لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

تفاوت پزشکی و دندان پزشکی

تفاوت پزشکی و دندان پزشکی

تفاوت پزشکی و دندان پزشکی در بسیاری از مسائل از جمله درآمد و جایگاه اجتماعی همچنین سختی هایی که در حین تحصیل این دو رشته وجود دارد قابل بررسی است. با توجه به اینکه هدف اول شرکت کنندگان در کنکور تجربی قبولی در یکی از رشته های پزشکی است بهتر است تفاوت های آن قبل از انتخاب رشته بررسی شود.

در این مقاله با بررسی کامل تفاوت های رشته پزشکی و دندان پزشکی به شما کمک میکنیم تا بهترین انتخاب را متناسب با روحیات خودتان داشته باشید و چشم بسته وارد دانشگاه نشوید. تا انتها با کنکور مشاور همراه باشید.

تفاوت پزشکی و دندان پزشکی در طول تحصیل

تمامی رشته های دانشگاهی دارای واحد های تخصصی و عمومی هستند.واحد های عمومی در تمامی رشته ها یکسان است اما دروس تخصصی در هر رشته ای منحصر به فرد میباشد. دروس تخصصی رشته دندان پزشکی و پزشکی در طول تحصیل به اینصورت است:

لیست دروس تخصصی پزشکی
فیزیک پزشکیبیوشیمی
آناتومیروانشناسی
بهداشت عمومیزبان تخصصی ۱
زبان تخصصی ۲اصول تغذیه
بافت شناسیفیزیولوژی ۱
فیزیولوژی ۲ژنتیک
میکروب شناسی و ویروس شناسیانگل شناسی و قارچ شناسی
بهداشت خانواده و امور جمعیتیایمنی شناسی
پاتولوژی عمومی
دروس تخصصی علوم پایه پزشکی

فیزیوپاتولوژیبیماری های گوارش
بیماری های قلب و عروقبیماری های غدد داخلی و متابولیسم
بیماری های خونبیماری های ریه
بیماری های کلیهبیماری های روماتیسمی
پاتولوژی اختصاصیفارماکولوژی
نشانه شناسیکارآموزی بهداشت
دروس تخصصی دوره فیزیوپاتولوژی
دروس تخصصی دندان پزشکی
آسیب شناسی دهان، فک و صورت عملی آناتومی و مورفولوژی دندان(نظری-عملی)
بافت دندان در سلامت و بیماریمبانی دندانپزشکی ترمیمی(نظری-عملی)
کنترل عفونتمواد دندانی کاربردی
درمان جامع دندانپزشکی ایمپلنت های دندانی عملی
بی حسی موضعی (نظری-عملی)بیماری های دهان و فک و صورت عملی
 بیماریهای سیستمیک۳ (نظری-عملی) مبانی پروتزهای کامل(نظری-عملی)
 مبانی پروتزهای پارسیل(نظری-عملی)مبانی پروتزهای ثابت دندانی(نظری-عملی)
جراحی دهان، فک و صورت نظری ۱رادیولوژی دندان، فک و صورت نظری ۱
سالمندشناسی(نظری-عملی)دندانپزشکی تشخیصی ۱
کاربرد رایانه در دندانپزشکیفوریت های پزشکی در دندانپزشکی(نظری-عملی)
 گوش و حلق و بینی گوش و حلق و بینی
ناهنجاریهای دهان و فک و صورت نگارش علمی و دندانپزشکی مبتنی بر شواهد

رساله پایان نامه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی نظری
 اصول بی حسی موضعیپروتزهای دندانی پیشرفته عملی
ارتودانتيكس نظري ارتودانتیکس عملی
مبانی اندودانتیکس اندودانتیکس نظری
اندودانتیکس عملی ایمپلنت های دندانی نظری
ایمپلنت های دندانی نظریبیماریهای روانی
مباني مواد دندانيبیماریهای سیستمیک
روانشناسي و مهارت هاي ارتباطيپوسيدگي شناسي
مباني پروتزهای كاملپروتزهای کامل عملی
  مبانی پروتزهای پارسیل پروتزهای پارسیل عملی
پروتزهای ثابت عملیمبانی پروتزهای ثابت دندانی
 پریودانتیکس نظری درمان بیماران با بی دندانی کامل

تروماتولوژی دهان, فک و صورتتغذیه در سلامت دهان
 تجهیزات دندانپزشکی و ارگونومیجراحي دهان ، فک و صورت نظري 
دندانپزشكي تشخيصی  مباني دندانپزشكي ترميمي
درد و داروشناسی در دندانپزشکیدندانپزشکی ترمیمی عملی
دندانپزشکی کودکان نظری  دندانپزشکی کودکان عملی
 راديولوژي دندان ،فك و صورت نظريراديولوژي دندان, فک و صورت عملی
روش شناسی تحقیقزبان عمومی
زبان انگلیسی تخصصیسلامت دهان و جامعه

رشته پزشکی در ۴ مرحله علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی، کارورزی بالینی طی ۷ سال گذرانده میشود و رشته دندان پزشکی بصورت مشترک دارای مرحله علوم پایه است و معمولا طی ۶ سال سپری میشود.

هر دو رشته بعد از دکتری عمومی دارای تخصص هستند و برای ورود به تخصص آزمون مستقل برگزار میشود.معمولا دوره تخصص بین ۲ تا ۵ سال زمان میبرد همچنین بعد از تخصص مانند دوره عمومی باید طرح گذرانده شود.

واحد های عملی در دندان پزشکی کمی بیشتر از رشته پزشکی است و البته دندان پزشکی در قیاس با رشته پزشکی کمی ساده تر است و راحت تر میشود دروس را پاس کرد و قطعا زودتر به اتمام میرسد.

تماس با کنکور مشاور

تفاوت پزشکی و دندان پزشکی در درآمد

رشته دندان پزشکی بعد از اینکه به اتمام برسد و طرح گذرانده شود یعنی حداقل بعد از گذشت ۸ سال از وزارت بهداشت مجوز فعالیت به داوطلب داده میشود و داوطلب حتی با نگرفتن تخصص میتواند در کلینیک های دندان پزشکی یا دیگر مراکز درمانی مشغول بکار شود.

برای دریافت مجوز مطب فرآیند کمی متفاوت است و بر اساس جمعیت و بزرگی استان و شهر صادر میشود که دارای امتیاز بندی های مختلفی است. بنا براین هرچقدر شهر بزرگ تر باشد برای دریافت مجوز مطب نیاز به زمان و امتیاز بالاتری است.

برای مثال در تهران بعنوان یک کلانشهر گاها بین ۷ تا ۱۲ سال زمان لازم است تا فارغ التحصیلی دکتری عمومی دندان پزشکی بتواند مجوز مطب بگیرد.

با گرفتن تخصص دایره کار دندان پزشک ها بیشتر میشود و قطعا به دلیل فعالیت ها تخصصی درآمد بیشتر خواهد شد.

بطور معمول دندان پزشکان عمومی بر اساس فعالیت و جایی که مشغول بکار هستند از ۲۰ میلیون تومان در ماه درآمد دارند به بالا و در شرایط معمول میانگین میتوانند حدود ۸۰ میلیون ماهانه درآمد داشته باشند.

جراح دندان پزشک قطعا درآمد بسیار بالاتری دارد و میتوان گفت نمیتوان برای درآمدش سقفی قائل شد.هستند جراحان معروفی که درآمد های میلیاردی حتی با فعالیت های کمتر نسبت به دندان پزشک های عمومی دارند.

مطلب پیشنهادی به شما : اشباع شدن رشته دندانپزشکی

در رشته پزشکی جریان کمی متفاوت است.داوطلب بعد از پایان پزشکی عمومی وارد طرح میشود و بعد از آن اجازه طبابت خواهد داشت که برای دریافت مجوز مطب قوانین دقیقا طبق رشته دندان پزشکی میباشد.

برای اینکه در رشته پزشکی شخصی بتواند به درآمد حداقلی برسد حداقل ۹ سال زمان نیاز است.درآمد پزشکان عمومی در قیاس با دندان پزشکان عمومی بسیار پایین است و حتی پزشکانی هستند که درآمد آن ها بیش از ۱۰ میلیون در ماه نمیشود.

البته شهر و محل طبابت بسیار مهم است اما در کل پزشکی عمومی در قیاس با دندان پزشکی عمومی از نظر درآمدی و سختی هایی که دارد چندان بصرفه بنظر نمیرسد.

بنابراین پزشکان عمومی ناچار هستند تا وارد تخصص شوند و با احتساب دوره طرح حدود ۵ سال هم در اینجا زمان بگذرانند.بعد از اتمام تخصص پزشک اجازه خواهد داشت تا جراحی کند و عمده درآمد متخصصین پزشکی در همین مورد است.

البته بجز این موضوع پزشکان میتوانند علاوه بر فعالیت درمانی عضو هیئت علمی دانشگاه ها هم باشند یا حتی در فعالیت های اجرایی مانند وزارت بهداشت یا ریاست بیمارستان و حتی هلال احمر و دیگر ارگان های موجود بصورت مستقل فعالیت کنند.

بعد از گرفتن تخصص با وجود اینکه نسبت به رشته دندان پزشکی زمان بیشترو البته سختی بیشتری صرف شده است درآمد پزشکان متخصص چندین برابر دندان پزشکان خواهد شد تا جایی که پزشکانی آنقدر شناخته شده هستند که چندین ماه فرصتی برای حتی ویزیت ندارند چه برسه عمل جراحی!

درکل اگر بخواهیم نتیجه گیری برای درآمد رشته پزشکی و دندان پزشکی داشته باشیم باید بگوییم رشته دندان پزشکی زود بازده تر است و داوطلب زودتر به درآمد میرسد اما شخصی که سختی ها را به جام بخرد و در رشته پزشکی تخصص بگیرد و پزشک معروفی شود قطعا درآمد بسیار بالاتری نسبت به دندان پزشک ها خواهد داشت.

تفاوت های پزشکی و دندون پزشکی در جایگاه اجتماعی

تفاوت های پزشکی و دندون پزشکی در جایگاه اجتماعی

قطعا یکی از مواردی که قبل از انتخاب رشته در نظر گرفته میشود شغل و جایگاه اجتماعی بعد از شاغل شدن است. خانواده ها خیلی علاقه دارند فرزندشان یا دکتر شود یا مهندس یا خلبان چون جایگاه اجتماعی و عزت و احترام در این شغل ها بالاست با اینکه با مراجعه به آن ها باید پول های زیادی پرداخت شود!

پزشکان چه عمومی و چه متخصص همیشه از جایگاه و عزت و احترام بالایی برخوردار هستند و زمانی که شخصی با پزشکی رو به رو میشود با تمام وجود سعی میکند شنونده باشد و با تمام احترام صحبت کند مخصوصا اگر پزشک متخصص در زمینه خاصی باشد.

دندان پزشک ها هم جایگاه اجتماعی خوبی دارند و با توجه به فعالیت تخصصی ای که در جهت بهبود بیماران انجام میدهند بسیار مورد توجه هستند.

واقعا نمیتوان گفت پزشکی یا دندون پزشکی کدام جایگاه اجتماعی بالاتری دارد فقط میتوان به این نتیجه رسید که هرچقدر در کاری که انجام میدید تخصص و توانایی بالاتری داشته باشید قطعا آدم های مانند شما در جامعه کمتر هستند و به همین دلیل است که جایگاهت بالا خواهد رفت.

گل سر سبد پزشکی ایران پرفسور سمیعی است که نه تنها در ایران بلکه در جهان در اوج جایگاه اجتماعی است و نه تنها در میان مردم بلکه در میان همکاران و متخصصین سراسر جهان در صدر است.شاید روزی برسد که شما جز یکی از این نوابغ بشری باشید.

مقایسه سختی های پزشکی و دندان پزشکی

مقایسه سختی های پزشکی و دندان پزشکی

اگر بخواهیم سختی های رشته پزشکی و دندون پزشکی را باهم مقایسه کنیم میتوان در چند مورد بررسی کرد:

هزینه تحصیل

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی کاملا رایگان است اما تحصیل رشته های پزشکی در دانشگاه های آزاد و پردیس یا پزشکی خارج از کشور هزینه های بسیار زیادی دارد و واقعا همه خانواده ها از پس هزینه ها بر نمیان!

علاوه بر این ها که جز هزینه های ثابت هستند درون رشته ها هم هزینه های مجزا وجود دارد برای مثال چون رشته دندان پزشکی از ابتدا دارای واحد های عملی است قطعا نیاز به ابزار آلاتی هم در حین تحصیل میباشد که در دانشگاه های غیر دولتی هزینه وسایل هم بر عهده دانشجو میباشد.

البته وام های دانشجویی برای تحصیل در این دانشگاه ها تعریف شده اند اما اگر از نظر مالی بخواهیم قیاس کنیم دانشجویان دندان پزشکی درکل هزینه بیشتری در حین تحصیل و حتی بعد از تحصیل برای دایر کردن مطب میکنند.

مدت تحصیل

مدت تحصیل و در نهایت ورود به بازار کار از معیارهای دیگری است قابل بررسی میباشد.رشته پزشکی عمومی حداقل ۷ سال زمان و دندان پزشکی حداقل ۶ سال زمان برای اتمام تحصیل نیاز دارد بعلاوه اینکه حدود ۲ سال هم یا باید طرح رفت یا آقایون وارد سربازی میشوند تا در نهایت مجوز وزارت بهداشت صادر شود.

فارغ التحصیلان دندان پزشکی معمولا بلافاصله بعد از اتمام درس و گذراندن طرح وارد بازار کار میشوند و درآمد نسبتا خوبی هم دارند اما پزشکان عمومی درآمدشان نسبت به سختی هایی که کشیدند تعریفی ندارند پس اجبارا باید وارد دوره تخصص شوند و با احتساب طرح بین ۴ تا ۶ سال دیگر زمان صرف کنند.

با قیاسی ساده متوجه میشویم داوطلبان رشته پزشکی از نظر مدت تحصیل سختی بسیار بیشتری نسبت به داولطبان رشته دندان پزشکی تحمل میکنند.واقعا افرادی که قصد گرفتن تخصص یا حتی فوق تخصص در رشته پزشکی دارند بسیار صبور هستند!

واحد های درسی

در گذشته اکثر پزشکان خیلی اتو کشیده و عینکی بودند و اولین چیزی که به ذهن مراجعه کننده میرسید این بود که پزشک چقدر درس خوانده و سختی کشیده !

واقعا هم همینطور است دروس رشته پزشکی بسیار سنگین است و همانطور که در ابتدای مقاله هم دیدید از جزئیات بسیاری تشکیل شده است تا جایی که خیلی ها میتوانند وارد رشته پزشکی شوند اما در حین تحصیل کم میارند و دانشگاه رو ول میکنند!

مطلب پیشنهادی به شما : سختی های رشته پزشکی

در کل برای قیاس سختی های پزشکی و دندان پزشکی باید گفت رشته پزشکی بسیار سخت تر از رشته دندون پزشکی است چون هم واحد های تئوری سنگینی دارد و هم واحد های عملی زیاد و طاقت فرسایی!

البته این موضوع به این معنی نیست که دندان پزشکی راحت است و مثل آب خوردن میشود فارغ التحصیل شد.هدف ما قیاس این دور شته مهم و پر طرفدار است تا در زمان انتخاب رشته صرفا بخاطر اسم رشته ها انتخابی انجام ندهید و روحیات و شخصیت خودتان هم مدنظر داشته باشید.

شغل

از بیرون که نگاه میکنید اکثرا در این تفکر هستند که پزشکان در مطب گرم و نرم نشسته اند و با ویزیت چند بیمار پول درمیاورند و غافل از اینکه تمام ماجرا مطب نیست و چه داوطلبان رشته پزشکی و چه دندان پزشکی در اصل باید فعالیت عملی و بدنی داشته باشند.

پزشکان جراح در برخی از تخصص ها مانند تخصص مغز و اعصاب یا قلب یا چشم با نقاط بسیار حساس و حیاتی بدن در ارتباط هستند و یک اشتباه کوچک میتواند باعث صدمات جبران ناپذیری به بیمار یا حتی مرگ بیمار شود.

قطعا پزشکی که چندین ساعت در اتاق عمل است دائما در حال تحمل فشار و استرس میباشد تا جدای از همه چی بیمار سلامت از اتاق عمل خارج شود.برای درک سختی ای که پزشکان متحمل میشوند کافیست برای مدت ۲۰ دقیقه یکجا بایستید و به نقطه ای خیره شوید.

پزشکان در بعضی از عمل ها جراحی حدود ۱۲ ساعت در اتاق عمل هستند.بنظرتان کار ساده ای است؟

در قیاس رشته های پزشکی و دندان پزشکی میتوان گفت پزشکان متخصص واقعا سختی و فشار جسمی و روانی بیشتری نسبت به دندان پزشک ها تحمل میکنند و کار حساس تر و سخت تری انجام میدهند.

در کل پزشکی بهتره یا دندون پزشکی؟

در کل پزشکی بهتره یا دندون پزشکی؟

با در نظر گرفتن تمامی موارد گفته شده به این نتیجه میرسیم که شما چه هدفی از ورود به رشته های گفته شده دارید.

آیا هدف کسب درآمد است؟

آیا هدف زودتر وارد بازار کار شدن است؟

هدفتان جایگاه اجتماعی میباشد؟

یا میخواهید کار پژوهشی انجام دهید؟

آیا راحت و سخت بودن رشته ملاک شما است؟

روی کاغذ سوالات پرسیده شده را جواب دهید با اینکار به سادگی میتوانید به جواب اینکه پزشکی بهتره یا دندون پزشکی برسید.

حتما باید در نظر داشته باشید انتخاب رشته و شغل کاری بسیار تخصصی است و دقیقا بر اساس علایق و شخصیت و توانایی شما باید انجام شود پس در انتخاب پزشکی یا دندون پزشکی بر اساس توضیحات مفصلی که داده شد خودتان را مبنا قرار دهید و بعد انتخاب کنید.

اگر بر اساس نظرات و علایق دیگران اینکار را کنید قطعا پشیمان میشوید دلیلش هم کاملا مشخص است ممکن است اولویت من پول باشد و اولویت شخص دیگری بر اساس شرایطش کمتر بودن هزینه ها و اولویت شما زودتر وارد بازار کار شدن باشد.

درکل میتوان گفت رشته پزشکی نیاز به صبر و علاقه بیشتری دارد و قطعا تلاش و تحمل سختی های بیشتری در مسیر نیاز است اما در نهایت موفقیت و داشتن جایگاه اجتماعی و درآمد بالا تضمینی است.

رشته دندان پزشکی زود بازده تر است و سختی کمتری در حین تحصیل بر شما تحمیل میشود و بیشتر مناسب کسانی است که میخواهند کمتر درس بخوانند و زودتر وارد بازار کار شوند و البته درآمد خوبی هم داشته باشند.

هر دو رشته نیاز مبرم جامعه است و هر دو از همه نظر عالی و خوب هستند و همیشه در تمام دنیا جز رشته هاو شغل های تاپ محسوب میشوند در کل تفکر و اهداف شما تعین کننده است!

در این مقاله با بررسی کامل رشته های پزشکی و دندان پزشکی سعی کردیم دیدی از آینده این دو رشته به شما بدهیم تا با چشم باز انتخاب کنید.

اگر سوالات تخصصی تری درباره تفاوت رشته های پزشکی و دندان پزشکی دارید میتوانید همین الان با کنکور مشاور تماس بگیرید تا برای مشاوره به فارغ التحصیلان پزشکی و دندان پزشکی متصل شوید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید