لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

همین حالا وقت مشاوره خود را رزرو کنید 👈

لیست رشته های بدون کنکور

در این مقاله میخواهیم به بررسی لیست رشته های بدون کنکور بپردازیم که بدون کنکور امکان تحصیل در آنها وجود دارد. در ادامه با کنکور مشاور همراه باشید.همانطور که میدانید آزمون کنکور که همه ساله برگذار میشود، موجب میشود تا دانش آموزان استرس بیش از حد داشته باشند و به نتیجه مطلوب خود نرسند.

امروزه رشته های بسیار خوبی در دانشگاه های برتر کشور پدید امده که بدون کنکور دانشجو میپذیرند. حدود 90 درصد رشته های شناخته شده امکان تحصیل بدون کنکور در انها وجود دارد.

10 درصد مابقی رشته های پزشکی هستند که بدون کنکور دانشجو نمیپذیرند.در سراسر کشور، دانشگاه های دولتی ( دوره شبانه روزانه )، آزاد اسلامی، غیر انتفاعی و علمی کاربردی در رشته های بسیار خوب و کاربردی در حال جذب دانشجو هستند.

رشته هایی که دانش اموزان متوانند با سوابق تحصیلی شان در انها حضور پیدا کنند بدون کنکور هستند. در سال های اخیر حد نساب معدلی که برای سوابق تحصیلی وضع شده است معدل بالای 14 میباشد.

لیست رشته های بدون کنکور

بررسی تمام رشته های بدون کنکور

در این بخش به بررسی تمام رشته ها در مقاطع مختلف تحصیلی می پردازیم. هر کدام از این دوره ها رشته به رشته متفاوت خواهد بود. برخی از رشته ها دوره کاردانی را دارند و برخی دیگر این دوره را نیاز نیست سپری نمایند.

کاردانی آزاد

تحصیل در مقطع کاردانی و کارشناسی به دو بخش تقسیم شده است

  • مقطع کاردانی پیوسته

این شیوه تحصیل به صورتی است که دانشجو مدرک فوق دیپلم نگرفته و مستقیم برای لیسانس تحصیل میکند.

  • مقطع کاردانی نا پیوسته

کاردانی نا پیوسته به صورتی است که دانشجو اول باید مدرک فوق دیپلم خود را بگیرد و سپس برای مقطع لیسانس، کنکور دهد و وارد دانشگاه شود.

ورود به کلیه رشته های دانشگاه آزاد اسلامی در این دو مقطع ذکر شده و در تمامی دانشگاه ها و مراکز دانشگاهی آزاد به جز رشته های گروه پزشکی از رشته های بدون کنکور محسوب می شود.

تماس با کنکور مشاور

در مقطع کاردانی پیوسته رشته هایی نظیر عکاسی، نقاشی، گرافیک، نرم افزار کامپیوتر، نقشه کشی، معماری، تربیت بدنی و حسابداری قابلیت پذیرش دانشجو دارند.

در مقطع کاردانی ناپیوسته معماری، عمران، برق و مدیریت رشته هایی هستند که بدون کنکور دانشجو میپذیرند.

کارشناسی آزاد

رشته های بدون کنکور

در کارشناسی ازاد در مقطع پیوسته و نا پیوسته نیز دانشجو میتواند بدون کنکور در تمام رشته های ان بجر رشته های پزشکی حضور پیدا کند. در رشته های مختلف این بحث را بررسی میکنیم.

  • گروه ریاضی

دانش اموزانی که در این گروه تحصیل کرده اند میتوانند رشته هایی نظیر مهندسی شیمی، صنایع، مکانیک و مهندسی برق را انتخاب کنند و وارد دانشگاه مورد نظر شان شوند.

  • گروه تجربی

دانش اموزان گروه تجربی نیز میتوانند بدون کنکور در رشته های گیاه پزشکی، زیست شناسی سلولی و مولکولی، صنایع غذایی و شیمی دارویی قدم گذارند و تحصیل کنند.

  • گروه انسانی

حسابداری، مدیریت، حقوق و روانشناسی، رشته هایی برای گروه ازمایشی انسانی میباشند.

ارشد آزاد

در مقطع ارشد نیز انتخاب رشته به همین منوال است. با شرط اینکه شرط پذیرش در ارشد این است که فرد به معدل بالایی دست پیدا کرده باشد.

البته بخاطر داشته باشید انتخاب رشته حتی رشته های بدون کنکور دانشجو میپذیرند نیز نیازمند مشاوره ای اصولی میباشد. چراکه انتخاب رشته و انتخاب دانشگاهی عالی رتبه بسیار فرایندی سخت میباشد. پس انتخاب رشته اصولی خود را به ما واگذار کنید.

چه دانشگاه هایی در رشته های بدون کنکور دانشجو می پذیرند؟

دانشگاه های زیادی در سراسر کشور وجود دارند که بدون هیچ گونه آزمون دانشجو می پذیرند. البته این دانشگاه ها به انواع, مختلف تقسیم می شوند، از جمله این دانشگاه ها می توان به روزانه و غیر انتفاعی و پیام نور و پردیس خودگردان و نوبت دوم را می توان نام برد.

مطلب پیشنهادی به شما : دانشگاه های بدون کنکور

که در تمام شهر ها انواع این دانشگاه ها دایر هستند و بیش از هزار دانشجو ظرفیت دارند. در واقع هشتاد و پنج درصد دانشگاه های کشور توسط رشته های بدون کنکور دانشجو می پذیرند. هر زمان که اراده کنید می توانید برای ثبت نام در رشته دلخواه و مورد علاقه خود اقدامات لازم را انجام دهید. البته ممکن است امکانات و خوابگاه برای چنین دانشگاه های محدود به دانشجویان غیر بومی باشد.

نحوه ثبت نام در رشته های بدون کنکور

رشته های بدون کنکور

قطعا هر دانشگاهی برای پذیرش دانشجو یک سری شرایط اعمال می کند که برخی از آن ها برای تمام دانشگاه ها ثابت است، مثل تمام مدارک مورد نیاز که در بند های قبل به آن ها اشاره شده است.

علاوه بر مدارک تحصیلی به تعدادی عکس و عدم سو پیشینه نیاز است زیرا نباید هیچ دانشجویی سابقه کیفری داشته باشد. برای ثبت نام باید سایت سازمان سنجش را چک کنید زیرا سالی دو بار ثبت نام انجام می شود.

تماس با کنکور مشاور

تقریبا ثبت نام در نیم سال اول از مهر ماه آغاز می شود و دومین ثبت نام در نیم سال دوم یعنی در بهمن ماه شروع می شود که ثبت نام در رشته های بدون کنکور هم از آن ها مستثنا نیست. یکی دیگر شرایط این است که دانشجویان سلامت کاملی برای تحصیل در رشته مورد علاقه خود داشته باشند، هم چنین عدم اعتیاد و فساد اخلاقی بسیار مهم است.

ثبت نام دانشجویان با شرایط خاص در رشته های بدون کنکور

زمانی که از شرایط خاص صحبت می شود یعنی درصد کمی از دانشجویان چنین شرایطی دارند، و این شرایط باعث شده که امتیازی برای آن ها محسوب شود. اگر با کنکور مشاور در ارتباط باشید شما را حتماً با همه این شرایط خاص آشنا می ‌کند تا در صورت وجود برای شما هم امتیازی محسوب شود. منظور از شرایط موارد زیر است:

  • یکی از این شرایط سهمیه خانواده شهدا است.
  • سهمیه رزمندگان را نیز می توان یکی از این شرایط دانست.
  • خانواده های جانبازان نیز از این شرایط مستثنا نیستند.
  • سهمیه ی بسیج فعال از دیگر شرایط ویژه محسوب می شود.

در میان سهمیه بندی ها به سهمیه عادی هم اشاره می‌ شود اما می توان گفت که این سهمیه شرایط ویژه محسوب نمی شود. زیرا نشان می دهد که دانشجویان از هیچ سهمیه برخوردار نیستند و فرقی با دانشجویان شهرها و استان‌ های دیگر ندارند، و همگی برابر هستند.

تاثیر سهمیه خانواده شهدا و رزمندگان در رشته های بدون کنکور

در واقع دولت برای افرادی که یکی از این شرایط را داشته باشند سهمیه ای در نظر گرفته است. منظور از خانواده شهدا این است که یکی از اعضای خانواده در جنگ هشت ساله دفاع مقدس در جبهه بوده و به شهادت رسیده است.

هم چنین منظور از سهمیه خانواده رزمندگان این است که یکی از اعضای خانواده به مدت ۶ ماه و به صورت داوطلبی در جبهه فعالیت داشته است.

تماس با کنکور مشاور

یکی از مزایای این نوع سهمیه ها این است که هزینه کم تری بابت شهریه دانشگاه بپردازند. حتی ممکن است برای این افراد امتیازاتی قائل شوند. اما می توانیم اطمینان را به دانشجویان داد که مدرک همه این دانشگاه‌ ها با هر شرایطی برابر است.

تاثیر خانواده جانباز و بسیج فعال در رشته های بدون کنکور

رشته های بدون کنکور

منظور از سهمیه جانبازی این است که یکی از اعضای خانواده بیش از ۲۵ درصد جانبازی در جبهه جنگ داشته باشد. همچنین منظور از سهمیه بسیج فعال این است که خود دانشجو چندین سال عضو بسیج بوده، و با استفاده از کد رهگیری بسیج می ‌تواند از سهمیه و مزایای آن بهره مند شود.

رشته های بدون کنکور می‌ توانند بازار کاری بسیار خوبی هم داشته باشند به شرط این که دانشجویان تجربه و علم بسیار زیادی در این راه کسب کنند. حال با توجه به این که اگر دانشجویی از چنین شرایطی بهره مند باشد می تواند از سهمیه و مزایای آن استفاده کند.

هزینه ثبت نام در رشته های بدون کنکور

همه کسانی که در رشته های بدون کنکور ثبت نام می کنند و وارد دانشگاه می ‌شوند باید حتما هزینه ای را بابت شهریه بپردازند. البته که این شهریه در دانشگاه های مختلف متفاوت است و همچنین برای هر رشته ای شهریه متفاوتی در نظر گرفته شده است.

اگر دانشجویی در رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد ثبت نام کند باید مبلغی را به عنوان شهریه ثابت که در همه شهر ها برای آن رشته ثابت است، و هم چنین مبلغی را به عنوان شهریه متغیر بپردازد. قطعاً تفاوتی میان شهریه رشته هایی مثل حسابداری و مهندسی پزشکی و عمران وجود دارد. البته این را هم باید اضافه کرد که شهریه ها ممکن است تر تر بر اساس دستور و مصوبه کشور تغییر کنند و افزایش داشته باشند.

در مقاله سعی کردیم در مورد لیست رشته های بدون کنکور و شرایط پذیرش و ثبت نام رشته های بدون کنکور مطالب جامعی را بیان کنیم. امیدواریم از مطالب گفته شده نهایت استفاده را برده باشید.

همچنین شما میتوانید اگر سوالی در این مورد دارید همین حالا با کارشناسان کنکور مشاور تماس بگیرید!

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید