لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

رشته مهندسی صنایع

👈 اگر داوطلب کنکور ریاضی هستی یا به رشته های مهندسی علاقه داری این مقاله رو از دست نده چون بطور کامل به معرفی رشته مهندسی صنایع میپردازیم و قطعا به شما کمک میشود تا در زمان انتخاب رشته مطابق علاقه و روحیه ای که دارید انتخاب رشته درست انجام بدید.

در این مقاله رشته مهندسی صنایع را معرفی کامل خواهیم کرد همچنین از نظر درآمد و بازار کار بررسی میکنیم.نیم نگاهی به گرایش های تحصیلی کارشناسی ارشد می اندازیم و افرادی که دیپلم ریاضی ندارند اما علاقه مند به این رشته هستند را برای ورود به مهندسی صنایع راهنمایی میکنیم.

معرفی رشته مهندسی صنایع

👈 رشته مهندسی صنایع جز رشته های پر طرفدار در زیر گروه آزمایشی ریاضی است پس اولویت انتخاب این رشته با داوطلبانی است که در زیر گروه ریاضی فیزیک کنکور داده اند البته بدون کنکور هم میشود وارد این رشته شد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

مهندسی صنایع دارای طیف گسترده ای است و تقریبا در بسیاری از موارد در هر صنعتی نقش دارد. برای مثال از مدیرت مالی و اقتصادی پروژه ها و صنایع گرفته تا سیستم لجستیک و حمل و نقل مهندس صنایع میتواند فعالیت داشته باشد.

در طول دوره کارشناسی داوطلبان بطور کلی با انواع فعالیت های زیر مجموعه مهندسی صنایع آشنا میشوند و میتوانند برای ادامه تحصیل بطور تخصصی تر وارد یکی از زیر مجموعه های گسترده مهندسی صنایع شوند.

این رشته جز رشته های مهندسی است پس در طول تحصیل دانشگاهی واحد های ریاضی زیادی باید پاس شود البته واحد های عملی مربوط به طراحی هم در این رشته وجود دارد پس باید شخصی صبور و خلاق یاشید تا بتوانید در این رشته موفق شوید.

در میان تمامی رشته های مهندسی که هرکدام ماموریتی را بر عهده دارد مهندسی صنایع حکم پل ارتباطی میان این رشته ها را دارد.

مطلب پیشنهادی به شما : بهترین رشته های ریاضی برای خانم

در واقع اگر در صنعتی قرار باشد مهندس برق، مکانیک و عمران کنار یکدیگر فعالیت داشته باشند مهندس صنایع است که با توجه به پروژه در حال اجرا این افراد را با یکدیگر در مکان و زمان درست مرتبط میکند.

معرفی رشته مهندسی صنایع : واحد های درسی مهندسی صنایع

مهندسی صنایع همچون رشته های دانشگاهی دیگر دارای واحد های درسی عمومی و اختصاصی است و دانشجویان میتوانند در ۸ ترم آن را بگذرانند و فارغ التحصیل شوند البته هستند کسانی که ظرف مدت ۷ ترم هم فارغ التحصیل میشوند.

دانشجویان مهندسی صنایع باید حداقل ۱۴۰ واحد طبق جدول زیر پاس کنند:

نوع درستعداد واحد
دورس اختیاری  28 واحد
دورس عمومی  20 واحد
دروس پایه  22 واحد
دروس اختصاصی ۶۶ واحد
دروس کارگاهی۳ واحد
کار آموزی۱ واحد

منظور از دروس پایه و دروس اصلی واحد های پیش نیاز و هم نیاز است و همچنین واحد های اختیاری هستند که باید پاس شود. در واقع در دانشگاه واحد هایی وجود دارد که تا گذرانده نشوند اجازه انتخاب واحد جدید در ترم جدید داده نمیشود.

همچنین یکسری واحد اختیاری به دانشجویان ارائه میشود تا از میان آن ها دانشجو به انتخاب خود انتخاب واحد کند. در مجموع دانشجویان مهندسی صنایع موظف هستند برای اخذ مدرک حداقل ۱۴۰ واحد درسی را بگذرانند.

چارت درسی مهندسی صنایع

طبق جداول زیر میتونید تقسیم بندی دروس و سرفصل های تحصیلی در رشته مهندسی صنایع را مشاهده کنید.

دروس عمومی
معارف اسلامی ۱معارف اسلامی ۲
اخلاق و تربیت اسلامیانقلاب اسلامی و ریشه های آن
متون اسلامیتاریخ اسلام
زبان خارجهفارسی
دانش خانواده و جمعیتتربیت بدنی ۱
تربیت بدنی ۲
دروس پایه
ریاضی ۱ریاضی ۲
فیزیک ۱فیزیک ۲
معادلات دیفرانسیلآز فیزیک ۲
برنامه نویسی کامیپوترمحاسبات عددی
آز فیزیک ۱
دروس تخصصی
اقتصاد عمومی ۱اقتصاد عمومی ۲
اصول حسابداري و هزینه یابیمدیریت و کنترل پروژه
ارزیابی کار و زمانطرح ریزي واحدهاي صنعتی
کنترل کیفیت آماريتئوري احتمالات و کاربرد آن
جبر خطیآمار مهندسی
تحقیق در عملیات ۱تحقیق در عملیات ۲
اصول مدیریت و تئوري سازماننقشه کشی صنعتی
مبانی مهندسی برقآز مبانی برق
اقتصاد مهندسیاستاتیک و مقاومت مصالح
علم موادروشهاي تولید
برنامه ریزي و کنترل تولید و موجودي ۱برنامه ریزي تولید
اصول شبیه سازيپروژه
دروس اختیاری
طراحی ایجاد صنایع مهندسی فاکتورهاي انسانی
برنامه ریزي تعمیرات و نگهداريبرنامه ۲ریزي و کنترل تولید و موجودي ۲
تحلیل سیستمهاسیستم هاي اطلاعات مدیریت
برنامه ریزي حمل و نقلمدیریت کیفیت و بهره وري
تجزیه و تحلیل تصمیم گیریاصول بازاریابی
اصول ایمنی و بهداشتمدیریت مالی
سیستم های پرداخت و حقوق و دستمزد
کارگاه ها
کارگاه ماشین افزارکارگاه ریخته گری و ذوب و مدلسازی
کارگاه عمومی جوش
کارآموزی
کار آموزی

معرفی رشته مهندسی صنایع : گرایش های مهندسی صنایع در کارشناسی ارشد

برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع و ورود به تحصیلات تکمیلی میتوان در یکی از گرایش های زیر مشغول به تحصیل شد.

👈 گرایش مدل سازی سیستم های کلان

اگر به سیاست گذاری های عمومی و کلان در صنایع و پروژه های مختلف از جنبه های گوناگون مانند مدیریتی ، اقتصادی ، مالی و ارتباط اجزای مختلف سیستم علاقه دارید انتخاب این گرایش کار هوشمندانه ای است.

👈 گرایش بهینه سازی سیستم ها

هر سیستمی در هر کار و فرآیندی برای انجام فعالیت نیاز به طراحی دارد همچنین با ورود خلاقیت به آن سیستم میشود باعث بهینه سازی سیستم شد.این گرایش مخصوص علاقه مندان به این سبک از فعالیت میباشد.

گرایش مدیریت و نوآوری

فارغ التحصیلان این گرایش میتوانند در عرصه نوآوری و اختراعات و ابداعات جدید و مدیریت شرکت های دانش بنیان و شهرک های فناوری فعالیت کنند.

👈 گرایش سیستم های سلامت

هر گونه سیستم مرتبط با درمان و سلامت مانند سیستم عملکردی بیمارستان ها یا درمانگاه ها و حتی شرکت های تولید و پخش دارو در زیر مجموعه این گرایش قرار دارد.

👈 گرایش لجستیک و زنجیره تامین

در این گرایش تلاش میشود با طراحی سیستم مناسب زنجیره تولید و تامین و پخش به درستی عمل کند.این زنجیره از زمان تولید تا انتقال لجستیکی نیاز به طراحی سیستم مناسب و عملگرا میباشد تا حتی المکان دور ریز و فساد و هزینه های جاری کاهش یابد.

👈 گرایش مدیریت مهندسی

در این گرایش بین مهندسی های مختلفی که در یک سیستم یا پروژه مشغول بکار هستند با مدیریت درست ارتباط ایجاد میشود.

👈 گرایش سیستم های مالی

تمامی بخش های اقتصادی و مالی دارای سیستم مشخص میباشند و مهندس صنایع در این گرایش وظیفه مدیریت و ایجاد سیستم مالی و اقتصادی مناسب با فعالیت را بر عهده دارد.

👈 گرایش مدیریت پروژه

گرایش مدیریت پروژه در چند رشته مهندسی دیگر مشترک است و در واقع مهندس در این گرایش وظیفه مدیریت پروژه های خرد و کلان را از تمام جهات اجرایی بر عهده دارد.

👈 گرایش سیستم و بهره وری

هر سیستمی خروجی مشخصی دارد اما با طراحی درست و بالا بردن بهره وری و نوع عملکرد میشود باعث رشد روند خروجی سودمند و مفید شد.در این گرایش وظیفه اصلی بالا بردن سیستم بهره وری افراد حاضر در پروژه بر عهده مهندس صنایع است.

معرفی رشته مهندسی صنایع : رشته مهندسی صنایع مناسب چه کسانی است؟

معرفی رشته مهندسی صنایع : رشته مهندسی صنایع مناسب چه کسانی است؟

قبل از اینکه وارد هر رشته ای بشید حتما باید اطلاعات کافی در رابطه با آن رشته داشته باشید.در ابتدای مقاله توضیحات مفصلی در رابطه با رشته مهندسی صنایع حتی ادامه تحصیل مهندسی صنایع داده شد حالا وقتشه خصوصیات شخصی که میتواند در این رشته موفق شود را بررسی کنیم.

👈 خلاق هستی؟

تمامی رشته های مهندسی در نهایت وظیفه طراحی و اجرا سیستم و پروژه ها را بر عهده دارند پس در نتیجه شما بعنوان مهندس صنایع برای موفقیت شغلی باید آدم خلاق و ایده پردازی باشید تا بهترین عملکرد را برای هر سیستمی طراحی کنید.

👈 روابط عمومیت خوبه؟

در رشته مهندسی صنایع شما پل ارتباطی میان سایر اجزای سیستم هستید پس باید روحیه کار تیمی و روابط عمومی خوبی داشته باشید تا بتونید اجزای سیستم را به درستی بهم مرتبط کنید.

👈 شخصیت رهبر هستید؟

شما بعنوان ناظر و طراح و سرپرست هستید و قرار است مجموعه برای اجرای درست سیستم طراحی شده از شما تبعیت کند پس نیاز است اصطلاحا شخصیت رهبر باشید تا زیر مجموعه شما با حداکثر بهره وری فعالیت کند.

👈 روحیه کارمندی دارید یا یکجا نشین نیستید؟

بعضی از افراد هستند که علاقه مند به ساعت کاری مشخص و حقوق ماهانه مشخص هستند در واقع امنیت شغلی از درآمد براشون مهم تره مثل بسیاری از کارمندان در شغل های مختلف که اصلا هم ایراد بحساب نمیاد.

رشته های مهندسی معمولا حالت های کارمندی و یکجا نشینی و ارباب رجوعی ندارد و مهندس برای پیشرفت پروژه دائما در حرکت و رفت و آمد است تا کار به نحو احسن انجام شود و بیشترین ارتباط با اعضای مجموعه است تا بیرون مجموعه!

👈 قصد مهاجرت دارید؟

در سال های اخیر متاسفانه با افت صنعت کشور شغل های مربوط به رشته های مهندسی تا حد زیادی از بین رفت و به همین دلیل علاقه مندان به رشته تجربی به طرز وحشتناکی زیاد شد.در بین داوطلبان کنکور بعضی ها هستند اصلا به ایران و بازار کار ایران فکر نمیکنند و قصد مهاجرت دارند.

باید گفت در صورتی که شما لیسانس و فوق لیسانس را در یکی از دانشگاه های خوب ایران تحصیل کنید قطعا برای مهاجرت تحصیلی با رشته مهندسی صنایع موقعیت خوبی خواهید داشت و میتوانید در خیلی از کشور های دنیا پذیرش با حقوق بگیرید.

نکته:

بهتر است انتخاب رشته صحیح از سال نهم به دهم و قبل از ورود به دبیرستان انجام شود تا داوطلبان از ابتدا وارد رشته مورد علاقه خود شوند.متاسفانه در زمان کنکور بسیاری از دانش آموزان فارغ از رشته دیپلم کنکور میدهند یا انتخاب رشته میکنند!

معرفی رشته مهندسی صنایع : بازار کار و درآمد مهندسی صنایع چگونه است؟

قطعا یکی از مهم ترین معیارهای انتخاب رشته درآمد آن رشته در بازار کار است.مهندسین صنایع بطور کلی در یکی از ۴ مجموعه زیر مشغول بکار میشوند:

👈 نیروی انسانی

منظور طراحی ارتباط اجزای سیستم برای بالا بردن عملکرد و بهره وری است مهندسین صنایع در زمینه نیروی انسانی میتوانند در شرکت های دولتی و خصوصی مشغول بکار شوند و معادل حقوق سال ۱۴۰۲ بین ۶ تا ۲۰ میلیون تومان با توجه به سمت حقوق دریافت کنند.

👈 مدیریت و سازمانی

هر سازمانی نیاز به طراح سیستم کاری از نحوه ورود و خروج گرفته تا پاسخگویی به مراجعین دارد و مهندس صنایع در این شاخع شغلی میتواند فعالیت کند میزان درآمد در این گروه شغلی هم اگر بصورت کارمندی در نظر گرفته شود بین ۷ تا ۲۰ میلیون تومان با توجه به سمت مهندس است.

👈 تجهیزات،امکانات تولیدی و خدماتی

شاید جذاب ترین شاخه شغلی برای مهندسین صنایع همین مجموعه شغلی باشد چون میتوانند بصورت غیر کارمندی با تاسیس شرکت فعالیت انجام دهند.البته امکان فعالیت همزمان در چند مجموعه بعنوان مشاور هم وجود دارد.

تاسیس و راه اندازی شرکت های دانش بنیان و پارک های فناوری در این شاخه شغلی است در واقع اگر بدلیل کمبود فرصت های شغلی استخدامی دولتی نتوانستید وارد شغلی شوید با تخصصی و مهارتی که دارید همچنان موقعیت شغلی خواهید داشت.

درآمد در این شاخه شغلی قابل حد گذاری نیست و مهندس صنایع میتواند تا هر مقداری درآمد داشته باشد.البته هیچوقت نمیشود یهو به درآمد رسید و با کسب تجربه و شروع کار و داشتن صبر و تحمل در نهایت نتیجه موفقیت است.

👈 دانش فنی

زمانی که شما بتوانید در صنایع مختلف کشور دانش فنی و مهارت خاصی کسب کنید قطعا جایگاه شغلی خوبی بعنوان مشاور پروژه خواهید داشت و امکان این را دارید تا در چند پروژه بطور همزمان مشغول شوید و کسب درآمد کنید.

نکته:

از همان ترم های اول تحصیلی سعی کنید با انجام تحقیقات و حضور در شرکت های مختلف بعنوان کارآموز حتی بصورت رایگان و کسب مهارت و یادگیری نرم افزارهای مختلف خود را برای ورود سریع به بازار کار آماده کنید تا بعد از پایان تحصیل زمان زیادی برای پیدا کردن شغل مورد علاقه صرف نشود.

معرفی رشته مهندسی صنایع : آیا تحصیل مهندسی صنایع از کنکور تجربی ممکن است؟

مهندسی صنایع در اصل مختصص داوطلبان کنکور ریاضی است و قطعا داوطلبان ۴ گروه آزمایشی دیگر کنکور سراسری نمیتوانند از طریق کنکور وارد این رشته شوند.بعلاوه اینکه فارغ التحصیلان رشته فنی و کار و دانش هم اجازه انتخاب این رشته را از طریق کنکور ندارند.

اما با توجه به مصوبه های اخیر برای حذف کنکور و ورود راحت به دانشگاه و رشته مورد علاقه فارغ از دیپلمی گرفته شده است میتوان از طریق انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی وارد رشته مهندسی صنایع شد حتی اگر داوطلب اصلا کنکور نداده باشد!

برای ورود بدون کنکور با دیپلم تجربی به رشته مهندسی صنایع از یکی از روش های زیر اقدام کنید:

👈 دانشگاه های سراسری بدون کنکور

دانشگاه های سراسری روزانه و شبانه، دانشگاه پیام نور ،دانشگاه های غیر انتفاعی و دانشگاه های پردیس برای ورودی مهر و بهمن ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی دارند و میتوان از طریق سایت سازمان سنجش در موعد مقرر اقدام به انتخاب رشته کرد و بدون کنکور وارد دانشگاه شد.

قاعدتا در این روش تمام دانشگاه های دولتی در پذیرش روزانه و شبانه ثبت نام انجام نمیدهند اما در هر حال در دانشگاه دولتی آن هم بدون کنکور درس خواندن مزیت بزرگی است. دیگر دانشگاه های گفته شده بدون محدودیت تقریبا در تمام شهر ها در هر دو نیمسال پذیرش دارند.

👈 دانشگاه های آزاد بدون کنکور

دانشگاه آزاد در دو نیم سال تقریبا در اکثر واحد های دانشگاهی خود اقدام به پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی میکند و داوطلبان علاقه مند میتوانند در موعد مقرر اقدام به انتخاب رشته برای مهندسی صنایع کنند.

پیشنهاد ما به شما : رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد

نکته

در همین سایت توضیحات مفصلی به تفکیک جنس دانشگاه ها در رابطه با شرایط،شهریه ها و زمان و نحوه ثبت نام توضیحات داده شده است که میتوانید استفاده کنید.

نتیجه گیری

رشته مهندسی صنایع از رشته های خوب و جذاب و پر تنوع از نظر بازار کار و آینده تحصیلی است و داوطلبان میتوانند از طریق هر دیپلمی غیر از دیپلم فنی و کاردانش وارد این رشته شوند.دائطلبان کنکور ریاضی که میخواهند وارد یکی از دانشگاه های خوب کشور شوند حتا باید رتبه مناسبی در کنکور کسب کنند.

شما میتوانید برای مشاوره در زمینه رشته مهندسی صنایع و نحوه انتخاب رشته و برنامه ریزی کنکور تجربی همین الان با آکادمی کنکور مشاور تماس بگیرید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید