لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

راه های افزایش سرعت مطالعه در کنکور

راه های افزایش سرعت مطالعه در کنکور

👈 راه های افزایش ساعت مطالعه برای کنکور قطعا جز یکی از مهم ترین مبانی برنامه ریزی کنکور است و خیلی از داوطلبان کنکور در یک ساعت مطالعه مشخص گیر میکنند و نمیتوانند ساعت مطالعه را افزایش دهند.

برای موفقیت قطعی در کنکور باید این توانایی در داوطلب وجود داشته باشد تا بتواند بطور پیوسته از طریق روش های درست و اصولی ساعت مطالعه را افزایش دهد. در این مقاله بطور تخصصی به روش های افزایش ساعت مطالعه کنکور و همچنین افزایش سرعت مطالعه میپردازیم.

👇ویس اختصاصی کنکور مشاور برای راه های افزایش سرعت مطالعه در کنکور👇

چرا باید ساعت مطالعه برای کنکور را زیاد کنیم؟

👈 کنکور را میتوان با یک مسابقه بزرگ کشتی قیاس کرد که قرار است در سطح بالا و در مقابل حریفان قدرتمند انجام شود. برای برگزاری مسابقات جهانی بطور سالانه برنامه ریزی میشود و ورزشکاران یک سال تمام تلاش میکنند و سختی میکشند تا با آمادگی تمام در مسابقات شرکت کنند.

یا میشه دو سرعت المپیک را مثال زد که هر ۴ سال یکبار برگزار میشود و جز پر تماشا ترین مسابقات جهان محسوب میشود. قطعا ورزشکاران زیادی از سراسر دنیا تلاش میکنند تا در این مسابقه حضور پیدا کنند در حالی که ۴ سال انتظار برای این فینال بزرگ را داشته اند.

این همه صبر و انتظار تا برگزاری مسابقات با گذشت زمان و برگزاری تمرینات و تلاش سخت ورزشکاران به سرانجام میرسد و مسابقه فینال شروع میشود. مسابقه کشتی بعد از یک سال تلاش در ۶ دقیقه به پایان میرسد و مسابقه دو صد متر المپیک بعد از ۴ سال انتظار در ۱۰ ثانیه تمام خواهد شد!

مطلب پیشنهادی به شما : مشاوره کنکور

کنکور هم دقیقا مانند همین مسابقات است و قرار است شما روزی در فینال شرکت کنید فینالی که از یک سال تلاش حدود ۲ ساعت طول خواهد کشید!

درس خواندن هم نوعی تمرین است و برای موفقیت در مسابقه بزرگ و سرنوشت ساز کنکور باید تمرینات خوبی انجام داد. بسیار مهم است چند ساعت در روز و هفته درس خوانده میشود و البته با چه کیفیتی ساعات مطالعه پر میشود.

ممکن است داوطلبی دائما سرش توی کتاب باشد با از اتاقش بیرون نیاید ولی کل درس خواندن مفیدش در طول روز ۲ ساعت هم نشود!

روش های افزایش ساعت مطالعه کنکور

روش های افزایش ساعت مطالعه کنکور

👈 برای ساعت مطالعه حتما لازمه تا یک حداقلی تعیین شود. برای مثال میتوانید ساعات مطالعه را برای درس خواندن در ابتدای کار ۶ ساعت در روز در نظر بگیرید تا ذهنتان راه بیوفتد و خودتان هم با برنامه ریزی ها مچ شوید و در ادامه هر ۲ هفته ۳۰ دقیقه به ساعت مطالعه اضافه میکنیم.

برای مثال اگر در ابتدای تیر ماه باشیم و با ۶ ساعت در روز شروع کنیم در نیمه تیر ماه ساعت مطالعه به ۶ و نیم ساعت در روز خواهد رسید و در پایان شهریور با همین روش ساده و اصولی بدون فشار آوردن و زده شدن از درس به ساعت مطالعه ۸ ساعت در روز خواهیم رسید.

فراموش نکنید درس خواندن زیاد و افراطی باعث موفقیت نخواهد شد و کسی مثلا ۱۶ ساعت در روز درس میخواند تنها دچار وسواس فکری شده و نه تنها نمیتواند موفق شود بلکه در حال زدن آسیب جسمی و روانی به خود است.

از روش های دیگری که برای افزایش ساعت مطالعه کنکور میتوان استفاده کرد این است که در روزهای تعطیل و روز های آزمون و روزهایی که برنامه مدرسه سبک تر است ساعات مطالعه را جبران کنیم و با در نظر گرفتن ساعت مطالعه هفتگی تعداد ساعات مطالعه را در هفته تکمیل کنیم بجای اینکه روزانه در نظر بگیریم.

برای مثال شخصی که ۳ روز اول هفته درگیر مدرسه بوده یا بیمار شده است طبق ساعاتی که برای ساعات مطالعه روزانه در نظر گرفته ممکن است چندین ساعت از برنامه عقب باشد که خود این موضوع استرس ایجاد خواهد کرد و تمرکز شخص نابود میشود.

میتوان ساعات از دست رفته را در روزهای تعطیل جبران کرد تا هم استرسی برای عقب افتادن از برنامه نباشد و هم ساعات مطالعه مد نظر بموقع تکمیل شود.

میتوان برای جبران زمان های از دست رفته در مسیر رفت و برگشت که معمولا حدود ۲ ساعت از زمان را میگیرد موارد موردی و حفظی را مطالعه کرد اگر تنها ۶ ساعت در هفته این پرتی زمان برطرف شود شما در ماه ۲۴ ساعت و در سال حدود ۳۰۰ ساعت زمان جبرانی مطالعه کردید!!!

پرسش و پاسخ های بین دوستان در مدرسه هم نوعی درس خواندن است در واقع بصورت ناخود آگاه دوره و مرور انجام میشود پس زمان های تفریح و استراحت را در گفت و گو های درسی بین دوستان شرکت کنید به سادگی خیلی از مطالب برایتان مرور خواهد شد.

بموقع بخوابید و بموقع بیدار شید تا در حداکثر انرژی قرار داشته باشید با اینکار میشه تمرکز و کیفیت درس خواندن را بالا برد.اگر شما شب ها وقتتان را برای دیدن تلویزیون هدر ندهید و برای مثال ساعت ۱۱ بخوابید و صبح بعد از ۶ ساعت خواب در ساعت ۵ صبح بیدار شوید حداقل ۲ ساعت از برنامه روزانه اکثر رقبا جلو هستید.

با محاسبه ای ساده میشه متوجه شد شخصی که تنها ۴ روز هفته با این روش روز را شروع میکند ۸ ساعت در هفته زمان اضافی برای درس خواندن داشته که در ماه میشود ۳۲ ساعت و در سال بیش از ۳۰۰ ساعت بیشتر از بقیه درس خوانده!

با همین چند روش و راه کار ساده شما بغیر از ساعات معمولی و مشخص درس خواندن روزانه حدود ۶۰۰ ساعت بیشتر از رقبا درس خواندید که میشود ۲۵ شبانه روز یعنی شما یک ماه از بقیه وقت بیشتری برای خواندن درس ها داشتید!

👈 حالا بنظرتان کسی که اینطوری درس میخواند موفق نمیشود؟

👈 آیا این روش درس خواندن باعث بالا رفتن انگیزه نیست؟

👈 آیا مطلبی بجا میماند که شما نرسیده باشید بخوانید؟

👈 آیا برای مرور و جمع بندی و تست زدن زمان کم می آید؟

👈 آیا دیگه بهانه ای برای نبود زمان وجود دارد؟

👈 آیا روش بهتری برای از بین بردن استرس میشناسید؟

راه های افزایش سرعت مطالعه در کنکور

راه های افزایش سرعت مطالعه در کنکور

برای بالا بردن سرعت مطالعه از این روش ها استفاده کنید:

👈 استراحت کافی

باید ساعات خواب و بیداری منظمی داشته باشید و به اندازه کافی بخوابید. وقتی شما خسته نیستید در پیشروی کردن سریع تر و دقیق تر خواهید بود و با تمرکز بالایی مباحث را به ذهنتان میسپارید.

همچنین در میان هر پارت مطالعه با توجه به مبحث و درسی که خواندید بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه استراحت عمیق داشته باشید تا ذهنتان ریکاوری شود و برای ادامه برنامه قدرت کافی داشته باشد.

👈 کلی خوانی یا مطالعه روزنامه وار

میشود قبل از عمقی خواندن مطالب و تسلط روی کتاب بصورت روزنامه وار خیلی سریع متن را نگاه کلی کرد با این روش حافظه تصویری شما فعال میشود و قدرت یادگیری افزایش پیدا میکند.

👈 استفاده از انگشت اشاره در زمان درس خواندن

با انگشت اشاره خطوطی که در حال خواندن آن هستید را دنبال کنید با این روش لازم نیست دنبال متن باشید و تمرکزتان برای پیدا کردن متن از بین نمیرود.

👈 خلاصه نویسی

زمانی که خلاصه نویسی انجام میشود و نکات مهم یادداشت میشود در واقع کد گذاری در حال انجام است و بعد ها لازم نیست دوباره به تمام کتاب رجوع شود بلکه با دیدن و خواندن خلاصه نویسی ها مطالب قبلی در ذهن یاد آوری میشود.

خلاصه نویسی بسیار کار تکنیکی و مهمی است در واقع در زمان خلاصه نویسی نباید جزوه بنویسید و منبع جدیدی برای درس خواندن به خودتان اضافه کنید بلکه یک فصل از منبعی که میخوانید را باید حداکثر در یک برگه A4 جا دهید.

خلاصه نویسی دقیق مثل نوشتن تقلب است و باید طوری نوشته شود که با دیدن آن مطالب قبلی یادتان بیاید. خلاصه نویسی برای هر کسی متفاوت است و اونطوری که راحت هستید خلاصه نویسی کنید.

👈 نوشتن پاورقی در زمان درس خواندن

نکات مهم و سوالات پیش آمده را در کتاب درسی در کنار مبحثی که خواندید کوتاه بنویسید تا در زمان مرور با دیدن آن ها مطالب خوانده شده برایتان یاد آوری شود.

👈 علامت گذاری قسمت های مهم

با ماژیک یا هر چیز دیگری خط های مهم تر را علامت گذاری کنید تا در زمان مرور و جمع بندی تنها آن ها مطالعه شود و از خواندن مطالب اضافی تر جلوگیری شود.

👈 تکه تکه کردن یا کوچک کردن مطالب

مطالب را لقمه لقمه کنید و از خواندن بخش های زیاد و طولانی جدا بپرهیزید. میتوان با تکه تکه کردن یک مطلب و تسلط بر قسمتی از آن وارد قسمت بعدی شد با این کار بطرز عجیبی سرعت شما بالا خواهد رفت.

👈 به عقب بر نگردید

لازم نیست بعد از خواندن مطلبی یا علامت گذاری یا نکته برداری از آن برای چندین بار دوباره به عقب برگردید و نگران در ذهن ماندن آن مطلب باشید. شما طبق روال مسیر را ادامه دهید بعدا با استفاده از مرور و تست زدن مطالب وارد حافظه بلند مدت خواهد شد.

👈 استفاده از دفتر طلایی

برای هر درس یک دفتر تهیه کنید و بعد از خواندن هر مبحث نکات مهم و خلاصه نویسی و البته کیفیت خواندن را در دفتر با ذکر روز و تاریخ یادداشت کنید. این کار را تا پایان خواندن تمامی مطالب ادامه بدید تا در دفترتان در رابطه با تمام مطالب نکات مهم و کیفیت تمام آن ها وجود داشته باشد.

برای مثال اگر در حال خواندن مبحثی از ریاضی هستید نکات کلیدی را خلاصه برداری کنید و در انتهای مطالعه کیفیت خواندن مثل خوب خواندم یا سخت بود یا یاد نگرفتم یا نیاز به زدن تست های بیشتر است را یادداشت کنید.

در انتهای برنامه مطالعاتی و در شروع زمان جمع بندی شما نقشه از ذهن خودتان دارید و با مراجعه به دفتر هم نکات ارزشمند در دستتان است و هم میدانید نقاط ضعف و قوتتان کجاست پس برای مرور و جمع بندی اولویت روی نقاط ضعف قرار میگیرد به همین راحتی سرعتتان چند برابر میشود و زمانی برای خواندن مطالب بیهوده هدر نمیدهید.

نتیجه گیری

👈 با مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد راه های افزایش ساعت مطالعه برای کنکور و همچنین افزایش سرعت مطالعه در چند روش ساده جمع بندی میشود. استفاده از وقت های پرت، استراحت کافی و تغذیه مناسب و خلاصه برداری نکات و در نتیجه مرور صحیح و بموقع تست زدن!

نکات را رعایت کنید و کافیست اجرا کنید تا معجزه ای که در ساعات مطالعه و سرعت مطالعه شما حاصل میشود را ببینید. هیچکدام از رتبه برترهای کنکور فضایی نیستند و از مریخ نیامده اند تنها در زمان و مکان درست اقدامات درستی انجام داده اند و الان موفق هستند!

چرا شما جز این افراد نباشید؟!

برای مشاوره و شرکت در جلسات تخصصی نحوه درس خواندن برای کنکور با حضور مشاورین رتبه برتر کشور در تمامی زیر گروه های آزمایشی کنکور کافیست همین الان با آکادمی کنکور مشاور تماس بگیرید تا وقت مشاوره و حضور در همایش های کنکوری برای شما رزرو شود.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید