لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

تجدید شدن در امتحانات نهایی دوازدهم

تجدید شدن در امتحانات نهایی دوازدهم

امتحانات همیشه موضوعی بوده است که بسیاری از دانش آموزان را نگران می‌کند. شرکت در امتحانات و  قبولی در آن فقط به موضوع تسلط درسی مربوط نمی‌شود بلکه میزان آمادگی روانی قبل از امتحان بر روی نتیجه آزمون بسیار تاثیر گذار است. یکی از مقاطع حساس تحصیلی مقطع دوازدهم است که دانش آموزان در انتهای آن ملزم به شرکت در امتحانات نهایی هستند. در این مقطع بعضی از دانش آموزان نمی‌توانند به دلایل مختلف در آزمون قبول شوند و به همین خاطر تجدید می‌شوند. به منظور کم کردن استرس در دانش آموزان و ارائه اطلاعات در زمینه  تجدید شدن در امتحانات نهایی دوازدهم با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

اگر در امتحانات نهایی دوازدهم تجدید شویم چه کار کنیم؟

 هر مقطع تحصیلی شرایط متفاوتی برای قبولی در امتحانات دارد. برای مثال دانش آموزان مقطع دبستان به صورت کمی نمره دریافت نمی‌کنند بلکه کارنامه این دانش آموزان به صورت کیفی است و مردود نمی‌شوند.

از مقطع پایه هفتم به بعد شرایط تحصیلی متفاوت می‌شود و دانش آموزان به صورت عددی نمره دریافت کرده و وارد پایه بعدی می‌شوند. نمره قبولی در این مقاطع ۱۰ است و هر دانش آموزانی با کسب این نمره و یا نمرات بالاتر وارد پایه بعدی می‌شود.

قبولی در مقطع دوازدهم با سایر مقاطع کاملا متفاوت است. دلیل این تفاوت به اهمیت آزمون نهایی مرتبط می‌شود زیرا این آزمون در کنکور سراسری دانش آموزان تاثیر خواهد گذاشت و از طرفی اگر دانش آموزی موفق به قبولی در این امتحانات نشود ممکن است زمان کنکور خود را از دست بدهد.

علاوه بر این امتحانات نهایی به دانش آموزان این فرصت را می‌دهد تا بتوانند قبل از شرکت در جلسه کنکور مطالب را به صورت ریزبینانه‌تری مورد بررسی  قرار داده و مرور کنند. با همه این‌ها شرایط قبولی در مقطع دوازدهم با دوره اول دبستان یا متوسطه اول فرق دارد.

برای قبولی در این مقطع شما باید بتوانید در برگه امتحان نهایی خود نمره ۷ یا بالاتر  را کسب کنید و علاوه بر نمره ۷ باید نمره کسب شده سالانه شما بیشتر از ۱۰ باشد. در صورتی که تجدید شدید نیاز به نگرانی نیست بلکه می‌توانید در  شهریور ماه مجددا در امتحان شرکت کرده و سعی کنید تا نمره قبولی را کسب کنید.

تماس با کنکور مشاور

✅✅ یک نکته تکمیلی مهم

لازم به ذکر است که  اشاره کنیم آن دسته از دانش آموزانی که در امتحانات شهریور ماه، تجدید شدن در امتحانات نهایی دوازدهم را تجربه کرده‌اند، برای دریافت مدارک خود و یا شرکت در کنکور باید تا دی ماه صبر کنند و مجددا امتحان دهند.

مفید برای شما : تطبیق دیپلم نظام قدیم به جدید

به همین خاطر در صورت تجدید شدن نگران نشوید بلکه سعی کنید تا با مطالعه دقیق‌تر و بیشتر خود را برای امتحانات آماده کنید. درست است که فرصت آزمون مجدد برای شما وجود دارد اما در نظر داشته باشید که با هربار تجدید شدن زمان شرکت در کنکور و یا فارغ التحصیلی شما دستخوش تغییرات می‌شود. ما در ادامه این مقاله به شما راهکارهایی برای جلوگیری از تجدید شدن ارائه خواهیم داد.

شرایط استفاده از تک ماده و تبصره بعد از تجدید شدن

شرایط استفاده از تک ماده و تبصره بعد از تجدید شدن

تک ماده و تبصره دو واژه‌ای است که اکثریت دانش آموزان زمان رویارویی با تجدید شدن در امتحانات نهایی دوازدهم، آن را شنیده‌اند. استفاده از تک ماده و تبصره به دانش آموزانی که در امتحانات خود مردود شده‌اند این فرصت را می‌دهد تا بتوانند بدون شرکت در امتحانات نمره قبولی را کسب کرده و وارد مقطع بعدی تحصیلی خود شوند.

به منظور آشنا شدن با این دو شرایط بعد از تجدید شدن با دقت مطالب و شرایط بیان شده را مطالعه کنید.

👈 شرایط استفاده از تک ماده بعد از تجدید شدن

یکی از روش‌های قبولی در امتحانات بدون شرکت در آزمون استفاده کردن از تک ماده می‌باشد. بهتر است در نظر داشته باشید که اگر دانش آموز متوسطه اول هستید شرایط استفاده از تک ماده برای شما با مقاطع تحصیلی پایه هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم کاملا متفاوت است.

دانش آموزان مقاطعی که از آن‌ها نام بردیم می‌توانند در صورت داشتن معدل بالای ۱۰، دو درسی که در آن تجدید آورده باشند را با استفاده از تک ماده قبول شده و وارد مرحله بعدی شوند. در واقع شما تنها با داشتن معدل بالای ۱۰، دیگر ملزم به شرکت در امتحانات نیستید و بدون دادن امتحانات وارد مقطع بعد می‌شوید.

👈 شرایط استفاده از تبصره

یکی دیگر از شرایطی که به دانش آموزان این فرصت را در مقابل تجدید شدن در امتحانات نهایی دوازدهم می‌دهد تا بتوانند در امتحانات نهایی خود قبول شوند این است که از تبصره استفاده کنند. ممکن است بعضی از دانش اموزان شرایط استفاده از تک ماده را نداشته و مشمول آن نشوند. به همین خاطر تبصره به کمک این دانش آموزان آمده است و شرایط را برای آنان راحت‌تر کرده است.

شرط استفاده از تبصره برای دنش آموزان به این صورت است که نمره سالانه تمام درس‌هایشان بالای ۱۰ و نمره برگه امتحان نهایی آن‌ها بیشتر از ۷ باشد.

در نظر داشته باشید در صورتی که محصلان تحصیل در مقطع دوازدهم، نمرات سالانه بالای ده داشته باشند اما نمره برگه نهایی آن‌ها زیر ۷ باشد این فرصت برایشان فراهم می‌شود که بتوانند ۲ درس افتاده خود را با استفاده از تبصره بگذرانند و بدون شرکت در امتحانات فارغ التحصیل شوند.

تماس با کنکور مشاور

 راه‌های جلوگیری از تجدید شدن در امتحانات نهایی

بسیاری از دانش آموزان این دغدغه را دارند که چگونه می‌توانند از خطر تجدید شدن دور شوند. برای جلوگیری از تجدید شدن بهتر است در ابتدا شرایط و جدی بودن موقعیت تحصیلی خود را درک کنید و سپس راهکارهای زیر را دنبال کنید.

👈 برنامه‌ ریزی منسجمی داشته باشید

اولین قدم برای کسب موفقیت در هر آزمونی داشتن یک برنامه‌ریزی خوب و منسجم است. اشتباهی که بسیاری از دانش آموزان برای کسب موفقیت انجام می‌دهند این است که به صورت افراطی فکر می‌کنند اگر زیاد درس بخوانند و یا به خودشان سخت‌گیری زیادی اعمال کنند می‌توانند در امتحانات موفق شوند.

این تفکر بسیار اشتباه است زیرا یک برنامه‌ریزی خوب در ابتدا باید با توجه به شرایط درسی، توانایی و مهارت‌های شما را در بر بگیرد.

در خیلی از مواقع زیاد درس خواندن و یا در نظر گرفتن زمان‌های زیاد برای مطالعه نه تنها بازدهی ندارد بلکه سبب می‌شود تا اطلاعاتی که یاد گرفته‌اید نیز فراموش کنید.

برای تنظیم یک برنامه‌ریزی به منظور جلوگیری از تجدید شدن در امتحانات نهایی دوازدهم، در ابتدا نقاط ضعف و دروس که در آن‌ها نیاز به تمرین بیشتر دارید را مشخص کنید. بعد از آن با توجه به زمانی که دارید و میزانی که می‌توانید در روز مطالعه داشته باشید شروع به الویت‌بندی دروس خود کنید.

توجه داشته باشید که دروس پایه دوازدهم برای کنکور بسیار دارای اهمیت هستند به همین خاطر سعی کنید در بازه زمانی که برای امتحانات نهایی آمده می‌شوید علاوه بر مطالعه تشریحی، تمرینات تست زنی خود را کنار نگذارید و تمرین کنید.

👈 روزانه و به طور مرتب مطالعه داشته باشید

مطالعه روزانه یکی دیگر از اقداماتی است که می‌تواند خطر تجدید شدن را از شما دور کند. در مورد قبل به این موضوع اشاره کردیم که یک برنامه ریزی در واقع قدم اول انجام هر کاری است و باید با در نظر گرفتن شرایط شما تدوین شود. داشتن مطالعه روزانه تا حد زیادی به برنامه ریزی شما مرتبط می‌شود.

سعی نکنید با نگارش یک برنامه سخت و پر فشار شرایطی را برای خود به وجود بیاورید که از مطالعه خسته و دور شوید. بسیاری از دانش آموزان به نحوی برنامه‌ریزی می‌کنند که دروس دو روز را در یک روز بخوانند و همین موضوع سبب می‌شود تا نتوانند در روز بعدی به دلیل خستگی درس بخوانند.

یکی از رازهای مطالعه موفق، در نظر گرفتن زمان‌بندی برای مرور کردن است. به همین سبب سعی کنید طبق یک روتین منظم، هر روز مطالعه داشته باشید. مطالعه روزانه برای شما این فرصت را به وجود می‌آورد تا بتوانید به به صورت مداوم و منظم دروس خود را مرور کنید و از تجدید شدن در امتحانات نهایی دوازدهم دور شوید.

👈 به صورت فعال بشنوید!

شنیدن فعال به این معنا است که بتوانید مطالبی که معلم سر کلاس می‌گوید را در حافظه کوتاه مدت خود حفظ کنید تا زمانی که می‌خواهید با تمرین کردن در خانه، مطالب را به حافظه میان مدت یا بلند مدت خود ببرید، این احساس به شما دست ندهد که انگار برای بار اول با یک موضوع درسی برخورد کرده‌اید.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در کلاس معلم درس می‌دهد و فردای روز تدریس از شما می‌خواهد تا با ارائه یک خلاصه، مطلب تدریس شده را بازگو کنید اما شما نمی‌توانید زیرا مطلب را فراموش کرده‌اید.

در مقابل سایر دوستانتان ممکن است بتوانند خواسته معلم را براورده کنند و دلیل این موضوع این است که یا از قبل پیشخوانی کرده‌اند و یا اینکه جلسه قبل به صحبت‌های معلم به خوبی گوش داده‌اند

تقویت گوش دادن فعال از راه‌های زیادی امکان‌پذیر است و یکی از این کارها یادداشت برداری است. برای اینکه بتوانید به خوبی مطالب بیان شده را به خاطر بسپارید بهتر است هنگام تدریس معلم یادداشت برداری کنید. نوشتن یادداشت سبب می‌شود تا علاوه بر حافظه شنیداری، حافظه دیداری شما نیز فعال شود و در نتیجه بتوانید به هر سوالی پاسخ دهید.

👈 بر استرس غلبه کنید

غلبه بر استرس زمانی رخ می‌دهد که شما اعتماد به نفس بالایی داشته باشید و از طرفی به خوبی مطالعات خود را به اتمام رسانده باشید. سعی کنید در روز آزمون، با تمرینات تنفسی و فکر کردن به رویاهای خود بر استرس غلبه کنید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید