لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

سختی های رشته پزشکی

سختی های رشته پزشکی

👈 بین خیل عظیم داوطلبین کنکور تجربی، چند نفراز سختی‌های رشته پزشکی اطلاع دارن؟

شاید بشه به جرات گفت، پر تقاضا ترین رشته تحصیلی بین داوطلبین کنکور، رشته پزشکی باشه؛ اما سوالی که پیش میاد اینکه داوطلبین کنکور آیا آگاهی درست و منطقی از سختی‌ها و فراز و نشیب‌های کنکور تجربی دارن؟

آیا میدونن چند سال و تو چه مقاطعی باید درس بخونن و اینکه از دغدغه‌ها و سختی های رشته پزشکی آگاهی دارن؟

آیا از اینکه بعد از دوره عمومی باید وارد دوره تخصص شن اطلاعاتی دارند؟

اصلا به این موضوع که دوره تخصص هم آزمون داره و ممکن است چندین سال طول بکشه فکر کردن؟

پس نباید رشته پزشکی رو فقط در کنکور خلاصه کرد و فکر کرد اگر تونستیم در رشته پزشکی قبول شیم دیگه همه چی تمومه و غرق پول و خوشبختی شدیم. بعنوان یک دانشجوی پزشکی باید بهتون بگم بعد از قبولی تازه سختی های رشته پزشکی شروع میشه!

سختی‌های رشته پزشکی :


۱_ مباحث حجیم و سنگین
👈 تقریبا هر دانشجوی پزشکی رو که باهاشون هم کلام بشید به شما میگه که چقدر درس داره و چقدر امتحانات زیادی دارن.

رشته پزشکی یه عالمه درس یک واحدی داره یعنی دانشجو باید یک واحد یک واحد این دروس رو پاس کنه و جلو بره پس به همین تعداد باید کلاس بره و امتحان بده و با اساتید در ارتباط باشه و از همه مهم تر با دقت و سرعت روی مطالب مسلط شه.

این اتفاق همیشه همراه یک دانشجوی پزشکی و حتی خود پزشکان است درواقع برای اینکه پزشکان از علم روز عقب نمانند و همیشه به روز باشند تا بتونن به وظیفه خود به نحو احسنت عمل کنند باید دائما در حال مطالعه مطالب سنگین و حجیم باشند.

۲_ طول تحصیل طولانی
👈 شاید همه شنیدین طولانی ترین مدت تحصیل رو بین رشته‌ها، پزشکی داره؛ ۷ سال تحصیل به صورت پیوسته.
هفت سالی که اگر وارد رشته‌های کارشناسی بشید میتونید تا انتهای ارشد پیش برید و حتی خیلی زودتر از بچه‌های پزشکی وارد بازار کار بشید.

بعد از پایان این ۷ سال تازه شما پزشک عمومی شدید و یا باید وارد دوره طرح شید یا اینکه برای آزمون تخصص آماده شی. دوره تخصص که اکثر فارغ التحصیلان پزشکی در آن شرکت میکنند در بعضی از تخصص های مهم مثل تخصص چشم یا مغز و اعصاب ممکنه تا ۵ سال طول بکشه.

حالا بعد از حدود ۱۲ سال درس خوندن حجیم و سنگین و پرفشار و گذر از دوره های عملی و بیمارستانی و شیفت های متعدد پزشک تازه وارد بازار کار میشه تا کسب درآمد کنه.

درسته که درآمد پزشکان خیلی بالاست و تضمین کننده آینده و زندگی خودش و خانوادشه اما اگر میخوای به این جایگاه برسی تحمل این همه فشار و سختیو داری؟

مطلب پیشنهادی به شما : برنامه ریزی کنکور تجربی

۳_ استرس و فشار کاری
👈 فشار کاری خود تحصیل پزشکی و محیط بیمارستان و درمانی به حدی زیاده که بار‌ها توی شب‌هایی که شیف دارید از سختی شیف و شب‌های امتحان از حجم مباحث و استرس به فکر انصراف میوفتین.

رشته پزشکی مثل خیلی از رشته ها درس های شب امتحانی نداره یا نمیشه با تقلب درس هارو پاس کرد.درس های عملی زیر نظر استاد در بیمارستان آموزش داده میشه پس امتحانات عملی در رشته پزشکی زیاد به چشم میخوره.

بحث جون آدم هاست پس اگر دانشجو پزشکی شدی یا وارد دوره تخصص یا همون رزیدنتی شدی فکر نکن میشه براحتی در آزمون ها قبول شد و مثل آب خوردن دکتر شد!

۴_ محیط بیمارستان

👈 این رو شما تعیین می‌کنید!

این مورد کاملا سلیقه‌ای و بستگی به شخصیت شما داره، یسری افراد عاشق محیط بیمارستان هستن و ی عده کاملا فراری!
ولی در کل محیط بیمارستان روحیه قوی میخواد و سه سال آخر تحصیل کامل در محیط بیمارستان هستین.

شما قراره دکتر شید پس خونه دوم شما بیمارستان خواهد بود!

با انواع بیماران و اتفاقات و جراحی های مختلف قراره رو به رو شید پس یا باید روحیه حضور در بیمارستان داشته باشی یا اگر روحیت ضعیفه و تحمل بیمارستانو نداری کلا قید پزشکیو بزن!

چون قراره با خون و جسد و شکستگی و اتاق عمل رو به رو شی. البته در دوران دانشجویی اینقدر با این چیزا سر و کار دارید که نم نم عادی میشه ولی به هرحال بعضی ها کلا و ذاتی با این موضوع مشکل دارند.

چقدر رشته پزشکی طول می‌کشه؟

👈 از روزی که کنکور تجربی میدین و قبول میشین تا روزی که مدرک عمومی رو میگیرین حدود ۷ سال (۱۴ ترم معمولا) مدت تحصیل شما طول می‌کشه.
بعد از مدرک عمومی و گذراندن دوسال طرح اگر قصد ادامه تحصیل برای تخصص هم داشته باشید معمولا ۴ سال هم اونجا باید زمان بگذارید به همراه ۲ سال طرح تخصص…
یعنی در مجموع برای رسیدن به مدرک تخصص و فعالیت در تخصص خاصی باید حدود ۱۵ سال وقت بگذارید.

ظاهرا کمی طولانی بنظر میرسه خب البته طولانی هم هست واسه همینم هست خیلی ها بعد از دوره عمومی و طرح عمومی قید تخصص میزنن یا اکثر پزشک ها بعد از این همه سال درس خوندن قطعا عینکی میشن!

مطلب پیشنهادی به شما : مشاوره کنکور تجربی

عزیز من باید برای رشته پزشکی عشق داشته باشی و عاشق باشی تا بتونی تمام این سختی ها رو تحمل کنی و در نهایت به قله برسی و وارد بازار کار شی تا هم از درآمد و هم از پرستیژ اجتماعی برخوردار باشی!

اگر فکر این هستی که با وارد شدن به رشته پزشکی پولدار میشی و دیگه خوشبختی و عشق و حال شروع میشه سخت در اشتباهی.قطعا آینده خوبی منتظر پزشکان هست همانطور که پزشکان فعلی شرایط خوبی دارند اما نه به سادگی…

فراموش نکن هرچقدر در پزشکی به مراحل بالاتر میریم تعداد پزشکان و متقاضیان کمتر میشه. پزشکان عمومی تعدادشون زیاده اما وقتی حرف از تخصص های سخت مثل تخصص چشم یا مغز و اعصاب میاد وسط یهو این تعداد چند برابر کم میشه.

حالا تصور کنید بعضی ها به تخصص هم اکتفا نمیکنند و وارد دوره فوق تخصص میشن میتونیم بگیم این افراد اتگشت شمار و نابغه هستند.

البته کار به اینجا ختم نمیشه و کسانی هستند که استاد داوطلبان فوق تخصص هستند مثل آدم بزرگی با نام پروفسور سمیعی که در جهان انگشت شمار هستند. دلت میخواد روزی در مورد شما این حرف ها گفته شه آقای دکتر یا خانوم دکتر آینده؟

آیا تحصیل در رشته پزشکی ارزش دارد؟

👈 احتمالا داوطلبان کنکور با هدف اینکه بیان تو رشته پزشکی و پولدار شن و از شان شخصیت اجتماعی بالایی برخوردار باشند شب و روز برای ورود به پزشکی تلاش میکنند.

اما غافل از اینکه همه چی قبول شدن در کنکور نیست بزارید بهتر بگم در واقع قبولی در کنکور تازه شروع این ماجراجویی بزرگ و جذابه!

بچه ها با همین خیالات وارد رشته پزشکی و دانشگاه میشن ولی تو همون ماه اول دانشگاه وقتی با سختی درس ها روبه رو میشن یا رفتار اساتیدو میبینند که از اون ها قبولی های رشته پزشکی نه تنها نابغه نیستند بلکه مثل آدم های کاملا معمولی هستند شوکه میشن!

اگر میخواید نوع برخورد سخت و جدی اساتید پزشکی با دانشجویان پزشکیو ببینید کافیه به نزدیک ترین بیمارستان برید تا بفهمید قراره چی بشه و کسی واسه کشیدن ناز شما منتظر نیست!

اما با تمام این ها رشته پزشکی بسیار جذابه و لذت بخشه که شما قراره دکتر شید و جون خیلی از آدم ها به دست شما نجات پیدا میکنه.خیلی جذابه که قراره بعد از عمل سنگین و نجات جون یه آدم سر روی بالش بزارید.

خیلی زیبا و جذابه که آدمی رو از مرگ نجات میدید یا درمان میکنید و اون آدم در حالی که ممکنه اصلا سوادی نداشته باشه یا از دورترین روستاها باشه واستون دعای خیر کنه!
بدون شک اگر برای پول و رسیدن به سرمایه و … وارد رشته پزشکی میشید اشتباه خیلی بزرگی می‌کنید. خیلی شغل ها و رشته ها هستن که میتونید در زمان کمتر به پول بیشتری برسید.
سختی‌ها و مشکلاتی که در رشته پزشکی دست و پنجه نرم میکنید به حدی هست که اگر واقعا عاشق پزشکی و طبابت نباشید، ممکنه شما رو کامل از پزشکی سرد کنه.
ولی اگر عاشق کمک کردن به دیگران و طبابت هستین پزشکی ارزش اون سختی‌ها رو داره چون حس خوبی که از درمان دیگران می‌گیرید به مراتب بالاتر از لذت پول و سرمایه هستش.

من بعنوان دانشجوی پزشکی سال ششم دانشگاه علوم پزشکی ایران بهتره بگم دل نوشته ای برای شما داوطلبان و علاقه مندان رشته پزشکی نوشتم تا بیشتر با سختی های رشته پزشکی آشنا شید.لطفا با دقت چند بار این مقاله و دل نوشته رو بخون که بهترین هدایت و راهنمایی و حتی مشاوره انگیزشی برا توست…

اگر امروز آگاه شی بهتر از این است که فردا گرفتار…

نوشته : دکتر احمد غلامی – دانشجو رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید