لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

معرفی رشته پروتز دندان

معرفی رشته پروتز دندان

👈 یکی از رشته های مورد علاقه داوطلبان کنکور تجربی رشته پروتز دندان یا پروتز دندانی یا تکنسین دهان و دندان است که با تمام این اسم ها نام برده میشود. این رشته به دلیل نزدیکی و همکاری زیادی که با رشته دندان پزشکی دارد بسیار مورد توجه داوطلبان کنکور است.

البته پذیرش در این رشته بسیار محدود است و به سختی میتوان بدون کنکور وارد این رشته شد همچنین امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر براحتی وجود ندارد. تا انتها با ما همراه شو تا درباره تمام این موارد و همچنین نحوه ثبت نام و بازار کار این رشته اطلاعات خوبی را بدست بیاری!

این رشته پذیرش کم و رقابت بالایی دارد در نتیجه با دقت این مقاله را مطالعه کن تا فرصت انتخاب رشته با کنکور و بدون کنکور در این رشته را از دست ندی…

رشته پروتز دندان چیست؟

احتمالا تا به امروز حداقل یکبار به دندان پزشکی مراجعه کردید و خودتان یا افراد دیگری را دیده اید که چند جلسه ای برای درمان به دندان پزشک مراجعه میکنند تا درمان بصورت کامل انجام شود.

گاهی برای درمان بهتر نیاز میشود که دندان پزشک از اعضای مصنوعی در دهان شما استفاده کند. لطفا تعجب نکنید و فکر های عجیب و غریب سراغتان نیاید.منظور از اعضای مصنوعی دندان مصنوعی یا ابزار ارتودنسی یا حتی روکشی هست هممون اگر ندیده باشیم هم بارها اسمشو شنیدیم.

👈 آیا دندان پزشک این ابزار را در مطب میسازد؟

👈 اصلا وقت انجام این کارها را دارد؟

قطعا نه!

همانطور که جراحان یا پزشکان دارو ساز برای درمان نیاز به کادر پزشکی و دستیار دارند دندان پزشک ها هم باید دستیارانی برای ساخت و ساز اعضای مصنوعی داشته باشند!

در واقع تکنسین پروتز دندان و کسی که در رشته پروتز دندان فارغ التحصیل میشود در لابراتواری که مخصوص اینکار است با استفاده از ابزار و مواد خاصی که در اختیار دارد این اعضای مصنوعی و اجزای خارجی را میسازد تا درمان به بهترین شکل انجام شود.

این رشته در زیر گروه آزمایشی تجربی قرار دارد و افرادی که به رشته پروتز دندان علاقه دارند حتما باید در کنکور تجربی شرکت داشته باشند البته بدون کنکور هم میشود وارد این رشته شد که در ادامه توضیح میدهیم.

دقت داشته باشید در این رشته با وجود اینکه به درمان بیماران کمک میکنید اما تقریبا ارتباطی با بیمار وجود ندارد و بیشترین ارتباط با دندان پزشک صورت خواهد گرفت.

مقاطع تحصیلی رشته پروتز دندان

مقاطع تحصیلی رشته پروتز دندان

👈 در گذشته رشته پروتز دندان بصورت تجربی در نظر گرفته میشد دقیقا همانطور که دندان پزشکان تجربی داشتیم در واقع تحصیلات آکادمیک در این رشته وجود نداشت و علاقه مند با حضور در لابراتوار های ساخت پروتز دندانی این کار را یاد میگرفتند.

در ادامه افراد علاقه مند تنها میتوانستند در مقطع کاردانی وارد این رشته شوند و بعد از دریافت فوق دیپلم به سرعت وارد بازار کار میشدند.

در حال حاضر این رشته در مقطع کارشناسی هم تدریس میشود و علاقه مندان میتوانند در این رشته لیسانس بگیرند و بعد از پایان تحصیلات وارد بازار کار شوند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای این رشته در حال حاضر وجود ندارد و ممکن است در آینده با نظر وزارت خانه های متولی وارد چرخه تحصیلی کشور شود پس شما بعنوان علاقه مند در این رشته باید یت بازار کار و درآمد را در نظر بگیرید یا به دلیل عدم ورود به مقاطع بالاتر بیخیال این رشته شید!

تماس با کنکور مشاور

رتبه قبولی رشته پروتز دندان

👈 در کنکور ۱۴۰۳ و بعد از آن صرفا رتبه کنکور برای قبولی در رشته دلخواه ملاک نیست و داوطلب علاوه بر رتبه خوب باید از سوابق تحصیلی خوب و معدل بالایی برخوردار باشد تا شانس ورود به این رشته برای او بالاتر رود.

از آنجایی که پذیرش در این رشته بسیار محدود است پیش بینی میشود برای قبولی نیاز دارید تا تراز شما بالای ۷۵۰۰ باشد تا بر اساس قوانین انتخاب رشته و نحوه پذیرش ها شانس شما در بالاترین سطح قرار گیرد.

واحد های درسی رشته پروتز دندان

در تمامی رشته های دانشگاهی یک سری واحد درسی بنام واحد های عمومی وجود دارد که برای تمام رشته ها یکسان است اما واحد های اختصاصی هر رشته با رشته دیگر متفاوت است.واحدهای اختصاصی رشته پروتز دندان بدین صورت میباشد:

دروس علوم پایه مقطع کاردانی رشته پروتز های دندانی
نام درستعداد واحد
بهداشت حرفه ای۱
تشریح فک و صورت۱
رایانه و سیستم های اطلاع رسانی۱
جنین شناسی،بافت شناسی و آسیب شناسی دهان و دندان۱
فیزیک 1
میکروبیولوژی و کنترل عفونت۱
دروس اختصاصی مقطع کاردانی رشته پروتز های دندانی۱

                                            

دروس اختصاصی مقطع کاردانی رشته پروتز های دندانی
نام درستعداد واحد
ارتودنسی نظری۱
ارتودنسی عملی 3
ابزار شناسی و تکنولوژی دندان سازی 2
پروتز ثابت نظری۳
پروتز ثابت عملی 6
استتیک۲
اکلوژن 3
پروتز متحرک پارسیل نظری۲
پروتز متحرک پارسیل عملی۳
پروتز متحرک کامل نظری۲
پروتز متحرک کامل عملی۵
مواد دندانی نظری۲
مرفولوژی دندان 4
زبان تخصصی۱
کارآموزی در عرصه۸

دروس اختصاصی مقطع کارشناسی رشته پروتزهای دندانی
آسیب شناسی۱
جنین شناسی۱
تشریح فک و صورت۱
بهداشت حرفه ای۱
رایانه و سیستم های اطلاع رسانی۲
اصول حسابداری    1
مبانی مدیریت  1
آمار و روش تحقیق  2
میکروب شناسی و کنترل عفونت 2
فیزیک شناسی 1
روش های یادگیری و یاد دهی      1
بافت شناسی۱
ابزار شناسی و تکنولوژی دندان شناسی۱
ارتودنسی نظری۲
ارتودنسی عملی  4
پروتز ثابت نظری۳
پروتز ثابت عملی 7
پروتز متحرک کامل نظری۳
پروتز متحرک کامل عملی۷
پروتز متحرک پاراسیل نظری۳
پروتز متحرک پاراسیل عملی۶
اکلوژن نظری۲
پروتز متحرک پاراسیل عملی۶
اکلوژن نظری 2
اکلوژن عملی  2
زیبایی نظری۱
زیبایی عملی۲
آناتومی و مورفولوژی دندان نظری۱
آناتومی و مورفولوژی دندان عملی۳
مواد دندان نظری۲
زبان تخصصی ۲
ایمپلنت نظری۲
ایمپلنت عملی۳
اتچمنت نظری۱
اتچمنت عملی۳
روتز های ماگزیلوفشیال نظری۱
پروتزهای ماگزیوفشیال عملی۲
سمینار۲
کارآموزی۲
کار آموزی در عرصه۲۴

لازم به ذکر است تعداد واحد های درسی در ترم های تحصیلی تقسیم میشود و طبیعتا واحد های درسی بصورت مستقل و پیش نیاز میباشد در واقع در بعضی از دروس تا درسی از ترم قبل گذرانده نشود در ترم جدید دانشجو اجازه انتخاب آن درس را نخواهد داشت.

دانشگاه های ارائه دهنده پروتز دندان

بعد از شرکت در کنکور سراسری و کسب نتیجه مناسب میتوان رشته پروتز دندان را در اولویت های انتخاب رشته قرار دارد.رشته پروتز دندان بیشتر در دانشگاه های دولتی ارائه میشود و دانشگاه هایی همچون دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی و علمی کاربردی این رشته را ندارند.

البته دانشگاه آزاد هم تنها در یکی از واحد های خود یعنی واحد دندان پزشکی تهران این رشته را ارائه میدهد.به این ترتیب بر اساس ظرفیت های اعلام شده در دفترچه انتخاب رشته معمولا این دانشگاه ها رشته پروتز دندان را ارائه میدهند.

👈 دانشگاه علوم پزشکی تهران

👈 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

👈 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

👈 دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

👈 پردیس دانشگاهی شهید بهشتی

👈 واحد دندان پزشکی دانشگاه آزاد

دقت داشته باشید دانشگاه آزاد دارای انتخاب رشته مجزا است و دانشگاه شهید بهشتی واحد پردیس شهریه نسبتا زیادی دارد.

رشته پروتز دندان بدون کنکور

رشته پروتز دندان بدون کنکور

👈 رشته پروتز دندان در زیر مجموعه رشته های کنکور تجربی قرار میگیرد.همانطور که میدانید رشته های پزشکی و پیراپزشکی به هیچ عنوان بدون کنکور نیستند.رشته پروتز دندان هم در این شاخه قرار میگیرد و بدون کنکور نمیتوان در آن تحصیل کرد.

البته هر ساله رشته های بر اساس سوابق تحصیلی توسط سازمان سنجش ارائه میشود و حتی رشته هایی همچون مامایی هم بدون کنکور قابل پذیرش هستند.درباره رشته پروتز دندان هم امکان پذیرش بدون کنکور یا بر اساس سوابق تحصیلی وجود دارد.

با توجه به واحد های درسی معرفی شده متوجه شدید این رشته دارای مقطع کاردانی است.حالت پذیرش بدون کنکور این رشته در مناطق محروم و کم برخوردار و بومیان این مناطق در نظر گرفته شده است تا علاقه مندان بتوانند بدون کنکور وارد مقطع کاردانی شوند.

طبیعی است ورود به مقطع کارشناسی برای ادامه تحصیل برای کسانی که با این حالت وارد رشته پروتز دندان شده اند وجود ندارد و الزما بعد از تحصیل با همان فوق دیپلم باید وارد بازار کار شوند.

در پذیرش بدون کنکور ملاک معدل داوطلب است و حتی اگر شخصی در کنکور سراسری شرکت نکرده باشد و دارای معدل خوبی در دیپلم تجربی باشد میتواند وارد این رشته شود.

دانشگاه آزاد این رشته را بدون کنکور به هیچ عنوان پذیرش نمیکند و همان یک واحدی که این رشته را دارد حتما باید بر اساس نمره کنکور وارد شد.

👈 هشدار

تمامی تبلیغات رشته پروتز دندان بدون کنکور بغیر از حالت های گفته شده کاملا دروغ است و شخصی که این رشته را بصورت تجربی آموزش میبیند اجازه تاسیس لابراتوار را نخواهند داشت!

رشته پروتز دندان بدون کنکور در خارج از کشور

👈 اگر نتوانستید جز افرادی باشید که بدون کنکور در ایران وارد این رشته میشوند میتوانید در خارج از کشور در این رشته تحصیل کنید و در صورت علاقه به ایران بازگردید و با معادل سازی مدرک تحصیلی مشغول به کار شوید.

تقریبا تمام رشته ها را بدون کنکور میتوان در خارج از کشور بدون کنکور تحصیل کرد.البته بعضی از رشته ها و دانشگاه ها مورد تایید وزارت بهداشت و علوم ایران هستند و بعضی دیگر خیر!

چند شرط مهم برای پروتز دندان بدون کنکور در خارج از ایران وجود دارد:

✅ دریافت مدرک زبان معتبر با کسب حد نصاب خواسته شده در نمره

✅ دریافت ویزای تحصیلی کشور مقصد

✅ حضور در کالج برای گذراندن دروس پیش نیاز

✅ یادگیری زبان کشور مقصد

✅ بعضی از دانشگاه ها برای اعطای بورسیه تحصیلی آزمون دارند

رشته پروتز دندان در دانشگاه آزاد

👈 دانشگاه ازاد بعنوان یکی از جنس های دانشگاهی کشور با مدیریت مستقل و سازمان سنجش و پذیرش مجزا فعالیت دارد.برای ورود به دانشگاه آزاد باید انتخاب رشته مجزا از انتخاب رشته سراسری انجام داد حتی در گذشته برای ورود به این دانشگاه در تمامی مقاطع باید در کنکور جدا شرکت میکرد!

تقریبا تمامی رشته های موجود در کشور در تمامی مقاطع تحصیلی بجز چند رشته مانند فیزیو تراپی، شنوایی سنجی ،بینایی سنجی و کار درمانی و گفتار درمانی در دانشگاه آزاد موجود است و رشته پروتز دندان هم جز رشته هایی است که دانشگاه آزاد ارائه میدهد.

با توجه به اینکه این رشته در دانشگاه های سراسری ظرفیت چندانی ندارد شاید کمتر از ۱۵۰ نفر بتوانند وارد این رشته شوند به همین نسبت دانشگاه آزاد هم تنها در یکی از واحد های خود این رشته را ارائه میدهد.

معمولا واحد دندان پزشکی دانشگاه آزاد را برای رشته پروتز دندان میتوان انتخاب کرد.برای قبولی با توجه به ظرفیت کم و تقاضای بالای داوطلبان حتما نیاز به رتبه و تراز خوب و البته معدل بالا برای قبولی قطعی در این رشته است.

اگر به این رشته علاقه دارید هم در انتخاب رشته سراسری و هم در انتخاب رشته آزاد باید اولویت و ترتیب انتخاب رشته ها بر اساس تراز و رتبه قبولی سال های گذشته با دقت در نظر داشته باشید تا شانس شما بیش از پیش افزایش یابد.

بازار کار و درآمد پروتز دندان

بازار کار و درآمد پروتز دندان

توضیحات کاملی درباره رشته پروتز دندان داده شد.احتمالا متوجه شده اید که بعد از پایان تحصیلات در این رشته وارد چه نوع بازار کاری خواهید شد.

فارغ التحصیلان رشته پروتز های دندانی بطور قطع وارد لابراتوارهای دندان سازی میشوند و به پزشکان در ساخت اجزای مصنوعی مرتبط با دندان مانند ارتودنسی، روکش های دندانی ،دندان مصنوعی ،ایمپلنت ها یا مواردی در جراحی فک و صورت کمک میکنند.

در این رشته هم میتوان بصورت کارمند در لابراتوار مشغول بکار شد و هم میشود با توجه به نیاز بازار بصورت مستقل لابراتوار تاسیس کرد.

با توجه به افزایش تعداد دندان پزشکان در سراسر ایران و نیاز مبرم به لابراتورهای دندان پزشکی بازار کار قطعی در این رشته وجود دارد.طبق محاسبات انجام شده به ازای هر ۱۰۰ دندان پزشک یک نفر باید در شغل پروتز دندان مشغول باشد تا بدون معطلی و با کیفیت بالا به امور بیماران رسیدگی شود.

مفید برای شما : رشته های پردرآمد رشته تجربی

درآمد در رشته پروتز دندان قطعی است اما اگر شخصی بخواهد در این رشته به درآمد های بالا برسد و حتی از خود پزشکان درآمد بیشتری داشته باشید نیاز به چند ویژگی دارد:

✅ روابط عمومی مناسب و ارتباط و سفارش گیری از مطب هاب مختلف

✅ تاسیس لابراتورار شخصی

✅ گسترش کار به چند نقطه از شهر

✅ دقت ،صبر و مسولیت پذیر بودن در این شغل

✅ داشتن خلاقیت و علاقه مند به فعالیت دستی و تزئینی

✅ بالا بردن علم مدیریت در تمام زمینه ها مانند مدیریت مالی، نیروی انسانی و امثال این

میتوان گفت در هر شغلی افرادی هستند که در حداقل درآمد کار میکنند و در همان شغل فرد دیگری درآمد بسیار خوب و بالایی دارد.برای مثال در رشته پزشکی پزشکانی هستند که شاید درآمد آن ها به ۲۰ میلیون در ماه نمیرسد و پزشکانی هستند که درآمد میلیاردی دارند!

پس اگر شما هم وارد این رشته شدید با ارتقای توانایی و بالابردن دانش شغلی میتوانید بعد از مدتی و کسب اعتبار لازم جز کسانی باشید که درآمد بالا دارند.

👈 نکته

حتما قبل از انتخاب این رشته با مشاور تحصیلی و شغلی متخصص در این زمینه صحبت کنید تا بر خلاف علایق و توانایی ها رشته ای را انتخاب نکنید.

خلاصه مطلب

👈 رشته پروتز دندان جز رشته های با ظرفیت کم و پر تقاضا است در نتیجه نیاز به رتبه و تراز نسبتا خوبی در کنکور دارید همچنین با بالابردن توانایی در این رشته میتوان از درآمد خوبی برخوردار شد.

در این رشته تنها تا مدرک کارشناسی میتوان تحصیل کرد و بیشترین ارتباط شما برای پیش بردن کارها با دندان پزشکانی است که به شما جهت ساخت موارد مورد نیاز سفارش میدهند.

آکادمی کنکور مشاور با بهره گیری از مشاورین مجرب و متخصص در زمینه انتخاب رشته و استعداد یابی شغلی و تحصیلی میتواند شما را در تمام مراحل کمک کند.

برای ارتباط با ما تنها کافیست همین الان تماس بگیرید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید