لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

المپیاد دانش آموزی

المپیاد دانش آموزی

المپیاد یکی از موضوعاتی است که باعث ایجاد درگیری فکری برای دانش آموزان می‌شود و ذهن آن‌ها را به این سمت می‎‌برد که آیا در المپیاد شرکت کنند یا نه. از طرفی برای بعضی دیگر از متقاضیان شرکت در کنکور و نداشتن اطلاعات سبب می‌شود تا آن‌ها پشیمان شوند و در این آزمون شرکت نکنند. به همین خاطر می‌خواهیم با ارائه اطلاعات کامل و دقیقی درباره المپیاد دانش آموزی به شما دانش آموزان مستعد و باهوش مطالبی جامع ارائه دهیم؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

برای مشاوره در زمینه المپیاد دانش آموزی و مدارس تیزهوشان با مشاوره تیزهوشان و نمونه دولتی با ما همراه باشید

شرایط ثبت نام المپیاد دانش آموزی

برای ثبت نام در المپیاد دانش آموزی باید با شرایط شرکت در این آزمون آشنا باشید.

برای ثبت نام میتوانید از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش mymedu.ir اقدام نمایید.

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی

✅ برای مجاز بودن در ثبت نام المپیاد دانش‌آموزی باید دانش آموز دوره دوم متوسطه و محصل در یکی از گرایش‌های نظری، حرفه‌ای، کار و دانش باشید.

✅ برای شرکت در این آزمون دانش آموزان نباید به صورت کلی تجدید آورده باشند یا سابقه ترک تحصیل و وقفه تحصیلی داشته باشند.

✅ دانش آموزانی که در مقطع دهم هستند و می‌خواهند ثبت نام کنند بهتر است بدانند که شرکت در آزمون برای آن‌ها آزمایشی خواهد بود و در صورت قبولی نمی‌توانند وارد دوره تابستانه و شرکت در باشگاه نخبگان حضور پیدا کنند.

✅ آن دسته از دانش آموزانی که قصد شرکت در المپیاد کامپیوتر و فیزیک را دارند باید بدانند که این دو رشته آزمون، دو مرحله‌ای نیستند و سه مرحله‌ای هستند. مرحله دوم آزمون این دو رشته به صورت عملی برگزار می‌شود و دانش آموزان بعد از قبولی وارد مرحله بعدی خواهند شد.

سایت المپیاد دانش آموزی

برای ثبت نام در المپیاد دانش آموزی باید در زمان مقرر و اعلام شده از سمت سازمان سنجش نسبت به تکمیل و شروع فرایند ثبت نام اقدام کنید. هر کدام از رشته‌های المپیادی در زمان و روز مشخصی برگزار می‌شود به همین جهت زمان ثبت نام این آزمون‌ها نیز با هم فرق می‌کند. در گذشته دانش آموزان برای ثبت نام به سایت oly.medu.ir مراجعه و ثبت نام می‌کردند. بهتر است بدانید که هم اکنون آن سایت دیگر فرایند ثبت نام را انجام نمی‌دهند و باید به سایت پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش مراجعه کنید.

بعد از مراجعه به این سایت و پرداخت هزینه‌های مرتبط با آزمون، رسید و کد پیگیری را دریافت کرده و نزد خود نگهدارید.

زمان ثبت نام المپاد دانش آموزی

زمان ثبت نام المپیاد دانش آموزان امسال در تاریخ ۱۶ آذر تا ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۱ است. شما می‌توانید بعد از اعلام سازمان سنجش نسبت به ثبت نام اقدام کنید. علاوه بر این سازمان سنجش یک بازه ۱۰ روزه به دانش آموزانی که نتوانستند در بازه زمانی مشخص ثبت نام خود را تکمیل کنند فرصت انجام و اتمام ثبت نام را می‌دهد.

مبلغ ثبت نام برای شرکت در المپیاد دانش‌آموزی ۸۰ هزار تومان می‌باشد و تمام دانش آموزان و متقاضیان باید این هزینه را پرداخت و در مرحله بعد با در دست داشتن عکس (۳۰۰*۴۰۰ یا ۲۰۰*۳۰۰ پیکسل) ثبت نام خود را تکمیل کنند.

مزایای المپیاد دانش آموزی

مزایای المپیاد دانش آموزی

شرکت در المپیاد دانش آموزی مزایای بسیار زیادی دارد. طبق مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمام دانش آموزانی که در المپیادهای دانش آموزی مدال ظلا در المپیادهای ادبی، ریاضی، زیست‌شناسی، شیمی، نجوم و اخترفیزیک، کامپیوتر و فیزیک کسب کرده باشند بعد از اتمام دوره پیش دانشگاهی و دریافت مدرک پیش دانشگاهی از شرکت در کنکور معاف بوده و می‌توانند در رشته‌های مورد علاقه خود مشغول به تحصیل شوند. نکته‌ای که در میان اهمیت دارد این است که شما تنها می‌توانید در رشته‌های مربوط به المپیاد خود بدون کنکور وارد دانشگاه شوید.

معافیت از کنکور در المپیادهای دانش‌ آموزی

تعداد کسانی که موفق به دریافت مدال در المپیاد دانش‌آموزی خواهند شد به شرح زیر است. لازم به ذکر است که دارندگان مدال طلا از شرکت در کنکور معاف بوده و می‌توانند در یکی از رشته‌های مربوط به خود ادامه تحصیل دهند.

✔ المپیاد ادبی ۱۸ مدال

✔ المپیاد ریاضی ۱۲ مدال

✔ المپیاد زیست‌شناسی ۸ مدال

✔ المپیاد شیمی۸ مدال

✔ المپیاد فیزیک۱۰ مدال

✔ المپیاد کامپیوتر۸ مدال

✔ المپیاد نجوم و اخترفیزیک۱۰ مدال

امتیاز ورود به دانشگاه

همانطور که اشاره کردیم یکی از مزایای شرکت در المپیاد معافیت در کنکور است. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تمام کسانی که موفق به دریافت مدال طلا شده‌اند معافیت در کنکور را در نظر گرفته است. این دانش آموزان می‌توانند بدون شرکت در کنکور رشته دلخواه خود را مطالعه کنند. علاوه بر این تمام دارندگان مدال  نقره و برنز سهمیه ۱۵ درصدی در کنکور سراسری را دریافت می‌کنند.

تسهیلات بنیاد ملی نخبگان

یکی دیگر از مزایای شرکت کردن و کسب رتبه در آزمون بزرگ و مهمی مانند المپیاد دانش آموزی کسب کردن تسهیلات بنیاد ملی نخبگان است. بنیاد ملی نخبگان به منظور حمایت کردن از نخبگان کشوری برای آن‌ها دوره‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای در نظر می‌گیرند تا بتوانند سطح علمی خود را برای شرکت در مسابقات بین المللی و جهانی ارتقا دهند. بر اساس آیین‌نامه‌های سازمان بنیاد نخبگان تمامی دانش آموزانی که توانسته‌اند تمامی مراحل المپیاد را با نمره خوب پشت سر بگذارند و یکی از مدال‌های طلا، نقره و برنز را به دست بیاورند می‌توانند از تسهیلات ویژه این سازمان برخوردار شوند.

سازمان بنیاد نخبگان به منظور ارائه تسهیلاتی مانند کمک هزینه شرکت در دوره‌ها و یا ارائه تخفیف‌ها سایت sina.bmn.ir را در دسترس نخبگان قرار داده است. شما به منظور استفاده کردن از این خدمات و تسهیلات می‌توانید به این سایت مراجعه کرده و تمامی مدارک و سوابق علمی خود را بارگزاری کنید. بعد از اینکه درخواست خود را ثبت کردید باید منتظر بمانید تا مدارک شما بررسی شود.

رشته‌های المپیاد دانش آموزی

 رشته‌های مختلفی برای شرکت در المپیاد وجود دارد. این رشته‌ها به شرح زیر است.

✅ المپیاد ادبی

✅ المپیاد ریاضی

✅ المپیاد زیست شناسی

✅ المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی

✅ المپیاد شیمی

✅ المپیاد فیزیک

✅ المپیاد نانو

✅ المپیاد کامپیوتر

✅ المپیاد نجوم و اخترفیزیک

✅ المپیاد جغرافیا

✅ المپیاد علوم زمین

تمامی این رشته‌هایی که از آن نام بردیم در زمان خاصی مهلت ثبت نام دارند پس دقت داشته باشید که زمان ثبت نام آن‌ها را از دست ندهید. تمامی دانش آموزان می‌توانند با داشتن شرایط لازم در هر کدام از این رشته‌ها شرکت کنند. برای به دست آوردن نتیجه دلخواه بهتر است در رشته تحصیلی و مرتبط با گرایش خود شرکت کنید.

مراحل شرکت در المپیاد دانش آموزی

مراحل شرکت در المپیاد دانش آموزی

قبل از ثبت نام در المپیاد بهتر است اطلاعات کاملی درباره مراحل برگزاری این آزمون داشته باشید. بسیاری از دانش آموزان فکر می‌کنند که المپیاد دو مرحله‌ای است و یا اینکه با شرکت در مرحله اول و قبولی در آن می‌توانند سهمیه کنکور داشته باشند به همین منظور بهتر است این قسمت را بادقت و با جزییات کاملی مطالعه کنید.

مرحله نخست

مرحله اول المپیاد دانش آموزی در بهمن یا اسفند برگزار می‌شود و دانش آموزان در این دو ماه با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. نحوه آزمون در مرحله اول به صورت تستی است و دانش آموزان می‌توانند پس از مطالعه در مدت زمان حتی کوتاهی از مرحله اول عبور کنند. مرحله اول المپیاد در تمامی مراکز برگزاری کنکور در تمام شهرها و استان‌ها برگزار می‌شود. دانش آموزان می‌توانند با یک برنامه‌ریزی سه یا چهار ماهه خود را به مرحله اول برسانند و در این آزمون شرکت کنند. تمامی منابع مورد نیاز برای هر رشته به صورت خلاصه و جمع‌بندی شده در دسترس همگان است تنها دانش آموزان کافی است تا مطالعات خود را از روی منابع به اتمام برسانند.

دومین مرحله

مرحله دوم المپیاد یکی از سخت‌ترین مراحل المپیاد دانش آموزی است. در مرحله اول حدود هزار نفر پذیرفته خواهند شد اما در این مرحله رقابت بسیار سخت می‌شود. مرحله دوم در ارددیبهشت ماه برگزار می‌شود و از بین هزار داوطلبی که در مرحله اول پذیرفته شده هستند در نهایت ۴۰ نفر انتخاب خواهند شد. تمامی پذیرفته شدگان این مرحله شانس قبولی و دریافت یکی از مدال‌های طلا، نقره و برنز را خواهند داشت.

سومین مرحله

بعد از اینکه مرحله دوم برگزار شد دانش آموزان وارد یکی از مراحل حساس آزمون می‌شوند. در این دوره در صورتی که دانش آموزان بتوانند مدال کسب کنند از کنکور سراسری معاف خواهند شد و یا سهمیه کنکور خواهند داشت. لازم به ذکر است که پذیرفته شدگان در این مرحله به عضویت سازمان بنیاد نخبگان در می‌آیند و می‌توانند از تسهیلات این سازمان استفاده کنند. در ایم مرحله حدود ۸ الی ۱۸ نفر مدال دریافت خواهند کرد و به مدت سه ماه در باشگاه دانش پژوهان تحت آموزش بهترین اساتید کشوری قرار می‌گیرند. علاوه بر این پذیرفته شدگان در این مراحل به جز کسانی که در المپیاد ادبی شرکت کرده‌اند به عضویت تیم ملی علمی ایران در خواهند آمد. سایر رشته‌ها در این مرحله آزمون تئوری و عملی خواهند داشت.

دوره انتخابی

این دوره در پاییز برگزار می‌شود. دانش آموزانی که در این مرحله موفق به قبولی شدند به عنوان اعضای علمی تیم ملی ایران معرفی خواهند شد و وارد باشگاه‌های معتبر علمی می‌شوند. دانش آموزان در این مرحله بعد از دریافت آموزش‌های لازم خود را برای هدف نهایی یعنی المپیاد جهانی آماده می‌کنند.

المپیاد جهانی

آخرین مرحله از المپیاد مربوط به المپیاد جهانی است. در این مرحله که آخرین و سخت‌ترین مرحله است تعداد نفرات برتر بسیار اندک می‌شود. دانش آموزانی که برای این مرحله پذیرفته شده‌اند برای دیدن آموزش‌های لازم مدتی کشور را ترک می‌کنند. زمان ترک کشور برای آماده سازی دانش آموزان در تابستان است. دانش آموزانی که در این مرحله موفق به کسب مدال شوند می‌توانند از هر دانشگاهی که می‌خواهند و به آن علاقه‌مند هستند پذیرش بگیرند.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید