لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

ضوابط طراحی آزمون نظام مهندسی

ضوابط طراحی آزمون نظام مهندسی

همان گونه که می دانید سالیان سال است که سازمان نظام مهندسی برای ارزیابی فارغ التحصیل های مهندسی آزمونی ترتیب می دهد و چنان چه آن افراد حداقل نیمی از سوالات را پاسخ بدهند به آن ها پروانه ی اشتغال به کار تعلق می گیرد و آن ها می توانند وارد دنیای کار شوند.ما در این مقاله به ضوابط طراحی آزمون نظام مهندسی پرداخته ایم.

لازم به ذکر است که این آزمون شرایط خاص خود را دارد. شما اگر سه سال از گرفتن مدرک لیسانس تان گذشته باشد و یا این که کارشناسی ارشد گرفته باشید باید دو سال از آن بگذرد و چنان چه فارغ التحصیل در مقطع دکتری هستید و یک سال از آن گذشته است می توانید در این آزمون شرکت کنید.

فارغ التحصیل های رشته هایی هم چون عمران،  معماری، شهر سازی،  مکانیک،  برق و غیره می توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند ما در این مقاله به ضوابط  طراحی آزمون نظام مهندسی رشته معماری می پردازیم چنان چه قصد دارید بیش تر در این باره بدانید با تا انتهای این مقاله را با دقت بخوانید.

حتما باید این نکات را رعایت کنید

👈 شایان ذکر است که رعایت ضوابط طراحی آزمون نظام مهندسی بر عهده ی شرکت کننده است. در طرح های مسکونی حتما به این نکات توجه کنید.  اندازه ی داخل راه پله ی ساختمان ها باید ۲۴ در ۴۸۰ سانتی متر باشد.  درون آسانسور هم باید ۱۶۰ در ۳۰ سانتی متر باشد و ارتفاع آن نیز ۳ متر باشد. پاگردی که برای آسانسور طراحی می کنید باید ۱۵۰ در ۱۵۰ سانتی متر باشد.

چنان چه هر طبقه از ساختمان ۴ واحد داشته باشد یک راه پله و آسانسور کافی است اما اگر تعداد بالا تر باشد و ارتفاع ساختمان از ۱۸ متر بالا تر برود حداقل دو آسانسور و راه پله کافی است. شما می توانید ارتفاع پله ها ۱۷ سانتی متر در نظر بگیرید و عرض کف پله ها نیز ۳۰ سانتی متر باشد و دیوار دور تا دور ۲۰ سانتی متر باشد کافی است.

نکاتی در رابطه با فضا های اصلی و فرعی خانه در ضوابط طراحی آزمون نظام مهندسی

نکاتی در رابطه با فضا های اصلی و فرعی خانه در ضوابط طراحی آزمون نظام مهندسی

👈 چنان چه حیات خلوت خانه ای با مساحت کوچکی باشد مثل ۲۰۰ متر ۶ درصد از فضا های اصلی باید در نظر گرفته شود. همین مساحت ۲۰۰ متر برای فضا های فرعی ۳ درصد است.

فضا اصلی شامل هال، نشیمن و اتاق خواب ها است و فضا ی فرعی نیز شامل آشپز خانه و انباری است. فاصله ی دو پنجره در فضای اصلی ۶ متر کافی است. فاصله ی دو پنجره در فضای فرعی ۳ ضروری است. اما چنان چه یک پنجره از فضای اصلی و یکی دیگر از فرعی باشد فاصله ی ۴ متر الزامی است.

از این نکات در طراحی پارکینگ غافل نشوید

👈 برای طراحی پارکینگ نیز حتما باید به این توجه کنید که پارکینگ باید حداقل دهانه ۵/۲ متر وسط دو ستون داشته باشد و دو پارکینگ کنار هم باید وسط دو ستون ۵/۴ فاصله داشته باشند و چنان چه تعداد پارکینگ ها به سه عدد رسید این عدد  نیز به ۷ متر می رسد. طول پارکینگ باید ۵ متر و عرض آن نیز ۳ متر باشد.

  شایان ذکر است که شعاع بین گردش یا همان طول برای مانور  دادن ۵ متر باشد و حداقل عرض در ورودی ۳ متر باشد. باید این نکته را اضافه کنیم که اگر واحد مسکونی که قصد طراحی آن را دارید کوچک تر از ۱۵۰ متر باشد یک پارکینگ کافی است.

  متراژ ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر است ۵/۱پارکینگ کافی است و مساحت بالای ۲۰۰ متر باشد باید دو پارکینگ داشته باشد. یک حداقل و حداکثر نیز برای ارتفاع وجود دارد. حداقل ارتفاع پارکینگ ۶/۲ و حداکثر ارتفاع باید ۴۰/۲ است و برای زیر زمین نیز حداقل ارتفاع باید ۲۰/ ۲ متر باشد .

حتما این مباحث را برای ضوابط طراحی آزمون نظام مهندسی مطالعه کنید

مباحث را برای ضوابط طراحی آزمون نظام مهندسی

👈 برای این که در آزمون نظام مهندسی قبول شوید باید مهارت داشته باشید اما خواندن این مباحث نیز خالی از لطف نیست.

مبحث سوم مقرارت ملی حفاظت ساختمان های در مقابل حریق، مبحث ۴ الزامات عمومی ساختمان، مبحث ۸ طراحی و اجرای ساختمان ها با مصالح بنایی، مبحث ۱۱ اجرای صنعتی ساختمان ها،

مبحث ۱۵ آسانسور ها و پلکان برقی، مبحث ۱۹ عایق بندی و تنظیم صدا، مبحث ۲۰ صرفه جویی در مصرف انرژی و مبحث ۲۱ مبانی طراحی معماری مصوب شورای عالی شهر سازی و معماری و مطلب هایی مثل علائم و تابلو ها و پدافند غیر عامل را کاملا مسلط شوید تا به تمام سوال ها پاسخ صحیح دهید.

شما می توانید بعد از قبولی در این آزمون با ارائه ی مدارک زیر پروانه ی اشتغال به کار خود را تحویل بگیرید:

✔️ دو قطعه عکس با زمینه سفید

✔️ کپی برابر با اصل کارت ملی و شناسنامه

✔️کپی برابر با اصل مدرک تحصیلی خود

✔️ شماره سریال قبولی در آزمون نظام مهندسی

بعد از اخذ پروانه ی اشتغال می توانید از مزایا و امکانات آن بهره مند شوید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید