لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

اعلام نتایج بدون کنکور ارشد دانشگاه غیرانتفاعی

اعلام نتایج بدون کنکور ارشد دانشگاه غیرانتفاعی
اعلام نتایج بدون کنکور ارشد دانشگاه غیرانتفاعی

دانشجویان پس از اتمام دوره کارشناسی در دانشگاه برای ادامه تحصیلات وارد مقطع کارشناسی ارشد می‌شوند. در سال‌های گذشته تنها راه ورود به مقطع کارشناسی ارشد، شرکت در آزمون سراسری و سپس انتخاب رشته بود. اما در سال‌های اخیر قانون جدیدی برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد تصویب شده است، در این فرایند دانشجویان کارشناسی می‌توانند با استفاده از سوابق تحصیلی و شرط معدل وارد مقطع کارشناسی ارشد شوند. برای ادامه مطلب با ما همراه باشید

این قانون جدید در تمام دانشگاه‌های سراسر کشور از جمله دانشگاه‌های روزانه، پیام نور، آزاد اسلامی و غیرانتفاعی اجرا می‌شود، البته ظرفیت هر کدام از رشته‌ها در مقطع کارشناسی ارشد و در دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است.

تحصیل در دانشگاه غیرانتفاعی در مقطع کارشناسی ارشد

دانشگاه غیرانتفاعی جزو دانشگاه‌های غیر دولتی و غیر روزانه به حساب می‌آید و دانشجویانی که در این دانشگاه تحصیل می‌کنند باید در هر ترم مبلغی را به عنوان شهریه ثابت و مبلغی را به عنوان شهریه متغیر پرداخت کنند، به طور کلی سالانه دو بار باید شهریه پرداخت شود.

میزان شهریه با توجه به عوامل مختلفی همچون مقطع تحصیلی دانشجو، رشته و سال ورود متفاوت است. به عنوان مثال دانشجویی که در سال ۱۴۰۱ در دانشگاه غیرانتفاعی وارد مقطع کارشناسی ارشد می‌شوند تا انتهای این مقطع هر ترم مقدار معینی شهریه ثابت پرداخت می‌کنند، اما شهریه متغیر در مهرماه هرسال تغییر می‌کند.

همانطور که گفته شد دانشجویان کارشناسی ارشد با استفاده از دو روش یعنی با کنکور و بدون شرکت در کنکور می‌توانند در این مقطع به تحصیل بپردازند، در این مطلب به تحصیل در این مقطع از طریق روش دوم یعنی بدون شرکت در کنکور خواهیم پرداخت.

البته یکی دیگر از راه‌های ورود به دانشگاه غیرانتفاعی در مقطع کارشناسی ارشد از طریق استعدادهای درخشان است، در این روش دانشجویانی که معدل بالایی در مقطع کارشناسی کسب کرده باشند می‌توانند بدون شرکت در آزمون سراسری شروع به تحصیل در مقطع ارشد کنند.

اعلام نتایج بدون کنکور ارشد دانشگاه غیرانتفاعی
اعلام نتایج بدون کنکور ارشد دانشگاه غیرانتفاعی

زمان ثبت نام در دانشگاه غیرانتفاعی در مقطع کارشناسی ارشد

همانطور که گفته شد در سال‌های گذاشته تنها راه ورود به مقطع کارشناسی ارشد از طریق شرکت در کنکور سراسری و معدل بالا برای استعدادهای درخشان بوده است. اما با تغییر شرایط و طبق مصوبات اعلام شده دانشگاه غیرانتفاعی موظف است برای کد رشته‌هایی که دارای ظرفیت خالی هستند از طریق سوابق تحصیلی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد پذیرش کند.

برای انجام فرایند پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی، ابتدا باید دانشجویانی که با شرکت در کنکور سراسری انتخاب رشته کرده‌اند تعیین تکلیف شوند. به عبارتی تا قبل از اعلام نتایج انتخاب رشته امکان ثبت نام با استفاده از سوابق تحصیلی برای دانشجویان کارشناسی ارشد وجود ندارد.

بنابراین برآوردهای لازم برای ورود دانشجویان پس از اعلام نهایی نتایج انتخاب رشته انجام می‌شود، این موضوع بیانگر این است که کسانی که با استفاده از سوابق تحصیلی قصد ثبت نام در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه غیرانتفاعی داشته باشند، امکان دارد نتوانند در رشته مورد علاقه خود ثبت نام کنند چرا که همواره اولویت با کسانی است که از طریق انتخاب رشته اولیه و یا استعدادهای درخشان قبول شده باشند.

مدارک لازم برای ثبت نام بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه غیرانتفاعی درون دفترچه راهنمای ثبت نام به طور کامل توضیح داده شده است و در موعد مقرر در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

داخل دفترچه ثبت نام بدون کنکور ارشد دانشگاه غیرانتفاعی لیست تمام رشته‌ها و محل‌های تحصیل و همچنین تمام ضوابط و شرایطی که متقاضیان باید دارا باشند ذکر شده است، دانشجویان با مطالعه دقیق این دفترچه می‌توانند فرایند انتخاب رشته خود را آغاز کنند.

اعلام نتایج بدون کنکور ارشد دانشگاه غیرانتفاعی
اعلام نتایج بدون کنکور ارشد دانشگاه غیرانتفاعی

مراحل مشاهده نتایج بدون کنکور کارشناسی ارشد

پس از آنکه فرایند انتخاب رشته به پایان رسید و داوطلبان کد رشته‌های مورد نظر خود در مقطع کارشناسی ارشد را ثبت کردند، سازمان سنجش به بررسی این اطلاعات می‌پردازد و با مشاهده سوابق تحصیلی داوطلبان، اشخاصی را که واجد شرایط باشند را معرفی می‌کند.

پس از اعلام نتایج نهایی از جانب سازمان سنجش، متقاضیان می‌توانند نتایج را درون سایت سازمان سنجش و یا سایت دانشگاه مشاهده کنند.

نکته مهم در رابطه با زمان اعلام نتایج پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی این است که پذیرش این دانشجویان همواره پس از نیمسال اول تحصیلی است. با توجه به اینکه انتخاب رشته این گروه از دانشجویان پس از قبولی داوطلبان شرکت کننده در کنکور سراسری مشخص می‌شود، بنابراین بررسی مدارک و اطلاعات آنان زمان می‌برد و احتمالا زمان اعلام نتایج در اواسط آبان ماه خواهد بود.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید