لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

برنامه ماه آخر کنکور

ماه آخر کنکور برای تمام داوطلبان در هر سطح و رشته ای که باشند بسیار مهم و سرنوشت ساز است.داوطلبان زیادی هستند که در این ماه از دور رقابت خارج میشوند یا برعکس آن افرادی که تا این ماه نتایج خوبی نداشتند به یکباره از خیلی از رقبا جلو میزنند.بنا براین برنامه ریزی ماه آخر کنکور از اهمیت بالایی برخوردار است.

کنکور مشاور با تجربه ای که در سال های اخیر بدست آورده است و بررسی هایی که روی کنکوری ها در رشته های مختلف با سطح های مختلف انجام داده است به شما بهترین و اصولی ترین و البته ساده ترین کاری که در ماه آخر کنکور باید انجام بدید آموزش خواهد داد.پس این مقاله ارزشمند را از دست نده و تا آخرش با ما همراه شو…

علاوه بر مطالعه در مورد نحوه برنامه ریزی به صورت شخصی، داوطلبان می‌بایست برای نتیجه گیری بهتر با افراد با سابقه و کاربلد در زمینه مشاوره کنکور و نحوه برنامه ریزی در طول سال و ماه های آخر کنکور مشورت کنند.

اهمیت برنامه ریزی ماه آخر کنکور

✅  یک سال تلاش کردی

✅  هزینه کردی

✅  استرس کشیدی

✅  با معلم و مشاور سر و کله زدی

✅  یه عالمه منبع و کتاب خوندی

حالا وقتشه تیر آخرو بزنی و این ماراتن سنگین و سخت را با موفقیت تموم کنی

به ماه آخر کنکور که میرسیم معمولا استرس به اوج میرسه و اکثر داوطلبان کنکور حتی اونایی که در آزمون های آزمایشی نتایج خوبی دارند حالشون خوب نیست!

خب طبیعیه اصلا هم هیچ ایرادی نداره ولی باید بتونی بر این استرس و عدم تمرکز پیروز بشی و نزاری حال و هوای کنکور و جو ماه آخر کنکور بگیرتت و نزاره به روزای خوبت برگردی.

متاسفانه ریزش داوطلبان کنکور، نا امیدی ها و به فکر پشت کنکور موندن یا دست از درس خوندن کشیدن از بعد از عید شروع میشه و در ماه آخر کنکور به اوج خودش میرسه تا جایی که میشه اشک و گریه خیلی از داوطلب ها رو دید!

کار به جایی میرسه که داوطلب کلا دست از درس خوندن بر میداره و بیخیال آزمون های آزمایشی میشه و در نهایت بطرز عجیبی هر ساله حدود ۵۰ هزار نفر از کسانی که در کنکور ثبت نام کردند سر جلسه حاضر نمیشن یا حتما شنیدید بعضی میان سر جلسه میخوابن یا زودتر از همه پاسخ نامه رو تحویل میدن!

برنامه ریزی ماه آخر کنکور دقیقا در همین حال و هوا میتونه نجات بخش داوطلبان کنکور باشه تا این اتفاقات تلخ برای داوطلب رخ نده!

باید تا لحظه آخر جنگید با برنامه ریزی هم جنگید چون هیچ کاری بدون برنامه ریزی عاقبت خوشی نداشته قطعا کنکور بدون برنامه ریزی هم به درد نمیخوره.خیلی خیلی راجع به برنامه ریزی و اصولی جلو رفتن و کارهایی که باید در برنامه ریزی گنجانده شود صحبت کردیم.

اما برنامه ریزی ماه آخر کنکور کلا متفاوت است و از خرداد ماه میشه گفت تقریبا برنامه قبلی را کنار میزاریم و وارد پروسه جدیدی میشیم و با دستور العمل جدید حرکت میکنیم.در ادامه راجع به برنامه ریزی در این ماه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

توجه ❗❗

این موارد گفته شد تا درک بهتری از ماه آخر کنکور داشته باشی و بدونی در چه مرحله حساسی هستی مخصوصا برای کنکور ۱۴۰۳ و کنکورهای بعدی که بصورت دو مرحله ای است و تغییرات زیادی نسبت به قبل داشته است.

باید بدونی بیش از ۹۰ درصد داوطلبان کنکور حتی با اینکه کنکور در دو مرحله برگزار میشود قدرت و انرژی و تلاششون برای نوبت دوم میزارن پس چاره ای نداریم جز اینکه یک برنامه خوب و مدون داشته باشیم.

ماه آخر کنکور چیکار باید کنیم؟

✅ اولین قدم این است که باید با خودمان بدون تعارف باشیم!

✅ باید بیینیم کجای کار هستیم؟

✅ چقدر از منابع را خوندیم؟

✅ چقدر تست زدیم؟

✅ وضعیت آزمون ها و ترازی که داریم در چه حالیه؟

وقتی به این سوالات بدون تعارف و بدون اینکه خودمونو گول بزنیم جواب بدیم میشه با توجه به وضعیت و شرایط یه برنامه ریزی خوب کرد و از مدت زمان باقی مانده استفاده کرد.با پاسخ به این سوالات در یکی از این ۳ وضعیت قرار خواهید گرفت.

ضعیف

متوسط

قوی

وضعیت ضعیف

داوطلبانی که وضعیت خوبی ندارند و ضعیف هستند و نتونستن درس تست بزنن و منابع رو بخونن و در آزمون های آزمایشی هم اوضاع خوبی ندارند در اولین قدم باید قسمت های سخت و قسمت هایی که در بودجه بندی کنکور ارزش کمتری دارند حذف کنند!

از حذف کردن نترسید چون چاره دیگه نیست.باید تمرکز روی قسمت های ساده تر با تعداد سوالات بیشتر بره و با رفع اشکال در آن ها و تست زدن در هماون مباحث حداقل بتونیم درصدی بدست بیاریم که شانس قبولی رشته های خوب همچنان وجود داشته باشه.

برای مثال اگر داوطلب کنکور تجربی هستی از دروس اختصاصی مباحثی که مشکل داری حذف کن و حداقل درصدی برای هر درس واسه خودت در نظر بگیر.مثلا بگو سعی میکنم میانگین درصد هام در تمام درس ها به ۳۰ درصد برسه.

اگر معدل نسبتا خوبی هم داشته باشی با همین درصد ها شانس ورود به پیراپزشکی ها رو داری یا حتی میتونی برای دانشگاه فرهنگیان شانس داشته باشی پس خیلی خیلی مهمه استراتژی داشته باشی و دقیقا طبق همون جلو بری.

همچنین در برنامه ریزی ماه آخر کنکورت بعنوان یک داوطلب ضعیف نباید فقط درس بخونی بلکه باید تا میتونی تست بزنی و از طریق تست زدن رفع اشکال انجام بدی در غیر اینصورت شک نکن به میانگین درصدی که گفتیم نه تنها نمیرسی بلکه ممکنه چندتا درس هم منفی بزنی!

وضعیت متوسط

داوطلبانی که در این وضعیت هستند حال و اوضاع رو به راه تری دارند.درس ها معمولا تموم شده و تا حدی هم تست زدن در آزمون های آزمایشی هم وضعیت بدی ندارند ولی تو ریزه کاری ها یا سرعت تست زدن و امثال این موارد دچار مشکلن!

اصطلاحا به این دسته از داوطلبان آتش زیر خاکستر گفته میشود چون کافیه چندتا نکته را رعایت کنند یهو مثل آسانسور درصداشون بالا میره و در کنار داوطلبان قدرتمند و شانس رتبه برتر شدن قرار خواهند گرفت.

به این دسته از داوطلبان پیشنهاد میشه چند تا از قسمت هایی که خیلی واسشون سخته و تست های کمتری هم در کنکور داره حذف کنند و تمرکز را روی قسمت های ساده تر بزارن.بعلاوه اینکه خلاصه نویسی ها را یکبار دیگه مرور کنن و جاهایی که دچار مشکل هستن را بسیار سریع و روزنامه وار بخونن.

نکته طلایی تست زدن است و باید آزمون های چند سال اخیر هر روز صبح تا ظهر تحت شرایط کنکور زده شه و بعد الظهر تحلیل و بررسی اتفاق بیوفته.در واقع رفع اشکال ها در همین تست زدن و تحلیل ها باید انجام شه نه اینکه دوباره یه عالمه کتاب و جزوه بریزید جلو خودتون بخونید!

بعد از هر آزمون حتما از خودت درصد بگیر و حداقل ۱۰ ازمون جامع بده و از آزمون پنجم به بعد شروع به قیاس کردن و ثبت پیشرفتت کن.شک نکن شاهد بالا رفتن درصدات میشی و همین واست انگیزه ای میشه که سر جلسه کنکور با خیال راحت سوالاتو جواب بدی.

وضعیت قوی

داوطلبان قوی کنکور نه تنها همه چیو خوندن بلکه حتی ممکن است برای یک درس چند منبع متفاوت هم به اتمام رسونده باشند.تست ها کامل زده شده وضعیت آزمون های آزمایشی هم خوبه.تقریبا همه چی آمادست برای رتبه برتر شدن!

این دسته کار خاصی لازم نیست بکنن فقط کافیه هر روز یک آزمون جامع از خودشان بگیرند و تحلیل کنند و رفع اشکال انجام بدن.اگر همه چی خوب پیش بره و حداقل ۲۰ آزمون جامع زده شه حتی وقت اضافی میاد و میشه استراحت بیشتری در این مدت کرد.

نکته ❗❗

ماه آخر کنکور بهترین زمان برای استفاده از دفتر طلایی خلاصه نویسی است که قبلا مفصل راجع به آن توضیحاتی دادیم.هر جا گیر کردید برید سراغ دفتر طلایی یه تقلب کوچیک کنید و دوباره به شرایط آزمون برگردید.

توجه ❗❗

ماه آخر کنکور برای بعضی از داوطلبان ماه امتحانات مهم نهایی هم است پس یکم برنامه ریزی خاص تر میشه.حتما مقاله مربوط به برنامه ریزی کنکور در زمان امتحانات نهایی را مطالعه کنید.

نحوه برنامه ریزی ماه آخر  کنکور چگونه باید باشد؟

حالا که متوجه شدی در ماه آخر کنکور چه کارهایی باید انجام بدی میریم سراغ برنامه ریزی ماه آخر کنکور تا بتونیم از زمان به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم و بهترین نتیجه ممکن را در کنکور بگیریم.

نحوه برنامه ریزی کنکور تجربی در ماه آخر کنکور

کنکور تجربی با ترافیک زیاد برگزار میشه و حتی از رشته های دیگر و در سنین مختلف با رویای پزشکی وارد کنکور تجربی میشن.اما این برای شما میتونه یک فرصت باشه چون وقتی جمعیت زیاد شه و میانگین درصد ها پایین باشه شما ساده تر میتونید تراز خودتونو بالا ببرید.

اول ببینید جز کدام دسته از دانش آموزان گفته شده هستید بعد از اون رفع اشکال انجام بدید و تا میتونی تست بزنید.درس زیست شناسی و شیمی از ضرایب بالایی برخوردار هستند پیشنهاد میکنم زمان بیشتری برای این دو درس سرنوشت ساز بزارید.

از صبح که بیدار میشید و شروع به آزمون دادن میکنید تا زمانی که به تحلیل آزمون میرسید اگر ایرادات شما بالا بود لازم نیست فردای آزمون دوباره آزمون بدید.یک روز کامل را برای تحلیل و رفع اشکال و تمرکز در مباحث ساده تر و دروس مهم بزارید و از فردای روز تحلیل دوباره آزمون بدید.

نحوه برنامه ریزی کنکور ریاضی در ماه آخر کنکور

کنکور ریاضی جمعیت به نسبت کمتری از کنکور تجربی دارد و به این دلیل که تمامی رشته های ریاضی را بدون کنکور میتوان خوند خیلی از داوطلبان کنکور ریاضی دیگه اعتقادی به کنکور ندارند و هدفشان ورود به کنکور به دانشگاه آزاد است.

این برای شما یک فرصت است تا از خیلی ها جلو بزنید و نتیجه خوبی بگیرید.در کنکور ریاضی با زدن میانگین ۵۰ درصد قطعا میشه در یکی از دانشگاه های دولتی قبول شد پس کافیه در دروس اختصاصی ریاضی استراتژی داشته باشید و فقط روی ۵۰ درصدی که برای شما ساده تر است تمرکز کنید.

این تمرین را باید در آزمون ها دائما انجام بدید تا سر کنکور فقط سراغ سوالاتی برید که کاملا روی آن ها مسلط هستید.مثلا در درس شیمی میتونی قسمتی از مسائل را حذف کنی و بیشتر تمرکز را روی مفاهیم شیمی بزاری یا در درس ریاضی قسمت های سخت را حذف کن!

نحوه برنامه ریزی کنکور انسانی در ماه آخر کنکور

کنکور انسانی هم وضعیت مشابهی با کنکور ریاضی دارد و از نظر تعداد شرکت کننده و پذیرش رشته ها تقریبا یکسان هستند.در این رشته به این دلیل که تمام رشته های دانشگاهی را بدون کنکور هم میشه وارد شد خیلی از داوطلبان فشار زیادی روی کنکور نمیارند.

شما باید از این فرصت استفاده کنید و با زدن میانگین تنها ۵۰ درصد در درس ها شانس ورود به رشته های دانشگاه دولتی را بدست بیارید.البته در کنکور انسانی رقابت برای ورود به دانشگاه فرهنگیان بسیار زیاد است و خیلی از داوطلبان اصلا دنبال رشته های معروف حقوق و روانشناسی نیستند.

در هر صورت با بررسی بودجه بندی کنکور انسانی و سوا کردن مباحث راحت تر میشه به سادگی به این درصد ها رسید.حتما کاری که گفته شد را روی آزمون ها باید انجام بدید و تا روشی را عملی تمرین نکنید نتیجه نخواهد داد.

نکته خیلی مهم ❗❗❗

ممکنه در ۵ تا آزمونی اولی که میدید و تحلیل میکنید اوضاع خوبی نداشته باشید و پیشرفت قابل ملاحضه را مشاهده کنید اما نا امید نشید و روال را پیش ببرید.تجربه ثابت کرده از آزمون ۵ تا ۱۰ در سراشیبی پیشرفت قرار میگیرید چون بعیده که با زدن ۱۰ آزمون بازهم سوال جدید وجود داشته باشه.

از آزمون ۱۰ به بعد هم در روال ثابت پیشرفت و اعتماد بنفس خواهید بود.اصلا نباید نگران باشید و اصلا نباید نا امید شید و احساس کنید چیزی یادتان نیست شما باید مسیر روشنی که وجود دارد را طی کنید و اجازه بدید مغز خودش کارش را بکند!

ساعت خواب و بیدار شدن در ماه آخر کنکور

شما قرار است ساعت ۸ صبح کنکور را شروع کنید پس احتمالا باید حدود ساعت ۶ صبح بیدار شید و صبحانه بخورید و نیم ساعت قبل از برگزاری کنکور سر جلسه حاضر باشید.پس تمرین کنید حداقل در ماه آخر کنکور هر روز ساعت ۶ صبح بیدار باشید تا بدن و مغزتان به این موضوع عادت کند.

باید ۸ ساعت خواب کافی داشته باشید تا استراحت کامل جسمی و ذهنی انجام شود.خواب خوب یکی از مواردی است که میتونه باعث آرامش و از بین رفتن استرس بشه.پس ساعت ۱۰ شب بخوابید و تمام!

در ماه آخر کنکور غذا چی بخوریم؟

تا میتونی از خوردن غذاهای چرب و سنگین خود داری کن همچنین بیشتر از یک وعده برنج نخور تا سنگین نباشی.بجاش میوه و سبزیجات استفاده کن و دانه های روغنی مثل آجیل.در طول روز حتما ۷ تا لیوان آب بخور تا بدنت و گردش خونت و در نهایت اکسیژن رسانی به مغزت عالی انجام شه.

ساعت ۶ صبح که بیدار شدی به مدت ۱۵ دقیقه فقط ۱۵ دقیقه ورزش کن تا ضربان قلبت بالا بره و خواب از سرت بپره بعد یه صبحانه توپ بخور و شروع کن به آزمون دادن.یادت باشه باید خودتو در شرایط کنکور قرار بدید یعنی روی صندلی بشینی و با لباس و کفش به سوالات جواب بدی.

تا روز آخر درس بخونیم؟

شما یک ساله داری بخودت فشار میاری و از تمام تفریحات و خوشی ها گذشتی و رسیدی به ماه آخر کنکور و چیزی تا موفقیت نمونده.حتما پیشنهاد میکنم روز های آخر که میشه ۳ تا ۵ روزی که به کنکور مونده برنامه رو سبک کنی و اون فشاری که میاوردی را کم کنی.

تو کار خودتو کردی و تلاشتم کردی و ۲ یا ۳ روز اینور اونور نه باعث میشه رتبه ۱ کنکور شی نه رتبه آخر!

حداقل ۳ روز آخر برنامه روزانه رو نصف کن و فقط نیمی از روز روی درس و آزمون و تست زمان بزار و نیمی دیگه که پیشنهاد میکنم عصر ها باشه هر کاری دلت میخواد بکن!

  • برو استخر
  • فوتبال بازی کن
  • با دوستات برو خرید
  • برو کوه آرامش بگیر

هر چی که احساس میکنی بهت آرامش میده و خستگی ذهنیتو از بین میبره انجام بده.یجوری که انگار نه انگار اصلا کنکوری وجود داره.باید اجازه بدی مغزت ریکاروری بشه و مطالب را در حافظه بلند مدت قرار بده تنها راهش استراحت دادن و رها کردن مغز است.

برای روز آخر هم کلا استراحت کن و اصلا سراغ درس و کتاب نرو.کارهایی که به شما گفته میشه روش های اصولی و علمی در سطح جهان است پس جدی بگیر تا بهت کمکی کرده باشیم و به امید پروردگار به نتیجه خوب نزدیک تر بشی.

در پایان

باید بدونید که شما تلاش کردید و زحمت کشیدید پس لازم نیست نگران باشید از اینجای کار به بعد را به خدا بسپارید و با تمام وجود وارد جلسه کنکور سراسری بشید.

برای مشاور در زمینه برنامه ریزی ماه آخر کنکور میتونید همین الان با کنکور مشاور تماس بگیرید تا در کمترین زمان ممکن به مشاوران متخصص کنکور متصل شوید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید