لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی

تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی

یکی از مهم‌ترین تبصره‌های سازمان سنجش در رابطه با ورود به دانشگاه از طریق کنکور سراسری و یا ورود به دانشگاه از طریق سوابق تحصیلی، سهمیه است ،برای فهمیدن تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی با ما همراه باشید.

سهمیه تحصیلی یک نوع امتیاز است که به دانش‌آموزان و یا دانشجویانی داده می‌شود که در شرایطی متفاوت و سخت‌تر نسبت به سایر محصلان قرار دارند. شرایطی از جمله زندگی و تحصیل در مناطق محروم،

شهید یا رزمنده و یا ایثارگر بودن پدر دانش‌آموز، و همچنین سهمیه‌ای که به فرزندان هیئت علمی تعلق می‌گیرد. در ادامه به تشریح هر کدام از این سهمیه‌ها و تأثیر آنان در روند ورود به دانشگاه خواهیم پرداخت.

به طور کلی افراد می‌توانند با دو روش وارد دانشگاه شوند، می‌توانند با شرکت در آزمون کنکور سراسری و سپس قبولی و انتخاب رشته وارد یکی از دانشگاه‌های کشور شوند و یا اینکه از طریق قانون جدید تصویب شده در راستای حذف کنکور با تکیه بر معدل و سوابق تحصیلی، یعنی بدون شرکت در آزمون کنکور سراسری وارد دانشگاه شوند.

در هر کدام از این روش‌ها گروهی از افراد مشمول دریافت سهمیه تحصیلی هستند.

تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی
تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی

سهمیه مناطق محروم، یکی از سهمیه‌هایی که به دانش‌آموزان تعلق می‌گیرد، سهمیه مناطق محروم است. این سهمیه به گونه‌ای است که دانش‌آموزانی که در منطقه سه تحصیل کرده‌اند و یا اینکه حداقل دو سال از سال‌های پایانی تحصیل دبیرستان خود را در این مناطق بوده‌اند مشمول سهمیه مناطق محروم می‌شوند.

سهمیه رزمندگان و ایثارگران، این سهمیه به آن گروه از دانش‌آموزان تعلق می‌گیرد که پدر آنان در طول ۸ سال دفاع مقدس در جبهه‌ها حضور داشته اند و یا اینکه در جبهه دچار جراحت و آسیب شده‌اند، در این حالت فرزندان این اشخاص به هنگام ورود به دانشگاه از سهمیه رزمندگان و یا سهمیه ایثارگری بهره‌مند می‌شوند.

نکته مهم در رابطه با سهمیه ایثارگران این است که این سهمیه درصدهای مختلف از جمله ۵ درصد ۲۵ درصد و یا حتی بیشتر دارد.

سهمیه دیگری که به برخی از دانش‌آموزان تعلق می‌گیرد، سهمیه فرزند شهید است. در این حالت افرادی که پدر آنان در جنگ و یا بر اثر عوامل دیگر شهید شده باشد، مشمول این سهمیه می‌شوند؛ لازم به ذکر است که تعداد دانش‌آموزانی که از این سهمیه استفاده می‌کنند بسیار محدود و اندک است.

در سال‌های اخیر و با توجه به حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله و با توجه به آسیب‌های وارد شده بر دانش‌آموزان مناطق آسیب دیده از جمله استان‌های کرمانشاه، ایلام، کرمان، سیستان و بلوچستان و … سازمان سنجش قانون جدیدی بر مبنای اهدای سهمیه تحصیلی به دانش‌آموزان این مناطق به هنگام ورود به دانشگاه تصویب کرده است.

نحوه ورود به دانشگاه غیرانتفاعی

دانشگاه غیرانتفاعی یکی از گروه‌های دانشگاهی تحت کنترل و نظارت وزارت علوم و تحقیقات است. هر ساله تعدادی از دانشجویان برای ادامه تحصیل دانشگاه غیرانتفاعی را انتخاب می‌کنند، با توجه به توضیحات قبلی دانشجویان می‌توانند از طریق دو روش با کنکور و بدون کنکور وارد دانشگاه غیرانتفاعی شوند.

دانشگاه غیرانتفاعی در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته بدون شرکت در کنکور سراسری دانشجو می‌پذیرد.

این مطلب برای شما مفید است : رشته های بدون کنکور دانشگاه غیر انتفاعی

یکی از نکات مهم در رابطه با ثبت نام و ورود به دانشگاه غیرانتفاعی این است که این دانشگاه در دو نوبت از سال اقدام به ثبت نام دانشجویان می‌کند، نوبت اول در اواخر شهریور ماه و نوبت دوم در بهمن‌ ماه.

با توجه به اینکه دانشگاه غیرانتفاعی تحت پوشش دولت نیست، دانشجویان این دانشگاه موظف هستند تا در هر ترم تحصیلی مبلغی با عنوان شهریه ثابت و متغیر را به دانشگاه پرداخت کنند.

تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی
تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی

تاثیر سهمیه در ورود به دانشگاه غیرانتفاعی

دانشجویانی که نتوانسته‌اند در آزمون کنکور سراسری شرکت کنند و یا اینکه عملکرد خوبی در این آزمون داشته باشند، می‌توانند بدون کنکور وارد دانشگاه غیرانتفاعی شوند. حال اگر در این شرایط متقاضی از یکی از سهمیه‌های ذکر شده برخوردار باشد فرایند ثبت نام برای اون آسان‌تر خواهد شد.

در فرایند ورود دانشجویان بدون کنکور و با استفاده از سهمیه تحصیلی، دانشگاه به معدل و سوابق تحصیلی متقاضیان مراجعه می‌کنند، در این حالت که شخص از سهمیه برخوردار است شانس قبولی و پذیرش در دانشگاه و رشته مورد علاقه او افزایش می‌یابد. در واقع اصلی‌ترین تاثیر سهمیه برای دانشجویان افزایش شانس آنان نسبت به سایر دانشجویان است.

نکته قابل توجه در رابطه با سهمیه‌های تحصیلی این است که تاثیر هر کدام از این سهمیه‌ها در رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف تا حدودی متفاوت است.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید