لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

تکمیل ظرفیت کنکور سراسری

تکمیل ظرفیت کنکور سراسری

تمامی دانشگاه های کشور بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور اقدام به ثبت نام در زیر گروه های آزمایشی مختلف کنکور برای رشته های اعلام شده میکنند که در صورت خالی ماندن رشته ای برای ورودی مهر ماه یا بهمن ماه شرایط ثبت نام مجدد یا تکمیل ظرفیت کنکور صورت میگیرد.

در این مقاله توضیحات مفصلی درباره تکمیل ظرفیت کنکور و نحوه ثبت نام آن خواهیم داد همچنین زمان ثبت نام تکمیل ظرفیت دانشگاه های مختلف را به تفکیک مشخص میکنیم.حتما تا انتها همراه ما باشید تا از فرصت های تکمیل ظرفیت جا نمانید.

منظور از تکمیل ظرفیت کنکور چیست؟

با اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری و انتشار کارنامه های کنکور در معمولا در نیمه مرداد انتخاب رشته برای اشخاصی که در کنکور نوبت اول یا دوم یا هر دو شرکت کرده اند آغاز میشود تا بعد از بررسی های لازم توسط سازمان سنجش نتایج نهایی در انتهای شهریور ماه اعلام شود.

با توجه به اینکه ممکن است داوطلبی در دو گروه آزمایشی کنکور داده باشد یا علاوه بر انتخاب رشته سراسری در دانشگاه آزاد یا رشته های بر اساس سوابق تحصیلی انتخاب رشته کرده باشد در نتیجه چند نتیجه قبولی برای او صادر شود قطعا بعضی از رشته های قبول شده را ثبت نام نمیکند که باعث خالی ماندن آن رشته در دانشگاه میشود.

برای مثال ممکن است شخصی با رتبه ۸۹۰ کنکور تجربی هم رشته پرستاری دانشگاه آزاد قبول شود و هم رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز قبول شود همچنین این داوطلب کنکور زبان هم داده باشد و فرهنگیان زبان هم قبول شود.

داوطلبان زیادی هستند که محض اطمینان در رشته های بر اساس سوابق تحصیلی هم ثبت نام میکنند پس در بهترین حالت برای داوطلب ۵ نتیجه قبولی می آید و چون تنها میشود در یک رشته ثبت نام کرد ۴ رشته دیگر خالی خواهد ماند.

به همین دلیل برای اینکه رشته های دیگر برای علاقه مندانی که شرایط حضور در آن رشته دارند خالی نماند فرصت مجددی برای انتخاب رشته هم در دانشگاه سراسری و هم در دانشگاه آزاد بصورت مجزا تحت عنوان تکمیل ظرفیت انجام میشود.

در ثبت نام تکمیل ظرفیت دوباره حالت رقابتی انتخاب رشته انجام خواهد شد و بالاترین نمرات انتخابی با توجه به رشته هایی که همچنان ظرفیت دارند از ورودی مهر یا بهمن وارد دانشگاه میشوند.

پیشنهاد ما به شما : انتخاب رشته سراسری

دانشگاه آزاد علاوه بر تکمیل ظرفیت پذیرش ذخیره هم دارد که در زمان اعلام نتایج به شما اعلام میکند.برای مثال اگر در کارنامه مشاهده کردید که مثلا زده شده ذخیره پرستاری واحد کاشان بدین معنی است که در صورت خالی ماندن این رشته شما جایگزین میشوید.

تماس با کنکور مشاور

چند نکته راجع به تکمیل ظرفیت کنکور

✅ قبولی های ذخیره توسط دانشگاه به داوطلبان مورد پذیرش اطلاع رسانی میشود.

✅ تکمیل ظرفیت در هر سالی متفاوت است و ممکن رشته هایی که در سال گذشته تکمیل ظرفیت داشته اند امسال خالی نمانند.

✅ در تکمیل ظرفیت معمولا رشته های خوب و پر طرفدار خالی نمیماند یا این رشته ها در مناطق محروم قابل انتخاب مجدد است.

✅ برای انتخاب رشته تکمیل ظرفیت کنکور حتما باید در کنکور سراسری همان سال شرکت کرده باشید.

✅ اگر داوطلب کنکور نبودید از تکمیل ظرفیت های بر اساس سوابق تحصیلی استفاده کنید.

✅ تکمیل ظرفیت را باید بر اساس رشته انجام بدید نه دانشگاه یعنی اگر حتی در دانشگاه دور دستی رشته مورد علاقه شما برای تکمیل ظرفیت ارائه شد نباید فرصت را از دست بدید.

رشته هایی که خالی نمیمانند:

👈 گروه ریاضی

تقریبا غیر ممکن است رشته های مهندسی دانشگاه های تراز اول کشور مثلا مهندسی برق شریف یا مهندسی عمران فردوسی مشهد یا موارد مشابه در تکمیل ظرفیت ارائه داده شود.

👈 گروه تجربی

بطور قطع رشته های پزشکی حتی رشته های پزشکی دانشگاه های پردیس و واحد های خود گردان دانشگاه آزاد با وجود شهریه های بالا خالی نخواهد ماند.

👈 گروه انسانی

دانشگاه های مطرحی مانند دانشگاه تهران و علامه و بهشتی حتی برای رشته هایی که کمتر در آن ها رقابت هست خالی نخواهد ماند.

👈 گروه هنر

انتخاب اول اکثر داوطلبان دانشکده هنر دانشگاه تهران است که مصاحبه حضوری هم دارد پس برای تکمیل ظرفیت این دانشگاه تقریبا شانسی وجود ندارد.

👈 گروه زبان

بجز دانشگاه تهران و چند دانشگاه دیگر که در سطح اول هستند برای مابقی دانشگاه ها شانس وجود دارد.

نحوه ثبت نام تکمیل ظرفیت کنکور سراسری

تکمیل ظرفیت کنکور سراسری باید در سایت سازمان سنجش انجام شود و هیچ راه دیگری مثل مراجعه حضوری به دانشگاه برای انجام اینکار وجود ندارد.

بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور و فرصت یک هفته ای به پذیرفته شدگان برای ثبت نام و قطعی شدن ظرفیت های پر شده ،سازمان سنجش کشور اقدام به اعلام ظرفیت های خالی در رشته های مختلف میکند.

معمولا فرصت یک هفته ای برای انتخاب رشته مجدد داده میشود و بعد از بررسی دوباره تکمیل ظرفیت نیم سال اول و نیم سال دوم با اعلام قبلی انجام میشود.بعد از اعلام نتایج پذیرفته شدگان برای ثبت نام و انتخاب واحد میتوانند به دانشگاه قبولی مراجعه کنند.

برای شرکت در تکمیل ظرفیت کنکور سراسری همانطور که از اسمش مشخص است باید حتما در کنکور شرکت کرده باشید و دارای شماره داوطلبی و نمره نهایی مشخص باشید همچنین اجازه ندارید از زیر گروه های آزمایشی که در آن شرکت نکردید انتخاب رشته انجام دهید.

دانشگاه هایی که تکمیل ظرفیت دارند

دانشگاه های دولتی که دارای پذیرش روزانه و نوبت دوم هستند :

👈 دانشگاه های پردیس

👈 دانشگاه های ظرفیت مازاد

👈 دانشگاه پیام نور

👈 دانشگاه غیر انتفاعی

نکته مهم

✅ برای تکمیل ظرفیت تمامی رشته های تحصیلی یا تمامی واحد ها شامل این موضوع نمیشوند و صرفا واحد ها و رشته هایی که خالی مانده است ثبتن مجدد انجام میدهند.

✅ بیش ترین حجم تکمیل ظرفیت برای دانشگاه های غیر دولتی و بعد از آن پردیس ها و ظرفیت مازاد است.

✅ داوطلبان آقا که مشمول هستند اجازه شرکت در تکمیل ظرفیت را ندارند در واقع با داشتن غیبت سربازی اجازه ادامه تحصیل داده نمیشود.

نحوه ثبت نام تکمیل ظرفیت رشته های بر اساس سوابق تحصیلی کنکور سراسری

علاوه بر پذیرش با کنکور پذیرشی دیگری با عنوان انتخاب رشته بدون کنکور یا پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی وجود دارد که دقیقا همزمان با انتخاب رشته کنکور انجام میشود.تکمیل ظرفیت رشته های بر اساس سوابقی تحصیلی کمی متفاوت است و تنها برای تکمیل ظرفیت نیم سال دوم انجام خواهد شد.

به این ترتیب که سازمان سنجش برای پذیرش بدون کنکور افرادی که در کنکور شرکت نکرده اند یا شرکت کرده اند انتخاب رشته ای برای ورودی بهمن انجام میدهد و در صورت قبولی میتوان از نیم سال دوم دانشجو شد.

تکمیل ظرفیت بدون کنکور برای تمام دانشگاه هایی که در تکمیل ظرفیت سراسری اعلام شد وجود دارد یعنی حتی دانشگاه های دولتی هستند که بعضی از رشته ها را بدون کنکور پذیرش میکنند.

بجز رشته های پزشکی و پیراپزشکی شانس پذیرش بدون کنکور در تمامی رشته ها و دانشگاه های کشور قطعا وجود دارد.

زمان ثبت نام تکمیل ظرفیت

همانطور که گفته شد هر کدام از روش های انتخاب رشته با کنکور و بدون کنکور و تکمیل ظرفیت های آن ها دارای شرایط ثبت نامی مختلفی است در نتیجه زمان بندی مشخصی هم دارد.

زمان بندی انتخاب رشته و تکمیل ظرفیت دانشگاه های کنکور سراسری

زمان بندی انتخاب رشته و تکمیل ظرفیت دانشگاه های کنکور سراسری
زمان انتخاب رشته کنکور سراسرینیمه دوم مرداد ماه به مدت یک هفته
زمان تکمیل ظرفیت کنکور سراسری  هفته دوم مهر ماه به مدت یک هفته
زمان انتخاب رشته بدون کنکورنیمه دوم مرداد ماه به مدت دو هفته
زمان تکمیل ظرفیت رشته های بدون کنکور نیمه دوم آذر ماه

طبق این زمان بندی باید آماده باشید تا بمحض اعلام سازمان سنجش در انتخاب رشته تکمیل ظرفیت شرکت کنید و شانس مجددی برای ورود به رشته دلخواه داشته باشید.

تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد چگونه است؟

تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد چگونه است؟

دانشگاه آزاد اسلامی دارای سازمان سنجش و پذیرش است و بطور مستقل انتخاب رشته کنکور و تکمیل ظرفیت را انجام میدهد حتی در گذشته این دانشگاه در تمامی مقاطع تحصیلی کنکور مجزا برگزار میکرد و داوطلبان برای ورود به دانشگاه علاوه بر کنکور سراسری باید در کنکور دانشگاه ازاد هم شرکت میکردند.

در نتیجه در دانشگاه آزاد هم با توجه به این که تمامی رشته های تحصیلی در تمامی مقاطع تدریس میشود و انتخاب رشته مجزا دارد تکمیل ظرفیت انجام میشود.

👈 تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد با کنکور

همانطور که میدانید انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای رشته های غیر پزشکی بصورت مجزا انجام میشود.بعد از اعلام نتایج نهایی در نیمه دوم شهریور ماه و فرصت یک هفته ای برای ثبت نام دانشگاه آزاد در انتهای مهر ماه برای رشته های خالی مانده فرصت انتخاب مجدد میدهد.

تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد بطور اختصاصی در سایت خود دانشگاه آزاد به آدرس azmoon.org انجام میشود.همانند دانشگاه های سراسری تکمیل ظرفیت برای ورودی مهر ماه یا بهمن ماه انجام خواهد شد.

👈 تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد بدون کنکور

رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد در نوبت نیم سال اول و دوم ارائه میشود اما بر خلاف رشته های با کنکور تکمیل ظرفیت بدون کنکور تنها در نیم سال دوم وجود دارد و علاقه مندان میتوانند از سایت دانشگاه آزاد رشته های ارائه شده با پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی را در گروه آزمایشی و رشته دلخواه انجام دهند.

تکمیل ظرفیت رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد در انتهای آذر ماه شروع میشود و به مدت ۲ هفته ادامه دارد.

نحوه ثبت نام تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد

اگر مشمول غایب نیستید و در کنکور سراسری شرکت کردید برای تکمیل ظرفیت رشته های با کنکور دانشگاه آزاد از طریق سایت azmoon.org اقدام کنید.

دانشگاه آزاد در زمان اعلام نتایج نهایی برای بعضی از داوطلبان از کلمه دخیره استفاده میکند.ذخیره یعنی شما بطور قطعی در دانشگاه آزاد قبول نشده اید اما دانشگاه آزاد بطور اتوماتیک فرآیند تکمیل ظرفیت را برای شما آغاز کرده است و در صورت خالی ماندن ظرفیت بر اساس اولویت شما را پذیرش خواهد کرد.

دانشگاه آزاد با وجود اینکه در تمامی مقاطع و رشته ها انتخاب رشته دارد اما کمتر پیش می آید که برای رشته های پزشکی جای خالی بماند.

مطلب پیشنهادی به شما : انتخاب رشته دانشگاه آزاد

بر خلاف دانشگاه های سراسری که حتی رشته های پیراپزشکی هم خالی نمیماند در دانشگاه آزاد در بعضی از واحد ها مخصوصا واحد های خود گردان که شهریه بیشتری دارد رشته هایی مانند پرستاری یا مامایی یا اتاق عمل ممکن است خالی بماند.

در زیر گروه های دیگر آزمایشی و تمامی رشته های دیگر هم پذیرش بدون کنکور و هم با کنکور وجود دارد و میتوان گفت ورود به دانشگاه آزاد در رشته دلخواه تقریبا قطعی هست هرچند که ممکن است در واحد دلخواهتان پذیرش نشوید.

زمان ثبت نام تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد

زمان بندی انتخاب رشته و تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد
انتخاب رشته با کنکور دانشگاه آزاد  نیمه دوم مرداد به مدت یک هفته
تکمیل ظرفیت با کنکور دانشگاه آزاد  هفته دوم مهرماه به بعد به مدت یک هفته
انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزادنیمه دوم مرداد ماه به مدت دو هفته
تکمیل ظرفیت بدون کنکور دانشگاه آزادنیمه اول آذر ماه به مدت ۳ هفته

نتیجه گیری

تکمیل ظرفیت برای تمام دانشگاه های کشور تقریبا در تمام رشته ها انجام میشود و علاقه مندان برای ثبت نام باید به سایت های مربوطه مراجعه کنند تا تکمیل ظرفیت را انجام دهند.

دقت کنید که تکمیل ظرفیت دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد مجزا از هم هستند و در نحوه پذیرش هم کمی تفاوت وجود دارد پس قبل از انجام تکمیل ظرفیت حتما اطلاعات کافی برای اینکار داشته باشید.

آکادمی کنکور مشاور بعنوان مرکز تخصصی مشاوره کنکور و انتخاب رشته میتواند بهترین و دقیق ترین اطلاعات را در خصوص تکمیل ظرفیت دانشگاه های سراسری و آزاد در اختیار شما قرار دهد.

برای ارتباط با ما و گرفتن مشاوره حضوری یا تلفنی کافیست همین الان با کنکور مشاور تماس بگیرید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید