لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

روش‌های جمع‌ بندی برای کنکور سراسری

روش‌های جمع‌ بندی برای کنکور سراسری

جمع‌بندی کنکور از جمله روش‌های کاربردی برای داوطلبان است. اهمیت جمع‌بندی تمامی دروش، سوالات تشریحی، پرسش‌های تستی، نکته‌ها و تکنیک‌ها برای موفقیت در کنکور بسیار حائز اهمیت است. به طوری‌که اغلب مشاوران تحصیلی به جمع‌بندی کنکور تاکید بسیار کرده اند. با اجرای صحیح روش های جمع بندی کنکور به نتایج فوق‌العاده‌ای برای پیشرفت تحصیلی برسید.

معمولاً بسیاری از افراد روزهای باقی‌مانده به کنکور را به جمع‌بندی اختصاص می‌دهند. اما توصیه می‌شود پس از مطالعه دقیق هر درسنامه و هر واحد تحصیلی جمع‌بندی‌های خود را انجام دهید.

بدین ترتیب در روزهای پایانی برای جمع‌بندی نکات مهم دچار دغدغه نمی‌شوید. علاوه بر آن بیشتر و به مرور مفاهیم جمع‌بندی در ذهن‌تان می‌ماند و نیازی نیست که به یکباره تمامی مفاهیم را جمع‌بندی کنید. در ادامه با ما همراه شوید تا با روش‌ های جمع‌بندی کنکور بیشتر آشنا شوید.

چرا باید برای کنکور جمع‌ بندی کنیم؟

👈 اهمیت جمع‌بندی و برنامه‌ریزی را همه داوطلبان به خوبی می‌دانند. به مراتب با جمع‌بندی کنکور بهتر می‌توانید مفاهیم قابل درک را در ذهن خود ثبت کنید. همچنین کمتر دچار فراموشی‌های احتمالی خواهید شد. آنچه که در سر آزمون بسیار اهمیت دارد، تمرکز و دقت است.

جمع‌بندی دروس و فصلنامه‌ها سبب می‌شود تا تمرکز حواس بیشتری روی مفاهیم و جزئیات داشته باشید. پیشنهاد می‌شود در روزهای پایانی و باقی‌مانده به تست زنی بپردازید. ترجیحاً تست‌هایی را انتخاب کنید که مرتبط با آزمون‌های سال‌های اخیر است. شرکت در آزمون‌های آزمایشی راه دیگری برای مرور مفاهیم و دقت نظر روی نحوه آزمون اصلی است.

معمولاً مباحث مهم در آزمون های آزمایشی کنکور عنوان می شود.  در نتیجه از این طریق می‌توانید به درک کلی از مفاهیم کلیدی برسید.

خلاصه نویسی بر حسب مطالعه دقیق روزانه از دیگر روش‌های جمع‌بندی است. با نکته برداری می‌توانید جمع‌بندی تدریجی داشته باشید. در نتیجه اهمیت جمع‌بندی در فهم دقیق مطالب خلاصه می‌شود.

چه زمانی باید به سراغ جمع‌ بندی کنکور برویم؟

چه زمانی باید به سراغ جمع‌ بندی کنکور برویم؟

👈 روزهای باقی‌مانده به آزمون را دوران جمع‌بندی می‌گویند. شما می‌توانید روزها یا هفته‌های پایانی را به جمع‌بندی کنکور اختصاص دهید. هر چند در بخش قبلی گفته شد که بهتر است جمع‌بندی پس از مطالعه هر درسنامه با تست زنی و نکته برداری و خلاصه نویسی انجام شود.

پیشنهاد ما به شما : بهترین روش های خلاصه نویسی برای کنکور

به همین جهت در روزهای پایانی با مروری بر جمع‌بندی های خود می‌توانید مطالب را به یاد بسپارید. در هر لحظه‌‌ای که به زمان آزمون نزدیک‌تر می‌شوید، طبیعتاً استرس بیشتری خواهید داشت.

تست زنی تنها راه مقابله با استرس است. هر اندازه که بیشتر تست بزنید و بیشتر تمرین کنید، از میزان استرس شما کاسته خواهد شد.

بسیاری از مشاوران تحصیلی بر این باورند که جمع‌بندی  از جمله مراحل سرنوشت‌ساز برای داوطلبان کنکور است. در نتیجه نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد. می‌توانید برای جمع‌بندی زمان مشخصی را برنامه‌ریزی کنید. در زیر به برنامه‌ریزی جمع‌بندی تمامی دروس می‌پردازیم.

👈 ایام نوروز و جمع‌بندی دروس پایه

برای نمونه در ایام نوروز می‌توانید دروس پایه‌ را جمع‌بندی کنید. شما می‌توانید دروس پایه دهم و یازدهم را به همراه دروس دوم و سوم دبیرستان نظام قدیم را مطالعه کنید. جمع‌بندی دروس پایه از اهمیت بسیاری برخوردار است. شما میتوانید از برنامه ریزی عید کنکور هم استفاده کنید.

👈 دی ماه و جمع‌بندی دروس نیمسال اول پیش دانشگاهی

دی ماه فرصت مناسبی برای دوره کردن دروس نیمسال اول پیش دانشگاهی است. شما می‌توانید در این زمان برای جمع‌بندی کنکور، مروری بر دروس نیمسال اول تحصیلی را داشته باشید.

👈 زمان امتحانات نهایی و جمع‌بندی دروس نیمسال دوم

داوطلبان کنکور می‌توانند در زمان امتحانات نهایی نگاهی به جمع‌بندی دروس نیمسال دوم تحصیلی ، نیمسال دوم پایه دوازدهم  داشته باشند.

بهترین روش‌های جمع‌ بندی کنکور

👈 روش‌های متفاوتی برای جمع‌بندی کنکور از سوی مشاوران تحصیلی پیشنهاد می‌شود. برخی بر این باورند که جمع‌بندی دروس باید به صورت تدریجی باشد و برخی دیگر توصیه می‌کنند که در هفته‌های پایانی جمع‌بندی انجام شود. اما آنچه که به داوطلبان کنکور توصیه می‌شود، داشتن یک برنامه‌ریزی منسجم و دقیق برای جمع‌بندی است.

شما باید بدانید که چه زمانی بهترین و مناسب‌ترین زمان برای جمع‌بندی چه دروسی است. بدین ترتیب می‌توانید شانس موفقیت خود را در کنکور بالا ببرید. از سوی دیگر آنچه که بیش از همه روی آن تأکید می‌شود، مروری بر آزمون‌های ۵ سال گذشته است. با مرور سوالات آزمون های پیشین به نکات کلیدی بیشتری پی خواهید برد.

برای تست زدن نیز می‌توانید به طور همزمان به مطالعه مطالب بپردازید. دوران مناسب برای جمع‌بندی کنکور زمانی است که دیگر شما فرصت چندانی برای یادگیری مطالب جدید و تازه‌تر ندارید.

در نتیجه توصیه می‌شود همان آموخته های خود را چندین بار مرور کنید. در هنگام مطالعه سعی کنید از روی مطالب مهم را هایلایت کنید. نکته برداری کنید. خلاصه نویسی کنید. این‌ها همه از جمله روش‌های کاربردی برای یک جمع‌بندی نهایی و نتیجه بخش است. در ادامه به بهترین روش‌های جمع‌بندی کنکور می‌پردازیم.

بهترین روش های جمع بندی کنکور عبارتند از؛

در این بخش برای درک بهتر به یک سری شیوه‌های رایج برای جمع‌بندی کنکور اشاره می‌کنیم.

👈 مشاوره دریافت کنید

قبل از آنکه برای جمع‌بندی کنکور اقدام کنید، حتماً مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از کسانی که موفق به قبولی در کنکور شدند، راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

از سیستم درس خوانی و نحوه برنامه‌ریزی آنان مطلع شوید و راه‌های آنان را در صورت صلاحیت دنبال کنید. همچنین می‌توانید فرایند موفقیت در کنکور را از مشاوران تحصیلی بخواهید. بدون شک مشاوران تحصیلی بهترین و کوتاهترین راه‌ها را برای شما در نظر می‌گیرند.

👈 بهترین روش های جمع بندی کنکور : زمان بندی برای تست زنی

هر روز برای خود زمانی را در نظر بگیرید و برای خود آزمون کنکور را شبیه سازی کنید. بدین ترتیب که وقتی را برای تست زنی معین کنید. پس از آنکه بخش مشخص شده را تست زدید، به پاسخنامه مراجعه کرده و نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کنید. بسیاری از نکته‌های درسی در پاسخ‌های تشریحی سوالات تستی در پاسخنامه نهفته است. حتماً پاسخ تشریحی مرتبط با سؤالات را مطالعه کنید.

👈 رفع اشکال کنید

زمانی را برای مطالعه بخش‌هایی که در آن ضعف بیشتری دارید، تعیین کنید. می‌توانید مانند یک مربی با نحوه تست زنی و مطالعه خود برخورد کنید. اشکالات خود را پیدا کرده و سعی کنید اشکالات به وجود آمده را برطرف کنید.

👈 بهترین روش های جمع بندی کنکور : مرور جزوات و کتاب‌های کمک درسی

مطالعه جزوه های نوشته شده همیشه به کارتان خواهد آمد. گاهی اوقات نکته‌هایی را در جزوه خود یادداشت کردید که همان می‌تواند یک سؤال کنکور باشد. سعی کنید مطالعه دقیق روی مطالب داشته باشید. همچنین در اغلب کتاب‌های کمک درسی همیشه یک سری نکات مهم آورده شده است. می‌توانید با مرور بخش‌های یادآوری به سطح اطلاعات خود بیفزایید.

چطور به یک جمع‌بندی صحیح در کنکور برسیم؟

👈 در مجموع چهار شیوه کلیدی اعم از مطالعه، برنامه‌ریزی، نکته برداری و مرور خلاصه درسنامه‌ها برای جمع‌بندی به کمک‌تان می‌رسد. داوطلبان می‌توانند با بکارگیری این چهار کلید اصلی به راحتی نصف راه را با چشمانی بسته طی کنند.

منتهای مراتب هر یک از این چهار بخش شامل جزئیات بیشتری نظیر نکات تستی، نکات مفهومی، توضیحات تکمیلی و مواردی از این قبیل می شود. شما داوطلب عزیز در ابتدا باید دروس مرتبط با کنکور را به خوبی مطالعه کرده و سپس به سراغ کتاب‌های تکمیلی و کمک درسی بروید.

بسیاری از کتاب‌های تست دارای درسنامه‌ها و توضیحات تکمیلی و کاربردی هستند. با تهیه کتاب‌های کنکور می‌توانید تا حد بسیار زیادی از نظر پیشرفت درسی ترقی کنید.

توضیحات مرتبط با کتاب‌های کمک درسی را مطالعه کنید و سراغ تست‌ها بروید. آزمون و خطا کنید. خودتان را در پاسخ به سوالات تستی محک بزنید. فرایند پیشروی خود را بررسی کنید. خلاصه نویسی و نکته برداری کنید. بدین ترتیب می‌توانید مرور کلی بر تمامی مفاهیم درسی داشته باشید.

انواع جمع‌ بندی کنکور کدامند؟

👈 برای درک بهتر مفهوم جمع بندی، ما جمع‌بندی کنکور را به دو بخش تقسیم کردیم. شما می‌توانید دو نوع جمع‌بندی کنکور را در فهرست فعالیت‌های درسی خود داشته باشید. یکی جمع‌بندی مبحثی و دیگری جمع‌بندی مرور نهایی.

هر یک از این جمع‌بندی‌ها دارای ویژگی‌های مختص به خود هستند. در جمع‌بندی مبحثی به سراغ مفاهیم جزئی‌تر حتی مطالعه پاورقی‌ها می‌روید. در‌واقع هیچ نکته‌ای نباید در جمع‌بندی مبحثی از چشمان شما دور بماند.

اما در جمع‌بندی مرور نهایی همانطور که از نامش پیداست تنها به مرور مطالب و نکات تستی می‌پردازید.

تماس با کنکور مشاور

مزایای شیوه‌های جمع‌ بندی چیست؟

👈 شاید بپرسید با توجه به همه این توضیحات مزیت شیوه‌ های جمع‌ بندی کنکور چیست. از جمله مزیت‌های آن می‌توان به سطح یادگیری بالا، قدرت تمرکز بهتر و مرور همه مطالب اشاره کرد. در‌واقع اگر داوطلبان دارای یک جمع‌بندی شفاف باشند می‌توانند به راحتی در کوتاهترین زمان ممکن تمامی مطالب مفهومی و مهم را مرور کنند.

از سوی دیگر امکان رفع اشکال و عدم اتلاف وقت از دیگر مزیت‌های جمع‌بندی به شمار می‌رود.  همچنین تکرار و تمرین مفاهیم به سطح یادگیری شما کمک فراوانی می کند.

در‌واقع با هر بار مرور و تمرین سوالات تستی می‌توان شانس بیشتری برای موفقیت در کنکور داشت. در نتیجه به هیچ عنوان قدرت جمع‌بندی و مرور مطالب را دست‌کم نگیرید.

جمع‌بندی

👈 با توجه به توضیحات و شیوه‌های گفته شده می‌توانید برای جمع‌ بندی کنکور از تمامی روش‌ها استفاده کنید. استفاده از تمامی روش‌ها برای شما یک پکیج کلی و کاربردی را فراهم می آورد

با مطالعه جمع‌بندی و مرور درسنامه‌ها تا حد بسیار زیادی، خیالتان از نکته‌های کلیدی راحت خواهد بود. در آخر پیشنهاد می‌کنیم که در صورت امکان حتماً از راهنمایی‌های جامع مشاوران تحصیلی، مربیان و افراد متخصص در این حوزه بهره‌مند شوید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های ریاضی، تجربی، هنر و زبان
انتخاب رشته
یاشار موسی وند

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های تجربی، ریاضی، هنر و زبان

اگر در حال حاضر از بین این همه رشته دانشگاهی هنوز نمیدونی وارد چه رشته ای بشی که بازار کار آن قطعی باشد همچنین درآمد خوبی هم داشته باشد پیشنهاد میکنم چند دقیقه ای زمان بزاری و تا انتهای این مقاله با کنکور مشاور همراه باشی!

بیشتر بخوانید »
برای تماس با مشاور کلیک کنید