لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

ترمیم معدل دیپلم

ترمیم معدل

ترمیم معدل دیپلم یکی از قوانین جبرانی است که از گذشته در سیستم آموزش و پرورش برای تمامی رشته ها وجود داشته اما چون قبل از کنکور ۱۴۰۳ سوابق تحصیلی تنها تاثیرات مثبت داشت خیلی از دانش آموزان توجهی به ترمیم معدل دیپلم نداشتند و بیشتر تمرکز آن ها روی کنکور بود.

در حال حاضر با توجه به قوانینی که تصویب شد تغیرات اساسی در کنکور سراسری کشور بوجود آمد و معدل دیپلم و در سال های آینده معدل دروس سال یازدهم و دوازدهم بین ۴۰ تا ۶۰ درصد تاثیر قطعی در کنکور خواهد داشت.در این مقاله بطور مفصل صفر تا صد ترمیم معدل دیپلم را شرح میدهیم.

شرایط ترمیم معدل دیپلم

همانطور که میدانید دانش آموزان آزاد هستند تا در یکی از ۳ گروه آزمایشی اصلی کنکور یعنی رشته های ریاضی ، تجربی و انسانی و در یک گروه شناور یعنی هنر یا زبان های خارجی شرکت کنند. همچنین میشود داوطلب در کنکوری بغیر از رشته تحصیلی دیپلم شرکت کند.

قبل از کنکور ۱۴۰۳ خیلی از دانش آموزان و داوطلبان کنکور بدون توجه به رشته ای که در آن دیپلم گرفته بودند در کنکوری غیر از کنکور رشته تخصصی خودشان شرکت میکردند اما در حال حاضر با قانون تاثیرات قطعی سوابق تحصیلی اینکار بی فایده خواهد بود.

چرا بی فایدست؟

چون داوطلب حداقل ۴۰ درصد از نمره ای که باید بدست بیاورد را از دست میدهد.البته دروس عمومی در سوابق تحصیلی در تمامی رشته ها دارای ضرایب یکسانی است اما زمانی که شما درس تخصصی رشته کنکور را پاس نکردید چطور میخواهید ضریب آن برای شما لحاظ شود.

فرض کنید دانش آموز رشته انسانی یا ریاضی بوده اید و طبق روالی که در گذشته وجود داشته مخصوصا در کنکور چند سال اخیر قصد شرکت در کنکور تجربی را دارید.در گذشته تنها کافی بود در کنکور نمره خوب داشت و جالب اینجا بود که داوطلبانی از رشته های دیگر در کنکور تجربی شرکت میکردند و رتبه برتر هم میشدند!

اما با وجود این قانون افرادی که سوابق تحصیلی مربوط به رشته ای که در آن شرکت میکنند را نداشته باشند شانس بسیار زیادی برای بدست آوردن رتبه و تراز خوب نخواهند داشت هر چند اگر تمام نمره ۶۰ درصد کنکور را بدست بیاورند!

از این رو فرصت جبرانی برای ترمیم معدل وجود دارد و داوطلبان اجازه دارند برای ترمیم معدل در امتحانات نهایی رشته تحصیلی دیپلم یا هر رشته ای که قصد شرکت در کنکور سراسری آن را دارند شرکنند.

دقت کنید برای ترمیم معدل حتما باید در امتحانات نهایی شرکت کرد و فعلا ترمیم معدل برای دروس دوازدهم وجود دارد اما به ترتیب در سال های آینده نمرات امتحانات نهایی برای سال های تحصیلی دهم و یازدهم هم محاسبه خواهد شد.

پیشنهاد ما به شما : عوامل تاثیر گذار در کنکور

داوطلبان کنکور نظام قدیم که مربوط به نظام قبل از سالی واحدی است و داوطلبانی که سابقه تحصیلی ندارند جدا از قوانین اختیاری ترمیم معدل ملزم هستند برای کسب نمرات سوابق تحصیلی حتما در امتحانات نهایی شرکت کنند.

دقت کنید شما در هر نظامی که درس خوانده باشید برای ترمیم معدل حتما باید در امتحانات نهایی نظام جدید یا ۶-۳-۳ شرکت کنید و طبق آخرین انتشار کتاب های درسی امتحان دهید البته برای شرکت در کنکور هم باید بر اساس کتاب های نظام جدید آمادگی لازم را بدست بیاورید.

اگر در آزمون های ترمیم معدل شرکت کردید و در درسی مردود شدید تا آن درس را پاس نکنید اجازه شرکت در درس عمومی یا اختصاصی دیگری نخواهید داشت.همچنین طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش هر داوطلب اجازه دارد تا ۱۰ بار در امتحانات نهایی جهت ترمیم معدل دیپلم شرکت کند.

مشخص است افرادی که دارای غیبت سربازی هستند یا دیپلم را کامل نگرفته اند یا درس افتاده دارند به هیچ عنوان نمیتوانند در رشته خود یا رشته دیگری نه کنکور دهند و نه ترمیم معدل داشته باشند.

داوطلبانی که در حین خدمت سربازی هستند در صورت نداشتن غیبت یا داشتن برگه معافیت موقت یا برگه اشتغال به خدمت میتوانند با مراجعه به آموزش و پرورش در امتحانات نهایی شرکت کنند.

مدارک لازم برای ترمیم معدل دیپلم

مدارک لازم برای ترمیم معدل دیپلم

اگر قصد ترمیم معدل دارید یعنی در حال حاضر دیپلم گرفته اید و سوابق تحصیلی مشخصی هم دارید حالا ممکن است بخواهید معدل را در رشته خود بالا ببرید یا بخواهید در رشته ای دیگر معدل مناسبی کسب کنید.

با در دست داشتن دیپلم یا گواهی موقت دیپلم و مدارک شناسایی میتوانید با آموزش و پرورش منطقه تحصیلی مراجعه کنید و درخواست ترمیم معدل را ثبت کنید.بعد از این مرحله آموزش و پرورش شما را به مدرسه معرفی خواهد کرد تا مدرسه برای امتحانات نهایی اسم شما را رد کند.

دقت کنید هر اتفاقی که در زمان ترمیم معدل دیپلم رخ دهد جز سوابق تحصیلی جدید شماست و سخت میشود به سوابق تحصیلی قبلی بازگشت پس تا آمادگی لازم برای شرکت در امتحانات را نداشتید یا نمره نسبتا خوبی در درسی داشتید بطور هیجانی سراغ ترمیم معدل نروید!

بعد از ارائه مدارک گفته شده و معرفی برای شرکت در امتحانات نهایی و مشخص شدن نمره شما در درس هایی که شرکت کردید بر اساس کد دانش آموزی که در بالای کارنامه وجود دارد میتوانید آخرین سوابق تحصیلی ثبت شما از سوی آموزش و پرورش را در سایت مشاهده کنید تا در صورت وجود مغایرت اصلاح شود.

در همین سایت میتوانید ضرایب تمامی دروس عمومی و اختصاصی در تمام رشته ها و زیر گروه های آزمایشی کنکور را مشاهده کنید تا بر اساس اهمیت و ضریب درس و نمره ای که قبلا داشته اید استراتژی مناسب برای شرکت در آزمون را طرح کنید.

پیشنهاد ما به شما : مشاوره کنکور تضمینی

هیچ الزامی برای شرکت در تمام دروس وجود ندارد و شما به دلخواه میتوانید در دروسی که نمره پایینی دارید شرکت کنید.همچنین به این نکته توجه کنید که زیر گروه ها از کارنامه کنکور حذف شده است و تمام دروس و نمرات آن ها برای انتخاب رشته بطور یکسان ارزش دارد.

برای مثال اگر برای قبولی در رشته داروسازی مهم بود که درس زمین شناسی در کنکور خوب زده شود یا اگر همین درس قبلا برای رشته های داندان پزشکی و پزشکی عمومی تاثیری نداشت در حال حاضر اینگونه نیست و داوطلبان برای کسب نمره و تراز مناسب باید درس زمین شناسی هم با درصد مناسب بزنند.

با دانستن همین چند نکته ساده است که میتوانید از رقبا پیشی بگیرید.قطعا خیلی از داوطلبان هستند که نه به فکر ترمیم معدل هستند نه برای شرکت در کنکور سراسری استراتژی مناسب دارند حتی خیلی ها نمیدانند برای قبولی در رشته های مختلف چه تراز و رتبه ای نیاز است.

ترمیم معدل چه زمانی است؟

ترمیم معدل چه زمانی است؟

بعد از اینکه تصمیم نهایی برای انجام ترمیم معدل با توجه به توضیحات داده شده گرفتید حالا باید طبق زمان بندی های مشخص در آزمون های نهایی برای ترمیم معدل شرکت کنید.

ترمیم معدل در ۳ نوبت انجام میشود که لازم است حداقل یک ماه قبل از برگزاری آزمون ثبت نام انجام شده باشد تا دانش آموز در لیست نهایی امتحانات قرار بگیرد و بدون مشکل برای ترمیم معدل اقدام کند.

زمان های برگزاری ترمیم معدل دیپلم:

-امتحانات نهایی دی ماه

-امتحانات نهایی خرداد ماه

-امتحانات نهایی شهریور ماه

-دقت داشته باشید حداقل یک ماه قبل از برگزاری امتحانات اقدامات لازم را انجام دهید.

-داوطلبانی که نظام قدیم هستند و چند سالی هست که از کنکور دور بوده اند یا قصد ترمیم معدل در رشته جدیدی را دارند حتما به آموزش و پرورش مراجعه کنند.

-امتحانات نهایی بصورت سراسری برگزار میشود و سطح سوالات برای تمامی دانش آموزان کشور بکسان است پس نگران پارتی بازی در امتحانات نباشید.

-با توجه به اینکه برگه های امتحانی بصورت ناشناس تصیح میشود قطعا امکان نمره گرفتن با پول و پارتی وجود ندارد.

-برای بدست آوردن نمره خوب فکر تقلب هم نباش چون امتحانات نهایی با حداکثر حساسیت برگزار میشود و در صورت اثبات تقلب نمره شما صفر در نظر گرفته میشود که هم معدل و هم ضریب آن درس در سوابق تحصیلی نابود خواهد شد.

ترمیم معدل چه تاثیری در کنکور دارد؟

برای درک اینکه ترمیم معدل و کلا سوابق تحصیلی چه تاثیری در کنکور دارد حتما باید جدول ضرایب دروس مختلف در سوابق تحصیلی را مشاهده کنید.

کنکور ۱۴۰۳ با تغیرات گسترده برگزار خواهد شد و برای خیلی از داوطلبان هنوز هم ناشناخته است و احتمالا چند سالی زمان میبرد تا جا بیوفتد.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ با ۴۰ درصد قطعی سوابق تحصیلی در نظر گرفته میشود یعنی اگر بخواهیم از ۱۰ نمره به داوطلبی امتیاز دهیم داوطلبی که معدلش ۲۰ است ۴ نمره گرفته است تقریبا بدون در نظر گرفتن کنکور نیمی از راه را طی کرده است.

این تاثیرات ضرف ۴ سال آینده به ۶۰ درصد خواهد رسید و دانش آموزی که معدل ۲۰ دارد توانسته است ۶۰ درصد راه را طی کند و کافیست از کنکور تنها نیمی از نمرات موجود را بدست بیاورد تا در رشته و دانشگاه دلخواه قبول شود.

پس اگر حساب کتاب کوچکی بکنید متوجه حجم تاثیرات زیاد سوابق تحصیلی میشوید. بنظر میرسد قانون حذف کنکور به مرور در حال اجرا است و البته همین قانون باعث میشود حجم زیادی از داوطلبان کنکور تجربی ریزش کنند چون اصلا دیپلم تجربی ندارند در نتیجه سوابق تحصیلی لازم را ندارند!

فرض کنید داوطلبی دیپلم تجربی دارد با معدل ۱۹ و داوطلب دیگری دیپلم ریاضی دارد با معدل ۲۰ و هر دو قصد دارند در کنکور تجربی شرکت کنند.داوطلب تجربی در کنکور از ۶۰ درصد نمره موجود ۴۵ نمره کسب میکند و  داوطلب ریاضی میتواند در کنکور تجربی ۵۰ نمره کسب کند.

در نتیجه داوطلب ریاضی هم نمره بهتری در کنکور دارد و هم معدل بالا تری دارد اما چون دروس زیست و زمین شناسی و ریاضی تجربی را پاس نکرده است تا حد زیادی امتیازات لازم را از دست میدهد و به همین سادگی نمره نهایی یا همان تراز نهایی برای خیلی از داوطلب ها پایین می آید.

پس اگر  معدل شما پایین است یا قصد شرکت در کنکور رشته دیگری را دارید نه تنها با هدف کنکور ۱۴۰۳ بلکه با اهدافی بلند مدت تر با تمام قدرت در امتحانات نهایی شرکت کنید یا از همین الان به فکر ترمیم معدل باشید.

نکته آخر در رابطه با تاثیر ترمیم معدل این است که در کنکور ۱۴۰۳ تاثیرات سوابق تحصیلی پایه دوازدهم در نظر گرفته میشود اما در سال های آینده پایه های دهم و یازدهم به تاثیر سوابق تحصیلی با تاثیر ۶۰ درصدی اضافه خواهد شد.

در نتیجه اگر دانش آموز پایه دهم یا یازدهم هستی از همین الان نمرات مناسب در امتحانات نهایی کسب کن تا در سال های آینده مجبور به شرکت در امتحانات متعدد نشی.نمره نهایی شما هم بر اساس معدل و هم بر اساس کنکور صادر میشود پس روی هر دو مسئله باید تمرکز کرد.

برای مشاوره در زمینه ترمیم معدل دیپلم و اطلاع از ضرایب دروس مختلف در سوابق تحصیلی میتونید همین الان با کنکور مشاور تماس بگیرید تا به مشاور متخصص در زمینه ترمیم معدل متصل شوید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

31 پاسخ

  1. سلام من پارسال فارغ التحصیل شدم امسال میخوام ترمیم کنم
    اما از اون شهری که امتحان دادم مهاجرت کردیم آیا تو این شهر میتونم ترمیم کنم یا باید برگردم شهر خودم؟

    1. بله میشود. با داشتن مدارک سکونتی شهر جدید به اداره آموزش پرورش مراجعه کنید.

      1. سلام وقت بخیر خوبید بببخشید
        توی مقررات ترمیم معدل گفته بند ۸ رعایت قوانین نظام وظیفه ضروری هست
        ینی چی
        من الان سربازم هستم میتونم توی ترمیم خرداد ۱۴۰۳ شرکت بکنم مشکلی نیس؟
        برای مدرک اگر خواستن
        باید گواهی اشتغال بخدمت ببرم درسته؟

        شرمنده زیاد پرسیدم

        1. سلام داشتن گواهی اشتغال به خدمت که الزامی است همچنین نباید غیبت سربازی غیر موجه داشته باشید در غیر اینصورت اجازه داده نخواهد شد

  2. سلام من دیپلم ریاضی نظام جدید دارم و میخوام۴۰۲ در کنکور تجربی شرکت کنم و برای سوابق دیپلم مجدد تجربی میخوام بگیرم من چندتا درس رو در دی امتحان دادم ولی خیلی از نمراتم راضی نیستم آیا میتونم همون دروس رو دوباره در خرداد امتحان بدهم چون دیپلم مجدد هستم؟؟

    1. اولا حتما باید دروس تجربی دوازدهم برای کنکور تجربی ۱۴۰۲ امتحان داده بشه و بعد از ۱۴۰۲ دهم و یازدهم تاثیرگذار خواهد بود و تا ۱۰ بار مجاز هستید در امتحانات ترمیم معدل با هماهنگی آموزش پرورش شرکت کنید.

      1. سلام ببخشید آیا دیپلم قبل از سال ۸۴باید در امتحان نهایی زمین شناسی شرکت کند ؟ با تشکر

  3. ببخشید من دیپلم فنی و حرفه ای دارم و میخوام کنکور تجربی بدم من هم میتونم برای ترمیم معدل اقدام کنم !؟

    1. سلام وقت شما بخیر بله میتونید فقط برای شرکت در کنکور تجربی باید دیپلم نظری تجربی رو دریافت کنید. دروس تجربی رو امتحان بدید.
      موفق باشید.

  4. سلام خسته نباشید ببخشید دانش آموز هایی که دیپلم نظام قدیم دارند
    اگر دی امتحان داده باشن وازنمرات راضی نباشند اجازه ترمیم معدل مجدد دارند؟

  5. سلام خسته نباشید ببخشید دانش آموز هایی که دیپلم نظام قدیم سال ۹۵ دارند
    اگر دی امتحان داده باشن وازنمرات راضی نباشند اجازه ترمیم معدل مجدد دارند؟

    1. طبق گفته رییس سازمان سنجش که البته در چند نوبت این حرف تغییر پیدا کرد امکان تغییر معدل مجدد وجود دارد

  6. افرادی که دیپلم خود را در سال ۸۳ دریافت کرده اند برای ایحاد سابقه تحصیلی در رشته تجربی دقیقن باید کدام دروس را امتحان دهند؟؟
    ایا ادبیات زبان انگلیسی عربی و دینی دوازوهم برای عمومی و شیمی و ریاضی و فیزیک و زیست دوازدهم کافی است یا دروس زمین شناسی و هویت اجتماعی و سلامت هم نیاز هست؟؟

    1. فقط نظام سالی واحدی فاقد سوابق تحصیلی است دیپلم سال ۸۳ جز نظام ترمی واحدی است و اجباری برای شرکت در آزمون ندارد مگر جهت ترمیم معدل دیپلم طبق امتحانات نظام جدید بصورت دلخواه در هر درس

  7. سلام من میخوام برم خدمت سربازی و اگه برم سربازی میتونم توی امتحانات ترمیم معدل دی ماه شرکت کنم و بعدش توی کنکور آینده هم شرکت کنم؟ و اینکه اگه من کنکور شرکت کنم و قبول بشم یک سال از سربازیم باقی‌میمونه اونوقت باید ایست خدمت بگیرم؟ غیبت هم ندارم کلا

  8. سلام، من دانشجو هستم و می‌خوام شهریور امسال انصراف بدم، یکسال مهلت دارم که خودمو به نظام وظیفه برای رفتن به سربازی معرفی کنم، درسته؟ در این یکسال میتونم در ترمیم معدل شرکت کنم؟ منع سربازی داره؟

  9. سلام و خسته نباشید
    حین خدمت سربازی هم میشه ترمیم معدل رو انجام داد با گواهی اشتغال به خدمت؟

  10. سلام بنده حین خدمت هستم در ارتش و میخوام ترمیم معدل شرکت کنم خرداد ماه نیاز به برگ اشتغال به خدمت هست؟

  11. سلام من تو مدرسه بزرگسالان ثبت نام کردم اگه توی نهایی دی ماه دروس مردودی رو قبول نشم باید در خرداد ماه دوباره امتحان بدم یا دی سال اینده

    و اینکه چطور میتونم هم دروس مردودی رو امتحان بدم و هم ترمیم معدل کنم اگه اینطوری نمیشه پس باید چیکار کنیم؟

    1. سلام نوبت بعد از دی میشه خرداد ماه
      شرکت در امتحانات به نوعی ترمیم معدله
      شما با کسب نمره خوب هم مردودی را بر طرف کردی هم ترمیم معدل انجام دادی

  12. وقتی مشغول خدمت سربازی هستیم میشه ترمیم معدل امتحان داد؟ و اینکه ترمیم معدل تو چه دوره هایی انجام میشه، فقط خرداد یا شهریور و دی هم میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید