )
  • دانشگاه های پردیس
  • دانشگاه آزاد
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه های غیر انتفاعی
  • دانشگاه علمی کاربردی

توجه

البته با توجه به کیفیت دانشگاه و اعتبار مدرک میزان پذیرش بدون کنکور در هر کدام از دانشگاه هایی که گفته شد متفاوت است اما به هر حال این هم راهی برای ورود به رشته مورد علاقه میباشد.

این را بدانید که…

تمام تلاش گروه کنکور مشاور این است که بتوانیم راهنمایی درست و دقیقی به شما مخاطبان عزیز داشته باشیم . در این مقاله در خصوص شغل های رشته ریاضی در چند زمینه صحبت شد تا در زمان انتخاب رشته به بهترین شکل عمل کنید.

ما در کنکور مشاور آماده هستیم تا تنها با یک تماس به شما متصل شویم و بصورت حضوری یا تلفنی به شما عزیزان مشاوره دهیم.

بنر مشاوره کنکور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های ریاضی، تجربی، هنر و زبان
انتخاب رشته
یاشار موسی وند

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های تجربی، ریاضی، هنر و زبان

اگر در حال حاضر از بین این همه رشته دانشگاهی هنوز نمیدونی وارد چه رشته ای بشی که بازار کار آن قطعی باشد همچنین درآمد خوبی هم داشته باشد پیشنهاد میکنم چند دقیقه ای زمان بزاری و تا انتهای این مقاله با کنکور مشاور همراه باشی!

بیشتر بخوانید »
برای تماس با مشاور کلیک کنید