لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳

تاثیر معدل در کنکور

تاثیر معدل در کنکور در واقع نوعی روش برای کم کردن قدرت تاثیر گذاری کنکور است.در گذشته معدل که برآیند سوابق تحصیلی دانش آموزان در دروس مختلف است تنها تاثیر مثبت داشت و به نوعی نمیتوانست نتایج کنکور را تغییر دهد.

بعد از کش و قوس های فراوان و مصوبات مختلفی که به تصویب رسید بنا شد تا تاثیر معدل از حالت مثبت به قطعی تبدیل شود و در واقع قسمتی از نمره داوطلب را در بر بگیرد.در ادامه در مورد تاثیر معدل و نحوه محاسبه آن در کنکور ۱۴۰۳ بیشتر صحبت میکنیم.

برای مشاوره بیشتر در زمینه چگونگی تاثیر معدل در کنکور و انتخاب رشته کنکور با مشاورین ما همراه باشید.

نحوه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳

کنکور سراسری ۱۴۰۳در دو نوبت برگزار میشود و تمام داوطلبان اجازه خواهند داشت تا در دو نوبت ثبت نام انجام دهند اما بالا ترین نمره ای که بدست بیاورند بعنوان نتیجه نهایی آن ها از این دو نوبت کنکور لحاظ خواهد شد.

قبل از کنکور ۱۴۰۳ معدل تنها تاثیر مثبت در کنکور داشت یعنی اگر داوطلبی معدلش ۱۰ بود اما میتوانست در کنکور سراسری رتبه خوبی کسب کند به نوعی معدل تاثیری در رتبه این شخص نداشته است یا برعکس اگر کسی رتبه بدی داشت اما معدلش خوب بود در اینجا معدل میتوانست در بهبود رتبه تاثیر گذار باشد.

در چند سال گذشته مصوباتی زیادی در مجلس شورای اسلامی برای حذف کنکور به رای گیری گذاشته شد که در نهایت با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار شد تا معدل که چکیده سوابق تحصیلی دانش آموزان است تاثیر قطعی در کنکور بگذارد.

زمانی که راجع به تاثیر قطعی معدل در کنکور صحبت میکنیم یعنی محاسبه نمره و تراز و رتبه داوطلب بر اساس دو معیار انجام میشود.یکی کنکور سراسری بر اساس ضرایب مشخص دروس است و دومی معدل دانش آموز که از برآیند این دو نمره نهایی برای محاسبه رتبه مشخص میشود.

نحوه تاثیر معدل برای نظام جدید و نظام قدیم متفاوت است؟

از ابتدای انقلاب تا سال ۷۶ نظام آموزشی را بعنوان نظام قدیم میشناختند و از سال ۷۶ با تغییرات آموزشی وسیع در کشور نظام قدیم تبدیل به نظام سالی واحدی یا همان ظنام ترمی واحدی شد و بعد سال ها دوباره در سال ۹۱ نظام آموزشی به نظام ۶-۳-۳ یا همان نظام جدید تغیر کرد.

در واقع شما بعنوان داوطلب کنکور باید در نظر داشته باشید در کدام یکی از این نظام های آموزشی فارغ التحصیل شده اید تا محاسبه درستی از تاثیر معدل کنکو بکنید.

تذکر ❗❗

افرادی که در نظام قدیم یا همان نظام آموزشی قبل از سال ۷۶ فارغ التحصیل شده باشند فاقد سوابق تحصیلی خواهند بود و حتما باید برای کسب سوابق تحصیلی در امتحانات نظام جدید شرکت کنند.

پس سوابق تحصیلی و معدل صرفا مربوط به داوطلبان نظام سالی واحدی و نظام آموزشی ۳-۳-۶ است.

همچنین کسانی که فاقد کد سوابق تحصیلی هستند حتما باید از طریق آموزش و پرورش این مشکل را مرتفع کنند.

طبق توضیحاتی که داده شد معدل در کنکور ۱۴۰۳ و کنکور سال های بعد نقش مهمی بازی میکند و چه بسا داوطلبان زیادی بتوانند با معدل خوب در کنکور موفق شوند.در رابطه با نظام سالی واحدی و نظام جدید نحوه تاثیر معدل کمی متفاوت است.

در واقع درصد تاثیر گذاری یسکان است اما نحوه محاسبه معدل کمی متفاوت است.همچنین با تاثیر معدل در کنکور داوطلبانی که دیپلم غیر متجانس با کنکوری که در آن شرکت میکنند دارند تقریبا شانسی برای قبولی نخواهند داشت.

با اینکار از ترافیک کنکور تجربی به مرور کم میشود و گروه های آزمایشی دیگر بدون داوطلب نخواهد ماند همچنین داوطلبان زیادی که بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه هوای قبولی پزشکی به سرشان میزند دیگر سراغ کنکور تجربی نمی آیند.

مراقب باش ❗

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ به میزان ۵۰درصد است و تا سال ۱۴۰۴ به ۶۰ درصد خواهد رسید پس اگر داوطلب کنکور های بعد از ۱۴۰۲ هستی باید مراقب امتحانات نهایی و معدلت باشی.

معدل امتحانات نهایی بعنوان معیار سنجش سوابق تحصیلی میباشد و امتحانات داخلی مدارس بلا اثر خواهد بود و همین موضوع میتواند باعث شود امتحانات سال دهم و یازدهم هم در تمام دروس نهایی برگزار شود.

برای مطالعه در زمینه ضرایب دروس در کنکور به همراه تاثیر سابقه تحصیلی یا به عبارتی تاثیر هر درس در کنکور با ضرایب دروس در کنکور با ما همراه باشید

فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور

حالا باید بریم سراغ این موضوع که محاسبه تاثیر معدل در کنکور به چه صورت انجام میشود و چه فرمولی دارد.سازمان سنجش مصوبات شورای فرهنگی انقلاب اسلامی را در اطلاعیه های خود منتشر کرده است که نحوه محاسبه تاثیر معدل در آن به روشنی مشخص است.

تاثیر معدل در گروه های آزمایشی مختلف که شامل ۵ گروه آزمایشی است به تفکیک مشخص شده است که در ادامه خدمتت شما توضیح خواهیم داد.

اولا

معدل بر اساس نمرات امتحانات نهایی دانش آموز در سال دوازدهم مشخص میشود.طبیعتا امتحانات نهایی شامل دروس عمومی و اختصاصی است که دوباره هر کدام دارای ضریب مشخصی هستند.

همچنین برای محاسبه نمره نهایی به این دلیل که نظام سالی واحدی دارای پیش دانشگاهی است نمره بر اساس نمرات سال دیپلم و نمرات پیش دانشگاهی محاسبه میشود.

دوما

برای هر کدام از دروس عمومی و اختصاصی سهمی مشخص شده است.برای درک این موضوع میتوان گفت دروس عمومی و اختصاصی تفکیک شده و از ۵۰ درصد تاثیری که برای معدل در نظر گرفته شده قسمتی برای دروس عمومی و قسمتی برای دروس اختصاصی تعیین شده است.

سوما

تک تک دروس عمومی و اختصاصی هر کدام دارای ضریبی هستند که نمره در این ضریب محاسبه خواهد شد.برای مثال همانطور که در کنکور ریاضی درس ریاضی دارای ضریب ۱۲ است و حجم زیادی از نمره نهایی داوطلب را به خود اختصاص میدهد در رابطه با معدل هم دقیقا به همین صورت است.

در نتیجه اگر شخصی در رشته ریاضی بتواند نمره خوبی در درس ریاضی کسب کند تا حد زیادی توانسته است نمره سوابق تحصیلی از ۵۰ درصد ممکن بدست بیاورد.

تذکر

با این توضیحات باید متوجه شده باشید معدل تنها برآیند نمرات دروس است و ممکن است که دو نفر با معدل یکسان تاثیر سوابق تحصیلیشان متفاوت باشد چون امکان دارد یکی از این داوطلبان در درس های با ضریب بیشتر نمره بهتری بدست آورده باشد.

همچنین دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۳ حذف شده و تنها بر اساس نمرات امتحانات نهایی میتوانند تاثیر گذار باشد که طبق توضیحات بخشی از ۵۰ درصد تاثیر گذار را شامل میشوند.

همین موضوع باعث تغییراتی در ضرایب دروس اختصاصی در کنکور شده است همچنین زیر گروه ها از کارنامه کنکور حذف خواهد شد.

نحوه محاسبه آزمون عملی رشته علوم ورزشی چگونه است؟

در محاسبه نمره نهایی داوطلبان رشته ورزشی با توجه به آزمون عملی در این رشته باید توجه داشته باشید که آزمون عملی این رشته تنها یکبار در سال برگزار میشود و دارای ضریب ۱۲ است.

نحوه محاسبه نمره آزمون عملی رشته هنر چگونه است؟

آزمون عملی هنر تنها یکبار در سال برگزار میشود و هر داوطلب تنها مجاز به شرکت در آزمون عملی است و حق انتخاب رشته ای را دارد که در آزمون عملی آن شرکت کرده باشد همچنین آزمون عملی بعنوان یک درس تخصصی با ضریب ۱۲ در نظر گرفته میشود.

منظور از تاثیر مثبت معدل سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور چیست؟

زمانی که گفته می‌شود معدل دبیرستان در نتیجه کنکور تاثیرگذار است به معنی این است که این تصویر صرفاً تاثیری مثبت خواهد بود.

یعنی اگر فرد آزمون سراسری کنکور را درصدهای پایین و ضعیف شرکت کند، نتیجه تاثیر سوابق تحصیلی و معدل بر روی آن به صرفه و مفید خواهد بود به طوری که تراز آن را در زیر گروه‌های آزمایشی اول تا پنجم می‌سنجند و هر کدام که بیش‌ترین تراز را داشت آن را اعمال می ‌کنند و به عنوان اصلی‌ترین تراز در کارنامه درج می‌نمایند.

موضوع دیگر این است که گاهی فردی ممکن است در کنکور درصدهای بالا و فوق ‌العاده‌‌ای کسب کند. در این صورت تاثیر معدل دبیرستان  بر روی نتیجه کنکور بی‌تاثیر خواهد بود زیرا بیش‌ترین تراز در گروه‌های آزمایشی مربوط به همان درصدهای تست زنی در کنکور است.

میزان تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳

برای کنکور ۱۴۰۳ میزان تاثیر معدل ۵۰ درصد در نظر گرفته شده است یعنی در مجموع ۵۰ درصد نمره کل داوطلب مربوط به کنکوری که در دروس اختصاصی داده است میشود و ۵۰ درصد هم مربوط به سوابق تحصیلی سال دوازدهم است.

البته برای نظام قدیم ۳۷٫۵ درصد نمره مربوط به سال دیپلم و ۱۲٫۵ درصد هم مربوط به نمرات نهایی سال پیش دانشگاهی است.

همچنین تاثیر سوابق تحصیلی برای کنکور هنر و کنکور زبان های خارجی به میزان ۲۸ درصد خواهد بود.

خبر خوب

اگر نمرات پایینی در نظام سالی واحدی یا نظام جدید داشتی میتونی با شرکت در آزمون ترمیم معدل نمرات را بهبود ببخشی و از تاثیرات سوابق تحصیلی حداکثر استفاده را ببری همچنین در نظر داشته باش که آزمون ترمیم معدل فقط برای نظام جدید برگزار میشود.

مقالات مرتبط : مطالعه تکنیک ها و روش های افزایش تراز

تقسیم بندی سهم دروس عمومی و اختصاصی در معدل

سال

دروس عمومی

دروس اختصاصی

تاثیر معدل

1402

26 درصد

14 درصد

40

1403

28 درصد

22 درصد

50

1404

30 درصد

30 درصد

60

همانطور که مشاهده میکنید طبق برنامه ریزی انجام شده در کنکور ۱۴۰۳ قرار است سهم دروس عمومی در سوابق تحصیلی ۲۸ درصد و سهم دروس اختصاصی یا همان نمرات دروس اختصاصی ۲۲ درصد باشد پس میتوان نتیجه گرفت نمرات امتحانات نهایی دروس عمومی و درصد های کنکور دروس اختصاصی بیشترین تاثر را دارد.

تاثیر معدل در کنکور بر اساس ضرایب هر درس محاسبه میشود که در ادامه به سراغ آن میرویم و زمانی که داوطلبی مشاوره خوب شده باشد یا پشتیبان خوبی داشته باشد میتوان استراتژی بهتری هم بچیند و به سادگی از رقبایی که اطلاعات کافی ندارند جلو بزند!

ضرایب هر کدوم از دروس در مورد نظام ۳-۳-۵ و نظام سالی واحدی متفاوت است که در رشته های مختلف به تفکیک به شما توضیح خواهیم داد.

نکته ❗❗

موضوعی که بسیار مورد اهمیت است و از ضرایب دروس میشه متوجه شد این است که در کنکور ۱۴۰۳ سوابق تحصیلی دروس عمومی نقش بیشتری دارد و داوطلبانی که میتوانند در دروس عمومی نمره خوبی داشته باشند به سادگی حجم زیادی از ۵۰ درصد سوابق تحصیلی را تصاحب میکنند.

بسیاری از دانش آموزان بدون اطلاع از این موضوع تمام وقت و انرژی را روی دروس اختصاصی میگذارند یا روی درس هایی که ضریب بالایی دارد زمان نمیگذارند و تنها فکر میکنند باید معدل بالایی داشته باشند در حالی که معدل ملاک نیست و نمره هر درس نقش خودش را بازی میکند!

معدل چه  سالی در کنکور ۱۴۰۳ تاثیر بیشتری دارد؟

بر اساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی برای کنکور سال ۱۴۰۳ تنها سوابق تحصیلی دیپلم در امتحانات نهایی مورد بررسی قرار میگیرد در نتیجه معدل کل دیپلم یا نمرات دروس در سال های دهم و یازدهم برای نظام جدید و سال های اول و دوم دبیرستان برای نظام قدیم بلا اثر است.

اما این موضوع به این معنی نیست که دانش آموزان در پایه های پایین تر درس نخونند و فقط به فکر معدل سال دوازدهم باشند.طبق پیش بینی هایی که انجام شده است به مرور تا سال ۱۴۰۴ سوابق تحصیلی از پایه دهم تاثیر گذار خواهد بود همچنین تاثیر معدل در کنکور به ۶۰ درصد میرسد!

بنا براین اگر دانش آموزی به خوبی در طول سال تحصیلی درس بخواند و نمرات خوبی داشته باشد در زمان کنکور بدون هیچگونه نگرانی ای میتواند نتیجه بسیار خوبی بدست بیاورد و در رشته دلخواه قبول شود.

تنها با یک برنامه خوب در طول سال تحصیلی و اطلاع از روش های حرفه ای برنامه ریزی و استراتژی های کنکور دادن در کنار یک مشاور متخصص و با تجربه موفقیت در یک قدمی شما خواهد بود.

در پایان

باید بگیم که کنکور دادن یک هنر است و اصلا ربطی به زیاد و کم درس خواندن و هزینه کردن زیاد ندارد.بلکه داوطلب باید هنر کنکور دادن و روش هایی که در سریع ترین زمان ممکن او را به مقصد میرساند یاد بگیرد.

اصلا دلیلی ندارد شخصی بهترین اساتید و منابع را با هزینه های چند صد میلیونی دورش جمع کند و رتبه برتر کنکور شود.بارها دیده اید که داوطلبان از شهر های دور افتاده و بدون امکانات آموزشی در جمع ۱۰ نفر برتر کنکور سراسری قرار میگیرند.

عزیزان تصور کنید سوار ماشین بنز شدید اما رانندگی بلد نیستید پس قطعا نمیتوانید حتی قدمی حرکت کنید و این موضوع تقصیر بنز نیست تقصیر شما است که رانندگی نمیدانید.کنکور هم دقیقا همینطور است باید مهارت و هنر را بدست آورید تا موفقیت خودش به سراغ شما بیاید.

ما در آکادمی کنکور مشاور با استفاده از تجربه چند ساله مشاورین متخصصی که داریم شما را در بدست آوردن نتیجه خوب در کنکور و حداکثر استفاده از تاثیر معدل در کنکور کمک میکنیم.

کافیه همین الان با ما تماس بگیرید تا به سرعت به مشاور مربوط به رشته تحصیلی خودتان متصل شوید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

یک پاسخ

  1. بسیار مقالات خوب و ارزشمندی در اختیار عموم قرار میدین واقعا عالی هستین موفق باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید