لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

انگیزه برای درس خواندن

انگیزه برای درس خواندن

مهم ترین موضوع برای موفقیت در کنکور سراسری فارغ از تمام شرایطی که وجود دارد انگیزه برای درس خواندن است. اگر بهترین یا بدترین معلم ها و منابع و امکانات در کنار شما باشد اما انگیزه در شما نباشد هیچکدام از این ابزار ها کوچکترین سود و ضرری به حال شما نخواهد داشت.

کنکور مشاور با بررسی داوطلبان زیادی که انگیزه ای برای درس خواندن ندارند به نتایج جالب و قابل توجه ای رسیده است که در ادامه خدمت شما عزیزان ارائه خواهد شد تا اگر چنین وضعیتی هستید بلافاصله به شرایط عادی و مسیر موفقیت بازگردید.

اهمیت انگیزه داشتن برای درس خواندن

با مثالی شروع میکنیم تا برای تمام شما روشن شود.فرض کنید میخواهید در مسابقه فوتبالی شرکت کنید اما نه خودتان انگیزه ای برای بردن و پیروزی دارید و نه هم تیمی های شما!

وارد مسابقه میشید و بازی شروع میشود و در حالی که تیم مقابل بسیار ضعیف تر از تیم شماست بازهم میبازید.عجیب تر اینجاست که باخت هم کاملا عادی است و نه شما و نه هم تیمی های شما از این موضوع نارحت نیستید!

حالا برعکس این موضوع را تصور کنید.شما قرار است با یک تیم قوی مسابقه فوتبال برگزار کنید و از قبل میدانید تمام بازیکنان آن ها حرفه ای هستند اما زمانی که با انگیزه وارد بازی میشید حتی اگر هم بازی را نبرید ولی بازهم تیم حریف به زحمت میوفتد و مهم تر اینکه با وجود باخت هم بازی برای شما لذت بخش است.

بازی فوتبال ایران و آرژانتین یا ایران و اسپانیا را به یاد بیاورید که در هر دو ایران شکست خورد اما مردم ایران برای شادی به خیابان ها آمدند!

انگیزه و هدف مهم ترین رکن موفقیت است که حتما باید در شما باشد و اگر به هر دلیلی انگیزه از بین برود باید تلاش کرد تا با هر روشی انگیزه را برگردانیم.

بارها دیدید دانش آموزان زیادی در سال کنکور وارد آموزشگاه های گران قیمت کنکور میشوند یا حتی تمام سال را با معلم خصوصی میگذرانند.بهترین شرایط و محیط برایشان فراهم است و از هر منبع و مشاوری بهترین را در اختیار دارند.

نتایج کنکور که می آید همه متعجب میشوند و با دیدن رتبه ۵ رقمی این داوطلب تا سکته هم پیش میروند!

اما علت چیست؟

علت دقیقا نبودن انگیزه و هدف است.در واقع داوطلب کنکور به اجبار بقیه وارد این پروسه شده است و همه چیز را اجباری انجام داده است.

در نقطه مقابل هر ساله داوطلبان با رتبه تک رقمی یا دو رقمی میبنیم که ساکنین روستا ها یا نقاط دور دست کشور هستند و نه مدرسه آن چنانی داشتند و نه مدرسین معروف کنکور در شهر آن ها بوده است.

با این عزیزان که صحبت میکنیم اکثرا بدون تعارف بیان میکنند با انگیزه نجات خود و خانواده یا با هدف موفقیت و برگشت به شهر و روستا برای پیشرفت آنجا تلاش میکنند.هر کسی میتونه انگیزه مختص خودش را داشته باشه اما انگیزه باید به قدری قدرتمند و انرژی بخش باشد که چنین معجزاتی پدید آورد.

علت انگیزه نداشتن برای کنکور و درس خواندن

عوامل مختلفی میتواند در انگیزه نداشتن برای درس خواندن آن هم در سال کنکور تاثیر گذار باشد. در ادامه مهم ترین عوامل را بررسی میکنیم تا در صورت وجود به سرعت اقدامات موثر انجام شود.

هشدار

اگر در سال کنکور هستی و انگیزه ای برای درس خواندن نداری بهتر است بدانی امسال چه خوشت بیاید و چه نیاید سال سرنوشت است پس حتما به راهکارها دقت کن تا به دلیل یک سری هیجانات این سن تمام آینده را از بین نبری!

👈 وضعیت بد مالی

خیلی از داوطلبان در سراسر کشور به دلیل مشکلات مالی و اقتصادی که با آن سر و کار دارند اعتقادی به درس خواندن ندارند در واقع مجبور هستند بجای تمرکز روی درس کار کنند.یا اینکه به دلیل وضعیت بد مالی از پس هزینه های کنکور بر نمیان و به همین راحتی انگیزه و هدف و تلاشی برای درس خواندن نمیماند!

راه حل

میتوان با بورسیه از بنیاد قلم چی و همچنین استفاده از کتاب ها و منابع کنکوری های سال قبل یا دریافت وام های دانش آموزی از آموزش و پرورش تا حد زیادی این مشکل را برطرف کرد.

پیشنهاد ما به شما : چرا برای کنکور درس نمیخوانم

👈 شرایط فرهنگی

در نقاط زیادی از کشور مردمانی از طوایف و فرهنگ های مختلف وجود دارند که اصولا با درس خواندن و دانشگاه رفتن و حتی مدرسه رفتن بچه ها مخالف هستند.دختر ها در بین این طوایف بیشترین آسیب را میبینند.

راه حل

کافیست چند جلسه بصورت حضوری یا تلفنی با مشاور صحبت شود تا تمامی معایب و محاسن برای والدین بررسی شود یا مستقیما آموزش و پرورش برای فرهنگ سازی اقدام کند.

👈 علت انگیزه نداشتن برای کنکور و درس خواندن : بازار کار

هدف نهایی از درس خواندن ورود به بازار کار مناسب و شغل با درآمد است.متاسفانه وقتی خانواده ها و دانش آموزان فارغ التحصیلان دانشگاه های خوب کشور را میبینند که یا بیکار هستند یا به دنبال راهی برای مهاجرت هستند بشدت انگیزه خود را از دست میدهند.

یکی از دلایلی هم که باعث شد در ۱۰ سال اخیر ترافیک عجیبی در کنکور تجربی ایجاد شود موضوع بازار کار قطعی رشته های تجربی بود که البته با تاثیر گذاری سوابق تحصیلی تا حد زیادی از این ترافیک کاسته خواهد شد.

راه حل

اوضاع بد هیچوقت ماندنی نخواهد بود همچنین افراد زیادی هستند که با کسب مهارت های خاص توانسته اند حتی با وجود بازار کار خراب درآمد های خوبی داشته باشند.راه رفتنی را باید رفت پس پیشنهاد میکنیم درس بخوان و وارد رشته و دانشگاه خوب شو و موازی با آن به کسب مهارت مشغول شو.

👈 محیط مدرسه

مدرسه خانه دوم بچه ها است و زمان زیادی در آن گذرانده میشود.اگر دانش آموزان مدرسه آخرین چیزی که به آن فکر میکنند کنکور و درس خواندن باشد مشخص است در دانش آموزان دیگر هم تاثیر میگذارد و مانع داشتن انگیزه و هدف خواهد شد.

راه حل

تو فرصت داری تا با شرکت در آزمون های ورودی مدارس خوب یا در صورت توان غیر انتفاعی تا حد بسیار زیادی از محیط و شرایط ناسالم دور شی و وارد محیط رقابتی متشکل از دانش آموزان مستعد باشی تا انگیزه زیادی در شما ایجاد شود.

👈 نبود ابزار مناسب

تمامی افرادی که تا کنکور در کنار شما هستند به نوعی ابزار شما خواهند بود.مشاور و برنامه ریز کنکور یا اساتید و معلم های شما حتی منابع کمک آموزشی هم نوعی ابزار است.دانش آموزانی که از این ابزار بهره مند نیستند نا امید و بی انگیزه میشوند و دائما در این فکر هستند که از تمام دانش آ»وزان کشور عقب افتاده اند.

راه حل

حتی اگر در شهر مرزی یا روستای دور افتاده هم باشی تنها از طریق اینترنت و تلفن میتونی بهترین مشاوران را حتی هزاران کیلومتر دور تر از خودت داشته باشی یا با برگزاری کلاس های آنلاین بهترین اساتید به شما درس بدهند.

👈 علت انگیزه نداشتن برای کنکور و درس خواندن : سیاست های آموزشی

سیاست های آموزشی همیشه به گونه ای بود که تنها دانش آموزانی که توانایی تست زنی دارند بتوانند در کنکور موفق شوند و نمرات خوب امتحانات نهایی تقریبا تاثیری در نمره نهایی کنکوری ها نداشت.

با کش و قوس های فراوان در نهایت مقرر شد تا تاثیرات سوابق تحصیلی از ۴۰ تا ۶۰ درصد طی ۳ سال افزایش پیداکند و دانش آموزانی که دارای نمرات تشریحی خوب هستند از دایره رقابت خارج نشوند.ضمن اینکه تنها دروس اختصاصی را در کنکور باید بصورت تستی جواب داد پس بازهم شانس بطور عادلانه میان تست زن ها و معدل بالا ها تقسیم میشود.

👈 ظرفیت کم رشته های خوب

رشته های پر طرفداری مانند پزشکی تقاضای زیاد و ظرفیت کمی داشتند که در سال ۱۴۰۱ مصوب شد تا با افزایش درصد ۲۰ درصدی بصورت سالانه بمدت ۵ سال زمینه را برای ورود دانشجویان علاقه مند پزشکی فراهم کرد.

✅✅ توجه

مهم ترین عوامل تاثیر گذار خارجی روی دانش آموزان همین ها هستند که با راه حل های ارائه شده به سادگی میتوان از آن عبور کرد.اگر بجز این موارد دلیل دیگری برای بی انگیزگی دارید حتما عاملی درونی و قابل بررسی میباشد.

پیشنهاد میکنم برای بررسی بیشتر و ارتباط با مشاور روانشناس مجموعه کنکور مشاور همین الان با ما تماس بگیرد.هیچ مشکلی حل نشدنی نیست!

راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن و کنکور

در صورتی که با شرایط نبودن انگیزه برای درس خواندن مواجه شدید و طبق دلایل گفته دچار این موضوع هستید اصلا نگرانی وجود نداره چون میشه دوباره همه چیز را به شرایط عادی برگرداند و با قدرت به مسیر ادامه داد.

بی انگیزگی و نبود هدف و حتی حال بد در هر برهه ای از زندگی ممکنه برای هر شخصی پیش بیاید. یکی در دوران پیدا کردن کار دچار این موضوع میشود شخص دیگر در زندگی زناشویی بی انگیزه و نا امید میشود ممکن است آدم میانسالی هم بخاطر حقوق کم بازنشستگی حالش بد باشد.

شما امروز در این سن در این برهه حساس دچار بی انگیزگی شدید.اما حتما شنیده اید که با مشاوره و استفاده از یک سری راه کار خوب میشه دوباره به زندگی بازگشت و دوباره با انگیزه ادامه داد.هیچ وقت تسلیم نشو!

👈 ارتباط منظم با مشاور

اگر با مشاور خوب تحصیلی و روانشناس تحصیلی در ارتباط باشی و مشاور ریشه یابی خوبی انجام بده به مرور و طی چند جلسه با استفاده از یک سری راهکار علمی و عملی حالت خوب میشه و به مسیر بر میگردی.داشتن مشاور بهترین روش کسب انگیزه هست حتی بازیکنان و تیم های بزرگ ورزشی یا هنرمندان و دانشمندان بزرگی بطور مستمر از مشاور استفاده میکنند و مشاور شخصی دارند.

شما میتوانید از مشاوره کنکور این مرکز استفاده کنید.

👈 راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن و کنکور : ورزش کن!

با ورزش کردن ریتم و متابولیسم بدن بهبود پیدا میکند و با بالا رفتن ضربان قلب گردش خون بیشتری در بدن اتفاق میوفتد در نتیجه به مغز در طول روز حتی بمدت ۳۰ دقیقه اکسیژن بیشتری میرسد.

حالا رسیدن اکسیژن بیشتر چه تاثیری دارد؟

زمانی که اکسیژن کافی به مغز برسد بطور اتوماتیک با ترشح یک سری هورمون های آرامش بخش و شادی بخش اضطراب و استرس از بین میرود و وقتی حال شما خوب باشد بی انگیزگی در شما جایی نخواهد داشت.

👈 مدیتیشن کن!

مدیتیشن یک حالت آرامش روانی و سکون است تا شما برای لحظاتی از دنیای بیرون دور شوید و در اعماق وجودی و فکری خود کنکاش کنید و البته تغییر ایجاد کنید.با مدیتیشن و تمرکز بشدت میتونید روی مغز خود کار کنید و از افکار منفی و بی انگیزگی رهایی پیدا کنید.

👈 راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن و کنکور : بستر معنوی پیدا کن

منظور از معنویت دین و مذهب خاصی یا نماز و روزه نیست صرفا!

معنویت یعنی شما توکل کردن بخدا و داشتن ایمان را یاد بگیرید.یعنی زمانی که دچار مشکل هستید بجای چنگ انداختن به دامن بقیه فقط از خدای خودت بخواهی!

معنویت یعنی همیشه در عمق وجودت نوری ببینی که میتونی روزی بهش اعتماد کنی و وقتی دستت از تمام دنیا کوتاه شد فقط به اون چنگ بزنی.

یکبارم که شده این موضوع را امتحان کن کافیه همین الان پاشی بری به یک مکان مذهبی یک ساعتی با خودت خلوت کنی مطمعن باش این راه جواب میده…

👈 متخصص شو

در هر وضعیت بی انگیزگی ای که هستی و فکر میکنی یاد نگرفتن یک درس میتونه نابودت کنه بهت پیشنهاد میکنم در درس یا مهارت یا کار بخصوصی متخصص شی بطوری که در بین بقیه آدم ها دور و برت فقط تو بتونی عالی انجامش بدی.

زمانی که به این جایگاه میرسی حتی صحبت کردن درباره این موضوع بهت انرژی و لذت میده و باعث میشه یه سر و گردن از بقیه فاصله بگیری و تهش انگیزه و قدرت کافی برای مبارزه در کارهای دیگه داشته باشی.

👈 برنامه ریزی داشته باش

یکی از مهم ترین عوامل نداشتن انگیزه و هدف درست پیش نرفتن در مسیر است.زمانی که برنامه ریزی داری یعنی میدونی حتی تا چند ماه دیگه قراره چیکار کنی و چطوری پیش بری پس خواه یا ناخواه دیگه اضطراب نداری و انگیزه پیدا میکنی تا برنامه ریزی را بموقع انجام بدی و به سرانجام برسونی.

👈 گذشته ها گذشته

افرادی که دائما به گذشته و شکست هایی که در گذشته خورده اند فکر میکنند در واقع انسان هایی هستند که در گذشته زندگی میکنند.با زندگی کردن در گذشته تنها زندگی حال از بین میرود و آینده نابود خواهد شد.

باید هرچی در گذشته بوده فراموش کنی یا حداقل کمتر بهش فکر کنی و در گذشته زندگی نکنی. اگر در چنین شرایطی قرار بگیری راه برای آینده روشن خواهد بود و فرصت های جدیدی برایت پیش می آید که نتیجه آن افزایش انگیزه است.

در آخر

هیچ مشکل بدون چاره ای جز مرگ وجود نداره.پس اگر بی انگیزه بودن برای درس خواندن مشکل محسوب شه باید اول دلیل آن را فهمید و بعد برای حلش تلاش کرد.بعضی از مشکلات خصوصی هستند و نمیشه به هرکسی گفت خب مشاور دقیقا برای همین مسئله اینجاست.

میتونید برای حل مشکلات بی انیگزه بودنت یا هر موضوعی که باعث بی انگیزگی شما شده همین الان با کنکور مشاور تماس بگیرید و به سرعت به یکی از مشاورین تحصیلی با روانشناس ما وصل شید.

برای مشاوره حضوری یا تلفنی همین الان تماس بگیر…

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید