لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

از چه رشته هایی می توان وارد دانشگاه فرهنگیان شد ؟

از چه رشته هایی می توان وارد دانشگاه فرهنگیان شد ؟

سوالی که که ذهن همه ی داوطبان را به خود مشغول کرده این است که از چه رشته هایی می توان وارد دانشگاه فرهنگیان شد ؟ دوستان عزیزی که می خواهند وارد دانشگاه فرهنگیان شوند باید در کنکور رشته های نظری، هنر یا زبان شرکت کنند. داوطلبانی که در بقیه رشته ها تحصیل کردند می توانند در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند.

معرفی دانشگاه فرهنگیان

👈 دانشگاه فرهنگیان زیر نظر وزارتخانه آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کار می کند. دانشگاه فرهنگیان مخصوص تربیت نیروی آموزش و پرورش است و داوطلبان می توانند از طریق شرکت در کنکور سراسری برای پذیرش این دانشگاه اقدام کنند.

در گذشته اسم دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم بوده است. دانشگاه فرهنگیان در سال۱۳۹۰ از طریق تجمیع کلیه مراکز تربیت معلم سراسر ایران تاسیس شده و دارای ۹۸واحد دانشگاهی در قالب ۶۴ پردیس دانشگاهی و ۳۴ دانشکده است.

دانشگاه فرهنگیان هر سال برای ورود به حرفه معلمی اقدام به پذیرش دانشجو می کند که داوطلبان زیادی بر اساس علاقه و امتیازات این شغل وارد این حرفه می شوند. برای ورود به دانشگاه فرهنگیان حتما باید در کنکور سراسری ثبت نام کرد.

سوال مهم این است که از چه رشته هایی می توان وارد دانشگاه فرهنگیان شد؟ برای ورود به این دانشگاه باید از طریق رشته هنر، زبان و رشته نظری اقدام کرد.

دانشگاه فرهنگیان در استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان وتهران وجود دارد. در ادامه این مطلب شما را با رشته هایی که می توان با آن وارد دانشگاه فرهنگیان شد آشنا می کنیم.

تماس با کنکور مشاور

نحوه ورود به دانشگاه فرهنگیان

👈 برای ورود به دانشگاه فرهنگیان لازم است چهار نکته را رعایت کنید. داوطلبان دانشگاه فرهنگیان پس از به پایان رسیدن کنکور سراسری و انتخاب رشته، تنها باید به تراز قبولی برای مصاحبه به دانشگاه فرهنگیان وارد مرحله گزینش شوند.

نکته دوم این است که داوطلبان باید برای ثبت نام و مراحل اولیه اقدام به انتخاب رشته نمایند، سنجش توانایی های علمی و عملی متقاضیان از مهم ترین بخش های گزینش است.

مطلب پیشنهادی به شما : شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان

جلسه مصاحبه دانشگاه موارد مهمی را برای احراز شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان بررسی می کند که تمام این موارد در دفترچه ثبت نام انتخاب رشته ارائه شده است.

در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان معمولا سئوالات مشخص و مهمی را از داوطلبان می پرسند که اطلاع از این سئوالات باعث کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس افراد می شود. لازم به ذکر است که با بخشی از نکاتی که برای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان است آشنا شوید:

✅ دانشجویان از همان ابتدا ثبت نام استخدام آموزش و پرورش می شوند.

✅ دانشجویان در طول ترم ها، از کمک هزینه تحصیلی می توانند استفاده کنند.

✅ دانشگاه فرهنگیان برای دانشجویان واجد شرایط، خوابگاه تهیه می کند.

✅ تحصیل در دانشگاه تمام وقت و یا شبانه روزی است.

✅ مدت زمان تحصیل دانشجو جزء سوابق آن ها محسوب می شود.

✅ پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان در آغاز تحصیل خود، تعهد محضری می دهند.

✅ اخذ تعهد رسمی مبنا بر عدم جابه جایی برون استانی حداقل ده سال طول می کشد.

✅ نقل و انتقال در این دانشگاه ممنوع است.

✅ تغییر رشته، تغییر اولویت انتخابی، تغییر دوره تحصیلی از زمان ورود یا در طول ترم ممنوع است.

✅ داوطلبان برای ادامه تحصیل در رشته کارشناسی، باید حداقل سه سال سابقه خدمت آموزشی و یا اداری در آموزش و پرورش داشته باشند.

از چه رشته هایی می توان وارد دانشگاه فرهنگیان شد؟

👈 رشته تربیت معلم یکی از رشته هایی است که به دلیل داشتن آینده شغلی مناسب و مزایای تحصیلی هر ساله دانشجویان بسیار زیادی را به خود جذب می کنند. برای وارد شدن به دانشگاه فرهنگیان باید در رشته های نظری، هنر و زبان تحصیل کرد. اما آپشنی که در این چند ساله برای ثبت نام برای دانشجویان در نظر گرفته است، ورود به دانشگاه بدون کنکور است.

اما کسانی که به صورت بدون کنکور و یا با کنکور وارد رشته آموزش و یا علوم پایه دانشگاه آزاد، غیرانتفاعی، روزانه و نوبت دوم و پیام نور شده اند، حتما باید در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کرده و با قبولی در تمام مراحل پذیرش این آزمون، می توانند به عنوان معلم شروع به تدریس می کنند.

همچنین کسانی که در رشته های تاریخ، فلسفه، روانشناسی، ریاضی و آمار فارق تحصیل شدند، می توانند با مراجعه به مدارس غیر دولتی برای استخدام خود به عنوان معلم فوق برنامه اقدام نمایند. رشته های زبان، ادبیات فارسی، ریاضی، عربی و دینی برای ثبت نام در دانشگاه فرهنگیان مورد قبول است.

همچنین کسانی که در رشته های فنی حرفه ای مثل: مهندسی برق، مهندسی ساخت و تولید، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی معماری هستند و علاقه دارند در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کنند می توانند به راحتی ثبت نام کنند.

معرفی بهترین رشته های دانشگاه فرهنگیان

نحوه ورود به دانشگاه فرهنگیان

👈 متقاضیان زیادی بنا به دلایل مثل استخدام در شغل دبیری و نیز دریافت حقوق در دوران دانشجویی قصد دارند تا در رشته های دانشگاه فرهنگیان قبول شوند، تا بتواند از ویژگی های این دانشگاه بهره مند شوند. به همین دلیل این افراد می توانند از طریق کنکور سراسری و با دریافت نمره قابل قبول در رشته و محل مورد نظر قبول شوند.

رشته موجود در دانشگاه فرهنگیان شامل: ریاضی فیزیک، علوم تجربی، آموزش تاریخ، آموزش جغرفیا، آموزش عربی و علوم اجتماعی، آموزش زیست شناسی، هنر و آموزش ارتباط تصویری، زبان انگلیسی می شوند و با قبولی در آیت دانشگاه می توانید در رشته مورد علاقه خودتان شرکت کنید.

برای انتخاب در رشته های مورد علاقه تان حتما باید نمره قابل قبولی را دریافت کنید و مجاز به انتخاب رشته بشوید. برای ثبت نام در رشته ها باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید. متقاضیان باید رتبه کمتر از ۶۵۰۰ را دریافت کنند تا مجاز به انتخاب رشته شوند. در صورتی که رتبه قابل قبولی را دریافت کنند برای مصاحبه دعوت می شوند.

رشته های دبیری به دلیل آینده شغلی مناسب و دریافت مزایای در دوران تحصیلی، داوطبان بسیار زیادی را دارد و اولویت برای کسانی است که با کسب حدنصاب تراز علمی در رشته مورد نظر قبول شوند.

دانشگاه فرهنگیان چه نوع دانشجوهایی را می‌پذیرد؟

دانشگاه فرهنگیان در عین حال سه نوع دانشجو در مقاطع مخلتف می پذیرد که عبارت اند از:

👈 دانشجوی کارشناسی پیوسته: این افراد با مدارک تحصیلی دوره متوسطه و از طریق آزمون سراسری و بعد از مصاحبه و گزینش انتخاب می شوند. نوع آموزش این دانشجو معلمان به صورت شبانه روزی است. برنامه کلاسی این دانشجو ها از شنبه تا چهارشنبه است. آنان در ابتدای شروع تحصیلی به استخدام آموزش و پروش در می آیند و تعهد خدمت می دهند.

👈 دانشجوی کارشناسی نا پیوسته: این دانشجو ها در واقع دارای مدرک کاردانی هستند که این دوره را ادامه تحصیل می دهند. برنامه کلاسی این دانشجویان معمولا روز های پنجشنبه و جمعه است؛ یعنی روز هایی که تعطیل است آن ها می توانند در کلاس ها شرکت کنند.

👈 دانشجوی کارشناسی ارشد: دانشجویان کارشناسی ارشد از میان معلمان که در حال حاضر به شکل محدود است و در آینده تعداد بیشتری دانشجو را می پذیرند.

لازم به ذکر است که با شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان آشنا شوید:

✅ اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی

✅ التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی

✅ عامل بودن به اخلاق درستکاری و متناسب با شان معلمی

✅ عدم سوء سابقه و محکومیت جزایی یا کیفری

✅ داشتن تابعیت ایرانی

✅ عدم اعتیاد به مواد مخدر

✅ عدم اعتیاد به الکل

✅ عدم اعتیاد به دخانیات

✅ برخورداری از سلامت کاملا روانی و جسمی

آیا می توان اطلاعات ثبت نام در دانشگاه فرهنگیان را ویرایش کرد؟

👈 بسیاری از متقاضیان که ثبت نام در دانشگاه تربیت معلم ۱۰۴۱ را انجام داده اند، پس از به اتمام رسیدن فرم ثبت نام متوجه وجود اشتباهاتی در آن شده اند. از آن جایی که سازمان سنجش روی راستی و درستی اطلاعات وارد شده تاکید دارد، بسیاری از متقاضیان به دنبال راهی برای ویرایش اطلاعات ثبت نام خود هستند.

سازمان سنجش برای ویرایش اطلاعات ثبت نامی دانشگاه فرهنگیان چندین زمان مخلتف را تعیین کرده است.

ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان

👈 برای ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و خدمت به وزارت آموزش و پرورش، صرفا در رشته مورد نظر آموزش و پرورش در صورت موافقت به ادامه تحصیل و صدور فرم مربوطه از طرف اداره کل، امکان پذیر خواهد بود.

ضمنا جذب و استخدام دانشجویان تحت هر شرایط در دوره کاردانی متوقف شوند، به دلیل عدم نیاز به خدمات آن ها در آموزش و پرورش، امکان پذیر نخواهد بود و صرفا در صورت داشتن شرایط لازم با ضوابط و آیین نامه آموزشی با مدرک کاردانی اخراج و در خصوص اخذ خسارت، مطابق با قانون اقدام خواهند کرد. پس بهتر است که قبل از هر چیزی بدانید که از چه رشته هایی می توان وارد دانشگاه فرهنگیان شد ؟

کلام آخر از چه رشته هایی می توان وارد دانشگاه فرهنگیان شد ؟

👈 از زمان تاسیس دانشگاه فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش با هدف تامین نیروی انسانی کارآمد و مهار،  اقدام به پذیرش دانشجو از طریق کنکور سراسری اقدام می نمایند. افرادی که مایل اند به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان هستند، باید در تاریخ مقرر نسبت به ثبت نام دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۱ و به انجام مراحل آن اقدامات لازم را انجام دهند.

اطلاعات مربوط به زمان ثبت نام و رشته های موجود در دانشگاه فرهنگیان در دفترچه راهنما کنکور وجود دارد. دانشگاه فرهنگیان یکی از بهترین و عالی ترین دانشگاه ها محسوب می شود و تحصیل در آن جا آرزوی افراد زیادی است.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید