لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

اعتراض به نتایج کنکور

اعتراض به نتایج کنکور

اعتراض به نتایج کنکور از طریق سامانه سنجش و ثبت درخواست امکان پذیر است، پس از انتشار کلید سوالات و فرم انتخاب رشته، نتایج نهایی این آزمون در سایت سنجش منتشر می‌شود و داوطلبان می‌توانند با مراجعه به این سایت نتایج را مشاهده کنند.

نتیجه کنکور سراسری در دو مرحله نتایج اولیه و نتایج نهایی در سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود، پس از هر مرحله داوطلبان می‌توانند در خصوص جواب کنکور اعتراض کنند، این افراد می‌توانند اعتراض خود را نسبت به هر یک از بند‌های کارنامه آزمون پس از مشاهده نتیجه هر مرحله از طریق سیستم پاسخگویی سنجش ثبت کنند تا سازمان سنجش درخواست آن‌ها را بررسی کند.

دواطلبان کنکور سراسری ممکن است در خصوص درصد دروس، رتبه، سوابق تحصیلی و… معترض باشند، بنابراین می‌توانند خواستار بررسی مجدد کارنامه خود باشند، در این مطلب می‌خواهیم اعتراض به نتایج کنکور و مسائل پیرامونی آن را بررسی کنیم.

زمان اعتراض به نتایج کنکور سراسری

بعد از برگزاری کنکور سراسری و انتشار کارنامه‌ها و کلید سوالات و نتایج نهایی دواطلبانی که نسبت به کارنامه اولیه خود و نتایج نهایی کنکور سراسری و کلید سوالات اعتراض دارند می‌توانند به صورت اینترنتی و از طریق سیستم پاسخگویی سازمان سنجش برای ثبت اعتراض اقدام کنند.

بنابراین سازمان سنجش زمان اعلام نتایج کنکور سراسری در سیستم پاسخگویی خود گزینه‌ای به عنوان تقاضای بررسی مجدد نمره، و ثبتاعتراض به نتایج کنکور در بخش موضوعات درخواست داوطلبان اضافه کرده است تا داوطلبان بتوانند از این طریق اعتراضات خود را ثبت و پیگیری نمایند.

موضوعات مرتبط : هر آنچه که باید در مورد کارنامه سبز بدانید.

به چه مواردی از نتایج کنکور می‌توان اعتراض کرد؟

در صورتی که اعتراضی به نتیجه کنکور خود دارید در صورتی که شامل یکی از این موارد شود قابل پیگیری و ثبت است.

  • اشتباه در محاسبه درصد هر درس و رتبه‌: پاسخ برگ امتحانی هر داوطلب پس از اعلام نتایج اولیه منتشر می‌شود و دواطلبان می‌توانند با مقایسه پاسخ برگ و پاسخ نامه کلیدی کنکور درصد هر درس را محاسبه کنند، چنانچه اشتباهی در نحوه محاسبه در درصد صورت گرفته باشد می‌تواند برای ثبت اعتراض در سایت سنجش اقدام کنند.
  • اشتباه در قرارگیری تصویر پاسخ برگ: بعد از انتشار پاسخ برگ کنکور آن را با پاسخ برگ خود که حاوی اطلاعات شخصی است، مطابقت دهید، در صورت وجود اشتباه می‌توانید اعتراض کنید.
  • اشتباه در اطلاعات سهمیه کنکور‌: این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد اگر داوطلب سهمیه‌ای علاوه بر سهمیه مناطق عادی داشته باشد و بعد از اعلام نتایج کنکور متوجه شود که سهمیه او به درستی درج نشده است می‌تواند اقدام به ثبت اعتراض در سامانه سیستم پاسخگویی سنجش کند.

نحوه اعتراض به نتایج اولیه کنکور

اگر اعتراضی دارید و مورد اعتراض شما شامل یکی از موارد گفته شده است میتونید از این طریق اعتراض خود را ثبت کنید.

  • داوطلبان برای ثبت اعتراض به نتایج اولیه کنکور باید به سایت سنجش مراجعه کنند.
  • استفاده از خدمات سایت سنجش ملزم به ثبت نام و عضویت در سایت می‌باشد، پس از عضویت در سایت سنجش گزینه سیستم پاسخگویی سنجش را کلیک کنید و با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود وارد صفحه ثبت دادخواست شوید.
  • بعد از ورود به صفحه ثبت دادخواست، باید گزینه درخواست جدید را کلیک کنید.
  • در این مرحله باید آزمون سراسری و سال جاری را انتخاب کرده و از گزینه تقاضای بررسی مجدد نمره را انتخاب نمایید و سپس متن اعتراض خود را ثبت کنید.
  • سپس در مرحله آخر باید اطلاعات فردی، شماره پرونده و داوطلبی آزمون خود را وارد کنید و گزینه جست و جو را کلیک نمایید تا درخواست شما ارسال شود.

نحوه اعتراض به نتایج نهایی کنکور سراسری

سازمان سنجش پس از اعلام نتایج اولیه پس از گذشت یک ماه نتایج نهایی که شامل دانشگاه قبولی و رشته تحصیلی هر داوطلب می‌شود را در سایت سنجش منتشر می‌کند و آن دسته از دواطلبانی که نسبت به نتایج نهاییکنکور اعتراض دارند یا مطمئن هستند که در رشته محل بهتری قبول می‌شوند می‌توانند درخواست اعتراض را در سایت ثبت کنند، در این بخش از مقاله می‌خواهیم نحوه اعتراض به نتایج نهایی کنکورسراسریرا توضیح دهیم.

  • همانطور که اشاره کردیم برای ثبت اعتراض باید به سایت سنجش مراجعه کرد.
  • در این مرحله باید گزینه سیستم پاسخگویی در سایت سنجش را انتخاب کنید.
  • برای ثبت دادخواست باید در سایت سنجش عضو شده باشید و نام کاربری و رمز عبور را برای ورود به این سامانه در اختیار داشته باشید.
  • در این مرحله اطلاعات خواسته شده را به شکل صحیح وارد کنید.
  • سپس باید گزینه اعتراض به نتایج نهایی کنکور را انتخاب کنید.
  • در این مرحله نیز اطلاعاتی همچون شماره داوطلبی و شماره پرونده را وارد نمایید .
  • در مرحله آخر باید گزینه ثبت اعتراض را کلیک نمایید تا درخواست شما به سایت ارسال شود و توسط کارشناسان بررسی شود.

نحوه اعتراض به کلید سوالات کنکور سراسری

سازمان سنجش پس از برگزاری کنکور سراسری، دفترچه سوالات و کلید مربوط به گروه‌های آزمایشی را منتشر کرده و در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد.

دفترچه سوالات و کلید سوالات کنکور به متقاضیان این امکان را می‌دهد تا پاسخ‌های خود را بررسی و اگر اشتباهی در سوالات و کلید سوالات مشاهده کردند اعتراض خود را به سازمان سنجش اعلام کنند.

دواطلبان کنکور اگر به پاسخ سوالی اعتراض داشته باشند می‌توانند وارد سیستم ارسال درخواست سازمان سنجش شوند و پس از عضویت در این سایت، اعتراض خود را به ثبت برسانند، در ادامه ابن بخش مراحل اعتراض به کلید سوالات کنکورسراسری را بیان خواهیم کرد.

  • برای ثبت اعتراض به کلید سوالات کنکور باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کرد و گزینه ورود به سیستم پاسخگویی را کلیک نمایند.
  • در این مرحله باید در سایت عضو شوند تا نام کاربری و رمز عبور را برای ورود به سیستم پاسخگویی دریافت کنند.
  • انتخاب آزمون سراسری و سال تحصیلی و بر روی گزینه اعتراض به کلید سوالات آزمون کلیک کنید.
  • و در نهایت با متن اعتراض خود را به ثبت برسانید تا از سوی کارشناسان سایت سنجش مورد بررسی قرار بگیرید.

نحوه اعتراض به نتایج دانشگاه آزاد

دواطلبان پس از مشاهده نتایج کنکور دانشگاه آزاد در صورت اعتراض می‌توانند از طریق سازمان سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد درخواست بررسی مجدد نسبت به نتایج پذیرش با آزمون یا بدون آزمون در این دانشگاه را ثبت کنند.

دقیقا روالی که در مورد نتایج کنکور سراسری وجود دارد در دانشگاه آزاد هم تکرار خواهد شد و بعد از بررسی های لازم نتیجه از طریق سامانه به داوطلبانی که معترض بوده اند اعلام میشود.

آیا اعتراض به نتایج کنکور تاثیری دارد؟

همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم سازمان سنجش که مسئول برگزاری کنکور سراسری است امکان اعتراض در هر مرحله‌ای را برای دواطلبان فراهم کرده اند و آن‌ها می‌توانند اعتراض خود را نسبت به نتایج اولیه و نتایج نهایی کنکور و کلید سوالات آزمون کنکور را در سیستم پاسخگویی ثبت کنند.

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که آیا اعتراض به نتایج کنکور تاثیر دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که زمانی سازمان سنجش به این اعتراضات اهمیت می‌دهد و دارای اثر می‌باشد که فرد معترض براید اعتراض خود دلیل منطقی و قاطعی داشته باشد.

به طور مثال اگر داوطلب در هنگام بررسی کلید سوالات اشتباهی را مشاهده کند می‌تواند از طریق سایت سنجش برای ثبت درخواست اعتراض اقدام کند یا پس از اعلام نتایج اولیه و نهایی کنکور سراسری اعتراضی نسبت به محاسبه درصد یا رشته انتخابی دارند می‌تواند درخواست اعتراض خود را ثبت کند، در چنین شرایطی سازمان سنجش کارنامه داوطلب را مجددا بررسی می‌کند و اگر اشتباهی بوجود آمده است ان را تصحیح خواهد کرد.

در کل موارد انگشت شماری هستند که اشتباه از طرف سازمان سنجش بوده باشد اما به هر حال خطای انسانی ممکن است و حتما تمام اعتراض ها در صورت داشتن دلیل موجه بررسی مجدد میشود.

جواب اعتراض به نتایج کنکور چه زمانی مشخص میشود؟

یکی از دغدغه‌های مهم داوطلبان این است که پس از ثبت درخواست اعتراض، چه زمانی جواب آن مشخص می‌شود؟

 در پاسخ به این سوال باید بگوییم که زمان مشخص شده‌ای برای جواب اعتراض به نتایج کنکور وجود ندارد اما معمولا چند روز بعد از ثبت اعتراض، توسط کارشناسان سایت سنجش مورد بررسی قرار می‌گیرد و جواب آن در سایت ثبت خواهد شد و داوطلبان نیز می‌توانند جواب اعتراض خود را پس از ورود به سیستم پاسخگویی مشاهده کنند، البته برای ورود به سیستم پاسخگویی باید از نام کاربری و رمز عبور که قبلا دریافت کرده اند استفاده کنند.

لازم به ذکر است که چند روز بعد از دریافت نتایج نهایی، کارنامه سبز داوطلب نیز منتشر می‌شود و لیستی از رشته‌های دیگر قبولی در آن ذکر میشود، در صورت تمایل بیشتر داوطلب می‌تواند نسبت به انتخاب آن اقدام کند.

در مواردی که لازم و ضروری است سازمان سنجش از داوطلبان دعوت به حضور در جلسه حضوری میکند همچنین میتوان برای پیگیری حضوری به سازمان سنجش واقع در تهران خیابان ویلا مراجعه کرد.

سوالات متدوال

نحوه اعتراض به نتایج کنکور سراسری چگونه است؟

برای اعتراض به نتایج کنکور سراسری باید از طریق سامانه پاسخگویی سنجش اقدام کرد و درخواست اعتراض خود را به ثبت رساند برای کسب جزئیات به متن مقاله مراجعه کنید.

آیا اعتراض به نتایج کنکور سراسری تاثیری دارد؟

اعتراض زمانی تاثیر دارد که داوطلب دلیل محکم و قاطعی داشته باشد برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

جواب اعتراض به نتایج کنکور چه زمانی مشخص می‌شود؟

جواب اعتراض به نتایج کنکور سراسری چند روز پس از ثبت دادخواست اعتراض توسط داوطلب در سامانه پاسخگویی سنجش اعلام می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

اگر به اعتراض ما توجهی نشد چه اقدامی کنیم؟

به سازمان سنجش مراجعه حضوری داشته باشید.

در پایان

امیدوارم هستم در روزهای پر هیجان و پر التهاب اعلام نتایج کنکور سراسری با نتیجه و اتفاقات عجیب رو به رو نشید یا اگر دچار چنین موضوعی بودید واقعا اشتباهی صورت گرفته باشد . متاسفانه بسیاری از نتایج بدست آمده به دلیل سهل انگاری داوطلبان کنکور رخ میدهد و سازمان سنجش در آن دخیل نیست.

به هر حال ممکن است مشکل و اشتباهی از سوی سازمان سنجش رخ دهد که در اینصورت اصلا استرس و نگرانی نداشته باشید و از طریق سیستم پاسخگویی سازمان سنجش اقدام کنید مطمعمن باشید در کمتر از یک هفته بررسی های لازم انجام و اطلاعا رسانی خواهد شد. در هر صورت میتوانید در زمینه اعتراض به نتایج کنکور همین الان با مجموعه کنکور مشاور تماس بگیرید تا صفر تا صد کار شما را بدون هیچ نقصی کارشناسان ما انجام دهند.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید