لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

بهترین دانشگاه های داروسازی در ایران

بهترین دانشگاه های داروسازی در ایران

👈 رشته های پزشکی برای داوطلبان کنکور بسیار رشته های جذابی هستند در این میان رشته دارو سازی وجود دارد که در میان شرکت کنندگان بسیار کنکور تجربی علاقه مندان زیادی دارد. علاوه بر اینکه خود رشته دارو سازی بسیار جذابه خیلی از داوطلبین دوست دارند بدانند بهترین دانشگاه های داروسازی در ایران کدام دانشگاه است.

در این مقاله به بررسی کامل رشته داروسازی میپردازیم تا بعد از خواندن این مقاله بطور کامل رشته دارو سازی را بشناسید همچنین با بهترین دانشگاه های داروسازی در ایران آشنا بشید. تا انتها همراه کنکور مشاور باشید.

معرفی رشته داروسازی

معرفی رشته داروسازی

👈 رشته دارو سازی جز یکی از ۳ رشته پزشکی کنکور تجربی است و علاقه مندان بسیاری دارد.البته ظرفیت این رشته و دانشگاه هایی که رشته داروسازی را ارائه میدهند زیاد نیست به همین دلیل رقابت در این رشته سنگین است و همچون رشته های دندان پزشکی و پزشکی عمومی نیاز به کسب رتبه خوب در کنکور میباشد.

بعد از ورود به رشته داروسازی دانشجویان این رشته باید ظرف مدت ۴ یا ۵ ترم واحد های درسی در رابطه با علوم پایه را بگذرانند.علوم پایه واحد های عمومی هستند تا دانشجویان در ابتدای ورود به پزشکی با کلیات رشته داروسازی آشنا شوند.

در یک مقاله دیگر بصورت مفصل به معرفی رشته داروسازی پرداخته ایم.

دوره علوم پایه در رشته داروسازی و دندان پزشکی و همچنین پزشکی یکسان است. در پایان دوره علوم پایه آزمون سراسری علوم پایه برگزار میشود و بعد از آن دانشجویان اجازه خواهند داشت تا وارد دوره بعدی و ادامه تحصیل شوند.

داروسازی حدود ۲۱۴ واحد دارد و معمولا حدود ۶ سال زمان نیاز است تا به پایان برسد.البته اگر دانشجو توانایی پاس کردن واحد های بیشتر را داشته باشد حتی ظرف مدت ۵ سال هم میتواند فارغ التحصیل شود.

کنکوری عزیز مقاله کنکور مشاور درباره معرفی رشته پزشکی رو هم بخونید.

در رشته داروسازی درس شیمی جایگاه ویژه ای دارد پس قبل از انتخاب این رشته مطمعن شوید که به شیمی علاقه مند هستید در غیر اینصورت در حین تحصیل دچار مشکل خواهید شد.

دانشجویان داروسازی واحد های کارآموزی و کارورزی متفاوتی دارند و از این طریق تحت آموزش عملی قرار میگیرند.دقیقا مانند دانشجویان پزشکی که واحد های مشابه کارورزی دارند. به انتخاب دانشجو واحد های کار ورزی در یکی از این دو دسته باید گذرانده شود.

👈 کارورزی صنعت

که در رابطه با داروسازی صنعتی و شرکت های تولید دارو است.

👈 کارورزی بالینی

که در رابطه با تجویز دارو به بیماران است که بیشتر در دارو خانه ها مشاهده میشود.

هر ۳ رشته پزشکی برای فارغ التحصیل شدن نیاز به ارائه پایان نامه دارد اما پایان نمامه در رشته داروسازی کمی متفاوت تر از دو رشته پزشکی دیگر است. پایان نامه کار تحقیقاتی است که دانشجو انجام میدهد و باید در یکی از ژورنال ها مورد تایید باشد و بعد از دانشجو از پایان نامه دفاع میکند تا فارغ التحصیل شود.

بعد از اتمام تحصیلات در رشته داروسازی باید دوره طرح گذرانده شود تا بطور رسمی مجوز فعالیت برای داروساز صادر شود.دوره طرح دوره ۲ ساله است. آقایونی که معافیت سربازی ندارند دوره طرح را در سربازی سپری میکنند.

بعد از اتمام دکتری عمومی داروسازی میشود به مقاطع بالاتر ورود کرد و ادامه تحصیل داد اما بر خلاف رشته های پزشکی و دندان پزشکی دارو سازی فقط یک دوره تخصص با نام داروسازی بالینی دارد و مابقی دوره ها با نام دکتری تخصصی یا PHD شناخته میشوند. از جمله دوره های تخصصی داروسازی میتوان به این موارد اشاره کرد:

👈 داروسازی صنعتی

👈 گیاهان دارویی

👈 فارماکولوژی

تماس با کنکور مشاور

بازار کار رشته داروسازی

احتمالا تا حرف از بازار کار زده میشود سریع به فکر داروخانه ها میوفتید در حالی که رشته داروسازی بازار کار وسیعی دارد و فارغ التحصیلان میتوانند در یکی از این موارد مشغول بکار شوند:

👈 موسس داروخانه

👈 مسول فنی داروخانه

👈 شرکت های تولید دارو

👈 شرکت های پخش دارو

👈 شرکت های دانش بنیان

👈 شرکت های ساخت مکمل

👈 داروسازی بیمارستانی

البته تاسیس داروخانه به همین سادگی ها نیست و برای تاسیس داروخانه در شهر های بزرگ نیاز است تا امتیازات لازم کسب شود. از مهم ترین اولویت های امتیاز بندی داشتن سابقه کار در شهر های محروم است.معمولا کمتر از ۱۵ سال نمیشود در شهر های بزرگ مجوز تاسیس داروخانه گرفت.

در مابقی شغل ها میتوان ورود کرد که بسته به علاقه فارغ التحصیلان داروسازی میباشد. قطعا دارو سازی بازار کار خوبی دارد و نمیتوان داروساز بیکار پیدا کرد اما نمیشود انتظار داشت بمحض فارغ التحصیل شدن پولدار شد!

پیشنهاد ما به شما : پردرآمدترین رشته های پیراپزشکی

جدای از این ها مثلا تاسیس داروخانه نیاز به سرمایه دارد به همین دلیل بعضی داروسازان با کسب اجازه تاسیس با سرمایه گذار شریک میشوند و اقدام به تاسیس داروخانه میکنند.

ویژیگی های دانشگاه مناسب برای تحصیل در رشته داروسازی

ویژیگی های دانشگاه مناسب برای تحصیل در رشته داروسازی

👈 تا اینجای توضیحات متوجه شده اید که رشته داروسازی دارای واحدهای درسی تئوری و آزمایشگاهی زیادی است. زمانی که با شیمی سر و کار دارید نمیشود انتظار داشت فقط بصورت تئوری آموزش دید بلکه اصل موضوع در آزمایشگاه میباشد.

پس زمانی میتوان دانشگاهی را در رشته داروسازی مطرح و قدرتمند دانست که از امکانات تحقیقاتی و آزمایشگاهی خوبی برخوردار باشد تا دانشجویان با حداکثر توانایی و علم وارد بازار کار و کادر درمان شوند.

در کنار این موضوع اساتید هم نقش مهمی ایفا میکنند پس داشتن امکانات آموزشی و اساتید حرف اول را در تشخیص دانشگاه خوب برای تحصیل رشته داروسازی میزند.

برای مثال دانشگاه تهران امکاناتی از جمله اتاق تمیز را برای دانشجویان داروسازی فراهم کرده است تا دانشجویان در این اتاق بتوانند با ترکیب دارو ها و مشاهده اثر بخشی کمک بیشتری به بهبود بیمار داشته باشند.

بعضی از دانشگاه ها برای کارورزی دانشجویان را وارد داروخانه های زیر نظر دانشگاه میکنند که همین موضوع باعث راحتی بیشتر دانشجویان در مسیر آموزش و کارورزی است و با تسلط بیشتری تحت آموزش قرار میگیرند.

البته این امکان در تمام دانشگاه های علوم پزشکی وجود ندارد و در بعضی دانشگاه ها دانشجو به ناچار وارد داروخانه های بیمارستان ها میشود یا در همان دانشگاه تحت آموزش قرار میگیرد. در ادامه بهترین دانشگاه های داروسازی ایران را معرفی میکنیم.

بهترین دانشگاه های داروسازی در ایران

بهترین دانشگاه های داروسازی در ایران

👈 در گذشته تعداد بسیار کمی دانشگاه برای تحصیل رشته داروسازی وجود داشت اما با گذشت زمان و افزایش جمعیت و در نتیجه بالا رفتن تقاضا تعداد دانشگاه هایی که این رشته را در خود دارند افزایش پیدا کرد.

در حال حاضر اکثر دانشگاه های علوم پزشکی مراکز استان ها و همچنین بعضی از شهرستان ها پذیرش رشته داروسازی دارند. دانشگاه های پردیس و چندتا از دانشگاه های آزاد هم به این جمه اضافه شدند اما تصور کنید میزان پذیرش زیاد است تنها حدود ۳۰۰۰ نفر در این رشته پذیرش خواهند شد.

در میان دانشگاه های علوم پزشکی برتر دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی در صدر جدول قرار دارند و بعد از دانشگاه های علوم پزشکی شیراز و اصفهان و مشهد و البته تبریز در رتبه های دیگر هستند.

پس در زمان انتخاب رشته باید اولویت بندی را رعایت کنید تا انتخاب رشته درست انجام شود.دیگر دانشگاه ها هم در رتبه های بعدی هستند. انتخاب رشته باید بر اساس تقاضا صورت گیرد پس در نظر داشته باشید ابتدا دوره های روزانه را مد نظر قرار دهید و بعد از آن پردیس ها و بعد از آن دانشگاه های آزاد در انتخاب های شما باشد.

البته اگر ورود به دانشگاه خاصی یا تحصیل در شهری انتخاب مشخص شما باشد باید بر اساس علاقه اینکار را انجام دهید. جدول برخی از ارائه های رشته داروسازی بر اساس دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری را میتوانید در ادامه مشاهده کنید.

دانشگاهظرفیتنوع پذیرش
علوم پزشکی تهران۸۰روزانه
شهید بهشتی۴۶روزانه
علوم پزشکی شیراز۶۰روزانه
علوم پزشکی گیلان – رشت۳۰روزانه
علوم پزشکی اصفهان۵۰روزانه
علوم پزشکی تبریز۲۰روزانه

دانشگاه های دارای شرایط خاص مانند دانشگاه بقیه الله هم این رشته را ارائه میدهد با این تفاوت که شما در آینده جز کادر سپاه خواهید بود. آقایون با ورود به دانشگاه بقیه الله از خدمت سربازی معاف میشوند. این دانشگاه جز دانشگاه های دارای تعهد خدمت است.

رشته داروسازی در میان رشته های تعهدی مناطق محروم هم وجود دارد و بصورت بومی گزینی تعداد بسیار کمی میتوانند وارد رشته داروسازی تعهدی شوند. در زمان انتخاب رشته حتما باید به اولویت بندی و ترتیب کد رشته ها با توجه به جنس مختلف رشته و دانشگاه توجه کنید.

نتیجه گیری:

👈 رشته دارو سازی از رشته های سخت بین رشته های پزشکی است پس حتما باید با علاقه و شناخت وارد این رشته شوید نه بر اساس اینکه هر طور شده بخواهید وارد یکی از رشته های پزشکی شوید!

مهم ترین موضوع در هر کاری علاقه است و تا به آن کار علاقه نداشته باشید نه موفق میشوید نه پولدار!

انتظار درآمد زیاد در ابتدای کارتان را از رشته داروسازی نداشته باشید و همچون رشته پزشکی و دندان پزشکی و مابقی شغل ها باید مدتی را بگذرانید تا شناخته شوید و تجربه کافی برای راه اندازی و گسترش فعالیت مشخص داشته باشید.

اگر اهل پروژه های تحقیقاتی و فعالیت های علمی و آزمایشگاهی هستید قطعا داروسازی رشته مناسبی برای شما خواهد بود و میتوانید به اوج موفقیت در این رشته برسید و شاگردان زیادی هم تربیت کنید.

آکادمی کنکور مشاور با بهره گیری از مشاورین مجرب و متخصص توانسته است یکی از تخصصی ترین مراکز مشاوره تحصیلی و کنکور را خدمت شما ارائه دهد. شما میتوانید برای مشاوره انتخاب رشته و اطلاع از آخرین رتبه های قبولی در رشته داروسازی همین الان تماس بگیرید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید