لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

بهترین روش های خلاصه نویسی برای کنکور

بهترین روش های خلاصه نویسی برای کنکور

خلاصه نویسی برای کنکور یکی از مهم ترین مراحل رسیدن به موفقیت و تثبیت نتیجه خوب است. احتمالا بارها در مورد خلاصه نویسی شنیده اید یا سعی کردید اینکار را انجام بدید ولی موفق نبودید و بعد از مدتی خلاصه نویسی در حین درس خواندن را رها کردید. در این مقاله توضیحات مفصلی در رابطه با خلاصه نویسی داده میشه همچنین الزام خلاصه نویسی برای کنکور را شرح میدهیم و در نهایت بهترین روش های خلاصه نویسی را با هم بررسی خواهیم کرد.تا انتها با کنکور مشاور همراه شو و از این مقاله به نحو احسن استفاده کن.

👇 ویس اختصاصی کنکور مشاور در مورد بهترین روش های خلاصه نویسی 👇

منظور از خلاصه نویسی برای کنکور چیست؟

خلاصه نویسی نوعی کد نویسی است که با دیدن آن داوطلب یاد مطالبی که خوانده است میوفتد. خلاصه نویسی میتونه بطور منظم در دفتری مجزا انجام شه یا در خود کتاب درسی نکاتی بصورت پاورقی یاد داشت شه.

خیلی از داوطلبان کنکور و دانش آموزان خلاصه نویسی را با جزوه نوشتن اشتباه میگیرند و زمانی که درس میخونند یا در کلاس درس هستند دائما در حال یادداشت برداری و نوشتن نکات هستند بطوری که بعد از حضور یک ساعته در کلاس یا خواندن یک فصل از کتاب درسی به اندازه یک دفتر ۴۰ برگ جزوه نوشته اند!

البته نکته برداری و جزوه نوشتن و رهایی از منابع آموزشی مختلف و یکپارچه و پیوسته بودن منبع آموزشی اصلا کار بدی نیست اتفاقا بسیار خوب و تاثیر گذار است اما اسم اینکار خلاصه نویسی نیست!

تا حالا تقلب کردید؟!

وقتی کسی سر امتحان بخواد تقلب کنه کتاب و جزوه درسی با خودش نمیبره تا جلوی صد تا مراقب در بیاره و تقلب کنه.قبل از امتحان جاهای مهم تر یا سخت تر را روی کاغذ های کوچولو مینویسه تازه کامل هم نویسه فقط بعضی از نکات یاد داشت میشه با همونم میره سر امتحان تقلب میکنه نمرشم خوب میشه!

هدفمون آموزش تقلب کردن نیستا فقط میخوام بگم کسایی که تقلب میکنن یجورایی دارن خلاصه نویسی انجام میدن و با کد گذاری های ذهنی خودشون وقتی به نوشته ها نگاه میکنند دریایی از مطالب براشون یادآوری میشه.

پس زمانی که خلاصه نویسی میکنی اولا باید بسیار کوتاه نکته برداری کنی بطوری که بتونی یک فصل کتاب درسی را نهایتا در یک برگه A4 جا بدی یا اگر در صفحات کتابت داری نکته برداری میکنی سعی کن بیشتر نکات مهم را هایلات کنی و فقط کد نویسی در کتاب انجام بدی.

شاید اولش سخت باشه ولی به مرور عادت میکنی و یاد میگیری چطور خلاصه نویسی کنی. خلاصه نویسی حتی باعث میشه وسواس ذهنی چند بار خوندن هر چیزی و همش به عقب برگشتنو نداشته باشی و با سرعت بیشتری ادامه بدی.

هر زمان از مسیر خلاصه نویسی خارج شدی یاد تقلب کردن بیوفت تا دوباره وارد اصول خلاصه نویسی بشی و به بهترین نحو انجامش بدی.

خلاصه نویسی برای کنکور نکته برداری دروس اختصاصی کنکور در حین آموزش است. آموزش میتواند سر کلاس باشد یا در منزل موقع درس خواندن رخ دهد.

پیشنهاد ما به شما : تفریح برای کنکوری ها

حضور در کلاس های کنکور و استفاده از منابع کمک آموزشی هم نوعی آموزش است و در تمام حالات باید حواستان جمع باشد تا خلاصه نویسی درست انجام شود.

در ادامه راجع به اهمیت خلاصه نویسی برای کنکور بیشتر توضیح میدیم…

آیا خلاصه نویسی برای کنکور لازم است؟

یک سری از موارد که بسیار راجع به آن ها صحبت کردیم برای کنکور لازم و ضروری است و در واقع ساختار و فونداسیون یک داوطلب کنکوری را تشکیل میدهد از جمله:

👈 داشتن برنامه ریزی شخصی سازی شده

👈 داشتن مشاور و پشتیبان خوب و با تجربه

👈 داشتن منابع سطح بندی شده متانسب داوطلب

👈 داشتن محیط درس خواندن مناسب

👈 شرکت در آزمون های آزمایشی

👈 خلاصه نویسی برای کنکور

پس اگر تمام موارد قبل از خلاصه نویسی را رعایت کنی اما درست خلاصه نویسی انجام ندی دقیقا مثل اینه که داری دیوارو کج بالا میبری یا مثل اینه که داری مسیرو اشتباه میری.

در هر دو حالت داری کارتو انجام میدی و در مسیر هستی ممکنه تا حدی هم موفق باشی ولی خب برای موفقیت تضمینی همه چی باید درست و همزمان انجام شود.

نکته دیگری که در رابطه با خلاصه نویسی وجود داره و شاید تا چندین ماه داوطلب ارزششو متوجه نشه و حتی در بعضی موارد دلیل خلاصه نویسی کردن را متوجه نشه مرور و جمع بندی اصلی یعنی دوران بعد از عید است.

اگر درست طبق برنامه ریزی پیش رفته باشید تا عید تمامی دروس به اتمام میرسد و بعد از اردوی عید به انتهای مسیر ماراتن کنکور نزدیک میشیم.فراموش نکنید در انتهای مسیر باید قدرت و فشار چند برابری نسبت به دوران قبل از عید بیارید تا از رقبا جلو بزنید.

در دوران جمع بندی کنکور و مرور لازم است منابع کمک آموزشی و کتاب های درسی بازخوانی شود در نتیجه زمانی که شروع به مرور میکنید با حجم عجیب غریبی از کتاب و جزوه رو به رو میشید که احتمالا خودتونم باورتون نمیشه این حجم زیادو مطالعه کردید!

احتمالا شنیده اید بهترین مرور و جمع بندی تست زدن است پس چطور ممکنه با این حجم زیاد کتاب ها هم بشه مرور ۹ ماه سال را در ۳ ماه انجام داد یه عالمه هم تست زد؟

معجزه خلاصه نویسی برای کنکور

اینجاست که بعد از ماه ها متوجه میشید خلاصه نویسی ها بطرز معجزه آسایی شما را از غرق شدن در کتاب ها و عقب افتادن در تست زدن نجات میدهد!

بجای اینکه واو به واو کتابو بخونی شروع میکنی دفتر خلاصه نویسی و نکات یاد داشت شده در پاورقی کتاب درسی را بصورت روزنامه وار مطالعه میکنی تا مطالب براتون یاد آوری شه البته اگر جایی رو متوجه نشدی یا براتون سخت بود هیچ ایرادی نداره دوباره آموزش ببینی ولی در کل با این روش از تکرار مکررات و اتلاف زمان جلوگیری میشه.

پیشنهاد ما به شما : راه های افزایش سرعت تست زنی

بعد از مرور کوتاهی که انجام شد چون طبق اصول جلو آمدید و تمامی ساختار طبق نظم و برنامه چیده شده زمان کافی برای تست زدن خواهید داشت و به سادگی میتونید حداقل ۲ ماه فقط روزنه ۳۰۰ تست بزنید و در نهایت با زدن ۱۸۰۰۰ تست وارد کنکور سراسری شید!

هر زمان به جایی رسیدید که دیگر تستی برای زدن پیدا نکردید و حتی زمان برای بررسی تست های تالیفی و غیر استاندار داشتید بدونید شما در جایگاهی هستید که احتملا رتبه تک رقمی یا دو رقمی بدست خواهید آورد!

بهترین روش های خلاصه نویسی برای کنکور

بهترین روش های خلاصه نویسی برای کنکور

این همه راجع به خلاصه نویسی و کنکور و اهمیت و ضرورت خلاصه نویسی برای کنکور صحبت کردیم حالا میخوام یک روش ساده برای اینکار بهتون بگم تا بدون زحمت همزمان با درس خوندن خلاصه نویسی کنی و به دست آورد های زیادش دست پیدا کنی.

👈 مرحله اول

دفتری آماده کن و دفتر را به تعداد دروس اختصاصی کنکورت تقسیم کن یا برای هر درس دفتری جدا آماده کن برای مثال اگر قراره کنکور ریاضی بدی باید دفترت به ۳ قسمت تقسیم شده باشه.

👈 مرحله دوم

هر مبحثی را که مطالعه میکنی یا آموزش میبینی سعی کن نکته برداری یا جزوه نویسی کنی البته در صورتی که معلم اینکار را برای شما انجام ندهد در واقع دقیقا طبق روال یک دانش آموز بدون کوچک ترین حرکت اضافه ای عمل کن.

👈 مرحله سوم

در حین آموزش و مطالعه یا جزوه نوشتن نکات ریز و کلیدی و اصلی را جدا کن و با ذکر تاریخ و مبحث مورد مطالعه در دفتر طلاییت یاد داشت کن.

👈 مرحله چهارم

بعد از یاد داشت نکات و انجام خلاصه نویسی طبق آموزش هایی که داده شد در انتهای خلاصه نویسی هر مبحث مشخص کیفیت مطالعه و آموزش اون مبحث باید یاد داشت شه.

برای مثال اگر داشتی مبحث دینامیک میخوندی باید بعد از خلاصه نویسی سختی یا راحتی یا روال تست زدن و حتی کیفیت آموزشی که دیدید رو با دقت بنویسی.

👈 مرحله پنجم

برای تمام دروس و مباحث بطور مجزا اینکار را انجام بده و در نهایت باید دفتری داشته باشی که حکم دفتر کد نویسی شده مخصوص شما را دارد و هزاران صفحه از کتاب های درسی و منابع کمک آموزشی را در خود فشرده کرده است.این دفتر دقیقا مثل سیاه چاله باید همه چیز را بلعیده باشد!

👈 مرحله ششم

در نهایت شما با این دفتر میدانید در هر مبحث چقدر توانایی دارید و سطحتان چقدر است همچنین مهم ترین نکات در اختیار شما است و با نقشه ای که در دست دارید هیچوقت گم نمیشید و با سرعت و دقت تمام به پایان مسیر خواهید رسید.

نتیجه گیری

خلاصه نویسی برای کنکور بدون قید و شرط باید انجام شود البته اگر قصد در دانشگاه و رشته خوبی قبول شی باید اینکارو کنی در غیر اینصورت خودتو زحمت نده!

از آموزش های داده شده به نحو احسن استفاده کن و با رعایت همین نکات کلیدی و ساده و البته کاربردی به رتبه برتر شدن نزدیک تر شو..

برای مشاوره در زمینه خلاصه نویسی کافیست همین الان با کنکور مشاور تماس بگیری تا در کمترین زمان با مشاور رتبه برتر رشته خودت صحبت کنی…

حضور تو در اینجا بی دلیل نیست…

هیچ اتفاقی،اتفاقی اتفاق نمیوفتد…

نکذرا فرصت ها به سادگی مثل ابر کنارت بگذرد…

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید