لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

چرا برای کنکور درس نمیخوانم؟

چرا برای کنکور درس نمیخوانم؟

یکی از عجیب ترین سوال هایی که داوطلبان کنکور از خودشان میپرسند همین است ! بر خلاف داوطلبانی که با استرس و شدت و حساسیت فراوان دنبال درس خوندن هستند خیلی از داوطلبان وجود دارند که این حساسیت ها واسشون عجیبه و احتمالا از خودشان میپرسند چرا من اینطور نیستم و درس نمیخوانم؟!

در این مقاله به بررسی چرا برای کنکور درس نمیخوانم و بیخیالی آن میپردازیم همچنین راه هایی برای بالابردن انگیزه درس خواندن بهتون پیشنهاد میدیم. اگر کنکوری بیخیال و بی استرسی هستی و لای کتابو باز نمیکنی تا انتها با ما همراه باش شاید مسیر زندگیت تغیر کرد…

دلایل درس نخواندن برای کنکور

معمولا سنی که در آن کنکور برگزار میشود ۱۸ تا ۲۰ سالگی است یعنی اولین سال ها بعد از بلوغ و شروع سن جوانی و احتمالا غرور و هرج و مرج ذهنی فراوان!

پس کافیه این وسط میون این همه دغدغه و تغییرات جسمی و ذهنی یه فکر مزاحم یا دغدغه جدید اضافه بشه دیگه اون موقع هست که نه تنها کنکور بلکه هیچی برای جوان تو این سن مهم نخواهد بود جز برطرف کردن مشکل یا دغدغه یا تجربه جدیدی که در ذهنش هست!

بر اساس تجربه ای که در این چند سال ارتباط با داوطلبان کنکور بدست آوردیم یک سری دلیل کلی برای درس نخواندن در سال کنکور وجود داره که اول اینارو مشخص میکنیم بعد میریم سراغ راه حل!

اگر جز خانواده داوطلب کنکور هستی بعد از فهمیدن این دلایل عصبانی نشو و جوش نیار تا اوضاع رو خراب تر نکنی. یادت نره خودتم روزی جوان بودی و این دوران رو گذروندی با این تفاوت که شاید زمان شما درس خوندن تا این حد اهمیت نداشته.

👈 چرا برای کنکور درس نمیخوانم : روابط دوستانه و عاشقانه

👈چرا برای کنکور درس نمیخوانم : روابط دوستانه و عاشقانه

طبیعی است دختر ها و پسرها بهم گرایش داشته باشند مخصوصا در این سن که شخصیت در حال شکل گیریه و بچه ها نم نم وارد جامعه میشن و دوست دارند آزادنه یک سری مسائل براشون حل شه.

همین چندوقت پیش اگر دختری ۱۸ سالگیو رد میکرد ازدواج نمیکرد یا پسری بعد از سربازی ازدواج نمیکرد بهش میگفتن وقت ازدواجت گذشته. حتی خیلی از پدر مادر ها تا ۳۰ سالگی چندتا بچه داشتن. دوره و زمونه عوض شده قبول اما گرایش ها و فیزیولوژی بدن که تغیر نکرده!

پیشنهاد برای شما : برای کنکور روزی چند ساعت درس بخوانیم

اگر داوطلب کنکور هستی و وارد این روابط شدی یا خانواده داوطلب هستی و متوجه این موضوع شدید لازم نیست تنش ایجاد کنی بهتر اینه که با مدیریت و خونسردی و مشاوره درست امسال فقط امسال بیخیال عشق و عاشقی بشی تا تمرکز از بین نره!

👈 شکست عشقی

فراتر از حالت قبلی داوطلبانی هستند که وارد روابط احساسی و عاطفی شدند و در سال کنکور اصطلاحا شکست عشقی خوردند!

اگر چنین موضوعی پیش اومده باید روی ذهنت کنترل داشته باشی هرچند میدونم که تو این سن کار خیلی سختیه. پیشنهاد میکنم به مشاور روانشناس مراجعه کنی تا بفهمی تو تازه ۱۸ سالته و دنیا به آخر نرسیده تازه اگر عشقت میموند مگه توانایی ازدواج داشتی تو این سن!

👈 چرا برای کنکور درس نمیخوانم : رفیق بازی

وقتی وارد سن جوونی میشی و رفت و آمدت آزادنه تر میشه و میتونی خودت دوستاتو انتخاب کنی روابط عمیق تری شکل میگیره. تفریحات مشترکه ، عقاید مشترکه حتی تقریبا مدل زندگی هم مشترکه خب همه این ها باعث وابستگی میشه.

حالا در سال کنکور فرض میزاریم کسی وارد رفیق بازی شدید شده باشه و یکسره اینور اونور باشه و نتونه از دوستاش دل بکنه. نظرتون تمرکزی برای درس خوندن میمونه؟

خب عزیز من دوستات همیشه هستن. نترس کسی نمیزذتشون و اگر اونا هم رفیق درست حسابی و با معرفت باشن جایی نمیرن و منتظرت میمونن در ضمن موفقیت تو واسشون مهم تره تا چند ساعت بگو بخند.

امسال بیخیال رفیق بازی شو در کنکور موفق شو و نتیجه خوب بدست بیار بعد تا آخر عمرت برو رفیق بازی کن!

👈 چرا برای کنکور درس نمیخوانم : شبکه های اجتماعی

یکی از مهم ترین موضوعاتی که نه تنها داوطلبان کنکور درگیر اون هستند بلکه تمام جامعه رو شامل میشه درگیری با فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است که تقریبا چیزی جز اتلاف وقت برای علاقه مندانش نداره!

نمیگم گوشی و تفریح و اینستاگرام و واتس اپ بده!

نه اصلا منظورم این نیست!

فقط میخوام بهت بفهمونم تمام اینا همیشه هست که هیچ شاید روز به روز چیزهای جدید تر و جذاب تر هم بیاد پس اگر یک سال همه اینارو بزاری کنار یا حداقل فقط موقع استراحت استفاده کنی بخدا دنیا به آخر نمیرسه!

تماس با کنکور مشاور

👈 چرا برای کنکور درس نمیخوانم : خود ارضایی

در اینجا هدفمون این نیست که بخواهیم تعیین کنیم خود ارضایی کار بدی است یا خیر چون این موضوع بحث روانشناسی دارد و در حیطه کار ما نیست.

هدف این است که بخواهیم داوطلبان کنکور را با توجه به سنی که در آن هستند و با توجه به نزدیکی به سن بلوغ روشن کنیم تا کنترل بیشتری داشته باشند.در حال حاضر عوامل مختلفی برای تحریک جنسی وجود دارد و زمانی که شخصی بعنوان داوطلب کنکور دنبال این عوامل باشد بطور اتوماتیک از کنکور جا میماند.

همین موضوع تحریک جنسی باعث میشود تا موضوع خود ارضایی پیش بیاید. بر اساس تجربه ارتباط با کنکوری ها متوجه شدیم در خیلی از موارد خود ارضایی از حد طبیعی خارج میشود و به عادت و در نهایت اعتیاد تبدیل میشود.

داشتن اعتیاد به هر چیزی به خودی خود باعث استرس و عدم تمرکز میشود چه برسه کسی به خود ارضایی اعتیاد داشته باشد.

مفید برای شما : اهمیت مرور درس ها در چیست؟

اگر جز خانواده های کنکوری ها هستید حتما مراقب باشید در صورت اطلاع این موضوع در فرزندتان بهش حمله نکنید چون کاری که درست نمیشود هیچ فقط باعث باز شدن روی فرزندتان میشید و در نهایت استرسش را هم بیشتر میکنید.

بهترین کار این است که از طریق شخصی که با فرزندتان صمیمی است اطلاع رسانی های لازم را انجام دهید. اگر هم داوطلب کنکوری هستی و به خود ارضایی اعتیاد پیدا کردی پیشنهاد میکنم حتما با مشاور صحبت کنی تا تمرکز لازم برای درس خوندنو پیدا کنید.

👈 چرا برای کنکور درس نمیخوانم : نا امید بودن از آینده

نا امید بودن از آینده

بی انگیزگی و نا امیدی به دلیل مشکلات اقتصادی در تمامی اقشار جامعه وجود دارد. در این بین کنکوری ها وقتی آمار بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را میبینند قاعدتا از درس خوندن و آینده درس خوندن نا امید میشن!

نظام آموزشی درست یا غلط بر اساس کنکور پایه گذاری شده البته در سال های اخیر سعی شد تا جای امکان یا کنکور حذف شود یا تاثیر مستقیم کنکور کمتر شود تا صرفا کنکور تعین کننده آینده داوطلبان نباشد.

در هر صورت در کشور ما این قانون وجود دارد یا باید نا امید و بی انگیزه باشی و بیخیال همه چی بشی و از الان بدونی با درس نخوندن و نداشتن مهارت نه جایگاه اجتماعی داری و نه پول یا اینکه حداقل چند سالی محض اطمینان روی درس و مهارت آموزی زمان بزاری و منتظر بهتر شدن اوضاع باشی.

👈 محیط درس خواندن

اگر در محیط خانه شرایط مناسبی برای درس خوندن نداری خب خیلی ساده مکان درس خوندنتو تغیر بده تا آرامش و تمرکز داشته باشی. یادت باشه محیط درس خوندن و مدل درس خوندن خیلی مهمه و ممکنه هرکسی در شرایط خاصی راحت باشه یکی تو خونه یکی کتابخونه یکی هم جنگل و صحرا!

شما در چه جا و شرایطی تمرکز بالاتری داری؟

👈 خانواده

اگر از جانب خانواده تحت فشاری و خانواده مثل چوب بالای سر هستند یا شرایط را برای درس خوندن شما محیا نمیکنند حتما باید باهاشون صحبت کنی و بهتره این صحبت کردنو به مشاور بسپاری.

متاسفانه پدر مادر هایی هستند که حتی بجای مشاور برای فرزندان تصمیم میگیرن و در واقع الزام ایجاد میکنند. مورد داشتیم دانش آموز از نظر گیرایی عالی بوده و نمرات مدرسه همه خوب اما در سال کنکور تراز آزمونش بالا نمیاد وقتی جویا میشیم متوجه استرس شدید دانش آموز میشویم.

وقتی جای دانش آموز تصمیم بگیری و ایجاد الزام بکنی واسش خب اونم فکر میکنه حتما باید انجامش بده وقتی ناتوان میشه در انجام دادن استرس میگیره و تمرکزش است دست میره و در نهایت هم بیخیال درس خوندن میشه و میشود آنچه نباید بشه!

در ادامه میریم سراغ بالا بردن انگیزه دانش آموزان و معرفی راه ها و مسیر هایی که دانش آموز را در طول سال کنکور با انگیزه نگه دارد.

👈 امکانات آموزشی

خیلی از شهر های کشور هستند که متاسفانه حتی از امکانات آموزشی معمول و ساده مانند فضای مناسب و تفکیک شده برای دانش آموزان برخوردار نیستند. یا حتی معلم تخصصی درسی که بهشون تدریس میشه رو ندارند مثلا معلم عربی ادبیاتم درس میده یا معلم فیزیک شیمی هم درس میده!

از مشاور بی بهره هستند یا کلاس کنکور ندارند یا حتی اینترنت مناسبی برای شرکت در کلاس های آنلاین در دسترس آن ها نیست. تمام این موارد باعث میشه یا خود داوطلب یا خانواده داوطلب میلی برای درس خوندن نداشته باشند.

اما در همین شرایط هم میشه موفق شد فقط کافیه بخواید و تصمیم بگیرید تا کانالی برای ارتباط با فضای بیرون اون شهر براتون باز شه…

راه هایی برای ایجاد انگیزه درس خواندن

راه هایی برای ایجاد انگیزه درس خواندن

مغز قابلیت عجیبی دارد که البته از نظر علمی و آزمایش هایی که روی هزاران نفر انجام شده به اثبات رسیده است.

مغز انسان ها عاشق سکون است و امنیت را در سکون میبیند برای همین هم است وقتی میخوای کار جدید شروع کنی یا در موضوعی ریسک کنی یا با آدم های جدید آشنا بشی مغز بهت دستور میده بیشتر فکر کن یا اینکه اصلا کلا انجامش نده!

مغز طوری برنامه ریزی شده که انجام ندهد واسه همین هم است که ما با داشتن مغزی با این حجم از توانایی فقط از حدود ۶ تا ۸ درصدش استفاده میکنیم. یا انیشتین با این همه نظریه و پیشرفت علمی از حدود ۱۶ درصد مغزش استفاده کرده است.

حالا تو چطور انتظار داری دلت بخواد درس بخونی خب معلومه هیچکس دوست ندارد سختی بکشد هیچ کسی دوست ندارد فشار بدنی تحمل کند هیچ کس دوست ندارد غذا نخورد چون مغز امنیت و آرامش را وضعیت فعلی میبیند.

زمانی که از دایره امن خارج میشی و شروع به نتیجه گرفتن میکنی نم نم مغز شما هم با شما همراه خواهد شد و دیگه جلوتو نمیگیره اونجاست که میشه گفت موتورت روشن شده و دیگه هیچکس جلو دارت نیست!

بررسی کنید : مطالعه سال کنکور چه تفاوتی با دوره مدرسه دارد

ورزشکاری را مثال میزنم که هر روز صبح زود بیدار میشود و شب ها زود میخوابد.در طول روز ساعت ها تمرین میکند و در حین تمرین از شدت فشار ممکن است از حال برود. تمرکز و بیشتر زمانش صرف ورزش میشود و در نهایت قهرمان میشود. مثالی ساده رونالدو و مسی که احتمالا همتون سرگذشت زندگیشونو میدونید.

👈 آیا اگر زود بیدار شدن و زود خوابیدن نبود نتیجه حاصل میشد؟

👈 آیا تحمل رژیم های غذایی خاص راحته؟

👈 آیا چندین ساعت ورزش سنگین راحته؟

👈 آیا دوری از خانواده با اردو های طولانی راحته؟

👈 آیا رسیدن به ثروت زیاد کار ساده ایه؟

خب مشخصه قطعا نه!

اگر اینطور بود الان همه رونالدو و مسی و انیشتین و ادیسون بودند اما اینطور نیست و این موضوع تنها یه دلیل داره و اون اینه که این بزرگان در مقابل نه گفتن ها مغزشون ایستادگی کردند!

تو داوطلب کنکور هستی و زمانی موفق هستی که در دانشگاه خوب و رشته مورد علاقت در حال درس خوندن باشی و این یعنی موفقیت!

✅ آیا با درس نخوندن میشه موفق شد؟

✅ آیا با شب بیداری و تا لنگ ظهر خوابیدن میشه موفق شد؟

✅ آیا با چت کردن و وب گردی میشه موفق شد؟

والا بخدا نمیشه!

اگر شدنی بود دانشجوی پزشکی برای گرفتن تخصص و رسیدن به قدرت و ثروت ۱۵ سال زمان نمیزاشت یا اون دانشجوی برق دانشگاه شریف برای گرفتن مدرک و نوشتن مقاله علمی پدرش در نمیومد یا اون وکیل پایه ۱ و معروف که برای قبول وکالت شرط میزاره این همه درگیر آزمون کانون وکلا و کار آموزی کردن نمیشد!

👈اگر میخوای انگیزه داشته باشی حتما انجام بده

✅ سرنوشت آدم های موفق و بزرگ حتما بخون.

✅ بموقع بخواب و بموقع بیدار شو.

✅ ورزش کن.

✅ رژیم غذایی خوب داشته باش.

✅ با آدم های ضعیف و منفی و الاف و بیکار نگرد حتی اگر صمیمی ترین دوستته.

✅ اینقدر نسبت به دنیا افکار منفی نداشته باش تو همین شرایط در هر زمینه میشه موفق شد.

✅ از مسیرت لذت ببر و فقط به مقصد فکر نکن.

✅ آموزش ببین و مشاوره بگیر تا مسیر برات روشن تر شه.

✅ دور هر چیزی که باعث جا موندنت میشه خط بکش.

✅ دست از کارهای بیهوده بردار.

وقتی اینکارارو انجام بدی مطمعن باش بخوای نخوای خودتو در مسیر قدرت و پیروزی قرار دادی.نه تنها در کنکور میتونی شخص برجسته ای بشی بلکه در آینده هم جز بزرگان و شخصیت های نمونه خواهی شد!

👈تجربه واقعی

میخوام سرگذشت واقعی یکی از داوطلبان کنکورو واستون تعریف کنم :

رستگار رحمانی ساکن جوانرود استان کرمانشاه

ساکن خانواده ای ۱۰ نفره با پدری که شغلش کارگر ساختمانی بوده و از وضعیت آموزشی و مالی خاصی هم برخوردار نبوده.

کنکور اول در سال ۸۵ شرکت میکنه و رتبه ۳۰ کننکور ریاضی میشه به دلیل مشکلات نظام وظیفه و سربازی حتی با بدست آوردن رتبه دو رقمی مجبور میشه بره سربازی!

میره سربازی تا بهمن ماه سال ۸۷ سربازی طول میکشه و بمحض پایان سربازی شروع میکنه به درس خواندن برای کنکور ۸۸ یعنی حدود ۵ ماه بیشتر تا کنکور زمان نداشته بعلاوه اینکه دو سالی از فضای درس و کنکور دور بوده…

با شرکت در کنکور سراسری سال ۸۸ موفق میشه عناوین پایینو بدست بیاره:

رتبه ۱ کنکور تجربی

رتبه ۱ کنکور زبان

رتبه ۴۴ کنکور هنر

سازمان سنجش و جمعیت زیادی از مسولین علمی کشور بلافاصله بعد از دیدن نتایج هنگ میکنند!

پیش خودشون میگن مگه میشه یکی از شهرستان کوچیک بدون امکانات خاص آموزشی از سربازی بیاد و کنکور بده و ۵ ماهه بتونه این رتبه هارو بدست بیاره…

خلاصه تصمیم میگیرن از رستگار رحمانی در فضای قرنطینه کنکور دوباره ای با سطح سوالات کنکور بگیرن تا مطمعن بشن تقلبی انجام نشده.

نتیجه کنکور مجدد عجیب تر از کنکور اول بود چون رستگار تونست نه تنها طبق محاسبات دوباره رتبه اول کنکور شه بلکه نتایج کنکور دوم که قرار بود راستی آزمایی باشه بهتر از قبلی شد!

احتمالا اگر رستگار رحمانی مثل خیلی از داوطلبان کنکور بود همونجا که مجبورش کردن بره سربازی تو مغزش صدتا بهونه میاورد که من رفتم سربازی و بدبخت شدم و از درس دور موندم و دیگه موفقیت غیر ممکنه.بهتون گفتم مغز دنبال سکون و بهانه تراشی برای موفق نشدنه!

ولی رستگار رحمانی سربازی هم رفت

مدرسه و آموزشگاه و استاد پروازی هم نداشت

پدر پولدار و با سواد هم نداشت

رتبه ۱ کنکور شد

دوباره ازش کنکور گرفتن و ممکن بود ظلمی که بخاطر سربازی بهش شده بود دوباره تکرار شه

اما رستگار رحمانی موفق شد و الان اسمش در تاریخ کنکور ایران ماندگار خواهد ماند.

بنظرتون مهم ترین دلیل این موفقیت چی بوده؟

خود رستگار میگه بخاطر خوشحال کردن پدر و مادرم و جبران زحمات اون ها تمام تمرکزم روی اول شدن بود و بدون در نظر گرفتن شرایط خودم و دیگر رقبا فقط روی این موضوع تمرکز داشتم و در نهایت اتفاق افتاد.

رستگار رحمانی از مریخ نیومده و هر کسی میتونه رستگار رحمانی باشه به شرطی که در هر کاری که میخوای موفق بشی در اون برهه زمانی مخصوص باید فقط روی اون کار متمرکز شی و به هیچ عنوان به موانع و داوری دیگران و مشلات توجه نکنی!

✔️ نتیجه گیری:

در این مقاله مهم ترین عوامل درس نخوندن و موفق نشدن داوطلبان کنکور را باهم بررسی کردیم و راه های ایجاد انگیزه برای به نتیجه رسیدن را نشان دادیم.کافیست شخص موفقی را الگو قرار بدی و تلاش کنی و بخواهی تا برسی…

برای ارتباط با مشاورین رتبه برتر کنکور که توانسته اند مسیر های سختی را پشت سر بگذراند و الان در بهترین رشته ها و دانشگاه های کشور تحصیل کنند کافیست با آکادمی کنکور مشاور تماس بگیرید.

امیدواریم پاسخ سوال چرا برای کنکور درس نمیخوانم؟ را گرفته باشید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید