لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

معرفی رشته علوم انسانی دبیرستان

معرفی رشته علوم انسانی دبیرستان

بعد از اینکه سال نهم به پایان رسید وقتشه که برای ورود به متوسطه دوم یکی از رشته های نظری یا فنی برای ادامه تحصیل انتخاب شود. اکنون قصد داریم به معرفی رشته علوم انسانی دبیرستان بپردازیم. علوم انسانی رشته ای بسیار جذاب است و همانطور که از اسمش مشخص است بطور گسترده ای در دوران متوسطه و دبیرستان و دانشگاه و در آینده شغلی مباحث انسانی و علوم ارتباطی و ادبیات و فلسفه را شامل میشود.

رشته علوم انسانی در گذشته طرفداران بسیار زیادی داشت و بیشترین تعداد شرکت کنندگان کنکور را به خود اختصاص داده بود اما در حال حاضر وضعیت اینگونه نیست و با وجود اینکه رشته تجربی طرفداران بیشتری پیدا کرده اما همچنان رشته علوم انسانی از محبوبیت بالایی برخوردار است.

مطلب پیشنهادی به شما : مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم

در ادامه بیشتر درباره رشته علوم انسانی و دروس آن در مدرسه و دانشگاه ها و مهم تر اینکه چه کسانی بهتر است وارد رشته علوم انسانی شوند صحبت میکنیم.

درس های رشته علوم انسانی دبیرستان

در رشته علوم انسانی مانند دیگر رشته ها دروس به دو دسته اصلی دروس عمومی و اختصاصی تقسیم بندی میشوند و دانش آموز در طول دوره متوسطه دوم و سال کنکور دقیقا همین تقسیم بندی را برای مطالعه و گذراندن دروس دارد.اصلی ترین دروس رشته انسانی طبق جدول زیر است.

دروس عمومی
ادبیات فارسیتاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی
دین و زندگیتاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی
عربیتاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی
زبان انگلیسیتاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی

دروس اختصاصی
ریاضیتاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی
اقتصادتاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی
زبان و ادبیات فارسیتاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی
عربیتاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی
تاریختاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی
جغرافیاتاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی
علوم اجتماعیتاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی
فلسفهتاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی
منطقتاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی
روانشناسیتاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی

با نگاهی ساده به جداول بالا متوجه میشوید که در رشته علوم انسانی نسبت به دیگر رشته ها با کمترین حجم دروس مسئله دار و ریاضیات مواجه هستیم و دانش آموز بیشتر باید روی دروس حفظی و مفهومی تمرکز کند.دروس گفته شده در سال های دهم تا دوازدهم پخش میشوند تا دانش آموز بطور یکنواخت و متنوع مطالب را فراگیرد.

از کنکور ۱۴۰۳ همانطور که میدانید دروس عمومی دیگر نقشی در کنکور سراسری ندارند و تنها سوابق تحصیلی آن بر اساس امتحانات نهایی مدارس در نمره نهایی کنکور تاثیر گذار است.

اما دروس اختصاصی علاوه بر تاثیرات مستقیم در کنکور همچون گذشته دارای تاثیراتی در نمره نهایی بصورت سوابق تحصیلی هستند.برای اطلاع کامل از نحوه ضریب بندی کنکور و سوابق تحصیلی تمام دروس رشته انسانی میتوانید از طریق همین سایت مقالات مربوط به ضرایب تحصیلی را مطالعه نمایید.

در ادامه مقاله معرفی رشته علوم انسانی دبیرستان به سراغ لیست دروس علوم انسانی دهم میپردازیم…

لیست دروس علوم انسانی دهم

لیست دروس علوم انسانی دهم

در پایه دهم متوسطه دوم دانش آموزان علوم انسانی دروس زیر را باید بگذرانند:

۱)فارسی ۱                                                                 

۲)نگارش ۱                                                              

۳)علوم و فنون ادبی ۱

۴)دین و زندگی ۱

۵)عربی و زبان قرآن ۱

۶)ریاضی و آمار ۱

۷)آمادگی دفاعی

۸)هنر

۹)جامعه شناسی ۱

۱۰)اقتصاد

۱۱)تاریخ ۱

۱۲)جغرافیا ۱

۱۳)منطق

۱۴)کارگاه کار آفرینی و تولید

۱۵)تفکر و سواد رسانه ای

۱۶)تعلیمات ادیان الهی و اخلاق ۱(ویژه اقلیت های دینی)

۱۷)انگلیسی۱

۱۸)کتاب کار انگلیسی ۱

طبیعی است تمامی دروس در کنکور تاثیر گذار نخواهند بود اما برای دریافت مدرک تحصیلی دیپلم نیاز است تا تمامی دروس با نمره قبولی گذرانده شود.برای اطلاع از میزان ضرایب سوابق تحصیلی پایه دهم انسانی در کنکور سراسری با کنکور مشاور تماس بگیرید.

لیست دروس علوم انسانی یازدهم

در پایه یازدهم متوسطه دوم در رشته علوم انسانی دانش آموزان باید دروس زیر را بگذرانند:

۱)فارسی ۲

۲)نگارش ۲

۳)هنر

۴)علوم و فنون ادبی ۲

۵)ریاضی و آمار ۲

۶)دین و زندگی ۲

۷)عربی و زبان قرآن ۲

۸)جغرافیا ۲

۹)روان شناسی

۱۰)فلسفه

۱۱)جامعه شناسی ۲

۱۲)تاریخ ۲

۱۳)انگلیسی ۲

۱۴)کتاب کار انگلیسی ۲

۱۵)تعلیمات ادیان الهی و اخلاق ۲(ویژه اقلیت های دینی)

۱۶)ضمیمه دین و زندگی ۲(ویژه اهل سنت)

۱۷)انسان و محیط زیست

در پایه یازدهم هم دروسی وجود دارند که نه در کنکور و نه در تاثیرات سوابق تحصیلی نقشی نخواهند داشت ولی با نمره قبولی گذراندن آن ها الزامی میباشد.برای اطلاع از ضرایب سوابق تحصیلی و ضرایب دروس اختصاصی در کنکور برای دروس پایه یازدهم انسانی همین الان با کنکور مشاور تماس بگیرید.

لیست دروس علوم انسانی دوازدهم

دروس پایه دوازدهم رشته علوم انسانی طبق موارد زیر میباشد:

۱)فارسی ۳

۲)نگارش ۳

۳)عربی و زبان قرآن ۳

۴)دین و زندگی ۳

۵)جمعه شناسی ۳

۶)جغرافیا ۳

۷)تاریخ ۳

۸)تحلیل فرهنگی

۹)انگلیسی ۳

۱۰)کتاب کار انگلیسی ۳

۱۱)فلسفه ۲

۱۲)تعلیمات ادیان الهی و اخلاق ۳

۱۳)مدیریت خانواده و سبک زنئگی

۱۴)سلامت و بهداشت

در پایه دوازدهم بعنوان مهم ترین پایه تحصیلی رشته علوم انسانی دانش آموزان هم باید در امتحانات نهایی نمرات خوبی بدست بیاورند و هم برای کسب نمرات خوب در کنکور تلاش کنند پس در سال دوازدهم بعنوان سالی مهم و تاثیر گذار شخصی موفق خواهد شد که هم کنکور و هم نمرات مدرسه خوبی داشته باشد.

برای اطلاع از ضرایب دروس اختصاصی رشته انسانی در کنکور سراسری ۱۴۰۲ و اطلاع از ضرایب سوابق تحصیلی تمام دروس عمومی و اختصاصی سال دوازدهم میتوانید همین الان با کنکور مشاور تماس بگیرید و در کمترین زمان به مشاور متصل شوید.

رشته علوم انسانی برای چه کسانی مناسب است؟

رشته علوم انسانی از چند جهت برای تعین رشته باید بررسی شود تا دانش آموز در سال نهم بتواند به درسی این رشته را انتخاب کند.

اول

این رشته در ۳ سال متوسطه دوم دارای بیش ترین دروس حفظی و مفهومی در میان ۳ رشته نظری است پس دانش آموزانی که از حفظیات خوششان نمیاد یا بهتر بگم بیشتر با رشته های محاسباتی و ریاضیات ارتباط برقرار میکنند نباید سراغ رشته انسانی بروند چون نه تنها در زمان مدرسه بلکه برای کسب نتیجه مناسب در کنکور هم دچار مشکل میشوند.

دوم

رشته علوم انسانی در آینده شغلی دارای بش ترین تعداد شغل های دارای ارباب رجوع یا ارتباط مستقیم با مردم است پس شخصی که در این رشته مشغول به تحصیل میشود باید در نظر داشته باشد شخصی صبور و خوش برخورد میتواند در این رشته حتی آینده شغلی خوبی داشته باشد.

برای مثال معروف ترین رشته های دانشگاهی علوم انسانی حقوق و مدیریت ها و حسابداری یا معلمی است که بدون استثنا همگی مستلزم داشتن روابط عمومی خوب و صیر و حوصله در کار و داشتن روابط مناسب با مردم است پس حتما شرایط شغلی هم در زمان انتخاب رشته در نظر بگیرید.

سوم

شغل های مربوط به رشته علوم انسانی معمولا شغل های کارمندی هستند و فارغ التحصیلان این رشته باید این موضوع را در نظر بگیرند.پس اگر شما شخصی هستید که از ساعت منظم کاری و کارمند بودن خوشتان نمی آید حتی الامکان سراغ انسانی نباید بروید مگر اینکه بتوانید در رشته حقوق قبول شوید.

چهارم

رشته انسانی دارای بیشترین ماده امتحانات نهایی و بیش ترین تعداد دروس اختصاصی برای کنکور است پس باید برای موفقیت در این رشته مدیریت زمان خوبی داشت.

پنجم

با توجه به اینکه حجم زیادی از کنکوری ها به سمت رشته های تجربی گسیل شده اند شما میتوانید در رقابتی ساده تر با رقبای کمتر نتیجه بهتری در این رشته بگیرید پس باید دارای مشخصه فرصت طلبی باشید تا در این مرحله هم موفق شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به جزئیات رشته علوم انسانی و انجام تست های شخصیت شناسی و تست شغلی که میتواند تاثیرات بسزایی در انتخاب رشته نهم به دهم داشته باشد با آکادمی کنکور مشاور تماس بگیرید.دقت داشته باشید این تست ها توسط روان شناس انجام میشود و جدا از مشاوره های تحصیلی است که دانش آموز میگیرد.

خب در ادامه مقاله معرفی رشته علوم انسانی دبیرستان به سراغ رشته های دانشگاهی این رشته میپردازیم.

رشته های دانشگاهی علوم انسانی

رشته های دانشگاهی علوم انسانی

بعد از اینکه دانش آموزان توانستند دیپلم رشته علوم انسانی را بگیرند میتوانند با کنکور و بدون کنکور وارد دانشگاه شوند و در یکی از رشته های دانشگاهی علوم انسانی مشغول به تحصیل شوند.

برای بچه های انسانی رشته های زیادی است که بر اساس علاقه و بازار کار رشته میشود وارد آن شد که حتما قبل از آن باید تحقیقات لازم انجام شود تا داوطلب به سرنوشت فارغ التحصیلان بیکار دچار نشود. برای مشاوره انتخاب رشته بر اساس آینده شغلی میتوانید همین الان با ما تماس بگیرید.

از تاپ ترین و پرطرفدارترین رشته های علوم انسانی میشود به رشته حقوق و روانشناسی و البته رشته های حسابداری و مدیریت اشاره کرد که بالاترین میزان علاقه مندی را به خود اختصاص داده پس برای ورود به دانشگاه های دولتی نیاز به کسب رتبه خوب در کنکور است اگر هم قصد ورود بدون کنکور به دانشگاه دارید نیاز است که حتما از سوابق تحصیلی خوبی برخوردار باشید.

علاوه بر رشته های گفته شده میشود شانس خودتان را برای رشته های نیمه متمرکز یا همان مصاحبه دار و استخدامی امتحان کنید.پرطرفدار ترین آن دانشگاه فرهنگیان است که شما را استخدام قطعی میکند و از ماه اول تحصیل حقوق هم پرداخت میشود.نکته جالب برای آقایون این است که پذیرش دانشگاه فرهنگیان باعث میشود پسر ها از خدمت سربازی معاف شوند!

مطلب پیشنهادی به شما : معرفی رشته علوم تجربی دبیرستان

رشته های دانشگاهی علوم انسانی را میتوانید بطور مفصل و کامل بر اساس دفترچه های انتخاب رشته ای که از سوی سازمان سنجش و دانشگاه آزاد اسلامی ارائه میشود بر اساس پذیرش ها مشاهده کنید.برای انتخاب رشته بر اساس کنکور دفترچه ها مرداد ماه هر سال منتشر میشود اما انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی یا همان بدون کنکور چه برای دانشگاه سراسری و چه دانشگاه آزاد مرداد ماه و آذر ماه صورت میگیرد.

در رابطه با رشته های روانشناسی و حقوق لازم است که بدانید این دو رشته جز رشته های غیر کارمندی هستند یعنی داوطلب بعد از فارغ التحصیلی میتوانید با دریافت مجوز از کانون وکلا یا نظام روانشناسی اقدام به تاسیس دفتر نماید و برای کسب درآمد کارمند کسی نشود.

لطفا در زمان انتخاب رشته دانشگاهی علوم انسانی به علایق و خصوصیات اخلاقی و شخصیتی خودتان حتما دقت کنید و صرفا چون رشته ای از نظر بقیه خوب و پرطرفدار است وارد آن نشوید.

در این مقاله به معرفی رشته علوم انسانی دبیرستان پرداختیم و لیست دروس و لیست رشته های دانشگاهی آنرا بررسی کردیم. همچنین اگر شما سوالی در این مورد دارید میتونید از مشاوران کنکور مشاور کمک بگیرید.

برای مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم یا انجام تست های شخصیتی و شغلی توسط روانشناس متخصص و با سابقه میتوانید همین الان وقت مشاوره خود را رزرو کنید یا همین الان با آکادمی کنکور مشاور تماس بگیرید.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید