لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

لیست رشته های دانشگاه یزد

لیست رشته های دانشگاه یزد

در ۲۳ بهمن ماه سال۱۳۶۷ دانشگاه یزد جز اولین دانشگاه های جامع کشور پس از انقلاب اسلامی با پذیرش ۳۸ نفر دانشجو در مقطع کارشناسی رسما کار خودش را آغاز کرده است.  در این مقاله می خواهیم رشته های دانشگاه یزد را به صورت کامل توضیح دهیم.

معرفی دانشگاه یزد

 همانطور که در قسمت اول به آن اشاره کردیم، در سال۱۳۶۷ دانشگاه یزد به صورت رسمی شروع به کار کرده است. مساحت زمینی که در آن دانشگاه یزد را ساخته اند تقریبا ۳۸۰ هکتار است. دانش سرای عالی یزد را در مهرماه سال ۱۳۷۰ با دانشگاه یزد ادغام کردند.

از همان سال ها تا به الان هماهنگ با گسترش و پیشرفت سطح کیفی فعالیت های علمی و آموزشی، توسعه فیزیکی دانشگاه به صورت جدی در دستور کار مدیران و برنامه ریزان این مجموعه قرار گرفته است.

امروزه تعداد رشته های دانشگاه یزد نزدیک به ۲۷ رشته و گرایش در مقطع دکترا، ۶۶رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۶۲ رشته در مقطع کارشناسی به تحصیل و مشغول به کار می شوند.

دانشگاه یزد امروزه دارای ۱۲ دانشکده مستقل است که در آن غریب به ۳۷۰استاد مجرب کشور شروع به آموزش و تحقیق کرده اند.

از سال ۱۳۹۱ در دانشگاه یزد انواع کنفرانس های ملی و بین المللی به عنوان یک جلوه فعالیتی اعضای هیت علمی دانشگاه ذکر شده است. در کنار تمامی ابداعات و افتخارات می توان به دو نمونه راه اندازی موتور جستجوگر پارسی، نوآوری در زمینه بیوسنسور و محصولات زیست فناوری و… اشاره کرد.

تا به الان ۱۵۰ هکتار از ۳۸۰ هکتار این دانشگاه جز مجموعه آماده سازی و بهره برداری قرار گرفته و در پیشرفت و تداوم آن بیشتر از ۱۰۴هزار متر مربع ساختمان آموزشی، ۳۰ هزار متر مربع ساختمان کمک آموزشی، ۵۲ هزار مترمربع آن جز خوابگاهی و بالغ بر ۸۰ هکتار را در برگرفته است.

دانشگاه یزد را با انواع گیاهان و گل ها، آب نما ها، سایبان های حصیری و مناظر چشم نواز برای دانشجویان خود طراحی کرده است. دانشگاه یزد جزء زیبا ترین و عالی ترین دانشگاه های دنیا است.

لیست رشته های دانشگاه یزد ( در مقطع کارشناسی )

لیست رشته های دانشگاه یزد در زیر گروه ریاضی

علوم کامپیوترمهندسی برق
مهندسی پلیمرمهندسی ساخت و تولید
مهندسی شهرسازیمهندسی شیمی
مهندسی صنایعمهندسی عمران
مهندسی کامپیوترمهندسی معدن
مهندسی مکانیکمهندسی معماری
مهندسی مواد و متالوژیمهندسی نساجی
اقتصادحسابداری
روانشناسیشیمی محض
شیمی کاربردیعلم اطلاعات و دانش شناسی
علوم ورزشیگردشگری
مدیریت بازرگانیمدیریت صنعتی
مدیریت مالیهتلداری
آمارریاضیات و کاربرد ها
فیزیکزمین شناسی
علوم و مهندسی خاکعلوم و مهندسی محیط زیست
مهندسی طبیعت

رتبه علمی دانشگاه سراسری یزد

رتبه های دانشگاه یزد را بر اساس معیار تولید مقاله های علمی بستگی دارد. رتبه اول به مرکز علمی که دارای بالاترین تعداد تولیدات علمی اختصاص یافته است، و پایین ترین رتبه به سایر مراکز اختصاص می یابد. هر مرکز دارای دو رتبه است که شامل مراکز همرده و همچنین نسبت به تمام مراکز علمی فعال در سطح کشور سنجیده می شود.

البته با توجه به آنکه حجم نمایه سازی مقاله ها در سال ۱۳۹۸ نهایی نمی شود، رتبه بندی تا یک سال قبل تعیین می شود.

دانشگاه های یزد تا به امروز ۱۵۸۰۲ عدد مقاله در همایش ها و نشریات داخلی منتشر نموده است. که از این مقدار ۴۰۷۷مقاله ژورنالی و ۱۱۷۲۵مقاله کنفرانسی می باشد.

با توجه به گزارش گروه دانشگاهی خبرگذاری دانشجویی، برای اساس نظام رتبه بندی جهان در سال ۲۰۲۰ دانشگاه یزد جزء ۸ دانشگاه جامع برتر در کشور قرار گرفته است.

رشته های دانشگاه یزد باعث شده که این دانشگاه از رتبه خوبی برخوردار شود. با توجه به خبرگذاری جهانی و نظام رتبه بندی دانشگاه ها در کل دنیا دانشگاه یزد جزء ۳۶ دانشگاه منتخب از کشور ایران در جمع ۱۱۷۶ دانشگاه برتر قرار گرفته است.

دانشگاه یزد در رشته مهندسی و فناوری، علوم فیزیکی، علوم کامپیوتری رتبه ۸۰۱+ قرار گرفته است.

معاونان و رئیسان دانشگاه یزد در تلاش هستند که این دانشگاه را به نسل ۳ و ۴ تبدیل کنند؛ در این چند سال گذشته ۴هزار درخواست از خارج از کشور برای تحصیل در دانشگاه یزد داشته اند.

امروزه برای آنکه رتبه دانشگاه سراسری دانشگاه یزد بیشتر شود از افراد جوان ۳۲ ساله استفاده کرده اند و در مقایسه با بعضی از دانشگاه های پرقدرت و صاحب نام توانسته به خوبی بدرخشد.

در ادامه مقاله در باره رشته های دانشگاه یزد به صورت کامل توضیح خواهم داد.

اساتید برجسته دانشگاه یزد

یکی از اساتید جوان و خوب در هفتم بهمن ماه سال ۱۳۶۳ در استان شیراز متولد شده است و که الان جزء هیت علمی دانشگاه یزد است، ایشان دکتر سمیه قاسمی است.

دکتر سمیه قاسمی در مدت زمان که در این دانشگاه است کمک های زیادی به جوانان کرده است.

دکتر سمیه قاسمی دارای مدرک معتبر دکترای خاکشناسی از دانشگاه صنعتی اصفهان است. ایشان ۲۵ مقاله علمی پژوهشی‌ و آی اس آی از جمله دستاوردهای تحقیقاتی او است. این خانم جوان تا امروز موفق به ۶ اختراع شده است که عبارت اند از:

👈 فناوری ساخت کود

👈 متیونوزینک

👈 فناوری ساخت کود گلیسوزینک

👈 تولید کود تنشزای گلوتامینوروی

👈 فناوری ساخت کلات

👈 تولید محرک رشد

👈 فرایند ساخت مواد مغذی

👈 آرشیو زینک

اساتید این دانشگاه بر این باور هستند که انسان از زمانی که پا به عرصه زندگی می گذارد، دوره گوناگون مثل: جوانی و نوجوانی و پیری را پشت سر می گذارند. آن ها می گویند جوانی دوران نشاط و سلامتی است و دانشجویان خود را در این زمینه تشویق می کنند.

رئیس دانشگاه یزد هر سال مراسمی را برای قدردانی و تشکر از اساتید را برگذار می کند.

استاد بزرگ و عالی داشگاه یزد آقای محمد علی صادقیان که در اولین روز بهار پا به زندگی گشوده است، ایشان یک استاد بی‌نظیر در رشته ادبیات دانشگاه های یزد است. او در دانشگاه ها به صمیمیت، عشق به آموختن و تقدم به نفس بر ادب و درس مشهور است.

هرگاه از او می پرسند که چرا رشته ادبیات را انتخاب کرده اید او پاسخ می دهد چون علاقه زیادی به این رشته داشته ام. رشته های دانشگاه یزد اساتید بزرگ و ماهری را برای آموختن دارند، تمامی اساتید این دانشگاه برای پیشرفت و آموزش استخدام کرده اند.

مطلب پیشنهادی به شما : رشته های دانشگاه علم و صنعت

نظرات دانشجویان دانشگاه یزد

افرادی زیادی تمایل دارند که در این شهر به ادامه تحصیل بپردازند، طبق نظر یکی از مادران که گفته است استان یزد یکی از امن ترین شهر ها برای تحصیل دختران است.

از نظر تردد به دلیل آنکه دانشگاه از مرکزشهر و بافت قدیمی شهر فاصله چشمگیری دارد و در این فاصله امکانات زیادی دارد البته برای رفت و آمد حدودا مشکل برای بعضی افراد مشکل شده است که قرار است در آیند نزدیک آن را حل کنند.

امکانات زیادی برای ماندن دانشجویان در استان یزد فراهم کرده اند، خوابگاه های که در شهر یزد تاسیس کرده اند از امنیت و تمیز زیادی برخوردار است.

خوابگاه های دانشگاه یزد یک فاصله تقریبا ۷ تا ۸ دقیقه پیاده روی تا رسیدن به دانشگاه، فروشگاه، آریشگاه و… دارد، البته سرویس برای ورود و خروج به دانشگاه را برای همه‌ی دانشجوها فراهم کرده است.

طبق نظر دانشجویان این دانشگاه ها از امکانات علمی خوبی برخوردار است اما برای دوستانی که از امکانات بالایی برای تحقیقات خود می خواهند در آن جا اذیت می شوند.

در دانشگاه های استان یزد از فعالیت های جانبی خوبی انجام می شود و افراد زیادی از آن ها استقبال می کنند. از کسانی مثل انجمن های گروه های آموزشی تا تشکل های گوناگون مثل: اتاق و کامپوتر و امکانات و… دارند.

توصیه بنده به شما این است که بین تمامی مواردی که گفته ام خوابگاه آقایان و خانم ها مشترک است، در صورتی که فردی علاقه ای به خوابگاه نداشته باشد می تواند به راحتی یک خانه کوچک تهیه کند.

معرفی دانشکده های دانشگاه یزد

دانشگاه های یزد دارای پنج پردیس و چهار ده دانشکده مستقل می باشد. در ادامه به معرفی دانشکده های دانشگاه یزد می پردازیم:

👈 پردیس فنی و مهندسی

👈 دانشکده هنر و معماری

👈 پردیس علوم

👈 دانشکده منابع طبیعی و کویر شناسی

👈 پردیس علوم انسانی و اجتماعی

👈 پردیس مهریز

امکانات و تسهیلات دانشگاه های یزد

دانشگاه های استان یزد از امکانات و تسهیلات زیادی برخوردار است و برای دانشجویان که خیلی به تحصیلشان اهمیت می دهند از امکاناتی مثل:

کتابخانه مرکزی که با بیشتر از ۲۵۰ هزار کتاب در آن موجود است.

👈 دسترسی به آزمایشگاه های معتبر الکترونیک

👈 کارگاه های آموزشی

👈 سایت های کامپیوتری

👈 سالن های مجهز و بزرگ آمفی تئاتر

👈 پردیس خوابگاهی بانوان

👈 پردیس خوابگاهی آقایان

👈 مرکز بهداشت

👈 مرکز درمانی و مشاوره

👈 سالن های مجهر ورزشی

👈 استخر های مجهز و پوشیده

تمامی کسانی که به رشته های دانشگاه یزد علاقه دارند می توانند وارد این دانشگاه ها شوند.

کلام آخر در رشته های دانشگاه یزد

در این مقاله ما تلاش کردیم تا شما را با دانشگاه های عالی و برتر استان یزد آشنا کنیم، دانشگاه های شهر یزد مناسب تمامی افراد جویای ادامه تحصیل است.

دانشگاه یزد جزء دومین دانشگاه های جامع کشور است و که دارای ۱۴ دانشکده و۴۰۰ عضو هیت علمی و بیشتر از ۱۴ هزار دانشجو دارد.

همانطور که در ابتدا مقاله گفته ایم دانشگاه یزد در بهمن ۱۳۶۷ با پذیرش کمتر از ۵۰ دانشجو در رشته عمران به‌صورت رسمی شروع به کار کرده اند.

دانشگاه یزد تحت نظر تو رئیس کار بلد و درست کار به نام دکتر محمد صالح اولیا و دکتر قاسم برید لقمانی مدیریت می شود آن دو تلاش بسیار برای پیشرفت و عالی شدن این دانشگاه ها انجام داده اند.

استان یزد یک مکان عالی برای ادامه تحصیل به شمار می رود و از مردم خوشرو و خوش برخورد برخوردار است ابتدای ورودتان به این شهر ممکن است با لهجه یزدی ها با مشکل روبه رو شوید اما به مرور زمان به این موضوع عادت می کنید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های ریاضی، تجربی، هنر و زبان
انتخاب رشته
یاشار موسی وند

پردرآمد ترین رشته های ایران در گروه های تجربی، ریاضی، هنر و زبان

اگر در حال حاضر از بین این همه رشته دانشگاهی هنوز نمیدونی وارد چه رشته ای بشی که بازار کار آن قطعی باشد همچنین درآمد خوبی هم داشته باشد پیشنهاد میکنم چند دقیقه ای زمان بزاری و تا انتهای این مقاله با کنکور مشاور همراه باشی!

بیشتر بخوانید »
برای تماس با مشاور کلیک کنید