لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

چگونه درس زیست شناسی را ۱۰۰ درصد بزنیم؟

چگونه درس زیست شناسی را ۱۰۰ درصد بزنیم؟ درس زیست شناسی از جمله دروس مهم و اساسی رشته تجربی در کنکور است از این رو اگر شما بتوانید این درس را به خوبی یاد بگیرید و درس زیست را ۱۰۰ درصد بزنید و از پس آن بربیایید.

بدون شک می توانید در یکی از رشته های عالی رشته تجربی مانند پزشکی و دندانپزشکی به ادامه تحصیل مشغول شوید. زیست شناسی درسی است که جذابیت های خاص خود را دارد و برای بسیاری از دانش آموزان خواندن آن همراه با لذت است.

ولی باید به شما یاد آور شویم که این درس در کنار لذتی که در خواندن دارد دارای مطالب چالش بر انگیز نیز است. در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع پرداخته و به شما بگوییم که با رعایت چه نکاتی می توانید زیست کنکور را ۱۰۰ درصد بزنید، پس لطفا تا پایان مقاله همراه ما باشید. در ضمن می توانید از مشاوره کنکور تجربی برای شرط در کنکور راهنمایی دریافت کنید.

چگونه درس زیست شناسی را ۱۰۰ درصد بزنیم؟

چگونه درس زیست شناسی را ۱۰۰ درصد بزنیم؟

  • انتخاب بهترین منبع یا منابع برای مطالعه

با بیان این مطلب ممکن است که این سوال در ذهن شما دانش آموزان عزیز ایجاد شده باشد که بهترین منبع برای مطالعه درس زیست چیست؟ آیا کتاب های کمک درسی و درس نامه های موسسات آموزشی بهترین منبع برای مطالعه هستند؟

باید به شما بگوییم که بهترین منبع برای مطالعه درس زیست شناسی کتاب است و بقیه کتاب ها می توانند به عنوان کمک درسی و آموزشی و رفع اشکال معرفی شوند.

کتاب درسی خود را با دقت مطالعه نمایید از هیچ مطلب و نکته ای به سادگی عبور نکنید و تمام مطالب را مو به مو و با دقت بخوانید.

  • مرور متوالی

با یک بار مطالعه مطالب کتاب درس زیست خود انتظار نداشته باشید که تمام مطالب کتاب را به خاطر بسپارید، بلکه تنها راهی که به شما در ماندگاری مطالب درسی کمک می کند مرور متوالی مطالب درسی است، این مورد را می توان به عنوان کلیدی ترین راه برای رسیدن به موفقیت دانست.

روش مرور کردن درس زیست شناسی به این گونه است بعد از آن که مطالب درسی خود را مطالعه نمودید چند دقیقه به ذهن خود استراحت بدهید.

سپس شروع به مرور مطالب خوانده شده کنید تا از این‌ طریق مطالبی که کمتر در ذهنتان‌ ماندگار شده است را دوباره مطالعه نموده و به خاطر بسپارید. مرور دوم‌ را به روز بعد و مرور دور سوم‌ را به یک هفته بعد موکول کنید.

توصیه می کنیم با مطالعه مطالب و فصول جدید حتما مطالب قبل و فصل های قبل را نیز مرور کنید تا آن ها را فراموش نکنید. شما باید به قدری مرور داشته باشید تا بر روی تمامی مطالب کتاب تسلط داشته و هیچ مطلبی را فراموش نکرده باشید.

البته به این نکته نیز توجه کنید که مرور و خواندن حفظی مطالب بدون فهم عمیق و درک مفهومی به درد نمیخورد بلکه شما باید مطالب را درک کنید و مفهوم‌ آن را متوجه بشوید تا بتوانید در این راه موفق شوید.

انتخاب بهترین منبع یا منابع برای مطالعه

  • عمیق و مفهومی خواندن مطالب درسی

به طور یقین می توان گفت دانش آموزانی که مطالب کتاب درسی را سطحی می خوانند و درک درستی از مطالب کتاب درسی ندارند نمی تواند در این راه موفق شوند.

چگونه درس زیست شناسی را ۱۰۰ درصد بزنیم؟ از این رو برای این که بتوانید درس زیست را ۱۰۰ درصد بزنید لازم است که مطالب کتاب درسی را به صورت دقیق و مفهومی مطالعه نمایید.

مفهومی خواندن مطالب به این گونه است که باید جملات کتاب را به خوبی بخوانید، کلمه کلیدی را پیدا کرده و معنای آن را مشخص کنید، نکاتی که در موضوع وجود دارد را دسته بندی کنید، شباهت ها و تفاوت ها را مشخص نمایید.

اگر شما یک مطلب را مفهومی یاد بگیرید می توانید به راحتی به سوال های مطرح شده از آن مطلب پاسخ بدهید و همچنین آن مطلب از ذهن شما پاک نخواهد شد.

تذکر

در هنگام مطالعه سعی کنید برای بار اول خلاصه نویسی نکنید زیرا خلاصه ها طولانی و با مطالب کم اهمیت می شود. سعی کنید در هنگام مرور خلاصه بنویسید به گونه ای که هر وقت نیاز داشتید بدون صرف وقت زیاد یک مرور کلی بر درس و نکات مهم آن داشته باشید.

عمیق و مفهومی خواندن مطالب درسی

  • تست زدن و تمرین کردن

پس از آن که مطالب کتاب درسی خود را به خوبی مطالعه نمودید و بر روی درس مسلط شدید نوبت به تمرین و تست می رسد. به شما توصیه می کنیم که یک کتاب معتبر و عالی تهیه نموده و تمرکز خود را بر روی آن کتاب قرار بدهید، زیرا استفاده از چند کتاب تست برای یک درس می تواند به شدت وقت گیر باشد.

قبل از تست زدن درس نامه کتاب را مطالعه نموده و سپس اقدام به تست زدن کنید، علاوه بر این می توانید هر نکته جدیدی که در کتاب تست با آن رو به رو شدید را یاد داشت کنید. پس از انجام تمرین می توانید به منبع اصلی خود یعنی کتاب برگشته یک مرور کلی نموده و نکات را حاشیه نویسی کنید.

  • شرکت در آزمون های آزمایشی

مورد دیگری که می تواند به شما کمک کند تا درس زیست را ۱۰۰ درصد بزنید شرکت در آزمون های آزمایشی است، البته باید توجه داشته باشید که باید مراکزی را برای ثبت نام انتخاب نمایید که معتبر بوده و دارای سوالات استاندارد باشند.

از این رو با انتخاب یک مرکز آموزشی معتبر علاوه بر این که شما در یک محیط مانند محیط کنکور قرار می گیرد می توانید سرعت و دقت خود را نیز در این شرایط بسنجید.

جمع بندی

در کل باید بگوییم که زیست یک درس سر نوشت ساز در کنکور سراسری برای رسیدن به رشته های عالی در دانشگاه است، از این رو مطالعه دقیق و مفهومی مطالب هر کدام اولین قدم برای تحقق هدف ۱۰۰ درصد زدن درس زیست است.

پس از آن انتخاب بهترین کتاب های تست و مراکز آموزشی که بتوانند همراه و هم قدم با دانش آموز پیش بروند نیز از دیگر گزینه های مهم برای دست یابی به این هدف می باشد. امید است که تمام دانش آموزان عزیز در راه رسیدن به آرزو های خود موفق باشند.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید