لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

دانشگاه علمی کاربردی چیست؟

معرفی دانشگاه علمی کاربردی

👈 قطعا همه ی شما برای یک بار هم که شده دانشگاه علمی کاربردی شهر خود را دیده اید.  ما امروز با شما هستیم تا به معرفی دانشگاه علمی کاربردی بپردازیم. 

کنکور مشاور در این مقاله  روش کار این دانشگاه، میزان شهریه،  انتخاب رشته و شرایط ثبت نام در آن را برای شما بازگو می کنیم تا شناخت بیش تری در این باره پیدا کنید.

لازم به ذکر است که این دانشگاه یک دانشگاه نیمه دولتی است . باید خدمتتان عرض کنیم که نیمه دولتی بودن یعنی نه مانند دانشگاه  دولتی بدون هزینه است و نه مثل دانشگاه آزاد شهریه ی سنگینی دارد همین امر موجب شده است که دانشگاه علمی کاربردی طرفدار های زیادی داشته باشد.

معرفی دانشگاه علمی کاربردی:این دانشگاه در سال ۱۳۷۳ تاسیس شد و امروزه در هر شهرستان حداقل یک دانشگاه علمی کاربردی در حال فعالیت است.  یکی دیگر از دلایل محبوبیت این دانشگاه تنوع در رشته است.  تقریبا می توان گفت که این دانشگاه بیش تر رشته های کاربردی را ارائه می دهد.

مسئله ای که در این دانشگاه وجود دارد این است که این دانشگاه علاوه بر ارائه دروس تئوری دروس عملی هم دارد تا دانشجو به طور عملی نیز مهارت یاد بگیرد و بعد ها بتواند از این مهارت خود استفاده کند.

👇ویس اختصاصی کنکور مشاور برای معرفی دانشگاه علمی کاربردی👇

شرایط لازم برای ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی چیست ؟

👈 در گذشته ی نه چندان دور افراد برای قبولی در دانشگاه باید چندین سال از عمر خود را تلف می کردند تا دانشگاه و رشته ی مد نظر خود تحصیل کنند اما با روی کار آمدن دانشگاه هایی هم چون دانشگاه علمی کاربردی دیگر لازم نیست پشت کنکور بمانید.

و یا این که عازم شهر دیگری شوید ما با معرفی دانشگاه علمی کاربردی به شما میگوییم که می توانید کد شهر خود را برای ثبت نام انتخاب کنید و دوران دانشجویی خود را در شهر خود بگذرانید.

مطلب پیشنهادی به شما : رشته های پیراپزشکی علمی کاربردی

شایان ذکر است که این دانشگاه در دو مقطع کاردانی و کارشناسی نا پیوسته دانشجو می پذیرد و همان گونه که مطلع هستید ثبت نام این دانشگاه بدون کنکور است و با توجه به سوابق تحصیلی انجام‌ می شود. تنها یک سری مدارک و شرایط برای ثبت نام در این دانشگاه ضروری است.

تماس با کنکور مشاور

👈 چنان چه قصد تحصیل در مقطع کاردانی را دارید باید دیپلم داشته باشید و چنان چه قصد شرکت در دوره کارشناسی را دارید باید مدرک کاردانی خود را داشته باشید. دیگر شرایط ثبت نام در دانشگاه نیز شامل موارد زیر است

✅ مسلمان بودن و یا اعتقاد به یکی از ادیان رسمی کشور

✅ عضو نبودن در گروه های سیاسی غیر قانونی

✅ انجام احکام اسلام

✅ عدم اعتیاد به مواد مخدر و فساد اخلاقی

علاوه بر این شرایط باید معدل داوطلب به حد نصاب برسد و اگر درخواست ها زیاد باشند بالا ترین معدل ها انتخاب می شوند.

افراد شاغل نیز می توانند در علمی کاربردی ادامه تحصیل بدهند

یکی از دغدغه های افراد شاغل این است که نمی توانند در کلاس های دانشگاه حاضر باشند و این مسئله کمی مشکل ساز است اما دانشگاه علمی کاربردی برای این قضیه نیز راه حلی دارد.  چنان چه فرد شاغل در رشته ای مرتبط با شغل خود فعالیت کند می تواند از سهمیه شاغلین استفاده کند.

آن ها باید یک فرم مخصوص سهمیه افراد شاغل را پر کنند و بعد آن را به محل کار خود تحویل بدهند و سپس آن فرم تایید شده را به دانشگاه تحویل بدهند. بهتر است این نکته را نیز خدمتتان عرض کنیم که افراد شاغل که از این سهمیه استفاده می کنند می توانند از تخفیفات در پرداخت شهریه نیز بهره مند شوند.

انتخاب رشته در دانشگاه علمی کاربردی

👈 شما می توانید در دفترچه ی ثبت نام بدون کنکور رشته ی مورد علاقه ی خود را انتخاب کنید، ظرفیت و هم چنین جنسیت افرادی که مناسب آن رشته هستند را چک کنید و بعد از آن نسبت به انتخاب رشته اقدام کنید.

معرفی دانشگاه علمی کاربردی:این دانشگاه سالانه در دو ترم مهر و بهمن ورودی جدید می پذیرد اگر مایل هستید در مهر ماه کلاس های خود را شروع کنید اواخر مرداد و اگر قصد دارید بهمن به دانشگاه بروید باید ابتدای دی ماه ثبت نام کنید.

علاوه بر این ها باید اضافه کنیم که این دانشگاه زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری است و مدرک شما را نیز وزارت علوم تحقیقات و فناوری تایید می کند.

معایب دانشگاه علمی کاربردی

دانشگاه علمی کاربردی یکی دیگر از دانشگاهایی است که در سال های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده اما این دانشگاه دارای معایبی است که بهتر است قبل از ثبت نام بدانید.

👈 در دانشگاه علمی کاربردی مقطع پیوسته وجود ندارد پس الزاما داوطلبان این دانشگاه یا باید وارد مقطع کاردانی شوند یا کارشناسی نا پیوسته

👈 به دلیل عدم وجود مقاطع پیوسته بعضی از رشته ها در دانشگاه علمی کاربردی تدریس نمیشود از جمله میتوان به رشته های روانشناسی ، پیراپزشکی ها و رشته های پزشکی اشاره کرد.

👈 دانشگاه علمی کاربردی تنها تا مقطع کارشناسی اجازه پذیرش دارد و برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری باید از این دانشگاه خارج شد.

👈 دانشگاه علمی کاربردی دارای پایین ترین اعتبار مدرکی در کشور است پس جای تعجب نیست در زمان استخدام یا دریافت پروانه های کسب و کار دائطلبان دچار مشکل شوند.

👈 در دانشگاه های علمی کاربردی از تمام سنین سر کلاس حاضر هستند چرا که هر کدام از دانشگاه های علمی کاربردی زیر مجموعه سازمان یا ارگانی مشخص است و طبیعتا کارمندان آن اداره برای ادامه تحصیل در دانشگاه حاضر میشوند.

👈 تنها دانشگاه کشور که اصلا با کنکور ندارد دانشگاه علمی کاربردی است به همین دلیل سطح دانشجویان نسبت به دیگر دانشگاه ها پایین تر است.

شهریه دانشگاه علمی کاربردی

شهریه دانشگاه علمی کاربردی

دانشگاه های علمی کاربردی دارای شهریه هستند و با توجه به اینکه داوطلبان میتوانند در ۴ زیر گروه آزمایشی برای مقاطع کاردانی ناپیوسته یا کارشناسی نا پیوسته وارد دانشگاه شوند شهریه ها با توجه به نظری یا عملی بودن واحد های درسی متفاوت است.

محاسبه شهریه دانشگاه علمی کاربردی طبق جداول پایین میباشد:

شهریه مقطع کاردانی ناپیوسته علمی کاربردی

مدیریت و خدمات اجتماعینزدیک به ۲ میلیون تومان
فرهنگ و هنر   نزدیک به ۲٫۵ میلیون تومان
صنعت نزدیک به ۲٫۵ میلیون تومان
کشاورزی    نزدیک به ۲ میلیون تومان

شهریه مقطع کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی

مدیریت و خدمات اجتماعی  نزدیک به ۳ میلیون تومان
فرهنگ و هنر   نزدیک به ۲٫۵ میلیون تومان
صنعتنزدیک به ۳ میلیون تومان
کشاورزی   نزدیک به ۴ میلیون تومان

قبل از انتخاب رشته میتوانید بررسی کنید تا ببینید رشته مورد نظر شما در کدام زیر گروه آزمایشی است و بعد از آن طبق جداول بالا شهریه را محاسبه کنید.

حتما به این نکته توجه داشته باشید که شهریه های گفته شده حدودی است و بر اساس میانگین شهریه ثابت و متغیر محاسبه شده و در رشته های مختلف ممکن است کمی تغیرات داشته باشد همچنین شهریه های متغیر هر ساله درصدی رشد خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی به شما : روانشناسی بدون کنکور علمی کاربردی

برای پرداخت شهریه دانشگاه علمی کاربردی تنها باید از طریق سامانه شهریه دانشگاه علمی کاربردی اقدام کرد و هیچ گونه پولی به حساب شخص نباید واریز گردد.

آیا تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی ارزش دارد؟

دانشگاه علمی کاربردی همانطور که گفتیم دارای معایبی است اما این موضوع به آن معنا نیست که تحصیل در این دانشگاه و گرفتن مدرک وقت تلف کردن است!

دانشگاه علمی کاربردی برای چند دسته از داوطلبان بسیار مفید است

✅ داوطلبانی که شاغل هستند چه بصورت استخدام های دولتی و چه خصوصی و مدرک تحصیلی آن ها فقط در همان اداره تاثیر گذار است.

✅ داوطلبانی که وقت کافی برای دانشگاه رفتن ندارند میتوانند وارد دانشگاه علمی کاربردی شوند چون بر اساس انتخاب اکثر کلاس های بعد الظهر یا پنجشنبه و جمعه برگزار میشود.

✅ اگر برای درس خواندن مشکل دارید و میخواهید راحت مدرک بگیرید دانشگاه علمی کاربردی بهترین انتخاب است.

✅ از نظر هزینه دانشگاه علمی کاربردی نسبت به دانشگاه آزاد و غیر انتفاعی ارزان تر است.

✅ اگر دنبال رشته های خاص یا گرایش های خاص از رشته ای هستید میتوانید این رشته ها را در دانشگاه علمی کاربردی پیدا کنید.بالا ترین تنوع رشته ای در دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد.

✅ اگر قصد ترجمه کردن مدرک برای پذیرش تحصیلی خارج از کشور ندارید یا برای استخدام لازم نیست مدرک تحصیلی ارائه دهید دانشگاه علمی کاربردی انتخاب مناسبی است.

اینکه تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی ارزش دارد یا نه کاملا موضوعی شخصی است و شما میتوانید با در نظر گرفتن معایب و حسن های دانشگاه علمی کاربردی انتخاب خود را انجام دهید.

پس این موضوع کاملا شخصی است ممکن است برای کسی که قصد دارد پروانه روانشناسی بگیرد یا برای مقطع تحصیلی ارشد از خارج از کشور پذیرش بگیرد دانشگاه علمی کاربردی مناسب نباشد اما این دانشگاه برای فردی که تنها نیاز به مدرک دارد یا در شغل او مشکلی بوجود نمی آید بهترین انتخاب است.

مدرک صادر شده توسط دانشگاه علمی کاربردی مورد تایید وزارت علوم است پس بعد از گرفتن مدرک کاردانی یا کارشناسی از این دانشگاه میشود برای مقاطع بعدی حتی وارد دانشگاه های دولتی شد.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید